Ik ben 19 jaar en ik ben net gestopt met m'n opleiding werktuigbouwkunde. Ik heb al een volgende studie op het oog, in de tussentijd wilde ik iets ondernemen. Ik luister vaak naar muziek en kijk graag films. Ik ben een paar jaar tevreden met m'n Logitech Z-906 speaker setje, alleen kom ik er achter dat het wat laag, hoog en helderheid mist. Om die redenen besloot ik om te beginnen aan iets nieuws.
Om te beginnen was ik al begonnen met een nieuwe kist voor de subwoofer. Ik had gelezen dat een transmission line ontwerp goed was voor lage, diepe tonen. Ik ben een soort van bass-head dus dat klonk als muziek (lees: bass:kwijl: ) in m'n oren. Ik heb wat gekloot en met een hoop geluk kwam er toch iets leuks uit!
Nu ben ik al een aantal maandjes verder en ik mis wel wat hoge en vooral heldere tonen. Ik besloot weer om een TL ontwerp te maken (mede door barevids op youtube
De fs van de W170s' is 36Hz, na aftrek van eindcorrecties kwam ik uit op een buis van 188cm. De buis vernauwd naar het eind waardoor de resonerende frequenties worden onderdrukt. Ik heb het geheel op Solidworks ontworpen (toch handig die opleiding
Hier het resultaat:
Nu ben ik aangekomen bij de crossovers.. Toch iets wat vrij lastig is voor een eerste keer..
Ik ben er achter gekomen dat ik last heb van een zogeheten TL-gat. Nu was mijn idee om een aparte crossover te kopen (jaja, ik weet het. Kon geen goede waarde voor bijpassende spoelen en condensatoren vinden) van 300Hz met 12db/oct. En een aparte 2-weg filter te maken (hier komt het hoor..) op 2500Hz. Het idee erachter is dat de tweeter's resonerende frequentie is 1700Hz (zonder verhoogde efficiëntie) en is inzetbaar vanaf 1000Hz. De midranger zou schel klinken vanaf ongeveer 3000-3500Hz en de woofers hebben het zogeheten TL-gat dus dat laat ik de midranger 'opvullen'.
Ik ben met de verschillende online crossover calculators op twee 0,68mH spoelen en twee 5,6uF condensatoren. Daarnaast demp ik de tweeter met 3db door een 2,2Ohm weerstandje in serie te zetten en een 18Ohm weerstand in parallel te zetten. De weerstandjes zijn gemaakt voor 10Watt, blaas ik die niet op met een 90Watt receiver..?
Graag jullie meningen, het is mijn eerste keer en ik ben bereid om te leren
Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval