In die 4 jaar tijd is 2x voorgevallen dat het forum periodiek trager werd, wat beide keren werd opgelost:
- In de nazomer van 2012 ontstonden vertragingen onder een bepaalde samenloop van omstandigheden. Die samenloop deed zich voor als op drukke momenten bots zich onbehoorlijk uitleefden terwijl op die momenten ook nog spambots het forum belaagden. Na uitsluiting van tientallen social media spiders en zoekbots was dit euvel van de baan. Na inkrimping van de enorm groeiende database met ongewenste gasten en na herstructurering van het beveiligingsprogramma, dat toen nog in een vroeg stadium verkeerde, konden bovendien ook de minder nette bots weer worden toegelaten. Sindsdien heeft de server nog nauwelijks iets te doen.
- Begin vorig jaar ontstonden plotseling problemen, mogelijk na upgrade van de databaseserver, welke Sander de wereld uit hielp met een major upgrade van de ZBA-server. De nieuwere php-versie veroorzaakte daarop nog wat compatibiliteitsproblemen, waardoor sommige bezoekers met een witte pagina werden geconfronteerd, maar met een paar weekjes minder slapen was ook dat opgelost. Dat voor herschrijven van het overige deel, alsmede nacontrole op een feilloze werking, nog 6 weken werd uitgetrokken, was voor niemand meer merkbaar. Het forum liep op dat moment alweer als een trein, en is dit sindsdien blijven doen.
