Uiteraard, ik reageerde eerder ook al. Ben heel behulpzaam hoorAudiolicious schreef:@Wouter,
Dank dat je de moeite neemt even een simulatie te draaien, maar zeg nu eerlijk, je zet hier wel een absolute-referentie 18" HiFi subwoofer driver tegenover een midden-segment 18" PA woofer, dat die laatste dan toch het onderspit moet delven tegen een driver die puur als het summum op subwoofer gebied is ontwikkeld vind ik dan niet zo gek.
Sterker nog, ik had me een slag in de rondte gelachen als het niet zo was geweest. Sec gezien slaat de PA woofer hier absoluut geen gek figuur in vergelijk met deze über HiFi subwoofer driver. Maak hetzelfde vergelijk nu nog eens met b.v. een 12" XXLS12 en je zult zien dat de kaarten dan héél anders geschud worden.
Ik heb ook nog even een kanttekening, of een vraag, hoe heb je e.e.a. gesimuleerd? Neem je in je simulatie de gevoeligheid wel mee? De Aurasound heeft slechts een gevoeligheid van 86dB, de FaitalPro heeft niet minder dan 98dB.
Ik zet 18" tegenover 18" en niet tegenover 12". Dat zet je natuurlijk niet in 120 liter gesloten als je bij 50 liter gesloten al een ideale afstemming hebt! Er zijn allerlei CSS en Audioshiva subwoofers, JL subwoofers en TC sounds megamonsters. Ik heb verwezen naar het Subzero ontwerp, dat start met een Mivoc 18" van 150 euro.
Als 120 liter belangrijker is dan de kosten dan is een Aurasound wellicht helemaal niet zo raar in dit plaatje. En ik weet niet wat die Faitel kost maar die gaat toch ook richting 500,- euro?
Kortom, ik vergelijk graag appels met appels als we PA met 'Hifi' vergelijken.
En ik was inderdaad vergeten de gevoeligheid correct te zetten... Ze stonden 'half space' i.p.v. 'free'
Tja, maar je gaat daarmee dan ook 12dB verder in een 120 liter behuizingAudiolicious schreef:Kostprijs gezien? Da's niet mis, daar koop je twee stuks FaitalPro 18XL1600 voor, kortom, ergens moet je een grens trekken, ik in ieder geval wel.wouter schreef:De TC sounds LMS5400 gaat trouwens nog een flink stukje verder dan de Aurasound als ik het web mag geloven...
Dat is door 4 units niet op te lossen want die zitten dan in elk 30 liter...
Mivoc 18 AWX = 150 euro, Xmax 5 mm
De Oberton 18 XB 700 met 260 euro ook wel een interessante met 9 mm Xmax.
Voor wat betreft een 12" unit, een CSS SDX12 zou met 28mm One Way een eind in de buurt van de SPL max van de Faitel moeten kunnen komen. Maar dat kost dan ook een bak vermogen... Met 399,- wel een goedkopere oplossing aan de luidspreker kant van het budget. En ik denk dat 120 liter dan niet nodig is... Maar goed, een 12" die wappert klinkt anders dan een 18" die evenveel geluidsdruk geeft - lijkt me niet lastig voor te stellen.