Die TIP 41 en 42 zou ik niet meer gebruiken, heb er zelf slechte ervaringen mee. Toendertijd was er niet veel keuze maar tegenwoordig is dat een heel ander verhaal, let behalve op spanning en stroom ook op de hfe en de bandbreedte.Vintagelover schreef:Beste forumleden,
Het is alweer een tijdje geleden maar de laatste maande, waren één drukte.
Toch heb ik niet stilgezeten, hieronder vind je enkele foto's vn de bijna afgewerkte eindtrap.
Verder ben ik ook enkele hifi boeken aan het verslinden en heb ik al luistersessies bij hifiwinkels gedaan, in de hoop meer en meer te weten over deze verslavende hobby.
Nu heb ik ng een vraag voor jullie (dat is vast onverwacht)
Toen ik de eindtorren er afhaalde, bleken ze niet origineel te zijn.
Voor de 2sc789 is er een tip41c gebruikt.
Voor de 2Sa489 een tip42c
De datasheets vertellen mij dat dit een stuk zwaardere torren zijn da, de originele.
Heeft dit enige gevolgen behalve de klank en de eventuele zwaardere eindtrap (aan te raden om bias te vergroten of niet?)...
De D44H11 en D45H11 zouden een goede keuze zijn maar wel even de specs vergelijken want dat heb ik niet gedaan.

