3weg Systeem

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Clemens
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 18:14

3weg Systeem

Bericht door Clemens »

Hallo allemaal

Ik ben bezig met een nieuw 3weg systeem, en dacht laat is kijken wat jullie hier van vinden.

Laag : Scan Speak 21W/8555-01
Midden : Vifa/ScanSpeak p17WJ-00
Hoog : Vifa XT 300

Gr Clemens
Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: 3weg Systeem

Bericht door dre »

Als ik de drivers zo zie vind ik de 17jw eigenlijk een beetje onder de maat......
Niet dat ie slecht is maar zelf zou ik liever voor een echte middentoner gaan.

Hoe ga je de behuizing opbouwen?
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: 3weg Systeem

Bericht door markbakk »

Mee eens. De XT's wil je niet te laag filteren en qua afstraalgedrag kun je dan beter gaan voor een 4" of 5" (bas)middentoner. Seas, SB acoustics en Wavecor hebben daarvoor ook mooie alternatieven.
Hoe ga je het filter ontwikkelen?
Clemens
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 18:14

Re: 3weg Systeem

Bericht door Clemens »

De kast zal niet een te moeilijk ontwerp zijn, vervaardigd van 18mm MDF
Zal het schetsje wel keertje opt forum zetten.
Wat het filter betreft die ga ik zelf niet maken. (zo ver ben ik nog niet met de kennis)
Een forum lid van hier gaat ze samen stellen (Bert)
Ik heb deze drivers de w21 en de XT300 uit eigen ervaring gekocht. ( en de Vifa 17) werd mij door een ander liefhebben aanbevolen. :wink:
Ik heb voor de XT's gekozen mede omdat ik mijn center speaker van Audio Physics heb, waar ook dit soort gelijke ringradiatoren in zitten.
En die bevallen mij eigelijk best goed.

Ik heb 2 zuilen staan zelfbouw ook van Bert.
met als hoog : Dynaudio d 21af
Midden : Dynaudio d 52af
Laag : Monacor 12" .... (weet ik ff zo niet meer uit mijn hoofd) :roll:

Deze speaker klinken in Mijn oren super.
Vind alleen het probleem dat ze niet echt moeders mooiste speakers zijn.
En daarom de uitdaging om is zelf wat te gaan proberen en wat kennis op te doen.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3weg Systeem

Bericht door bas focal m180 »

dre schreef:
Als ik de drivers zo zie vind ik de 17jw eigenlijk een beetje onder de maat......
Niet dat ie slecht is maar zelf zou ik liever voor een echte middentoner gaan.
Scan speak 15m/4624
Clemens
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 18:14

Re: 3weg Systeem

Bericht door Clemens »

Zo ik heb even het ontwerp er bij gepakt.
En dit zou het eindresultaat moeten zijn.
Er komt denk ik een losse bak onder voor het filter en dan op een paar spikes
Bijlagen
IMG_0851.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3weg Systeem

Bericht door bas focal m180 »

Doe mij en jezelf een plezier plaats dat poortje aan de achterkant daardoor wordt de voorkant veel rustiger .
Ga je de speakers tegen of vlakbij een muur plaatsen met dan het laag gesloten .
Clemens
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 18:14

Re: 3weg Systeem

Bericht door Clemens »

Ze komen idd relatief kort tegen de muur te staan.
En rustiger bedoel je voor het oog of kwa klank?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: 3weg Systeem

Bericht door bas focal m180 »

Clemens schreef:
Ze komen idd relatief kort tegen de muur te staan.
En rustiger bedoel je voor het oog of kwa klank?
Opties , deze SS unit gaan vrij laag in bassreflex lijkt me gesloten beter .
Clemens
Berichten: 10
Lid geworden op: zo 06 mar 2011, 18:14

Re: 3weg Systeem

Bericht door Clemens »

Ik heb inmiddels het hout binnen gekregen en heb gisteren de eerste kast in elkaar gezet.
De reactie waardeer ik zeker, maar ben toch bij mijn drivers gebleven.
Hier wat foto's van hoe het er voor staat.
Bijlagen
IMG_1001.JPG
IMG_1002.JPG
IMG_1009.JPG
Plaats reactie