Restauratie Nikko STA-4030

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Vintagelover schreef:
Beste forumleden,

Het is alweer een tijdje geleden maar de laatste maande, waren één drukte.
Toch heb ik niet stilgezeten, hieronder vind je enkele foto's vn de bijna afgewerkte eindtrap.
Verder ben ik ook enkele hifi boeken aan het verslinden en heb ik al luistersessies bij hifiwinkels gedaan, in de hoop meer en meer te weten over deze verslavende hobby.

Nu heb ik ng een vraag voor jullie (dat is vast onverwacht :lol: )

Toen ik de eindtorren er afhaalde, bleken ze niet origineel te zijn.
Voor de 2sc789 is er een tip41c gebruikt.
Voor de 2Sa489 een tip42c

De datasheets vertellen mij dat dit een stuk zwaardere torren zijn da, de originele.
Heeft dit enige gevolgen behalve de klank en de eventuele zwaardere eindtrap (aan te raden om bias te vergroten of niet?)...
image.jpg
image.jpg
image.jpg
Die TIP 41 en 42 zou ik niet meer gebruiken, heb er zelf slechte ervaringen mee. Toendertijd was er niet veel keuze maar tegenwoordig is dat een heel ander verhaal, let behalve op spanning en stroom ook op de hfe en de bandbreedte.
De D44H11 en D45H11 zouden een goede keuze zijn maar wel even de specs vergelijken want dat heb ik niet gedaan.
Gebruikersavatar
Vintagelover
Berichten: 82
Lid geworden op: za 06 jul 2013, 14:33

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Vintagelover »

Allespecs zijn hetzelfde of hoger, inclusief hfe en bandbreedte. Dus ik zal best deze maar nemen zeker? Kan ik verder dan de zelfde bias settigs nemen?
Mr Tube
Berichten: 1473
Lid geworden op: ma 13 feb 2006, 21:27
Locatie: IJmuiden

Re: Restauratie Nikko STA-4030

Bericht door Mr Tube »

Inderdaad, wat de bias betreft zijn er wel vaak ruime marges, een tiental miliamperes voldoet prima.
Plaats reactie