Spotify via stereo

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Ik weet niet of ik de juiste spullen heb maar:
- ik heb 2 verschillende kabeltjes geprobeerd die beide vergelijkbare storing geven
- kabeltjes geprobeerd op telefoon uitgang en uitgang van vrijwel nieuwe Google Nexus 7 tablet (die 2 weken na aanschaf gevallen is en nu een craquelé scherm heeft :( )

Kabeltje met tulp stekkers aangesloten op Rotel RB-03 voorversterker, Aux ingang.

Aanraken van de mini jack geeft overigens alleen storing als ik het pennetje aanraak, wat waarschijnlijk ook wel logisch is en met elk kabeltje het geval is.

Ga binnenkort nog eens het e.e.a. proberen. Moet ik toch gewoon aan de praat kunnen krijgen lijkt me.
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door Wowly »

Vreemd zou toch moeten lukken.

Zoals hans zegt is de jackaansluiting mogelijk niet meer goed, maar als je het ook hebt bij een andere jackfemale zou het aan de kabel moeten liggen. Maar als je die al 2 hebt geprobeerd zou je dat eigenlijk ook kunnen uitsluiten.

Ik zou toch nog eens een recenter gefabriceerd kabeltje gebruiken, die dunne kabeltjes gaan vaak stuk agv trekbelastingen (altijd uittrekken via de jack, niet via de draad).

Overigens zou ikzelf gaan voor een apple tv oid. Aansturen via het beeld/scherm van je iphone en hupsakee. Of als je geen apple os hebt via android. Er moeten zat van die clients zijn. Zo ben je tenminste je phone niet kwijt voor gebruik.
Alhoewel, je kapotte nexus is natuurlijk zeer geschikt om hiervoor te gebruiken, aangezien het scherm slecht bruikbaar is?

Logitech is vooral interessant als je zelf een grote database hebt en met een goede kwaliteit muziek wil beluisteren. Voor muziek is dat eigenlijk al wel achterhaald mits je gangbare muziek luistert (de echte obscure nummers kunnen soms lastig zijn). Weet zo een twee drie niet wat de gangbare resoluties zijn van de online streamers.....
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Volgens mij moet het inderdaad gewoon lukken met dergelijke kabel. Zal nog eens een andere kabel proberen met andere bron.
De Nexus is helaas heel beperkt bruikbaar. De processor werkt nog goed maar verschillende delen van het scherm reageren niet meer op aanraking. Soms worden apps. vanzelf geopend. Reparatie ging dik over de 100 euris. Wil zelf nog wel een reparatie wagen maar kan nog geen betaalbaar scherm + digitizer vinden. Erg jammer was fijn apparaat (is eigenlijk van mijn 9-jarige zoon die deze bij elkaar gespaard had maar pa en ma gebruikten 'm ook graag na bedtijd :D )
By the way: kan Apple TV ook met android bestuurd worden?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

Ik heb net eens zitten spelen met een paar van die oordopjes met ook zo een 3,5 mm jack, dat gaat inderdaad snel fout.

Is dus zeker niet mijn ding, ik gebruik, als het dan niet teveel mag kosten een Raspberry Pi met een HiFiBerry dac en dan bedienen met een telefoon of tablet, toch heel wat meer solide. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Wowly
Beheerder
Berichten: 8788
Lid geworden op: vr 19 nov 2004, 18:56
Locatie: Budel
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door Wowly »

Een oudere gejailbreakte appletv misschien wel, dat moet je even nazoeken.

Oplossing van hans is ook erg mooi en niet duur. Aangezien hans alles al heeft getest en uitgebreid besproken op het forum is dat een veilige optie die erg mooi klinkt zoals ik hoorde op de luisterdag!
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Hans,

Hoe werkt zo'n Raspberry Pi + DAC? Is dat beide boards aanschaffen, kastje maken, voeding erbij en klaar?Volgens mij wordt dit in een ander topic besproken maar omvat al 15 pagina's.

Zou je dit in een notedop uit kunnen leggen?

Alvast bedankt,

Erwin
Laatst gewijzigd door Rade op vr 17 jan 2014, 16:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

RPI = + € 35,--
HifiBerry bij introductie was voor € 30,11 in huis incl., wat hij nu kost weet ik nog niet.
Hier staat het.
http://www.hifiberry.com/

De transportkosten zijn nu niet bekend, zal de kop niet kosten.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Kleine update:

Vandaag een van de kabeltjes getest op hoofdtelefoon uitgang van de laptop en daarna op uitgang van MP3 speler.
In beide gevallen geen probleem en kan ik via de stereo afspelen zonder storing!
Dus kabeltje is goed en probleem wordt veroorzaakt door telefoon (gewoon koptelefoontje werkt dan wel weer gewoon op de telefoon).
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

Dan is dat blijkbaar net zo gammel als bij mijn tablet en telefoon.

Als je bij de squeezebox opvolger kijkt, er is daar ook iemand die dus Spotify wil spelen en dan via de Raspberry Pi.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 7#p1670347
En hoe je moet solderen om de HifiBerry aan de praat te krijgen.
http://www.hifiberry.com/products/dac/s ... hifiberry/
Gebruikersavatar
Edo
Mede-oprichter ZBA
Berichten: 4448
Lid geworden op: di 24 aug 2004, 0:20
Locatie: Alphen aan den Rijn

Re: Spotify via stereo

Bericht door Edo »

Rade schreef:
Wat is een simpele, goedkope manier om Spotify via de stereo af te spelen met acceptabele kwaliteit . Ik heb een netwerk kabel liggen en Spotify via KPN. Kom ik dan uit bij een squeezebox oid of zijn er betere alternatieven. Simpele bediening via smartphone of tablet moet mogelijk zijn. Iemand goede suggesties?
Groeten, Rade
Simpel wel, goedkoop niet: kijk eens bij Sonos. Ik gebruik de Sonos Connect, aangesloten op mijn eigen versterker/speakers. Prima te bedienen met alle apps voor Apple, Android en windows.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Ik kwam net op de site van sos solutions een kant-en-klare XBMC-set tegen op basis van de Raspberry PI voor 60 Euro.
Volgens mij is dit alles wat ik nodig heb. Spotify kan ik op dit kastje installeren naast de reeds voor geinstalleerde apps. Vervolgens Yatse op mijn mobiel voor de aansturing en via de mini-jack aansluiten op mijn versterker (en daarnaast via HDMI naar TV voor films.)

Eventueel zou ik later nog een HifiBerry DAC kunnen bestellen en monteren voor geluidsverbetering.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Zojuist compleet setje besteld......ben benieuwd.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

Rade schreef:
Zojuist compleet setje besteld......ben benieuwd.
Ik ook, en wat je er van vindt.

Je kunt het helemaal flexibel inzetten, afgelopen zaterdag zelfs een demonstratie gehad van een prof die er berekeningen op liet uitvoeren, die ze vroeger deden met de eerste buizen computers, en die waren dagen bezig, voor wat hij met dat ding (RPI) in 2 minuten liet doen. :D even een pi uitrekenen met iets van 256000 achter de komma.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Ik hoop mijn ervaringen z.s.m. te kunnen delen
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Is het verschil tussen pi dac en hifiberry groot?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

Geen echt idee, ik heb wel wat afgespeeld via de koptelefoon uitgang voor controle, en verder alles via usb uit naar een dac of usb/dac omzetter.
Via de HDMI uit en dan een Multimedia receiver heb ik nooit gehoord.
Er is op dit moment wel iemand die de boel aan de praat heeft met XBMC en de HDMI voor het beeld en dan via USB uit voor de muziek en een plugin voor Squeezelite om dan ook dat via een Squeezebox interface af te spelen.

Maar dan ben je wel een stapje verder met Linux. :mrgreen:
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Woensdagavond een XBMC-setje gekocht en vrijdag keurig door de post bezorgd, past door de brievenbus.

XBMC (X-Box Media Center) bestaat uit:
- Doorzichtige behuizing met Raspberry PI
- 4Gb SD card met voor geïnstalleerde software (Openelec en diverse add-ons)
- HDMI kabel, 1m
- Net adapter (met erg felle rode led !)

Aansluiten gaat snel. Netwerk kabel erin, SD card insteken, HDMI kabel naar de TV, mini-jack-out naar de stereo en de prik erop. Na 25 sec. hoofdmenu zichtbaar op de TV. Via de remote app. Yatse op mijn mobiel nog een paar instellingen nagelopen volgens handleiding. Na een klein half uurtje alles aan de praat.

Eerst alleen geluid via de TV. Kwam erachter dat je via de Yatse app. de geluidsuitgang kunt switchen, HDMI of mini jack.

Dan het gebruik. Snel even geprobeerd om een film te laden via Icefilms. Dit lukte maar het zoeken duurt vrij lang. Kwaliteit leek wel goed te zijn. Heb er verder nog niet veel aandacht aan besteed want voornaamste reden voor aanschaf was muziek over de stereo.
Een voor geïnstalleerde Add-on is SpotiMC. Ik kende het niet maar is blijkbaar een Spotify versie voor Media Centers. De GUI hiervan is wat anders dan de Spotify app op mobiel of volledige op de PC. Het kostte wat gewenning maar kan ermee uit de voeten.

Geluidskwaliteit van de standaard Raspberry PI dac vind ik behoorlijk. Als de HiFiberry hier een schepje bovenop doet kan ik er goed mee leven.

Stabiliteit en snelheid lijkt nog wel een probleem te zijn. Het zoeken duurt vrij lang. Als een nummer speelt en ik zoek een nieuw nummer of artiest dan duurt soms enkele minuten en hapert het spelende nummer soms. Ik vermoed dat de geïnstalleerde software toch behoorlijk wat van de processor vraagt.
Omdat alle software op een SD card staat zou ik volgens mij ook een tweede kaartje kunnen kopen en hierop bv. alleen PI Music Box installeren (wouter van wijk). Wellicht dat de processor het hier makkelijker mee heeft.

Ik ben dan ook benieuwd naar andere Raspberry PI gebruikers die deze alleen gebruiken voor Spotify of een andere muziek dienst. Of gebruikers die PI Music Box hebben draaien. Hoe is het bij jullie gesteld met snelheid, stabiliteit.

Tot zover even.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

In ieder geval goed dat je het vlot aan de praat hebt. :sure:


Als je de HiFiBerry wilt horen moet je op 15 februari even naar de luisterdag komen, is niet zo ver voor jou.
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Spotify via stereo

Bericht door FR_Aad »

hsmeets schreef:
FR_Aad schreef:
hannesie schreef:
En heb je wel de Spotify geactiveerd in je Logitech account?
http://www.mysqueezebox.com/user/login
sq.JPG
edit:
sp.JPG
Spotify is geactiveerd ja, maar kijk eens in je onderste schermafdruk bij "Compatibel met ....." :mrgreen:

Edit: Je ziet na installeren en activeren Spotify wel op je Squeezebox Classic. Maar zodra je een nummer wil spelen krijg je een foutmelding.
Ik draai spotify niet via de logitech service maar via de plug-in van Triode (staat bij de 3rd party plug-ins in LMS). Dat werkt bij ook op een SQB classic zo ook de software player van bv Squeezepad. Je moet wel een premium account hebben.
DANK!!!!
Werkt perfect.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

HifiBerry eind vorige week al ontvangen vanuit Zwitserland. Vandaag de connectors erop gesoldeerd en het DAC bordje op de RPI gezet.
Stekker weer in het stopcontact maar helaas............
Alle LED-jes op de RPI gaan uit en zelfs de led op de voedingsadapter. Na verwijderen van de HifiBerry werkt de RPI weer normaal.

Lijkt op een hardware defect op het bordje. Of sluiting door mijn soldeerkunsten :oops: Was hier zelf niet helemaal tevreden over maar ik geloof toch niet dat deze ergens sluiting maakt. Zojuist een paar hi-res foto's gestuurd naar Crazy Audio ter beoordeling. Ik zag al soortgelijke problemen op hun forum.

Ik was erg nieuwsgierig naar de klankmatige verbeteringen van de DAC maar zal toch weer even moeten wachten :(
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

En je hebt de foto's ook voor ons ?

Ik heb nu juist dat zonder de Netwerk kabel erin dat de ledjes op 1 na (rood = voeding) branden, bij gebruik van de wireless adapter.
Dat zette mij op het verkeerde been, uiteindelijk bleek dat goed.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Zal de foto's zsm even posten. Bij mij gaan dus alle ledjes uit. Zowel op de RPI als op de stekker. Lijkt me toch niet goed.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Hierbij de foto's
Bijlagen
IMG_3230.JPG
IMG_3233.JPG
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Spotify via stereo

Bericht door hannesie »

Bij de foto met de soldering zie ik wel hele kleine sporen lopen met wat onduidelijke oorsprong.

Als je mogelijk daar tussen de boel kunt opschonen/ poetsen zou het wel eens kunnen helpen.
Eventueel met een stufje of iets dergelijks, ik heb zelf wel eens hele dunne sporen gehad met een wisselfilter die ik bij zonlicht pas zag, maar die wel de zaak beïnvloedde.
Gebruikersavatar
Rade
Berichten: 223
Lid geworden op: ma 20 sep 2004, 20:36
Locatie: Omgeving Doetinchem

Re: Spotify via stereo

Bericht door Rade »

Ga ik nog even proberen met een gummetje ofzo......
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”