LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Moderator: Beheerdersteam
LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Hallo,
Ik ben eind vorig jaar begonnen met een LBVS project. Ik heb de meeste topics hierover op het forum gelezen en aan de hand daarvan ben ik begonnen. Helaas is er enige vertaging opgelopen door een bestelling, maar hopelijk komt deze aankomende week binnen. Nu heb ik bij het frezen van de gaten voor de tweeters mij vergist en zit het gat een cm of drie te hoog. Is dit nadelig voor het geluid? Ik heb nog platen over voor de voorkant, maar heb zelf geen frees. Ik vind het zelf geen probleem, want waarschijnlijk ga ik er een cover voor maken.
Gr. Erik-Jan
Ps. Ik ben hier aan begonnen omdat ik vorig jaar een gain clone versterker had gemaakt. Het leek mij wel aardig om er een stel zelfbouw speakers bij te maken.
Ik ben eind vorig jaar begonnen met een LBVS project. Ik heb de meeste topics hierover op het forum gelezen en aan de hand daarvan ben ik begonnen. Helaas is er enige vertaging opgelopen door een bestelling, maar hopelijk komt deze aankomende week binnen. Nu heb ik bij het frezen van de gaten voor de tweeters mij vergist en zit het gat een cm of drie te hoog. Is dit nadelig voor het geluid? Ik heb nog platen over voor de voorkant, maar heb zelf geen frees. Ik vind het zelf geen probleem, want waarschijnlijk ga ik er een cover voor maken.
Gr. Erik-Jan
Ps. Ik ben hier aan begonnen omdat ik vorig jaar een gain clone versterker had gemaakt. Het leek mij wel aardig om er een stel zelfbouw speakers bij te maken.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Meestal is het wat gunstiger als de afstand minimaal is; een betere benadering van een puntbron en wat minder kamfiltereffect in het verticale vlak bij de overgangsfrequentie. Maar als de luisterafstand groter is zal het effect waarschijnlijk minder zijn.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
En je hebt natuurlijk het wisselfilter dat geoptimaliseerd is op de weergave van de tweeter op die lokatie in de baffle. Als je die locatie wijzigt, gaat de tweeter een andere respons vertonen (niet extreem, maar toch).
Dus voor de echte fijnproevers is dit een nogo, maar het is niet zo dat de speaker nu ineens nergens naar gaat klinken.
Dus voor de echte fijnproevers is dit een nogo, maar het is niet zo dat de speaker nu ineens nergens naar gaat klinken.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Zijn die buffer elko'tjes in die versterker niet een beetje aan de kleine kant ? 
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Nu je het nog in orde kán maken moet je het ook doen. Anders blijft het straks knagen. Inderdaad zijn de akoestische koppeling en de diffractie nu anders, dat gaat zeker net wat anders klinken en moet je eigenlijk corrigeren.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Oke, dus het heeft weldegelijk effect. Hier was ik al bang voor. Ik zie het project wel als eerste probeersel, dus ben blij als er fatsoenlijk geluid uit komt. Ik zal nog eens overwegen om een nieuwe baffle te maken.
Over die elco's: Ik heb geen idee of deze klein zijn. Ik heb het volgende ontwerp aangehouden: http://platenspeler.com/diy/amps/geenkl ... loon_2.php .
Over die elco's: Ik heb geen idee of deze klein zijn. Ik heb het volgende ontwerp aangehouden: http://platenspeler.com/diy/amps/geenkl ... loon_2.php .
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Het heeft even geduurd, maar de nieuwe platen zijn klaar. De kasten kunnen dicht, maar ik twijfel over de demping. Iemand nog tips over het plaatsen van het BAF of evt. extra plaatsen van ander materiaal. Nu kan het nog 
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
(Best) wat meer mag wel in een open tweeweg. Poortresonanties maar ook staande golven tussen kastwanden wil je niet echt wanneer je zo veel moeite hebt gestoken in kast, units en filter.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
De poort werkt het beste als hij vrij kan 'ademen'. Zorg ervoor dat er geen BAF zit op < 15 cm van de opening van de poort.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Ik heb twee zakken BAF gekocht, dus meer is geen probleem. Alleen waar? Als je 15 cm boven de poort moet open houden, dan kan ik alleen nog wat rond de tweeter kwijt. Dit is dus aan te bevelen?
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Voor de frequentie waarop de poort moet resoneren doet BAF vrij weinig qua absorptie, ik zou me daarover niet te druk maken. Maar je kunt wat van het spul ophangen in een pantykous.Casper schreef:De poort werkt het beste als hij vrij kan 'ademen'. Zorg ervoor dat er geen BAF zit op < 15 cm van de opening van de poort.
Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?
Dus dit is een betere vulling? Op deze manier gebruik ik een zak per luidspreker.
