Oke, ik had er misschien iets ter referentie bij moeten zetten voor de grootte, maar ik zal het verder toelichten bij deze. Vanmorgen had ik een beetje weinig tijd meer over dus maar een teaser van gemaakt

.
Ik heb nu de Mundorf Evo oil er tussen zitten, en ik vindt het heel goed klinken, zonder meer! Maar als ik ze met mijn DD8's vergelijk klinken de A5's erg warm, waardoor stemmen en piano jazz erg warm en lekker klinken. Maar in sommige ander muziek mis ik de helderheid en sprakel van de DD8. Het midden klinkt zo warm dat sommigen het misschien kleuring zouden noemen. Nu zal een breedbander altijd anders klinken als een dome tweeter, maar wat meer sprankel en helderheid in het hoog moet mogelijk zijn (woorden van Tony Gee). Het doel is dus wat helderder en sprankelender hoog met behoud van een mooi levendig midden (ik vermoed dat dit al een eigenschap van de Alpair 5 is, en dit met de Evo oil er overheen wat nadrukkelijk naar voren komt). Secundair vindt ik het leuk er wat mee te pielen en experimenteren met verschillende caps, en een zinvol vooraadje op te bouwen die later vast wel weer van pas zullen komen.
Nu kan ik de sperkring natuurlijk ook weg halen, maar dan werd het allemaal wel erg helder en het midden kwam toen niet zo mooi naar voren als nu, dus als het lukt om het top-hoog wat meer bite te geven door het karakter van andere caps zou dat mooi zijn.
Ik dacht eerst aan een Jantzen Superior Z te proberen omdat deze erg neutraal zou zijn en het midden wellicht wat minder aandikt en het hoog beter tot zijn recht zou komen.
Na het aan Tony Gee gevraagd te hebben wat hij hiervan zou denken melde hij me dat de Superior Z wel erg neutraal is, maar in het hoog waarschijnlijk te "tam". Een Mundorf Supreme zou het midden wat minder accentueren en wat meer hoog trebble flair geven, of een Evo gold/oil die het hoog zelfs wat extra aanzet.
Een andere optie was de weerstand van superes vervangen naar Mundorf Supreme. Dit laat ik even een optie voor later, omdat een deel van de fun zit in het experimenteren met de caps en een diverse basis opbouwen voor later.
En een andere budged oplossing zou zijn een Ero KP1832 die het hoog wat meer omhoog tekt aangevuld met iets uit de mundof hoek.
Nu was ik wel geinteresserd in de keuze van de Ero KP1832 en natuurlijk even gegoogled, en Tony (die ze in de L'orfeo gebruikt) is niet de enige die de kwaliteiten van de Ero heeft ontdekt:
http://www.audioasylum.com/cgi/t.mpl?f=mug&m=81537
http://www.audiocircle.com/index.php?to ... #msg642014
Naturlijk alles met een korreltje zout nemen, maar zelfs dan klinkt het veelbelovend...
De uiteindelijke keuze is geworden een Mundorf M-cap 2,7uF + 0,65uF Ero KP1832 om de klank hiervan eens te horen. Als de klank bevalt dan kunnen de M-cap's een upgrade naar een Mundorf Supreme krijgen wat vooral de ruimtelijkheid ten goede zou moeten komen. Althans, dat is de theorie voor nu
Verder zijn de kleine caps 0,01uF Vishar-Roederstein MKP1839 by-pass caps die ik nog kan proberen. En ik heb 0,68uF Jantzen Cross-Caps er bij genomen om deze te verwisselen met de Ero's om eens te horen wat het verschil is dat deze teweeg brengen.
Nu de boel maar even ombouwen en de caps rustig laten inspelen, daarna kan ik naar hartelust wisselen en experimenteren met de caps en de klank die dit opleverd. Het blijft natuurlijk een kwestie van proberen samen met smaak....