Electronisch orgel
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
Electronisch orgel
bij deze maar eens iets heel anders!
In de jaren 80 was ik redelijk actief met zelfbouw van orgels en synthesizers, dat is de laatste tijd weer redelijk teruggekeerd.
Onlangs landde een doos met printen bij mij die afkomsig waren van diverse orgels van Dr Bohm, na enige identificatie van de printen ontstond het idee om weer zo'n ding op te bouwen.
Na identificatie van de printen en de bijgeleverde documentatie ben ik tot de conclusie gekomen dat het model wat ik kan opbouwen de STAR SOUND is, behorend tot de DS serie en tevens ook de laatste met analoge geluidsopwekking. De orgelcomputer (computer is een groot woord) was geheel compleet en daarmee was de basis van het orgel gelegd.
even het een en ander op een plankje gemonteerd (plankjes orgel)
PS: het boven klavier zat er niet bij, die heb ik via ebay kunnen scoren
Euhhh stof!!! ja het gevolg van een andere hobby van mij..... iets met koken en meel
en hij doet het
In de jaren 80 was ik redelijk actief met zelfbouw van orgels en synthesizers, dat is de laatste tijd weer redelijk teruggekeerd.
Onlangs landde een doos met printen bij mij die afkomsig waren van diverse orgels van Dr Bohm, na enige identificatie van de printen ontstond het idee om weer zo'n ding op te bouwen.
Na identificatie van de printen en de bijgeleverde documentatie ben ik tot de conclusie gekomen dat het model wat ik kan opbouwen de STAR SOUND is, behorend tot de DS serie en tevens ook de laatste met analoge geluidsopwekking. De orgelcomputer (computer is een groot woord) was geheel compleet en daarmee was de basis van het orgel gelegd.
even het een en ander op een plankje gemonteerd (plankjes orgel)
PS: het boven klavier zat er niet bij, die heb ik via ebay kunnen scoren
Euhhh stof!!! ja het gevolg van een andere hobby van mij..... iets met koken en meel
en hij doet het
Re: Electronisch orgel
Even wat uitleg:
de Orgelcomputer is niet veel meer dan de toonopwekking en het doorschakelen van de tonen, de opzet printjes zijn sinusfilters die het signaal doorsturen naar de drawbars. Voor boven klavier 12 voetmaten en het onder klavier 8 voetmeten, niet alles is sinus! enkele voetmaten zijn ook als blokspanning uitgevoerd.
De klavieren worden serieel afgescand zoals bij I2C, de IC's op de orgelcomputer kunnen ieder 4 voetmaten aan en zijn programeerbaar (hardwaremode) voor hoog of laag bereiki.
Toegevoegd moet nog worden:
omhullende generatoren
hoofdregisters
phasing
Multicontour computer (een soort strings ensemble)
ritme en begeleidingsautomaat
sequencer
de Orgelcomputer is niet veel meer dan de toonopwekking en het doorschakelen van de tonen, de opzet printjes zijn sinusfilters die het signaal doorsturen naar de drawbars. Voor boven klavier 12 voetmaten en het onder klavier 8 voetmeten, niet alles is sinus! enkele voetmaten zijn ook als blokspanning uitgevoerd.
De klavieren worden serieel afgescand zoals bij I2C, de IC's op de orgelcomputer kunnen ieder 4 voetmaten aan en zijn programeerbaar (hardwaremode) voor hoog of laag bereiki.
Toegevoegd moet nog worden:
omhullende generatoren
hoofdregisters
phasing
Multicontour computer (een soort strings ensemble)
ritme en begeleidingsautomaat
sequencer
Re: Electronisch orgel
Leuk.
Aan de drawbars te zien is het de bedoeling dat ie een Hammond gaat nadoen ?
Dan moet je er ook een Lesley bij bouwen.
Ik heb zelf hier nog een Bohm dynamic 12/24 liggen.
Da's een 4 operator FM module in een 19 Inch kastje.
Hij moet gerecapt worden, en mechanisch opgeknapt, gelukkig heb ik er een hele map met documentatie bij gekregen.
Aan de drawbars te zien is het de bedoeling dat ie een Hammond gaat nadoen ?
Dan moet je er ook een Lesley bij bouwen.
Ik heb zelf hier nog een Bohm dynamic 12/24 liggen.
Da's een 4 operator FM module in een 19 Inch kastje.
Hij moet gerecapt worden, en mechanisch opgeknapt, gelukkig heb ik er een hele map met documentatie bij gekregen.
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Electronisch orgel
Gezellig hokkie met 3 flessen drank, waarvan 2 al leeg...
Je hebt verder geen orgelproblemen, toch??
Ja, een drankprobleem.. die laatste is namelijk ook al bijna leeg en op zondagavond zijn de winkels gesloten..
Kees
Ja, een drankprobleem.. die laatste is namelijk ook al bijna leeg en op zondagavond zijn de winkels gesloten..
Kees
Re: Electronisch orgel
Lesley komt er ook en dan wel electronisch.ray5150 schreef:Leuk.![]()
Aan de drawbars te zien is het de bedoeling dat ie een Hammond gaat nadoen ?
Dan moet je er ook een Lesley bij bouwen.![]()
Ik heb zelf hier nog een Bohm dynamic 12/24 liggen.
Da's een 4 operator FM module in een 19 Inch kastje.
Hij moet gerecapt worden, en mechanisch opgeknapt, gelukkig heb ik er een hele map met documentatie bij gekregen.
Inderdaad verder hammond principe.
Die 12/24 is best een leuk ding, een beetje yamaha DX7 geluid laten we zeggen.
Ik maak er ook MIDI op dus kan er van allerlei geluidendozen op aansluiten.
Ik heb verder oa:
EMU procussion
EMU vintage keys
EMU Proteus
Roland 880 plus JV 80 als masterkeyboard.
Korg M1R
Re: Electronisch orgel
Gezellig zeker! ik ook van jouw
voor het opmaken van de drank zijn er al wel een aantal zeer enthousiaste vrijwilligers voor geweest

voor het opmaken van de drank zijn er al wel een aantal zeer enthousiaste vrijwilligers voor geweest
Re: Electronisch orgel
Klopt, inderdaad DX7 achtig, d'r zitten dan ook een paar Yamaha IC's in, hij is wel wat kaler, want de DX7 heeft 6 operators en deze maar 4.
Heb hier ook nog een Akai S1000HD staan die ook wat opgeknapt moet worden,
en in de toekomt ga ik met een analoge modulaire synth beginnen.
Mooi spul dat EMU. vond de Vintage Keys altijd een leuk ding, wel eens mee gespeeld ook.
Was toen onbetaalbaar voor mij, een jaar of 20 terug.
Heb hier ook nog een Akai S1000HD staan die ook wat opgeknapt moet worden,
en in de toekomt ga ik met een analoge modulaire synth beginnen.
Mooi spul dat EMU. vond de Vintage Keys altijd een leuk ding, wel eens mee gespeeld ook.
Was toen onbetaalbaar voor mij, een jaar of 20 terug.
Re: Electronisch orgel
Modulaire synth staat bij mij ook op de verlanglijst, iets a la formant. Sommige componenten niet meer verkrijgbaar dus dat wordt opnieuw ontwerpen, heb al wat iedeeen.
Re: Electronisch orgel
Inmiddels zijn nog wat ontbrekende printen besteld via Ebay, er is best nog veel te verkrijgen in Duitsland.
Een belangrijk onderdeel is de zogenaamde Hullkurve print, deze krijgt een impuls zodra een toets wordt ingedrukt en regelt de attack, sustain en percussie effecten. Op de drawbarprint bevinden zich diverse optocouplers welke het geluid regelen en aangestuurd worden door deze hullkurve print.
De Phasing print heb ik ook, dit is een zeer goede simulatie van de lesley. Deze werkt met drie aparte vertragingslijnen (emmertjes geheugen) die met een soort driefase generator worden aangestuurd, deze kan van langzaam naar snel worden geschakeld maar ook random gezet voor een strings geluid. Andere orgelfabrikanten maakten soortgelijke effecten zoals de Wersicoice en de Multivoice/Orbitone van Eminent.
Een belangrijk onderdeel is de zogenaamde Hullkurve print, deze krijgt een impuls zodra een toets wordt ingedrukt en regelt de attack, sustain en percussie effecten. Op de drawbarprint bevinden zich diverse optocouplers welke het geluid regelen en aangestuurd worden door deze hullkurve print.
De Phasing print heb ik ook, dit is een zeer goede simulatie van de lesley. Deze werkt met drie aparte vertragingslijnen (emmertjes geheugen) die met een soort driefase generator worden aangestuurd, deze kan van langzaam naar snel worden geschakeld maar ook random gezet voor een strings geluid. Andere orgelfabrikanten maakten soortgelijke effecten zoals de Wersicoice en de Multivoice/Orbitone van Eminent.
Re: Electronisch orgel
Vroeger ook wel 's naar zo'n DX7 gekeken.Heb me afgevraagd hoe lang dat goed blijft gaan
Er zitten twee EPROM's in en jawel,zonder voetjes
.Dus "even" een copy van de besturingssoft maken,vergeet 't maar.En als de rom na een aantal jaren de mist in gaat ben je er aan voor de moeite.
Tenzij het dan alsnog lukt,uitsolderen en proberen uitlezen met lagere spanning.
Eigenlijk een weggooi toestel geen herstelcomfort voorzien
.
Anne
Er zitten twee EPROM's in en jawel,zonder voetjes
Tenzij het dan alsnog lukt,uitsolderen en proberen uitlezen met lagere spanning.
Eigenlijk een weggooi toestel geen herstelcomfort voorzien
Anne
Re: Electronisch orgel
Zo heb ik de Proteus een keer gekocht voor een tientje op de Bazaar, defect met knipperende display en lampjes. Dat probleem heb ik met de procussion ook gehad. Het was dus weer de voeding waarvan de overvoltage protector continu stond in te grijpen, de spannning iets omlaag draaien naar 5,1V en klaar... hij doet het weer.
Die Bohm expander is wat mij betreft een prima alternatief voor het DX geluid en beter repareerbaar, werd ook door Orla geleverd.
Die Bohm expander is wat mij betreft een prima alternatief voor het DX geluid en beter repareerbaar, werd ook door Orla geleverd.
Re: Electronisch orgel
In de Formant werd de UA726 in de VCO gebruikt.Mr Tube schreef:Modulaire synth staat bij mij ook op de verlanglijst, iets a la formant.
Sommige componenten niet meer verkrijgbaar dus dat wordt opnieuw ontwerpen, heb al wat iedeeen.
Daar is inderdaad vrijwel niet meer aan te komen,
en de exemplaren die in de handel zijn kosten een vermogen.
Ben je bekend met de site yusynth.net ?
Deze Franse meneer doet erg zijn best om de modules juist te ontwerpen met goed verkrijgbare en betaalbare onderdelen.
Ik vind het een mooi verzorgde site met goed gedocumenteerde ontwerpen.
Re: Electronisch orgel
`Hallo ik ben nieuw hier.
En ook een zelfbouwer.
Nog veel onderdelen van de Formant heb ik over.
En een orgel van Bohm onderdelen mag weg voor een `prikkie`
Het zijn diverse printplaten met flatcabel er aan.
Maar ik weet niet hoe het aan te sluiten.
Het toetsenbord heeft drie kontakten per toets waar dat leuke hamond effect met te krijgen is.
Maar dan moet het wel werken.
En ook een zelfbouwer.
Nog veel onderdelen van de Formant heb ik over.
En een orgel van Bohm onderdelen mag weg voor een `prikkie`
Het zijn diverse printplaten met flatcabel er aan.
Maar ik weet niet hoe het aan te sluiten.
Het toetsenbord heeft drie kontakten per toets waar dat leuke hamond effect met te krijgen is.
Maar dan moet het wel werken.
Re: Electronisch orgel
Twee Youtubes van geknutsel. Over lowpassfilter en ADSR.
https://www.youtube.com/watch?v=8e54ZKFNWOE&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=4jXoqqn76N8
https://www.youtube.com/watch?v=8e54ZKFNWOE&t=3s
https://www.youtube.com/watch?v=4jXoqqn76N8
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33822
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Electronisch orgel
welkom hier jserlejserle schreef:`Hallo ik ben nieuw hier.
En ook een zelfbouwer..
