SuperR schreef:Heatsink die over de pcb zweeft zodat je er ook dingen onder kan plaatsen (Fischer SK 487)
http://nl.rs-online.com/web/p/heatsinks/7226928/
Stereo LM1875 PCB met onboard voeding en koeling
Moderator: Beheerdersteam
Re: kerstvakantie, de tijd om printjes te ontwerpen :)
Ik ben er nog steeds niet helemaal over uit wat de beste layout is qua GND.
Kan iemand mij vertellen wat ik het best kan gebruiken? Ik kan zelf 2 opties bedenken. De eerste is een echte ster layout waarbij alle GND connecties apart terug gaan naar de midden aftakking van de trafo. De eerste is een bus systeem waarbij de GND connectie doorgelust wordt ( trafo -> elco -> condensator -> small signal GND )
Zie ook mijn voorbeelden hieronder...
Kan iemand mij vertellen wat ik het best kan gebruiken? Ik kan zelf 2 opties bedenken. De eerste is een echte ster layout waarbij alle GND connecties apart terug gaan naar de midden aftakking van de trafo. De eerste is een bus systeem waarbij de GND connectie doorgelust wordt ( trafo -> elco -> condensator -> small signal GND )
Zie ook mijn voorbeelden hieronder...
Voorzover ik weet heeft optie 1 de voorkeur.
Zo staat het tenminste beschreven in zo'n beetje alle bouwbeschrijvingen die ik de afgelopen jaren heb gelezen.
Zo staat het tenminste beschreven in zo'n beetje alle bouwbeschrijvingen die ik de afgelopen jaren heb gelezen.
Da's toch feitelijk hetzelfde als optie 1, Anne ?
De massa bijeen in ster?Ah!buis schreef:Zou 't maar zo doen![]()
Anne
Wat verbindingen betreft wel.Is meer de volgorde,voorkomen dat de laadpulsen naar de dikke elco's door leidingen lopen waar ook de uiteindelijke voeding vandaan komt.Anders krijg je gelijkstroom met daarop resten van laadpulsen.ray5150 schreef:Da's toch feitelijk hetzelfde als optie 1, Anne ?
Anne
Yup en de zekering naar de primaire kant en over iedere diode een C'tje van 10nF.Dan schreef:De massa bijeen in ster?Ah!buis schreef:Zou 't maar zo doen![]()
Anne
Is dit dan ok?
En waar moet ik dan de 'min' aansluiting van de speakers heen routen?
En waar moet ik dan de 'min' aansluiting van de speakers heen routen?
Maar even een tekening gemaakt,je weet wel 1000 woorden...
De opstelling van de onderdelen niet veranderd.
Om de bedoeling te benadrukken het midden wat overdreven,één breed spoor koper zal ook wel goed genoeg zijn.
Die ingangsbedrading zo dicht tegen de uitgang (rechts) liever niet.
Bij de ingangen komen meestal de massa's ook weer aan elkaar,vormt dan een lus
.Dat krijg je met twee versterkers op een voeding
.
Als er dan last is van brom zou je er,op de plaats waar ik kruisjes gezet heb,weerstanden van 5...10 ohm tussen kunnen zetten.
Anne
Om de bedoeling te benadrukken het midden wat overdreven,één breed spoor koper zal ook wel goed genoeg zijn.
Bij de ingangen komen meestal de massa's ook weer aan elkaar,vormt dan een lus
Als er dan last is van brom zou je er,op de plaats waar ik kruisjes gezet heb,weerstanden van 5...10 ohm tussen kunnen zetten.
Anne
Toch vreemd. In deze layout zie ik toch meer een bus per kanaal in plaats van een ster terwijl in het schema in je vorige post meer een ster is.Ah!buis schreef:Maar even een tekening gemaakt,je weet wel 1000 woorden...![]()
Bij de ingangen komen meestal de massa's ook weer aan elkaar,vormt dan een lus.Dat krijg je met twee versterkers op een voeding
.
Anne
Toch nog niet helemaal begrepen dussevenup schreef:Toch vreemd. In deze layout zie ik toch meer een bus per kanaal in plaats van een ster terwijl in het schema in je vorige post meer een ster is.
Het gaat 'm niet om die ster,de bedoeling is dat geleiders waar de dikke C's door geladen worden alleen daarvoor dienen.Het verbruik komt dan ook vanaf diezelfde C's,niet ergens afgetakt.Als je goed kijkt
Bij de versterker zelf zou een sterpunt kunnen,zie het nut daar niet erg,maar 't kan.Kijk zo bijv.
Anne
Dan zou dit in de buurt moeten komen 
NEE ... zo heb je nog sporen waardoor de Cs worden opgeladen gebruikt om af te tappensevenup schreef:Dan zou dit in de buurt moeten komen
En de in rechts zit weer bovenop de uit van dezelfde kant
Anne
Ziet er hooplvol uit
.
Nog niet helemaal zo als bedoeld maar dat kan niet echt kwaad.Het midden van de trafo gaat nu naar de elco's met sporen zowel boven als onder en de groene dienen ook voor de versterker,toch overlaping toevoer/afvoer.
De pulsen van 't laden zijn daar maar heel klein,bij volledige symmetrie zelfs nul.Dan vallen de positieve en negatieve pulsen samen,resultaat,niks over.In de echte wereld zijn de elco's nooit gelijk en het verbruik + en - ook niet,blijft er toch wel wat over.
Anne
Nog niet helemaal zo als bedoeld maar dat kan niet echt kwaad.Het midden van de trafo gaat nu naar de elco's met sporen zowel boven als onder en de groene dienen ook voor de versterker,toch overlaping toevoer/afvoer.
De pulsen van 't laden zijn daar maar heel klein,bij volledige symmetrie zelfs nul.Dan vallen de positieve en negatieve pulsen samen,resultaat,niks over.In de echte wereld zijn de elco's nooit gelijk en het verbruik + en - ook niet,blijft er toch wel wat over.
Anne
Re: Stereo LM1875 PCB met onboard voeding en koeling
Na nog een paar kleine wijzigingen heb ik vorige week printjes besteld bij iTead. Heb al bericht gekregen dat ze onderweg zijn 
Ondertussen een bestelling gedaan bij DickBest, waar alle onderdelen te krijgen zijn.
Ben benieuwd naar het eindresultaat
Ondertussen een bestelling gedaan bij DickBest, waar alle onderdelen te krijgen zijn.
+1sevenup schreef:Na nog een paar kleine wijzigingen heb ik vorige week printjes besteld bij iTead. Heb al bericht gekregen dat ze onderweg zijn
Nog steeds niet binnen 
In de tussentijd wel een andere leuke print ontworpen. Een kleine hoofdtelefoonversterker met de LME49600 als output device.
In de tussentijd wel een andere leuke print ontworpen. Een kleine hoofdtelefoonversterker met de LME49600 als output device.
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
Het is beter geen via's in pad te gebruiken Michiel. Dan kan wel met technieken als via tenting, maar vermoedelijk kun je dat bij ITead niet laten doen. Het is beter de via's rondom te plaatsen, met een thermal verbinding naar het GND vlak toe anders krijg je het niet warm gestookt.
Bedankt voor de tips. Zoiets dus?Barry2001 schreef:Het is beter geen via's in pad te gebruiken Michiel. Dan kan wel met technieken als via tenting, maar vermoedelijk kun je dat bij ITead niet laten doen. Het is beter de via's rondom te plaatsen, met een thermal verbinding naar het GND vlak toe anders krijg je het niet warm gestookt.
Laatst gewijzigd door sevenup op zo 26 jan 2014, 20:24, 2 keer totaal gewijzigd.
Je hebt al aardig wat PCB's ontworpen zie ik.
Ik ben wel benieuwd naar de LM1875 print. Wordt het de hit van 2014? "My first chipamp"
Leuk voor alle "tussendoor" luidspreker projecten of voor als je wil experimenteren met actieve crossovers, maar versterkerkanalen te kort komt.
Leuk voor alle "tussendoor" luidspreker projecten of voor als je wil experimenteren met actieve crossovers, maar versterkerkanalen te kort komt.
"My first chipamp"SuperR schreef:Ik ben wel benieuwd naar de LM1875 print. Wordt het de hit van 2014? "My first chipamp"
Soms is de eenvoud van dit soort projectjes wat ze zo leuk maakt. Lekker laagdrempelig en acceptabel/goed van kwaliteit.