Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel.
Moderator: Beheerdersteam
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Dat klopt ik heb al 2 maal een geschakelde voeding van 12v/30A voor de gloeispanning van beide Gu81m buizen. Deze is zo zwaar omdat de aanloop stroom tot 22A kan oplopen.
Voor de twee FU13 buizen heb ik ook geschakelde voeding 12V/15A. Hiervan kan ik de spanning naar 10v terug regelen en ze hebben genoeg reserve voor de hogere aanloopstromen.
Voor de hoogspanning heb ik er aan gedacht om ook meerdere geschakelde voedingen(48V)in serie te zetten maar dat wordt kostbaarder als ik had verwacht. En ik heb al 2 trafo's van secundair 900v/1A.
Trafo voor de negatieve ruststroomspanning heb ik ook al, dito voor de gloeispanning van de 6n6p. Mis alleen nog de trafo's voor de anodespanning van de 6n6p maar die zijn makkelijk verkrijgbaar. De elco's voor de 1200v voeding zijn al onderweg. Alleen weet ik nog niet of ik voor de hoogspanning een CLCLC of een CRCRC netwerk ga gebruiken. De smoorspoelen voor 1A bij 10H zijn moeilijk te krijgen en zeer groot en zwaar. 47ohm 100 watt weerstanden zijn makklijker te verkrijgen.
Voor de twee FU13 buizen heb ik ook geschakelde voeding 12V/15A. Hiervan kan ik de spanning naar 10v terug regelen en ze hebben genoeg reserve voor de hogere aanloopstromen.
Voor de hoogspanning heb ik er aan gedacht om ook meerdere geschakelde voedingen(48V)in serie te zetten maar dat wordt kostbaarder als ik had verwacht. En ik heb al 2 trafo's van secundair 900v/1A.
Trafo voor de negatieve ruststroomspanning heb ik ook al, dito voor de gloeispanning van de 6n6p. Mis alleen nog de trafo's voor de anodespanning van de 6n6p maar die zijn makkelijk verkrijgbaar. De elco's voor de 1200v voeding zijn al onderweg. Alleen weet ik nog niet of ik voor de hoogspanning een CLCLC of een CRCRC netwerk ga gebruiken. De smoorspoelen voor 1A bij 10H zijn moeilijk te krijgen en zeer groot en zwaar. 47ohm 100 watt weerstanden zijn makklijker te verkrijgen.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Beetje zitten puzzelen hoe het wat (naar mijn idee) hoopvoller zou kunnen.
Heb wel een veel kleinere Rk voor de FU-13,hoe kwam je aan 2k4 ?
De kathode van de gloei wel aangesloten getekend zoals 't zou moeten.Die konstukties met (al of niet regelbare)middenpunten zijn voor gloei op wisselstroom.
De voeding voor het schermrooster kan samn met die voor de 6N6.Het verbruik 50mA zonder signaal,pieken tot 300mA bij max uitsturing.
Anne
Heb wel een veel kleinere Rk voor de FU-13,hoe kwam je aan 2k4 ?
De kathode van de gloei wel aangesloten getekend zoals 't zou moeten.Die konstukties met (al of niet regelbare)middenpunten zijn voor gloei op wisselstroom.
De voeding voor het schermrooster kan samn met die voor de 6N6.Het verbruik 50mA zonder signaal,pieken tot 300mA bij max uitsturing.
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Anne, ziet er goed uit.
Wat is de functie van de 82k weerstand tussen fu13 en gm81m?
Bij de Rk voor de FU13 kwam ik op een instelling van -120V bij 50mA.
Ik zal de grafiek nog eens nakijken.
De Fu13 heeft niet veel versterking. Volgend mij is de Gu81m toch een behoorlijke stuurspanning nodig (650Vrms).
Ik had ook een concept voeding getekent, alleen moet er nog een inschakel vertraging voor de hoogspanning komen.
Ronny
Wat is de functie van de 82k weerstand tussen fu13 en gm81m?
Bij de Rk voor de FU13 kwam ik op een instelling van -120V bij 50mA.
Ik zal de grafiek nog eens nakijken.
De Fu13 heeft niet veel versterking. Volgend mij is de Gu81m toch een behoorlijke stuurspanning nodig (650Vrms).
Ik had ook een concept voeding getekent, alleen moet er nog een inschakel vertraging voor de hoogspanning komen.
Ronny
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Die 82k is een tegenkoppeling ,zoals ook in de RH84 versterker.Geeft de eindtrap toch een redelijk lage uitgangsimpedantie ondanks de penthode schakeling.De stuurspanning blijft wel dezelfde (top=-Vg1) maar de stuurbuis ziet een veel grotere belasting.Zal hier ong.5k zijn (incl.12k anodeweerstand).
Een vertraagde HS,zal moeilijk zijn een relais te vinden voor zo'n hoge spanning.Misschien de 230V kan schakelen ?
Anne
Een vertraagde HS,zal moeilijk zijn een relais te vinden voor zo'n hoge spanning.Misschien de 230V kan schakelen ?
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Anne, ik ga jou schakeling ook uit proberen op de plank.
Ik zorg wel dat ik de nodige voedingen klaar heb staan.
Ik kan aan de primaire kant van de hoogspanningtrafo een weerstand met overbrugingscontact als inschakelvertraging gebruiken. Of enkele buizen diode's parallell in de gnd, moet dan misschien wel omlaag met de afvlakcapaciteit.
Ronny
Ik zorg wel dat ik de nodige voedingen klaar heb staan.
Ik kan aan de primaire kant van de hoogspanningtrafo een weerstand met overbrugingscontact als inschakelvertraging gebruiken. Of enkele buizen diode's parallell in de gnd, moet dan misschien wel omlaag met de afvlakcapaciteit.
Ronny
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Heb je er ook al aan gedacht dat smoorspoelen meestal geen 1200V tussen wikkeling en kern verdragen ?
De smoorpoel geisoleerd opstellen is ook wat eng,zo'n blok op mogelijk hoge spanning.
Door de smoorspoel niet in de plus maar tussen gelijkrichter en massa te zetten is 't opgelost.
Anne
De smoorpoel geisoleerd opstellen is ook wat eng,zo'n blok op mogelijk hoge spanning.
Door de smoorspoel niet in de plus maar tussen gelijkrichter en massa te zetten is 't opgelost.
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Relais kun je in serie zetten, alleen is in de DC=kring shakelen weer onhandig ivm. de vonkbrug die kan blijven staan.
Dus inderdaad beter in de netspanning schakelen.
Maarre ..... nu zie ik in het schema van Anne dat het schermrooster aan plus zovéél hangt, dus de eindbuis staat weer in penthode.
Is dat ook de bedoeling Ronny?
Met bv. een dikke 6AS7 (ECC230, 6080) en een spanningsdeler, het geheel geschakeld als kathodevolger vanaf de anode GU81 zou je de g2-spanning naar beneden kunnen drukken.
Ri is dan lekker laag en ws. beter dan een spanningsdeler alleen.
Mutatis mutandis geldt dit ook voor de FU, daar moet je ook ergens met het schermrooster naartoe.
Heb de datasheet nog niet bekeken maar daar loop je denkelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Dus inderdaad beter in de netspanning schakelen.
Maarre ..... nu zie ik in het schema van Anne dat het schermrooster aan plus zovéél hangt, dus de eindbuis staat weer in penthode.
Is dat ook de bedoeling Ronny?
Met bv. een dikke 6AS7 (ECC230, 6080) en een spanningsdeler, het geheel geschakeld als kathodevolger vanaf de anode GU81 zou je de g2-spanning naar beneden kunnen drukken.
Ri is dan lekker laag en ws. beter dan een spanningsdeler alleen.
Mutatis mutandis geldt dit ook voor de FU, daar moet je ook ergens met het schermrooster naartoe.
Heb de datasheet nog niet bekeken maar daar loop je denkelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Ja, dat had ik al begrepen van Anne. Ik ga beide opstellingen proberen, dus de Gu81m als pentode en als pseudo triode.KT88 schreef:Maarre ..... nu zie ik in het schema van Anne dat het schermrooster aan plus zovéél hangt, dus de eindbuis staat weer in penthode.
Is dat ook de bedoeling Ronny?
De FU13 gebruik ik al jaren in mijn huidige versterker. Deze heeft dezelfde configuratie. Op G2 van de FU13 mag 750v staan.KT88 schreef:Met bv. een dikke 6AS7 (ECC230, 6080) en een spanningsdeler, het geheel geschakeld als kathodevolger vanaf de anode GU81 zou je de g2-spanning naar beneden kunnen drukken.
Ri is dan lekker laag en ws. beter dan een spanningsdeler alleen.
Mutatis mutandis geldt dit ook voor de FU, daar moet je ook ergens met het schermrooster naartoe.
Heb de datasheet nog niet bekeken maar daar loop je denkelijk tegen hetzelfde probleem aan.
Laatst gewijzigd door koifarm op wo 29 jan 2014, 8:24, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Gezien de max V_g2 ben ik wel benieuwd wat er gaat gebeuren in pseudo triode met een serieweerstand naar de anode. Ben toch bang dat dan de vonken gaan overslaan.... Is het niet in de buis dan toch in de buisvoet.koifarm schreef:
Ja, dat had ik al begrepen van Anne. Ik ga beide opstellingen proberen, dus de Gu81m als pentode en als pseudo triode.
Daar heb je dan toch minimaal een stevige buffer (kathodevolger die I_g2 en VB aan kan) met spanningsdeler voor nodig. Je krijgt dan een soort van UL instelling, tussen triode en penthode in.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Dat met een buis tussen g2 en anode zie ik niet zitten.In rust trekt het schermrooster ong. 50mA en dat loopt op bij uitsturen,hoe lager de anodespanning hoe groter de roosterstroom.Stel dat die hulpbuis 10OV nodig heeft om die stroom nog te trekken (erg rooskleurig gezien)dan kan de anode niet lager dan 500+100=600V,anders zakt g2 mee .Hou je van de 1200V over.
Iets anders,zolang de anodespanning niet ingeschakeld is mag Vg2 er ook niet zijn,moet ook geschakeld.
Wat ik had aangegeven als 300mA voor g2 zijn maar pieken,op te vangen met een elco (47µF zal wel genoeg).De gemiddelde stroom komt vermoedelijk niet boven de 100mA.
Ook nog gekeken hoe 't uitvalt met het oorsprongkelijke plan van 2400V.
Geeft een vermoedelijk moeilijke UGT van 12k .Maar wel meer vermogen.
Anne
Iets anders,zolang de anodespanning niet ingeschakeld is mag Vg2 er ook niet zijn,moet ook geschakeld.
Wat ik had aangegeven als 300mA voor g2 zijn maar pieken,op te vangen met een elco (47µF zal wel genoeg).De gemiddelde stroom komt vermoedelijk niet boven de 100mA.
Ook nog gekeken hoe 't uitvalt met het oorsprongkelijke plan van 2400V.
Geeft een vermoedelijk moeilijke UGT van 12k .Maar wel meer vermogen.
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Die anode van de hulpbuis zet je dan natuurlijk niet op de anode van de GU81 Anne, maar op de B+, dan heeft hij zat stuurruimte. De stuurbuis zet je dan met zijn rooster op een spanningsdeler vanaf de anode van de van de GU81 naar massa zodat op g2 ong. 500V DC komt te staan. Je krijgt dan een tegenkoppeling a la een UL wat de anode impedantie van de GU aanzienlijk doet dalen.
Geef toe dat je met het AC (audio) vermogen van g2 wat je nu eigenlijk weggooit, een aardig speakertje aan kan sturen
Maar dat gooi je met een fixed bias voor g2 in penthode ook weg.
B.t.w. waarom zit die 10ohm kathode weerstand er bij jou nog in als je g1 toch fixed op zo'n hoge negatieve spanning zet?
Geef toe dat je met het AC (audio) vermogen van g2 wat je nu eigenlijk weggooit, een aardig speakertje aan kan sturen
B.t.w. waarom zit die 10ohm kathode weerstand er bij jou nog in als je g1 toch fixed op zo'n hoge negatieve spanning zet?
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Ik kreeg de indruk dat de bedoeling was zoals de schakeling waar Aat 's mee aankwam,een transistor tussen anode en schermrooster,maar dan met een buis.
Zoals je zegt,de anode van de kathodevolger aan de +B en dan een deel van de anodespanning is idd soort UL.
Gaat de bodem ook flink omhoog,op 't ogenblik dat er veel stroom moet zijn (lage anodespanning) verdwijnt de broodnodige Vg2 ook nog.Komt ie lang zo diep niet meer.
Heb ik toch liever de tegenkoppeling anode-stuurrooster,geeft ook een lagere uitgangsimpedantie.Kost alleen meer sturing.En ook een redelijke beveiliging tegen aansluiten zonder LS.Zodra de anode wil pieken trekt ie g1 mee omhoog,dat remt de boel wat af.
Anne
10 ohm vergeten,zit er om gemakkelijk de ruststroom te meten,mag ook best minder maar Ronny had 't ook zo.
Zoals je zegt,de anode van de kathodevolger aan de +B en dan een deel van de anodespanning is idd soort UL.
Gaat de bodem ook flink omhoog,op 't ogenblik dat er veel stroom moet zijn (lage anodespanning) verdwijnt de broodnodige Vg2 ook nog.Komt ie lang zo diep niet meer.
Heb ik toch liever de tegenkoppeling anode-stuurrooster,geeft ook een lagere uitgangsimpedantie.Kost alleen meer sturing.En ook een redelijke beveiliging tegen aansluiten zonder LS.Zodra de anode wil pieken trekt ie g1 mee omhoog,dat remt de boel wat af.
Anne
10 ohm vergeten,zit er om gemakkelijk de ruststroom te meten,mag ook best minder maar Ronny had 't ook zo.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Ik zit zo eens te kijken maar zijn er wel trafo's te vinden die 1 2400 of 1200 volt leveren
Heb je al UGT's gevonden die deze spanning ook daadwerkelijk aan kunnen.
En dan heb ik met die UGT niet alleen over de dc spanning maar wat dacht wat voor spanning er deze AC aan moeten kunnen.
Ook ben je bijna verplicht om speciaal draad te gebruiken voor die hoogspanning
Denk hier BV aan het draadje wat uit je uitlijn trafo naar je beeldbuis van een monitor of tv gaat.
En dan heb je nog de veiligheid dat je deze opzet echt in een kooi moet zetten om problemen met het in contact kunnen komen met hoge spanningen te voorkomen.
Denk hier BV aan die oude tv´s die een kooi om de hoogspannings deel hadden.
Is het niet zo voor je er 100watt SE uithebt dat die UGT´s al ver van te voren in verzadiging gaan.
Heb je al UGT's gevonden die deze spanning ook daadwerkelijk aan kunnen.
En dan heb ik met die UGT niet alleen over de dc spanning maar wat dacht wat voor spanning er deze AC aan moeten kunnen.
Ook ben je bijna verplicht om speciaal draad te gebruiken voor die hoogspanning
Denk hier BV aan het draadje wat uit je uitlijn trafo naar je beeldbuis van een monitor of tv gaat.
En dan heb je nog de veiligheid dat je deze opzet echt in een kooi moet zetten om problemen met het in contact kunnen komen met hoge spanningen te voorkomen.
Denk hier BV aan die oude tv´s die een kooi om de hoogspannings deel hadden.
Is het niet zo voor je er 100watt SE uithebt dat die UGT´s al ver van te voren in verzadiging gaan.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Ja dat kan ook Anne, al wordt dat lastig om die tegenkoppelweerstand juist/optimaal te dimensioneren. Het ging mij om de vraag van KT88 over triode versus penthode schakeling. Wat jij voorstelt is een penthode instelling met tegenkoppeling. Een UL is eigenlijk een instelling tussen triode en penthode in.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Vergeet niet,als triode is Va=Vg2 en bij UL met trafo blijft Vg2>Va.Hier zou Vg2=Va.1/2 ,nog minder dan in triode
.
Komt de anode niet erg laag meer.
Anne
Komt de anode niet erg laag meer.
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Ja en? De specs van de buis en de pin layout in de voet (te hoge spanningen) laten een volledige triode schakeling V_g2 = Va niet toe.Ah!buis schreef:Vergeet niet,als triode is Va=Vg2 en bij UL met trafo blijft Vg2>Va.Hier zou Vg2=Va.1/2 ,nog minder dan in triode.
Komt de anode niet erg laag meer.
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Is anders wel wat Ronny van plan isPjotr schreef:Ja en? De specs van de buis en de pin layout in de voet (te hoge spanningen) laten een volledige triode schakeling V_g2 = Va niet toe.
Die deler Va -> Vg2 levert een slechte penthode en/of triode op ,vind 't maar niks
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Klopt Anne, dat was dus ook mijn punt.
Ik weet niet wat er gebeurt als het schermrooster aan het stuurrooster wordt gehangen, eventueel via een wat hoogohmiger weerstand.
Zou dan nog een optie zijn. Misschien dat de FU dan stroom moet gaan leveren .... of de GU gaat dan dicht.
Ik weet het niet.
Ik weet niet wat er gebeurt als het schermrooster aan het stuurrooster wordt gehangen, eventueel via een wat hoogohmiger weerstand.
Zou dan nog een optie zijn. Misschien dat de FU dan stroom moet gaan leveren .... of de GU gaat dan dicht.
Ik weet het niet.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Dan zou een UL ook maar niks zijn...Ah!buis schreef:Is anders wel wat Ronny van plan isPjotr schreef:Ja en? De specs van de buis en de pin layout in de voet (te hoge spanningen) laten een volledige triode schakeling V_g2 = Va niet toe..
Die deler Va -> Vg2 levert een slechte penthode en/of triode op ,vind 't maar niks.
Anne
P.s. Sander, als je het schermrooster aan het stuurrooster hangt gaat zowel de steilheid als de Mu drastisch omlaag.
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Yup, maar als je gaat tegenkoppelen rondom de buis moet je ook fors meer spanning sturen ......
Dat varkentje is nog niet zomaar gewassen vrees ik.
Dan toch maar een zendtriode gebruiken?
Dat varkentje is nog niet zomaar gewassen vrees ik.
Dan toch maar een zendtriode gebruiken?
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Je doet 't met opzet zeker.Poging dit draadje langer te maken als dat van RayPjotr schreef:Dan zou een UL ook maar niks zijn...![]()
![]()
Niet het stuurrooster aan't schermrooster
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Eh Anne, ik reageerde alleen op de vraagstelling van KT88 en Koifarm. Ik heb er niet om gevraagd dat jij dat weer ter discussie ging stellen. Dus nu niet op de man gaan spelen hè

Mee eens, maar daar heb je ook flinke stuurspanning voor nodig. En koifarm zit nu eenmaal met een stel van die penthode beesten...KT88 schreef:Dan toch maar een zendtriode gebruiken?
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Niet op de man,de uitspraakPjotr schreef:Eh Anne, ik reageerde alleen op de vraagstelling van KT88 en Koifarm. Ik heb er niet om gevraagd dat jij dat weer ter discussie ging stellen. Dus nu niet op de man gaan spelen hè![]()
Anne
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Heren, heren toch.
Ben van de week op een zogenaamde "heidag" geweest en ook daar weer gehoord :
Goed communiceren, het gezamenlijk doel goed voor ogen houden en je energie in de juiste richting aanwenden.
Dus dat gaan we met z'n allen doen of anders met de blote benen naar bed!
groet,
Aat
Ben van de week op een zogenaamde "heidag" geweest en ook daar weer gehoord :
Goed communiceren, het gezamenlijk doel goed voor ogen houden en je energie in de juiste richting aanwenden.
Dus dat gaan we met z'n allen doen of anders met de blote benen naar bed!
groet,
Aat
Re: Now your playing with power, het ultieme nintendo gevoel
Maakt hier geen indruk hoor,ik ga altijd met blote benen naar bedAatV schreef:Heren, heren toch.
Ben van de week op een zogenaamde "heidag" geweest en ook daar weer gehoord :
Goed communiceren, het gezamenlijk doel goed voor ogen houden en je energie in de juiste richting aanwenden.
Dus dat gaan we met z'n allen doen of anders met de blote benen naar bed!![]()
![]()
groet,
Aat
Ondertussen wat naar de data zitten staren.Niet echt veel om op te bouwen
Wel duidelijk is dat bij aansturen op 't schermrooster de buis zich als penthode gedraagt.Anodestroom (on)behoorlijk onafhangkelijk van anodespanning = hoge Ri.Het enige voordeel wat er nog aan zou kunnen zijn,kan 't niet in de geleverde grafieken zien,is dat het lineairder zou zijn dan sturing vanuit 't stuurrooster.
Anne
