Filter van... vraagje
Moderator: Beheerdersteam
-
dreamtuning
Filter van... vraagje
Goedeavond,
Sinds kort loop ik met het idee (zoals velen hier) zelf een setje luidsprekers te maken.
Aangezien ik dit ook al voor mijn PC heb gedaan wil ik dit nu uitbreiden naar de woonkamer.
Dit "projectje'' zal ik uitgebreid (met foto's natuurlijk) in een ander topic beschrijven.
Nu over naar dit Topic....
Het betreft een vraag over het filter van een bekend, niet nader te noemen merk (weet niet of dit mag volgens de regels).
Laat ik het zo zeggen ze gebruiken het design van een "melkpakje"
Ik was nogal nieuwschierig en heb een oude unit opengeschoef en daar het filter uitgehaald.
Via google had ik ergens gelezen dat het XO punt van het laag op 200Hz zou liggen en van de Sat op 280Hz
Ik dacht dan kan ik wat onderdelen gebruiken in mijn eigen filter ontwerp, ben nog een leek wat filters betreft.
Ik heb even snel een schema gemaakt van het filter. De waarden van de onderdelen die ik kan lezen heb ik erbij gezet.
Alleen de weerstand van de drivers heb ik (nog) niet gemeten. Die rommel ligt al weer op zolder.
Het "beveiliging systeem" met het lampje en PTC had ik al eerder gezien, maar alleen een weerstand op de bass unit??
Met wat ik al weet over filters kun je volgens mij nooit op een XO punt komen van 200Hz
Of ik zit er helemaal naast, kan iemand mij daar wat helderheid over geven? Volgens mij zit er ook nog een NOTCH filter op de Satelliet speakers.
alvast bedankt
Sinds kort loop ik met het idee (zoals velen hier) zelf een setje luidsprekers te maken.
Aangezien ik dit ook al voor mijn PC heb gedaan wil ik dit nu uitbreiden naar de woonkamer.
Dit "projectje'' zal ik uitgebreid (met foto's natuurlijk) in een ander topic beschrijven.
Nu over naar dit Topic....
Het betreft een vraag over het filter van een bekend, niet nader te noemen merk (weet niet of dit mag volgens de regels).
Laat ik het zo zeggen ze gebruiken het design van een "melkpakje"
Ik was nogal nieuwschierig en heb een oude unit opengeschoef en daar het filter uitgehaald.
Via google had ik ergens gelezen dat het XO punt van het laag op 200Hz zou liggen en van de Sat op 280Hz
Ik dacht dan kan ik wat onderdelen gebruiken in mijn eigen filter ontwerp, ben nog een leek wat filters betreft.
Ik heb even snel een schema gemaakt van het filter. De waarden van de onderdelen die ik kan lezen heb ik erbij gezet.
Alleen de weerstand van de drivers heb ik (nog) niet gemeten. Die rommel ligt al weer op zolder.
Het "beveiliging systeem" met het lampje en PTC had ik al eerder gezien, maar alleen een weerstand op de bass unit??
Met wat ik al weet over filters kun je volgens mij nooit op een XO punt komen van 200Hz
Of ik zit er helemaal naast, kan iemand mij daar wat helderheid over geven? Volgens mij zit er ook nog een NOTCH filter op de Satelliet speakers.
alvast bedankt
Re: Filter van... vraagje
De woofer heeft een spoel ingebouwd (de spreekspoel), maar dat is niet het belangrijkste filter. De woofer zit vermoedelijk in een variant op een 6e orde bandpass kast. Dit zorgt dus voor zowel een hoog- als een laagdoorlaatfilter. Zie ook http://www.diysubwoofers.org/bnd/6thorder.htm
Maar uit zo'n melkpakje komt toch alleen mid en hoog ? grote kans dat het laag er al uitgefilterd is.
-
dreamtuning
Ja, die krijgen alleen mid/hoog. Er zit ook een 100uf in serie voor het notch waardoor ze ongeveer vanaf 280hz spelen...ray5150 schreef:Maar uit zo'n melkpakje komt toch alleen mid en hoog ? grote kans dat het laag er al uitgefilterd is.
-
dreamtuning
Bedankt voor je reactie.Casper schreef:De woofer heeft een spoel ingebouwd (de spreekspoel), maar dat is niet het belangrijkste filter. De woofer zit vermoedelijk in een variant op een 6e orde bandpass kast. Dit zorgt dus voor zowel een hoog- als een laagdoorlaatfilter. Zie ook http://www.diysubwoofers.org/bnd/6thorder.htm
"Dit gaat (op dit moment) boven mijn pet".
Even gegoogled voor de Nederlandse versie van het 6order filter, maar snap het nog niet helemaal. Wel dat het ontwerp van de module hiervoor is ontwikkeld.
Voor mijn ontwerp gaat het dit niet worden.
Mijn drivers per kast met de frequenties zoals ik ze in gedachten heb.
1x Vifa 22wr-09-06 (150hz)
2x Tangband w3-871s (vanaf 150hz)
1x Vifa xt25 ( vanaf 10.000hz)
Ik heb nog oude filters uit een high fidelity kast gevonden in de kelder. maar staan geen waarden op de spoelen. Enig idee hoe ik hier achter kom?
probeer de kosten te drukken , want zag dat de spoel die ik nodig heb voor het laag aardig wat kost.
Met die units kun je wel een mooie drieweg maken. Maar niet zonder zelf een filter te moeten ontwikkelen. De M22 in een BR-kast van 40-45 liter en gaan!
van de M22-8-Oms versie heb ik hier al eens een kastje gepost... doet het prima 
-
dreamtuning
Dat is mooi. Ik heb nog 5 of 6 22wr drivers liggen.markbakk schreef:Met die units kun je wel een mooie drieweg maken. Maar niet zonder zelf een filter te moeten ontwikkelen. De M22 in een BR-kast van 40-45 liter en gaan!van de M22-8-Oms versie heb ik hier al eens een kastje gepost... doet het prima
Misschien ook nog een actief subje maken.
De Tangband moet je wel hoger filteren, ik zou rond de 500Hz gaan zitten. Is een echte middentoner zonder enige serieuze Xmax. Maar dat maakt het filteren voor de M22 wel wat eenvoudiger, kleinere spoelen en je kunt ook zonder correctie toe tegen het opslingeren van het systeem rond de 100Hz.