Subwoofer

... is weten!

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Subwoofer

Bericht door Wim P »

Nog een vraag,


Ik heb een tl sub die tot 21 hz gaat op -3 db

Nu ben ik op zoek naar een goede aansluiting met mijn speakers, nu moet ik eerst het bereik van mijn speakers zien te meten

Hoe meet ik het frequentie bereik van mijn speakers, ik weet niet waar mijn front speakers nu afhaken.

Dus ik zou graag het overname punt willen meten

Hoe moet ik dit doen? En bestaat er zulke software?

Gr.
Wim
Gebruikersavatar
morca
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 299
Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34

Re: Subwoofer

Bericht door morca »

Ja dat kan,je hebt REW nodig en een meetmic,bv de Umik 1,kost je 90 euro.
Of een losse geluidskaart en een EMC 8000 mic,die set kost iets van 130 euro,gebruik ik zelf ook.
Is het een stereo setup of een receiver waar je kantelpunten in kan stellen

De voorkeur heeft vaak je front,s bij 60 a 80 hz af te kantelen,en je sub dan op het zelfde kantelpunt in te stellen.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Subwoofer

Bericht door Wim P »

Ik heb een meet microfoon, en een geluidskaart M audio delta 1010 lt

Welke Rew software is er voor geschikt?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer

Bericht door markbakk »

REW van hometheatershack.com.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Subwoofer

Bericht door Wim P »

Mijn sub heeft een dsp 2.0 hypex

dus daar kan ik wel het kantelpunt instellen.
maar mijn front speakers worden aangestuurd door een Denon pma1560, en die heeft geen kantel frequentie.

dus hoe kan ik nu het beste te weten komen, waar mijn front speakers afhaken op bv -3db, het waren van oorsprong zelfbouw premiums 33 , maar deze zijn in een gesloten kast geplaatst dus het laag is veranderd.

iemand die een beetje in jip en Janneke taal kan uitleggen, hoe ik mijn sub netjes uitgemeten krijgt?

gr

Wim
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Subwoofer

Bericht door Wim P »

Niemand die me op weg kan helpen?


Gr.
Wim
Gebruikersavatar
Motorfret
Berichten: 258
Lid geworden op: zo 31 okt 2004, 23:04
Locatie: omg. nijmegen

Re: Subwoofer

Bericht door Motorfret »

wat je zou kunnen doen (als je het eenvoudig wilt houden), is je laptop, pc of een smartphone met de juiste app aan je versterker hangen en dan een toongenerator installeren.
deze laat je dan vanaf zeg 100hz iedere keer in dezelfde stapjes (5 hz) een toon maken en die meet je op met een DB meter (ook hier weer: app op een 2e smartphone, of losse DB meter)
zonder aan de volume's te komen schrijf je dan op welke DB waarde je haalt.
dan kun je al zien bij welke toon (frequentie) het minder word.

als je dit in een grafiekje uitzet , bijvoorbeeld in excel, is het helemaal duidelijk.

let wel: niet op een te hoog volume meten, want als je buiten de speelfrequentie van je speakers komt, staan ze flink te wapperen zonder dat je echt wat hoort en heb je dus de kans dat je ze overbelast.
even in de gaten houden dus, maar dat kun je ook al zien aan de lager wordende waarde's van je meting.
beste is om een toon van zeg 300hz te laten spelen en daar je volume op af te stellen.


edit: moet m'n bril 's poetsen: niet gezien dat je een meetset hebt. :sure:
Laatst gewijzigd door Motorfret op vr 24 jan 2014, 16:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Subwoofer

Bericht door markbakk »

Je kunt je Premiums prima close-range meten. Microfoon op maximaal 2cm van de dustcap van een van de PL18's en dan met meetprogramma sweep of roze ruis genereren. Dan zie je zo waar de Premiums ophouden in het laag.
Wim P
Berichten: 661
Lid geworden op: za 07 sep 2013, 14:03

Re: Subwoofer

Bericht door Wim P »

is REW als meetprogramma hier geschikt voor??


gr

Wim
Plaats reactie