12v AC versterker voeding

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

Dag jongons

IK heb een printplaat versterkertje gekocht op dx.com en deze vereist een 12 volt AC voeding om te werken. In de eerste instantie wilde ik deze versterker gebruiken om een portable speaker te bouwen. Later kwam kwam ik er achter dat een 12 volt ac voeding moeilijk te realiseren is met een 12 volt (dc) accuutje. Nu stap ik van het protable idee af en wil ik er een speaker van maken met netvoeding, jammer genoeg heb ik moeite met een 240v naar 12v AC transformator vinden.


ac versterker printplaat:
http://dx.com/p/gzyj1305-2-x-25w-left-a ... red-202556


Is een van de voedingen hier onder goed, en wat is het verschil er tussen???
voeding:
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/4981 ... archDetail
http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5059 ... archDetail

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5151 ... archDetail



iemand ideeën???

mvg rudolf
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door beijert »

Ik denk dat ze wat te licht zijn qua vermogen.
Zal zelf eerder zoiets nemen. (Als dat al voldoende is)

http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... vp35H-9KSM
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door ray5150 »

Er is een symmetrische voeding spanning benodigd, sommige van de trafo's die TS aandraagt zijn a-symmetrisch.
Andere exemplaren zijn weer te licht in vermogen.
beijert schreef:
Zal zelf eerder zoiets nemen. (Als dat al voldoende is)
http://www.ringkerntrafo.nl/shop/ringke ... vp35H-9KSM
Het lijkt me dat dat veels te zwaar is ? 100 VA is volgens mij meer dan voldoende voor "normmaal" gebruik.
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3084
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door beijert »

Kan een trafo te zwaar zijn? Of is dat vooral gezien de kosten tegenover de baten?

Ik heb nog nooit een versterker gehad die een voeding had met een opgenomen vermogen van minder dan tweemaal opgegeven uitgangsvermogen. (op een Sony ES eindbak na)
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

bedankt voor je antwoord,

ik zie alleen bij de specificaties van de ringkerntrafo dat de secundaire spanning '2 x 12v' is, is dit dan sowieso 12 volt wissel spanning??

en ik neem aan dat de '2x' staat voor 2 12 volt uitgangen?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door ray5150 »

Ja, dat klopt. je hebt een trafo nodig met twee wikkelingen die ieder 12 Volt AC afgeven.
Je moet het dan zo aansluiten dat twee wikkelingen aan elkaar komen te zitten die vormen dan het massapunt. je hebt dan 12 Volt - GND - 12 Volt. in feite is dat dan 24 volt.

Het vermogen zou ik me niet te veel van voorstellen, d'r zitten 4 stuks LM1875 in, waarvan 2 in brug staan.
Die halen net aan 20 Watt continu per stuk, daarna is het afgelopen en stijgt de vervorming razendsnel.
1875.pdf
(190.95 KiB) 60 keer gedownload
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door ray5150 »

Die is echt veels te licht. gaat heel gauw door de knietjes.
Behalve de spanning moet je ook op het vermogen letten.

Je hebt er eentje nodig met een vermogen van minimaal ongeveer 60 tot 80 VA.

(Of anderen moeten daar een andere mening over hebben, uit die vooral zou ik zeggen...)
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

dus dan zit ik meer naar zoiets te kijken?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5185 ... archDetail
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

dus dan zit ik meer naar zoiets te kijken?

http://www.conrad.nl/ce/nl/product/5185 ... archDetail
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door ray5150 »

Ja, die is goed.
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

top, hartelijk bedankt voor de info!!
Gebruikersavatar
sjons
Berichten: 558
Lid geworden op: za 09 mei 2009, 11:06
Locatie: Workum

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door sjons »

conrad heeft gratis verzending, maar anders is dit ook een leuk adresje: http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTS0080 ... o-50-V/158 (16 euro ex verz)
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door Zweitse »

sjons schreef:
conrad heeft gratis verzending, maar anders is dit ook een leuk adresje: http://sklep.toroidy.pl/en_US/p/TTS0080 ... o-50-V/158 (16 euro ex verz)
Verzendkosten zijn volgens mij iets van €19.30 vanuit Polen :wink:
TheRedNosedReindeer
Berichten: 8
Lid geworden op: di 11 feb 2014, 19:52

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door TheRedNosedReindeer »

met verzend kosten is het idd 150 zloty ong, dit staat gelijk aan 38€ (ongeveer)

toch bedankt voor de moeite
Marijnsp
Berichten: 37
Lid geworden op: vr 31 jan 2014, 14:21

Re: 12v AC versterker voeding

Bericht door Marijnsp »

kijk anders hier eens:
http://r.ebay.com/6ETPJV

(die gebruik ik voor een ongeveer gelijke versterker)

Ik was ongeveer 30 euro kwijt inclusief verzendkosten.
En hij is 160VA wat ruim voldoende is.
Plaats reactie