Na een forse klap op de DCX deed hij het ineens een stuk beter, af en toe een soort 'fade out' en dan is het tijd voor een klap. Gaat nu verder goed. Misschien heeft iemand een idee wat er mis is met dat ding...
Heb naar een targetcurve toe kunnen werken, was best leuk om te doen.
Ik heb het hoog nog niet naar wens gefilterd maar heb al wel een eerste indruk gehad. Klinkt erg relaxt dit setje zelfbouw. Ook vanwege het mooie laag en de tot nu toe mooiste roll off van een B110 dat ik ooit gemeten heb.
Ik heb de B110 SP1228 (LS3/5a) ooit gemeten en de SP1057 (meer middentoner, zit ook in Kef Model/Reference 101)
Daaronder de ongefilterde SP1003 (eerste types LS3/5a - 15 Ohm) in ingebouwde toestand.
Daarna ben ik de curve plat gaan filteren met EQ's:
EQ1: 937 Hz, -1,5 dB, Q=7,9
EQ2: 1710 Hz, +4,4 dB, Q=2,0
EQ3: 1710 Hz, -1,5 dB, Q=4,0
EQ4: 3310 Hz, -3 dB, Q=5,0
Ik ben vrij conservatief te werk gegaan, aangezien ik geen waterval/decay plot gemaakt heb. De dip rond 1500 Hz zal waarschijnlijk interferentie zijn tussen membraan en de dikke rubberen rolrand/dempring. Een boost is daar natuurlijk geen goed idee. De randen van het werkgebied heb ik vooral in de gaten gehouden, geen scherpe knieën bijvoorbeeld. De Q zo laag mogelijk om nog net goed te werken.
Na een vlakke curve heb ik een BSC toegepast, 6dB shelf ingezet op 581 Hz met -7dB
Uiteindelijk heb ik een 3e orde butterworth op 2920 Hz gezet.
Omdat ik niet zeker was van een dal rond 3kHz bij de target curve (zie ref SP1228, die heeft daar ook een lager gebied) heb ik EQ4 aangepast tot 3180 Hz, -4,3dB, Q=6,3. Dit geeft het bultje er weer bij. Uiteindelijk lijkt het me juist niet correct, want de -6dB frequentie ligt niet meer op 3kHz.
Uiteindelijk nog een boost gegeven op 138Hz, + 1dB met Q=1,0
De groenen lijn (SP1003) is eigenlijk beter dan de blauwe (SP1228 - Rogers LS3/5a 11 Ohm) behalve dan op de typische B110 piek/dip rond 1kHz.
Het klinkt dusdanig lekker dat ik gemotiveerd ben hier vaart achter te zetten. Helaas heb ik van een 15 Ohm paartje met SP1003 woofer geen nauwkeurige metingen. Ik zou daarvan graag de individuele driver curves meten, dan zou ik een mooiere target hebben.