Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Moderator: Beheerdersteam
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Heren, het topic gaat over een gesloten kast met daarin een 15" of 18" woofer die ingezet gaat worden als subwoofer. Niet over een JBL driver die al decennialang niet meer gemaakt wordt (vreemd, als het zo'n goede driver is loopt men bij JBL ernstig inkomsten mis) en allerlei hoornconstructies. Misschien anders even een nieuw topic openen over de magie van JBL en vintage drivers?
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Deels met je eens .Audiolicious schreef:Heren, het topic gaat over een gesloten kast met daarin een 15" of 18" woofer die ingezet gaat worden als subwoofer. Niet over een JBL driver die al decennialang niet meer gemaakt wordt (vreemd, als het zo'n goede driver is loopt men bij JBL ernstig inkomsten mis) en allerlei hoornconstructies. Misschien anders even een nieuw topic openen over de magie van JBL en vintage drivers?
Als de bouw begint begin je een nieuw topic
Dat 2 JBL vrienden elkaar gevonden hebben daar zullen we wel niet aan ontkomen
Er zijn wel wat intressante dingen aan bod gekomen , en de vraag wat een driver onder Fs doet kwa vervorming is in mijn ogen nog niet niet geheel duidelijk .
Mijn eerste indruk is dat het niets uitmaakt , maar wat peter (Pjotr) aanhaalde heb ik weleens eerder ''gehoord'' maar geen keiharde feiten van gezien .
Dus als andere daar meer info , theorieen of harde meetresultaten van hebben of weten is die info voor mij zeer welkom , ik hoop ook voor andere die deze vraag hebben .
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Da's ook zeer zeker een interessante discussie en één die ik met interesse volg. Echter de claims gemaakt over JBL drivers die al decennialang niet meer gefabriceerd worden mogen wat mij betreft in een apart topic.bas focal m180 schreef:... Dus als andere daar meer info , theorieen of harde meetresultaten van hebben of weten is die info voor mij zeer welkom , ik hoop ook voor andere die deze vraag hebben .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Dit is de feitelijke opvolger:Audiolicious schreef:Da's ook zeer zeker een interessante discussie en één die ik met interesse volg. Echter de claims gemaakt over JBL drivers die al decennialang niet meer gefabriceerd worden mogen wat mij betreft in een apart topic.bas focal m180 schreef:... Dus als andere daar meer info , theorieen of harde meetresultaten van hebben of weten is die info voor mij zeer welkom , ik hoop ook voor andere die deze vraag hebben .
http://www.audioheritage.org/vbulletin/ ... 6-1501al-1
Probleempje: je komt er niet aan...........
Trouwens wat lul je nou over niet meer gefabriceerd worden????? Je tikt voor een paar tientjes een 15" frame op de kop en plakt daar de nog steeds verkrijgbare recone in. Moet je bij andere merken aankomen, ondersteuning is na 10 jaar toch echt wel afgelopen........
- Leeuwarden
- Berichten: 12769
- Lid geworden op: zo 19 sep 2004, 14:47
- Locatie: Nog niet gevonden
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
ds23man schreef:Trouwens wat lul je nou over niet meer gefabriceerd worden????? Je tikt voor een paar tientjes een 15" frame op de kop en plakt daar de nog steeds verkrijgbare recone in. Moet je bij andere merken aankomen, ondersteuning is na 10 jaar toch echt wel afgelopen........
Bouwpakketjes is zoooo 2013...
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Dat is praktijkervaring Bas. Al beperkt dat zich tot 8" en 10" langeslag woofers (kevlar, papier en alu). Met 15" en 18" heb ik het zelf niet geprobeerd. Bij een 12dB boost in een CB begint de speaker al flink te ratelen al onder zijn lineaire X_max onder Fs. Je versterker hoeft dan niet eens heel veel extra vermogen op te hoesten, een gedeelte is blind vermogen in dat gebied. Maar hij moet wel in staat zijn 4x zoveel spanning te leveren.bas focal m180 schreef:Dus als andere daar meer info , theorieen of harde meetresultaten van hebben of weten is die info voor mij zeer welkom , ik hoop ook voor andere die deze vraag hebben .
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Ah, de Mediamarkt heeft een nieuwe klant!ijscobar schreef:ds23man schreef:Trouwens wat lul je nou over niet meer gefabriceerd worden????? Je tikt voor een paar tientjes een 15" frame op de kop en plakt daar de nog steeds verkrijgbare recone in. Moet je bij andere merken aankomen, ondersteuning is na 10 jaar toch echt wel afgelopen........
Bouwpakketjes is zoooo 2013...
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Wat kun jij af en toe toch onbeschoft en zonder zelfreflectie met jezelf bezig zijn op het forumds23man schreef:Trouwens wat lul je nou over niet meer gefabriceerd worden????? Je tikt voor een paar tientjes een 15" frame op de kop en plakt daar ....
Ik heb moderators mede vanwege jouw nutteloze bijdragen in mijn topics wel eens moeten vragen de boel op te schonen. Respecteer de TS in ieder geval, niet met grote mond tegenin gaan. Hij heeft gewoon een punt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
wouter schreef:ds23man schreef:Trouwens, raadt de crossoverfrequentie ( JBL 2235 en TAD 4001 2" compressiedriver):
Ik vrees dat deze erg laag gekozen is (tussen 300 en 400 Hz), de response van de ruwe driver is nog zichtbaar. Lijkt me nogal 'in your face' en 'analytisch' als je dit met gewone (high end) drivers in huis zou gebruiken....
Ach, zelf ben je ook niet vies van een potje topic vervuiling en daarbij sla je ook nog eens de plank volledig mis........
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Laten we even opnieuw beginnen....Audiolicious schreef:Ik wil graag mijn bestaande luidsprekers uitbreiden met een tweetal corner subwoofers en deze bij voorkeur voorzien van een 15" of 18" woofer. Een vereiste is dat de woofer in een gesloten kast van handelbaar formaat (100x100x100cm is echt té groot) past en toch nog een F3 heeft die laag genoeg is, pakweg 30-40Hz.
Ik heb al zitten kijken bij Seas, Peerless etc. maar vind daar niks wat goed aansluit bij bovenstaande, dus ik zal waarschijnlijk moeten gaan kijken naar PA luidsprekers. Helaas is daar zo gigantisch veel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Iemand wellicht een paar goede suggesties?
De vraag is 15" of 18" in een kleine gesloten kast die F3 30-40Hz haalt, volgens mij technisch onmogelijk. Zeker gezien het feit dat huidige drivers qua parameters puur ontworpen worden voor BR kasten.
Actieve correctie? Zou kunnen, maar dan zou ik meer in de richting van Philips MFB denken. Daar kun je een halvering van de F3 mee bereiken zonder toename van de vervorming.
Feit blijft gewoon: grote speaker, grote kast.
- Hans 4354,5
- Berichten: 114
- Lid geworden op: wo 24 apr 2013, 23:32
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Simpel antwoord 
W15Gti in een 42 Liter gesloten kastje heeft een F3 van iets van 45HZ.
Elke liter die je 'm meer geeft gaat ie je voor belonen.
42 Leek mij aan de vraag voldoen kwa kast formaat.
De unit zelf heb ik al wat over geschreven.
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl ... _rev_f.pdf
W15Gti in een 42 Liter gesloten kastje heeft een F3 van iets van 45HZ.
Elke liter die je 'm meer geeft gaat ie je voor belonen.
42 Leek mij aan de vraag voldoen kwa kast formaat.
De unit zelf heb ik al wat over geschreven.
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl ... _rev_f.pdf
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Nou nog een Land Rover er om heen!Hans 4354,5 schreef:Simpel antwoord
W15Gti in een 42 Liter gesloten kastje heeft een F3 van iets van 45HZ.
Elke liter die je 'm meer geeft gaat ie je voor belonen.
42 Leek mij aan de vraag voldoen kwa kast formaat.
De unit zelf heb ik al wat over geschreven.
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl ... _rev_f.pdf
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Pjotr@ Een woofer heeft een Fs , maar ingebouwd verandert die waarde in Fc , dan is/wordt dat toch de resonantie incl de impedantie piek ?
Dan zou toch de vervorming al toe meten nemen onder Fc ?
Dan zou toch de vervorming al toe meten nemen onder Fc ?
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Ik wil niet vervelend doen, maar dit aspect is niet meer relevant, de keuze is inmiddels gemaakt, en ik ben eerlijk gezegd niet erg gecharmeerd van een dergelijke car-audio woofer, niet in de laatste plaats door de foeilelijke vormgeving en schreeuwerige bedrukking op de stofkap.Hans 4354,5 schreef:Simpel antwoord
W15Gti in een 42 Liter gesloten kastje heeft een F3 van iets van 45HZ.
Elke liter die je 'm meer geeft gaat ie je voor belonen.
42 Leek mij aan de vraag voldoen kwa kast formaat.
De unit zelf heb ik al wat over geschreven.
http://www.jbl.com/resources/Brands/jbl ... _rev_f.pdf
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Misschien moeten we dan 'klein' an sich eerst eens definiëren? Ik vind 100-liter niet klein, dus da's een absoluut subjectief gegeven.ds23man schreef:De vraag is 15" of 18" in een kleine gesloten kast die F3 30-40Hz haalt, volgens mij technisch onmogelijk. Zeker gezien het feit dat huidige drivers qua parameters puur ontworpen worden voor BR kasten.
MFB heeft andere haken en ogen, een nettere benadering is gewoon een grote woofer die dan per saldo ook minder uitslag zal maken om dezelfde geluidsdruk te halen als een kleinere woofer die meer uitslag moet maken. Er is een direct verband tussen harmonische vervorming en uitslag van een conus, dwz. de insteek is hier dus het gebruiken van een aantal grote woofers met een hoog rendement, een lage Fs en een lage Vas/Qtc zodat inbouw in een gesloten kast de F3 niet meteen gigantisch omhoog gooit.ds23man schreef:Actieve correctie? Zou kunnen, maar dan zou ik meer in de richting van Philips MFB denken. Daar kun je een halvering van de F3 mee bereiken zonder toename van de vervorming.
Nou nee, zoals al blijkt uit dit topic zijn er meerdere wegen die naar Rome leiden.ds23man schreef:Feit blijft gewoon: grote speaker, grote kast.
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Wellicht in een ander topic, of via PB, met modder gaan gooien? Bedankt!ds23man schreef:Ach, zelf ben je ook niet vies van een potje topic vervuiling en daarbij sla je ook nog eens de plank volledig mis........
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Een verklaring heb ik ook niet voor maar het zou kunnen dat onder Fb de massa steeds minder mee doet en de spreekspoel steeds meer alleen tegen de compliantie staat te duwen. Boven Fb is dat hoofdzakelijk tegen de massa.bas focal m180 schreef:Pjotr@ Een woofer heeft een Fs , maar ingebouwd verandert die waarde in Fc , dan is/wordt dat toch de resonantie incl de impedantie piek ?
Dan zou toch de vervorming al toe meten nemen onder Fc ?
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Ben benieuwd of je die gaat vinden, geef even een seintje. Ben zelf ook wel geinteresseerd in een woofer met hoog rendement en een lage Fs. Als je werkelijk weet hoe speakerparameters met elkaar verhouden, dan had je dat niet geschreven. Die twee verhouden zich tegenovergesteld van elkaar!Audiolicious schreef:grote woofers met een hoog rendement, een lage Fs en een lage Vas/Qtc zodat inbouw in een gesloten kast de F3 niet meteen gigantisch omhoog gooit.
Ik wens je veel succes met je zoektocht!
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
@ds23man,
Ik denk dat ik prima in staat ben om een goede keuze te maken. Als je de moeite had genomen om het topic helemaal te lezen had je dat ook begrepen, maar kennelijk heb je die moeite niet genomen? Jammer, maar in ieder geval bedankt voor je bijdrage.
Ik denk dat ik prima in staat ben om een goede keuze te maken. Als je de moeite had genomen om het topic helemaal te lezen had je dat ook begrepen, maar kennelijk heb je die moeite niet genomen? Jammer, maar in ieder geval bedankt voor je bijdrage.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Toevallig had ik het hele draadje wel gelezen....... Maar zal hem eens herlezen, misschien heb ik de holy grail gemist...... 
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
@ds23man,
Ik hoop dat onderstaande reactie mijn insteek voldoende motiveert?
Ik hoop dat onderstaande reactie mijn insteek voldoende motiveert?
Audiolicious schreef:@MarcoSQ,
Volgens mij druk ik mij onvoldoende duidelijk uit, excuses daarvoor.
Een luidspreker in een behuizing, zeker in een gesloten behuizing, is gewoon een massa-veersysteem voorzien van een externe excitatie. Dit is een tweede-orde systeem dat met een aantal simpele differentiaalvergelijkingen te omschrijven is, echter zo diep hoeven we hier niet te graven.
Laten we één ding een voorop stellen - zodat daar geen discussie meer over is - men neme een tweetal luidsprekers, luidspreker A heeft parameters afwijkend van luidspreker B, monteert beide luidsprekers individueel in een kast en dimensioneert deze kasten zodanig dat de resonantiefrequentie (Fres) en de kwaliteitsfactor (Q), etc. van beide luidsprekers + kast gelijk zijn.
Daaruit volgt dan eenvoudig dat impulsresponse, naslingergedrag etc. nu voor luidspreker A + kast en luidspreker B + kast identiek zijn, immers beide massa-veersystemen zijn equivalent.
Wat daaruit *niet* volgt is hoeveel harmonische vervorming, of bijgeluiden, elke individuele luidspreker in z'n kast produceert, of hoeveel uitslag er nodig is om een bepaalde geluidsdruk te halen, da's dan weer wel volledig afhankelijk van de gekozen driver.
In mijn specifieke geval wil ik graag een limiet stellen aan de fysieke afmetingen van de subwoofer, zie ook de eerste post in dit topic. Ik streef naar afmetingen van circa 60x60x40cm, groter dan dat is niet wenselijk. Daaruit volgt een inhoud van circa 120-liter. Een andere wens is het gebruik van een 15" respectievelijk 18" woofer, dit uiteraard omdat één enkele goed gekozen 15" of 18" woofer minder hard hoeft te 'werken' dan een 10" of 12".
Ik kom voor een 15" of 18" dan vrijwel automatisch uit bij een PA driver, simpelweg omdat de keuze daar het grootst is. Bijkomend voordeel is dat PA (sub)woofer drivers ontwikkeld zijn om een onder veel zwaardere belasting hun werk te doen dan HiFi drivers en in de regel ook veel efficienter zijn, de gevoeligheid is groter. Kortom, ze kunnen veel meer vermogen verwerken en meer uitslag genereren.
Per saldo, met de gekozen beperking van het kastformaat, kom ik dan uit op een subwoofer waarbij de combinatie driver + kast een hogere Fres heeft, maar een lagere Q. Om even een voorbeeld te geven:
Peerless XXLS12 in 120-liter gesloten kast
F3 = 50Hz
Qtc = 0.48
FaitalPro 18XL1600 in 120-liter gesloten kast
F3 = 82Hz
Qtc = 0.41
Als ik nu de hogere gevoeligheid van de FaitalPro meeweeg (7dB, da's een ruime factor 2), en de ~2.5x grotere Sd, tov. de Peerless is het in mijn optiek volstrekt duidelijk dat de FaitalPro 18XL1600 met minder uitslag 100dB aan geluidsdruk genereert op 20Hz dan de Peerless XXLS12 en dus minder hard hoeft te werken, wat zich in de regel ook vertaalt naar een lagere vervorming en minder bijgeluiden.
Ik hoop dat ik mijn keuze en insteek hiermee voldoende gemotiveerd heb? En dat ik ook voldoende argumenten heb aangedragen voor de stelling dat in dit geval een HiFi (sub)woofer met een kleinere Sd en lagere gevoeligheid anders klinkt dan een PA (sub)woofer met een veel grotere Sd en gevoeligheid.
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Da's gewoon een variant op de Linkwitz transform toegepast op een bass-reflex behuizing inclusief een hoop gerommel in de marge wat mij betreft.ds23man schreef:
-
ds23man
- Ook commercieel actief
- Berichten: 28471
- Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
- Locatie: Bananenrepubliek
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Zou dat stuk geen gerommel in de marge willen noemen, staat veel informatie in over de voor en nadelen van het corrigeren van gesloten behuizingen. In feite is wat jij wil doen ook gewoon een Linkwitz transformatie.Audiolicious schreef:Da's gewoon een variant op de Linkwitz transform toegepast op een bass-reflex behuizing inclusief een hoop gerommel in de marge wat mij betreft.ds23man schreef:
Bob Cordell is geen domme jongen trouwens:
http://www.linearaudio.net/index.php?op ... &Itemid=59
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Een BR kan gewoon fysiek niet veel meer SPL output leveren onder F_br. Dat willen oprekken met equalisen is gewoon rommelen, of je nou Cordell heet of niet.
En of je dat dan LT, biquad of 2e orde shelving noemt maakt ook niet veel uit.
En of je dat dan LT, biquad of 2e orde shelving noemt maakt ook niet veel uit.
Laatst gewijzigd door Pjotr op di 04 feb 2014, 11:57, 1 keer totaal gewijzigd.
