LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
erikjan85
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 21:14

LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door erikjan85 »

Hallo,

Ik ben eind vorig jaar begonnen met een LBVS project. Ik heb de meeste topics hierover op het forum gelezen en aan de hand daarvan ben ik begonnen. Helaas is er enige vertaging opgelopen door een bestelling, maar hopelijk komt deze aankomende week binnen. Nu heb ik bij het frezen van de gaten voor de tweeters mij vergist en zit het gat een cm of drie te hoog. Is dit nadelig voor het geluid? Ik heb nog platen over voor de voorkant, maar heb zelf geen frees. Ik vind het zelf geen probleem, want waarschijnlijk ga ik er een cover voor maken.

Gr. Erik-Jan

Ps. Ik ben hier aan begonnen omdat ik vorig jaar een gain clone versterker had gemaakt. Het leek mij wel aardig om er een stel zelfbouw speakers bij te maken.
Bijlagen
Gain clone
Gain clone
Zoals het nu is met te hoge tweater.
Zoals het nu is met te hoge tweater.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door richard »

Meestal is het wat gunstiger als de afstand minimaal is; een betere benadering van een puntbron en wat minder kamfiltereffect in het verticale vlak bij de overgangsfrequentie. Maar als de luisterafstand groter is zal het effect waarschijnlijk minder zijn.
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door JvS »

En je hebt natuurlijk het wisselfilter dat geoptimaliseerd is op de weergave van de tweeter op die lokatie in de baffle. Als je die locatie wijzigt, gaat de tweeter een andere respons vertonen (niet extreem, maar toch).

Dus voor de echte fijnproevers is dit een nogo, maar het is niet zo dat de speaker nu ineens nergens naar gaat klinken.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door ray5150 »

Zijn die buffer elko'tjes in die versterker niet een beetje aan de kleine kant ? :roll:
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door markbakk »

Nu je het nog in orde kán maken moet je het ook doen. Anders blijft het straks knagen. Inderdaad zijn de akoestische koppeling en de diffractie nu anders, dat gaat zeker net wat anders klinken en moet je eigenlijk corrigeren.
erikjan85
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 21:14

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door erikjan85 »

Oke, dus het heeft weldegelijk effect. Hier was ik al bang voor. Ik zie het project wel als eerste probeersel, dus ben blij als er fatsoenlijk geluid uit komt. Ik zal nog eens overwegen om een nieuwe baffle te maken.

Over die elco's: Ik heb geen idee of deze klein zijn. Ik heb het volgende ontwerp aangehouden: http://platenspeler.com/diy/amps/geenkl ... loon_2.php .
erikjan85
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 21:14

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door erikjan85 »

Het heeft even geduurd, maar de nieuwe platen zijn klaar. De kasten kunnen dicht, maar ik twijfel over de demping. Iemand nog tips over het plaatsen van het BAF of evt. extra plaatsen van ander materiaal. Nu kan het nog ;)
Bijlagen
IMG_20140201_144617[1].jpg
IMG_20140201_165558[1].jpg
IMG_20140301_143924.jpg
Proef draaien
Proef draaien
Zo staan ze er nu bij
Zo staan ze er nu bij
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door markbakk »

(Best) wat meer mag wel in een open tweeweg. Poortresonanties maar ook staande golven tussen kastwanden wil je niet echt wanneer je zo veel moeite hebt gestoken in kast, units en filter.
Vuurkat
Berichten: 2008
Lid geworden op: di 11 dec 2007, 16:36

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door Vuurkat »

De poort werkt het beste als hij vrij kan 'ademen'. Zorg ervoor dat er geen BAF zit op < 15 cm van de opening van de poort.
erikjan85
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 21:14

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door erikjan85 »

Ik heb twee zakken BAF gekocht, dus meer is geen probleem. Alleen waar? Als je 15 cm boven de poort moet open houden, dan kan ik alleen nog wat rond de tweeter kwijt. Dit is dus aan te bevelen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door markbakk »

Casper schreef:
De poort werkt het beste als hij vrij kan 'ademen'. Zorg ervoor dat er geen BAF zit op < 15 cm van de opening van de poort.
Voor de frequentie waarop de poort moet resoneren doet BAF vrij weinig qua absorptie, ik zou me daarover niet te druk maken. Maar je kunt wat van het spul ophangen in een pantykous. =;
erikjan85
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 15 jan 2014, 21:14

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door erikjan85 »

Dus dit is een betere vulling? Op deze manier gebruik ik een zak per luidspreker.
Bijlagen
1396087589802.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: LBVS - Tweeter te hoog, probleem?

Bericht door markbakk »

Ja
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”