Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
jeroen_d
Ook commercieel actief
Berichten: 12870
Lid geworden op: za 28 aug 2004, 1:21
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door jeroen_d »

Audiolicious schreef:
@Martijn,

Precies! Ik gebruik twee subwoofers, met twee eindversterkers, dus de enige winst die ik boek is met de akoestische koppeling, dus netto is dat 3dB, exact zoals jij aangeeft in 1. Het scenario zoals je schetst in 2 is hier niet van toepassing omdat de woofers niet elektrisch gekoppeld zijn.
Nee, bas heeft gelijk en martijn trouwens ook, maar je interpreteert het nog niet helemaal goed. Dat jij twee eindversterkers gebruikt maakt niet uit. Scenario 2 geldt nog steeds. Of je beide woofers op 1 versterker zet die 2x de stroom moet leveren als 2 versterkers die de halve stroom moeten leveren, het verschil blijft een factor 2 en dus 3dB in vermogen dat geleverd moet worden. Zie ook de laatste post van bas op de vorige pagina.

Wat hier echter onderbelicht wordt is dat de akoestische koppeling helemaal niet gegarandeerd is. Het enige wat je zeker weet is dat je tweemaal zoveel akoestische vermogen de ruimte in slingert. Pas als de woofers dicht genoeg bij elkaar staan en dus echt akoestisch koppelen, krijg je de extra 3dB winst.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door markbakk »

Pfff wat een discussie hier. Laat de TS toch! Anders begin ik nog over room gain en eigentonen. :twisted:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Dan »

The proof of the pudding is in the eating. Gewoon bouwen die dingen en discussie na de luistersessie. Het lijkt hier wel of het louter gaat om wie er gelijk heeft. Audiolicious zal er wel goed over nagedacht hebben...
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Shadow »

Meer bouwen, minder lullen :rock:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Helemaal waar. De discussie gaat feitelijk over een simpel rekensommetje waar je niet een eigen interpretatie aan kunt geven.
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Jag »

Nou zulke simpele materie is akoestisch koppelen nou ook weer niet :p. Vond het wel een interessante discussie eigenlijk :).
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Alles wat je weten wilt over de fundamenten daarvan is 60 jaar geleden al opgeschreven:
9200000002828824.jpg
http://www.bol.com/nl/p/acoustics/9200000002828824/

Het gegeven dat de geluidsdruk (SPL) evenredig is met het verplaatst volume lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen? Dat er ook veel andere akoestische factoren kunnen meespelen is niet waar het rekensommetje over ging als je 2 speakers parallel gebruikt.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 07 feb 2014, 14:41, 2 keer totaal gewijzigd.
Martijn M
Ook commercieel actief
Berichten: 4088
Lid geworden op: zo 21 nov 2004, 19:42
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Martijn M »

Als je zo gaat beginnen, kunnen we het forum wel opdoeken :lol: .
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Martijn M schreef:
Als je zo gaat beginnen, kunnen we het forum wel opdoeken :lol: .
Niet zo snel hè, zie mijn edit :D
Gebruikersavatar
Jag
Berichten: 998
Lid geworden op: wo 01 mar 2006, 15:43
Locatie: Utrecht

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Jag »

Ja verwijzen naar een boek kan altijd ja :P.
Het gegeven dat de geluidsdruk (SPL) evenredig is met het verplaatst volume lijkt mij toch niet zo moeilijk te begrijpen? Dat er ook veel andere akoestische factoren kunnen meespelen is niet waar het rekensommetje over ging als je 2 speakers parallel gebruikt.
Nee dat is waar, het ging idd om of het uitmaakt of het twee aparte versterkers zijn. Maar de discussie ging ook over de 3dB rendement winst, dat vind ik dan weer niet iets intuitiefs. En ook nog maar de vraag of het in zijn geval opgaat als de subs ver uit elkaar staan.

Is het toch weer gelukt om de boel offtopic te trekken O:).
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

En ik ben niet eens de schuldige! :rofl: :rofl:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

Wat hier verwarrend is, is dat geluidsdruk en geluidsvermogen niet het zelfde is. Net zomin volts hetzelfde zijn als watts.

Hebben we het over rendement dan hebben we het over een vermogensverhouding. Hebben we het over SPL dan hebben we het over een geluidsdrukverhouding. Beide worden uitgedrukt in dB's maar dat zijn geen direct vergelijkbare dB's

Rendement en SPL wordt noga eens door elkaar gehaald en gebruikt. Dat begint al bij de speakerfabrikant: De ene keer geeft die het rendement op: SPL bij 1 watt elektrisch vermogen en de andere keer de gevoeligheid: SPL bij 2,83 V_rms elektrische spanning. Twee verschillende manieren die niet direct vergelijkbaar zijn.
Laatst gewijzigd door Pjotr op vr 07 feb 2014, 15:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Dan hoop ik maar dat mensen nog notitie hebben kunnen nemen wat het doet met de belasting van de woofer electrisch en mechanisch als je van 1 naar 2 woofers gaat , het logische gevolg is dat de vervorming lager zal zijn als bij het gebruik van een woofer .

Audiolicious starte dit topic met een vraag , daaruit onstaan meerdere discussies wat opzich niet verkeerd is in dit topic .

Discussies met respect zijn geen enkel probleem , die zijn er ook zodat andere ook dingen eruit kunnen leren .
Discussies kunnen over smaak en voorkeuren gaan waarin ieder een eigen mening kan en mag geven/hebben en ook over feiten dan is het wel fijn dat die juist geinterperteerd worden .


Audiolicious zal echt wel een nieuw topic openen als de bouw gaat beginnen .
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door SuperR »

Dat begint al bij de speakerfabrikant: De ene keer geeft die het rendement op: SPL bij 1 watt elektrisch vermogen en de andere keer de gevoeligheid: SPL bij 2,83 V_rms elektrische spanning. Twee verschillende manieren die niet direct vergelijkbaar zijn.
Tenzij alle luidsprekers een 8 Ohm weerstand hebben/zijn :)
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door markbakk »

Goed. En dan nu het rendement bij 20Hz en 2,83V RMS, behaald bij plaatsing van de speaker in een bepaalde kast, het geheel geplaatst in een bepaalde luisterruimte op een bepaalde positie. Wie roept? :twisted:
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door Pjotr »

markbakk schreef:
Goed. En dan nu het rendement bij 20Hz en 2,83V RMS, behaald bij plaatsing van de speaker in een bepaalde kast, het geheel geplaatst in een bepaalde luisterruimte op een bepaalde positie. Wie roept? :twisted:
Voor hoeveel procent doe je het? :twisted:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Goed. En dan nu het rendement bij 20Hz en 2,83V RMS, behaald bij plaatsing van de speaker in een bepaalde kast, het geheel geplaatst in een bepaalde luisterruimte op een bepaalde positie. Wie roept? :twisted:
Tussen de 70-90db :mrgreen:

rendement + roomgain - afstand =
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door wouter »

das gevoeligheid, niet rendement want dat druk je uit in % :wink:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door markbakk »

bas focal m180 schreef:
rendement + roomgain - afstand =
Hoezo roomgain en hoezo afstand? :twisted:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

markbakk schreef:
Goed. En dan nu het rendement bij 20Hz en 2,83V RMS, behaald bij plaatsing van de speaker in een bepaalde kast, het geheel geplaatst in een bepaalde luisterruimte op een bepaalde positie. Wie roept? :twisted:
markbakk schreef:
bas focal m180 schreef:
rendement + roomgain - afstand =
Hoezo roomgain en hoezo afstand? :twisted:
20hz , 2,83V
Driver , onbekend
Kast , onbekend
grote luisterruimte , onbekend
afstand speaker luisterraar , onbekend .

Uitkomst onbekend of zeer ruim nemen .
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

bas focal m180 schreef:
markbakk schreef:
Goed. En dan nu het rendement bij 20Hz en 2,83V RMS, behaald bij plaatsing van de speaker in een bepaalde kast, het geheel geplaatst in een bepaalde luisterruimte op een bepaalde positie. Wie roept? :twisted:
markbakk schreef:
bas focal m180 schreef:
rendement + roomgain - afstand =
Hoezo roomgain en hoezo afstand? :twisted:
20hz , 2,83V
Driver , onbekend
Kast , onbekend
grote luisterruimte , onbekend
afstand speaker luisterraar , onbekend .

Uitkomst onbekend of zeer ruim nemen .
Typisch gevalletje NIHWTB..... :lol:
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door bas focal m180 »

Niemand weet het antwoord dus Mark mag het zeggen.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door markbakk »

Je kunt niet alleen op het speakerrendement afgaan in een luisterruimte. En zodra je het hebt over staande golven kun je best hoge rendementen halen. De liefhebbers slaan er de betere boeken maar op na. Olson en Beranek bv. Onder de frequentie van de laagste staande golf is je huiskamer gewoon een drukkamer.
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door ds23man »

markbakk schreef:
Onder de frequentie van de laagste staande golf is je huiskamer gewoon een drukkamer.
Dan alles maar in de WC opstellen! :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"

Bericht door markbakk »

:lol:
Heeft meerdere voordelen.

OT, ik werd gewoon een beetje moe van het potje tegen elkaar opbieden. Bij 20Hz is de discussie over één 18" of twee 12" in dezelfde kast futiel. Je krijgt het laag in een huiskamer gewoon niet goed met één bron. Ook niet als je m harder kunt zetten.
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”