Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb testen gedaan met Pure Music (MAC), deze kan in native mode DSD files afspelen, zowel de DSD64 als DSD128 formatMr Tube schreef:Wat heb je voor 384KHz bronmateriaal?
Wordt keurig netjes in display aangegeven.
De .dff tracks kan je o.a. downloaden via http://www.2l.no
Ik moet zeggen, dat het allemaal erg fraai klinkt
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb in Hengelo een server met DSD files en een Cubieboard bij mij,en die op de Amanero/AF Dac is afgeregeld.
Dan kunnen we dat wel eens proberen.
Dan kunnen we dat wel eens proberen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ook in Zweden is de AFDAC2 doorgedrongen. De multichannel uitvoering gekoppeld aan de minisharc zoals hsmeets hem bouwt zag er kennelijk goed genoeg uit om er drie bij mij te bestellen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ben benieuwd hoe ze in Zweden jouw nickname uitspreken...

Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
knuisje schreef:Ook in Zweden is de AFDAC2 doorgedrongen. De multichannel uitvoering gekoppeld aan de minisharc zoals hsmeets hem bouwt zag er kennelijk goed genoeg uit om er drie bij mij te bestellen.
Kuch, krijg ik nog commissie?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Hallo zelfbouwers
Een tijdje geleden was ik opzoek naar een nieuwe dac/digitale voorversterker en kwam deze AF-DAC met ES9016 chip van peter tegen.
Ik heb de AFdac kit (smd onderdelen voor gesoldeerd en onderdelen + oled display erbij geleverd) besteld. De kit werd snel en netjes geleverd, en alle onderdelen waren aanwezig.
Afgelopen weekenden de printjes in elkaar gesoldeerd, de bekabelingen gemaakt (koste meer tijd dan verwacht) en alles op een plankje gemonteerd. Het solderen viel af en toe nog wel tegen omdat ik vrij weinig elektronica kennis heb, maar met wat hulp van Peter is het gelukt.
Vorige weekend als eerst de trafo en voedingsprint getest, geen kortsluiting of andere problemen (toch altijd een spannend moment) en de gemeten voltages klopte redelijk met de opgegeven waarden in de handleiding. Gisteren heb ik dan eindelijk de voedingen aangesloten op het dac board en hij werkte meteen.
Ik heb momenteel een computer via toslink op de dac aangesloten, echter is de planning om de dac te gebruiken in combinatie met een mediaspeler (popcorn hour of iets dergelijk, nog niet echt in verdiept)
Naast de AFdac heb ik ook een dddac 1794 met alleen usb in, ben benieuwd hoe deze twee dacs zich onderling verhouden.
Stijn
Een tijdje geleden was ik opzoek naar een nieuwe dac/digitale voorversterker en kwam deze AF-DAC met ES9016 chip van peter tegen.
Ik heb de AFdac kit (smd onderdelen voor gesoldeerd en onderdelen + oled display erbij geleverd) besteld. De kit werd snel en netjes geleverd, en alle onderdelen waren aanwezig.
Afgelopen weekenden de printjes in elkaar gesoldeerd, de bekabelingen gemaakt (koste meer tijd dan verwacht) en alles op een plankje gemonteerd. Het solderen viel af en toe nog wel tegen omdat ik vrij weinig elektronica kennis heb, maar met wat hulp van Peter is het gelukt.
Vorige weekend als eerst de trafo en voedingsprint getest, geen kortsluiting of andere problemen (toch altijd een spannend moment) en de gemeten voltages klopte redelijk met de opgegeven waarden in de handleiding. Gisteren heb ik dan eindelijk de voedingen aangesloten op het dac board en hij werkte meteen.
Ik heb momenteel een computer via toslink op de dac aangesloten, echter is de planning om de dac te gebruiken in combinatie met een mediaspeler (popcorn hour of iets dergelijk, nog niet echt in verdiept)
Naast de AFdac heb ik ook een dddac 1794 met alleen usb in, ben benieuwd hoe deze twee dacs zich onderling verhouden.
Stijn
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Motorfret wil weten waar je huis woont, dan kan ie komen proefluisteren !
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=20436
De bekabeling kan allemaal wat korter en strakker, maar ik mag aannemen dat de DAC's later nog in een "echte" kast komen ?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 20&t=20436
De bekabeling kan allemaal wat korter en strakker, maar ik mag aannemen dat de DAC's later nog in een "echte" kast komen ?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Krijg geeneens de tijd om het zelf te vragen
Maar inderdaad ; ben zeer benieuwd wat je ervaringen met beiden zijn.
Maar inderdaad ; ben zeer benieuwd wat je ervaringen met beiden zijn.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Proficiat!
Je hebt alleen de uitgangen vlakbij de trafo's. Dat zou wat brom kunnen veroorzaken.
Je hebt alleen de uitgangen vlakbij de trafo's. Dat zou wat brom kunnen veroorzaken.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik woon in Enschede. De AFdac staat momenteel nog bij mij maar zal met ongeveer een week naar mijn ouders gaan, voor wie ik deze dac in elkaar gezet heb.
Beide dacs moeten inderdaad nog in een mooie behuizing gebouwd worden, daarom ook niet alle kabels zo kort mogelijk gehouden.
De koellichamen van Q5, IC3 en IC2 worden met de volume op 90-100 % redelijk warm (warmer dan bij de dddac), ik neem aan dat dit normaal is.
Vandaag vrij weinig tijd gehad om uitgebreid te luisteren. De eerste ervaringen zijn dat de AFdac vrij zuiver klinkt, geen brom te horen, en mooi gedetailleerd. Wel heb ik het idee dat het linker kanaal iets luider is dan rechts.
Beide dacs moeten inderdaad nog in een mooie behuizing gebouwd worden, daarom ook niet alle kabels zo kort mogelijk gehouden.
De koellichamen van Q5, IC3 en IC2 worden met de volume op 90-100 % redelijk warm (warmer dan bij de dddac), ik neem aan dat dit normaal is.
Vandaag vrij weinig tijd gehad om uitgebreid te luisteren. De eerste ervaringen zijn dat de AFdac vrij zuiver klinkt, geen brom te horen, en mooi gedetailleerd. Wel heb ik het idee dat het linker kanaal iets luider is dan rechts.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Als je hier (na wat meer luisteren) je ervaring/vergelijk neer wilt zetten zou ik daar heel dankbaar voor zijn.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Deze worden inderdaad warm, zolang ze niet heet worden is dit normaal. Dit is verder onafhankelijk van het volume.stijnO schreef:De koellichamen van Q5, IC3 en IC2 worden met de volume op 90-100 % redelijk warm (warmer dan bij de dddac), ik neem aan dat dit normaal is.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Eindelijk heb ik m'n tweede afdac-2 ook af.
Deze heb ik uitgevoerd met gebalanceerde uitgangstrafo's van het merk Cine Mag.
Komende tijd ga ik uitgebreide luistertesten doen met de "standaard" AFDAC en m'n upgrade versie.
Eerste luisterindrukken klinken indrukwekkend!
Deze heb ik uitgevoerd met gebalanceerde uitgangstrafo's van het merk Cine Mag.
Komende tijd ga ik uitgebreide luistertesten doen met de "standaard" AFDAC en m'n upgrade versie.
Eerste luisterindrukken klinken indrukwekkend!
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ziet er mooi uit hoor! Ben benieuwd wat die trafo's met het geluid doen.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Nice! Ben ook heel benieuwd naar je ervaringen.
Vol kastje btw.
Vol kastje btw.
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Dat moet zeker een hoop gepiel zijn geweest om dat in het kastje te krijgen !

- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Ik heb een A-B vergelijking gedaan met de “standaard” AFDAC-2 en mijn “upgrade” AFDAC-2, uitgevoerd met Cine Mag uitgangstransformatoren.
Hier de verschillen die ik waargenomen heb:
“standaard”AFDAC-2:
Klinkt opzicht goed, maar nog steeds heeft het een typisch digitale (CD)klank. Het geluidsbeeld is plat, hoewel de weergave t.o.v. een doorsnee CD speler een stuk beter klinkt. Maar toch mis ik de ambiance en diepte in de weergave. De muziek kleeft als het ware nog aan de luidsprekers.
Tijdens het luisteren is er geen vorm van agressiviteit waar te nemen, maar toch kan het nog steeds niet evenaren met bijvoorbeeld een puur analoog weergave van een bijvoorbeeld een 200 gr LP op een goede platenspeler. Ik vraag bij mij me dan altijd af, waar lig dat toch aan? Vaak kom namelijk de oorspronkelijke opnames van dezelfde master af. Theoretisch gesproken zou je met (hi-res) digitale weergave dit toch ook moeten kunnen bereiken? Kortom, t.o.v. een goede analoge weergave blijft het nog wat achter.
“upgrade” AFDAC-2 Met uitgangstrafo’s:
Wow! Dit gaat veel meer in de richting op van analoge weergave! Nu is voor mij de hamvraag, hoe komt dat toch? Ik heb daar niet direct een verklaring voor. Is het dat de uitgangstrafo’s zorgt voor galvanische scheiding tussen de eindversterker en de DAC? Of komt het door gebruik makend van scheidingstrafo’s, op de uitgang weer een zuivere sinus gecreëerd word, of dat er geen lekstromen meer lopen tussen EV en DAC? Voor mij staat ieder geval paal boven water dat door deze upgrade het geluidsbeeld veel natuurlijker over komt. Ik heb nu een echte 3D plaatje. Alles klinkt nu los van de luidsprekers. Een echte verklaring heb ik hier nier voor. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
Hier de verschillen die ik waargenomen heb:
“standaard”AFDAC-2:
Klinkt opzicht goed, maar nog steeds heeft het een typisch digitale (CD)klank. Het geluidsbeeld is plat, hoewel de weergave t.o.v. een doorsnee CD speler een stuk beter klinkt. Maar toch mis ik de ambiance en diepte in de weergave. De muziek kleeft als het ware nog aan de luidsprekers.
Tijdens het luisteren is er geen vorm van agressiviteit waar te nemen, maar toch kan het nog steeds niet evenaren met bijvoorbeeld een puur analoog weergave van een bijvoorbeeld een 200 gr LP op een goede platenspeler. Ik vraag bij mij me dan altijd af, waar lig dat toch aan? Vaak kom namelijk de oorspronkelijke opnames van dezelfde master af. Theoretisch gesproken zou je met (hi-res) digitale weergave dit toch ook moeten kunnen bereiken? Kortom, t.o.v. een goede analoge weergave blijft het nog wat achter.
“upgrade” AFDAC-2 Met uitgangstrafo’s:
Wow! Dit gaat veel meer in de richting op van analoge weergave! Nu is voor mij de hamvraag, hoe komt dat toch? Ik heb daar niet direct een verklaring voor. Is het dat de uitgangstrafo’s zorgt voor galvanische scheiding tussen de eindversterker en de DAC? Of komt het door gebruik makend van scheidingstrafo’s, op de uitgang weer een zuivere sinus gecreëerd word, of dat er geen lekstromen meer lopen tussen EV en DAC? Voor mij staat ieder geval paal boven water dat door deze upgrade het geluidsbeeld veel natuurlijker over komt. Ik heb nu een echte 3D plaatje. Alles klinkt nu los van de luidsprekers. Een echte verklaring heb ik hier nier voor. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Je wilt natuurlijk ook wel geloven dat de investering die je gedaan hebt, ook een resultaat geeft.RNacoustics schreef:Ik heb nu een echte 3D plaatje. Alles klinkt nu los van de luidsprekers. Een echte verklaring heb ik hier nier voor. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
Ik zou het liefst dit soort dingen aan een stel neutrale luisteraars willen voorleggen om dat verschil te constateren.
Zelf heb ik afgelopen week daar nog een aardig hilarische ervaring over mogen opdoen, en wat mensen denken te horen, en de verbazing als het toch anders is.
Er waren ook andere mensen van het ZBA forum bij.
- RNacoustics
- Berichten: 381
- Lid geworden op: di 27 aug 2013, 19:07
- Contacteer:
Re: Bouwtopic AFDAC 2 - ESS Sabre ES9016
Typisch een hollandse uitspraakhannesie schreef:Je wilt natuurlijk ook wel geloven dat de investering die je gedaan hebt, ook een resultaat geeft.RNacoustics schreef:Ik heb nu een echte 3D plaatje. Alles klinkt nu los van de luidsprekers. Een echte verklaring heb ik hier nier voor. Of kan iemand dit fenomeen wel verklaren?
Denk je nou echt. dat ik van een extra investering van 150 euro wakker lig? Nee,
ik wil alleen mijn ervaring delen op deze forum.
Laatst gewijzigd door RNacoustics op di 02 sep 2014, 21:49, 1 keer totaal gewijzigd.
