Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoofer
Moderator: Beheerdersteam
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Goeie tip,eerst testen zo,misschien draai je niet zo hard.
Dan maakt die paar mm ook niet uit.
Dan maakt die paar mm ook niet uit.
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
@Morca,
Ik heb eerst gekeken hoeveel ruimte ik wilde opofferen aan een subkist. Toen heb ik gekeken wat het resultaat zou zijn met deze afmetingen (Ik heb inderdaad een versterker van 150Watt die ik al 10 jaar heb) en die zagen er prima uit. Alleen nu dus een stuk minder
@Henkjan,
Je hebt gelijk. Ik ga eerst eens luisteren. Openmaken kan altijd nog.
De versterker heeft helaas geen subsonic filter dus die zal ik zelf moeten knutselen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit enigzins simpel voor elkaar kan krijgen?
De schema's die ik op internet tegenkom met opampjes hebben een voeding nodig met + en - 12Volt dat wordt volgens mij lastig in de auto.
Overigens staat de muziek in de auto meestal HARD. Aangezien dit voor mij de enige plek is waar ik fatsoenlijk muziek kan luisteren zonder dat ik te maken krijg met de WAF
Planning voor vandaag:
- Voeding in de auto aan 2 kanten afwerken
- Remotekabel aan 2 kanten afwerken
- Audiokabel aan 2 kanten afwerken
Ik heb eerst gekeken hoeveel ruimte ik wilde opofferen aan een subkist. Toen heb ik gekeken wat het resultaat zou zijn met deze afmetingen (Ik heb inderdaad een versterker van 150Watt die ik al 10 jaar heb) en die zagen er prima uit. Alleen nu dus een stuk minder
@Henkjan,
Je hebt gelijk. Ik ga eerst eens luisteren. Openmaken kan altijd nog.
De versterker heeft helaas geen subsonic filter dus die zal ik zelf moeten knutselen.
Heeft iemand een idee hoe ik dit enigzins simpel voor elkaar kan krijgen?
De schema's die ik op internet tegenkom met opampjes hebben een voeding nodig met + en - 12Volt dat wordt volgens mij lastig in de auto.
Overigens staat de muziek in de auto meestal HARD. Aangezien dit voor mij de enige plek is waar ik fatsoenlijk muziek kan luisteren zonder dat ik te maken krijg met de WAF
Planning voor vandaag:
- Voeding in de auto aan 2 kanten afwerken
- Remotekabel aan 2 kanten afwerken
- Audiokabel aan 2 kanten afwerken
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Mooi maatwerk aan het worden zo hoor, netjes!
Wat Xmax betreft, behalve eerst proberen, ik zou me nog niet zo'n zorgen maken.
Meestal hebben dit soort woofers ter zelfbescherming een progressieve ophanging; dwz ophanging wordt steeds stijver naarmate de uitslag groter wordt. Ik verwacht (maar weet niet) dat deze dat ook heeft.
Daarnaast is een woofer na Xmax echt niet meteen stuk ofzo, alleen maar uit zijn ongeveer lineaire gebied vandaan.
Kleine uitzonderingen uitgezonderd, zit er na Xmax nog een aardige marge tot er iets stuk gaat (spreekspoelkoker die tegen de poolplaat aanramt, spider losgerukt oid).
Ik verwacht dat je daar nog wel binnen zit. (en een vlugge google geeft een niet-officiele bron die 13mm als Xmech geeft : http://forumas.i-klubas.lt/archive/inde ... -1363.html)
Als je een niet-actieve subsonic wilt maken (en dus zonder symm. voeding) zou je zoiets kunnen proberen : http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
Wat Xmax betreft, behalve eerst proberen, ik zou me nog niet zo'n zorgen maken.
Meestal hebben dit soort woofers ter zelfbescherming een progressieve ophanging; dwz ophanging wordt steeds stijver naarmate de uitslag groter wordt. Ik verwacht (maar weet niet) dat deze dat ook heeft.
Daarnaast is een woofer na Xmax echt niet meteen stuk ofzo, alleen maar uit zijn ongeveer lineaire gebied vandaan.
Kleine uitzonderingen uitgezonderd, zit er na Xmax nog een aardige marge tot er iets stuk gaat (spreekspoelkoker die tegen de poolplaat aanramt, spider losgerukt oid).
Ik verwacht dat je daar nog wel binnen zit. (en een vlugge google geeft een niet-officiele bron die 13mm als Xmech geeft : http://forumas.i-klubas.lt/archive/inde ... -1363.html)
Als je een niet-actieve subsonic wilt maken (en dus zonder symm. voeding) zou je zoiets kunnen proberen : http://www.t-linespeakers.org/tech/filt ... eHLxo.html
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Het is alweer een paar weken geleden sinds de laatste update maar de sub is af en ligt al een week in de auto z'n ding te doen. Allereerst wat plaatjes:
Ik heb de sub Afgewerkt met aluminium strips die ik in verstek heb gezaagd en heb voorzien van gaatjes die ik uiteraard ook meteen bewerkt heb met een verzinkboor:
Als laatste heb ik de versterker aan de subwoofer bevestigd:
En zo ziet het plaatje in de kofferbak er nu uit:
Omdat de koffer helemaal links op de foto nu voor de kofferbakverlichting zit heb ik de kofferbak ook maar voorzien van ledverlichting. Ik had nog ledstrip op rol liggen:
Echter deze kan absoluut niet tegen spanningen hoger dan 12Volt dus daarvoor een klein printje gemaakt met een low drop spanningsregelaar:
En nog een foto van het behaalde resultaat ('s avonds moet ik nu eigenlijk een zonnebril op... Wat een licht geeft dat zeg
)
En dan als laatste, hoe klinkt het?
Nou, eigenlijk bijna zoals in de vorige behuizing. Deze was een flink stuk kleiner en een BR-kast. Als ik de oude kast simuleer en deze vervolgens naast de nieuwe leg dan zie ik ongeveer het zelfde gedrag. Het laag is wel wat rustiger.
Ook zit er rond de 50Hz een hele nare resonantie in de auto die ik alleen weg krijg door de sub achterlijk laag en stijl te filteren. (30Hz @ 24dB/Oct) Ik ben dus eigenlijk niet echt tevreden. De sub "Beukt" behoorlijk maar dat was dus eigenlijk niet de bedoeling. Ook de diepgang valt mij tegen.
Ik zat van de week "Ayreon - The final expiriment" te luisteren en de laagste noten worden dus duidelijk niet gehaald. (Tot zo ver de cabingain)
Wel leuk is dat ik de 400W(1000W Piek) Speaker met de 150W versterker gewoon over z'n Xmax kan sturen. Dan zie je meteen wat de vermogens getallen eigenlijk zeggen.
Voor wat betreft de diepgang heb ik het een en ander in mijn hoofd zitten. Ik wil eigenlijk eerst gaan proberen om dit actief te gaan filteren (LT) en ook voor de resonantie rond de 50Hz ben ik dit van plan. Dit heeft echter wat voeten in de aarde omdat ik voor dat soort grappen een symmetrische voeding nodig ga hebben.
To be continued.
Ik heb de sub Afgewerkt met aluminium strips die ik in verstek heb gezaagd en heb voorzien van gaatjes die ik uiteraard ook meteen bewerkt heb met een verzinkboor:
Als laatste heb ik de versterker aan de subwoofer bevestigd:
En zo ziet het plaatje in de kofferbak er nu uit:
Omdat de koffer helemaal links op de foto nu voor de kofferbakverlichting zit heb ik de kofferbak ook maar voorzien van ledverlichting. Ik had nog ledstrip op rol liggen:
Echter deze kan absoluut niet tegen spanningen hoger dan 12Volt dus daarvoor een klein printje gemaakt met een low drop spanningsregelaar:
En nog een foto van het behaalde resultaat ('s avonds moet ik nu eigenlijk een zonnebril op... Wat een licht geeft dat zeg
En dan als laatste, hoe klinkt het?
Nou, eigenlijk bijna zoals in de vorige behuizing. Deze was een flink stuk kleiner en een BR-kast. Als ik de oude kast simuleer en deze vervolgens naast de nieuwe leg dan zie ik ongeveer het zelfde gedrag. Het laag is wel wat rustiger.
Ook zit er rond de 50Hz een hele nare resonantie in de auto die ik alleen weg krijg door de sub achterlijk laag en stijl te filteren. (30Hz @ 24dB/Oct) Ik ben dus eigenlijk niet echt tevreden. De sub "Beukt" behoorlijk maar dat was dus eigenlijk niet de bedoeling. Ook de diepgang valt mij tegen.
Ik zat van de week "Ayreon - The final expiriment" te luisteren en de laagste noten worden dus duidelijk niet gehaald. (Tot zo ver de cabingain)
Wel leuk is dat ik de 400W(1000W Piek) Speaker met de 150W versterker gewoon over z'n Xmax kan sturen. Dan zie je meteen wat de vermogens getallen eigenlijk zeggen.
Voor wat betreft de diepgang heb ik het een en ander in mijn hoofd zitten. Ik wil eigenlijk eerst gaan proberen om dit actief te gaan filteren (LT) en ook voor de resonantie rond de 50Hz ben ik dit van plan. Dit heeft echter wat voeten in de aarde omdat ik voor dat soort grappen een symmetrische voeding nodig ga hebben.
To be continued.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Dat is vreemd, dat je de laagste noten niet haalt. Ik heb een Adire Brahma 10 in een gesloten 20L kistje gefrot en die achterin de auto gelegd en dat gaat me een partij diep, daar word ik eng van.
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Het is totaal niet zoals de simulatie voorspelt inderdaad.
Je zou in die kist met die woofer toch echt wel heel diep moeten kunnen spelen.
Wellicht een optie om alsnog de kist te poorten (en met een hele lage afstemming dan bv?)
Heb hier wel eens wat over gelezen, extreem laag getuned basreflex systeem.
Je zou in die kist met die woofer toch echt wel heel diep moeten kunnen spelen.
Wellicht een optie om alsnog de kist te poorten (en met een hele lage afstemming dan bv?)
Heb hier wel eens wat over gelezen, extreem laag getuned basreflex systeem.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Hier is heel wat anders aan de hand. Met deze grote kist moet het giga diep gaan. Of de kist is niet lucht dicht of het te lichte versterkertje heeft te weinig controle over de woofer waardoor deze ook te makkelijk over zijn Xmax slingert zoals je zelf al constateerde.
Ook niet toevallig een cutt-off aan staan?
En zet voor de gein eens elke bas boost en equalizer eens uit.
Ook niet toevallig een cutt-off aan staan?
En zet voor de gein eens elke bas boost en equalizer eens uit.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 300
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Hier doelde ik ook al op, en er is geen controle en ook meer kans op vervorming.Olaf Markus schreef:Hier is heel wat anders aan de hand. Met deze grote kist moet het giga diep gaan. Of de kist is niet lucht dicht of het te lichte versterkertje heeft te weinig controle over de woofer waardoor deze ook te makkelijk over zijn Xmax slingert zoals je zelf al constateerde.
Kist klopt niet,teveel uitslag zo.
Door het missen aan vermogen kan hij ook laag missen.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Deze speaker en versterker spelen toch al acht jaar met elkaar?
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Heb je de mogelijkheid om te meten? Er moet gewoon diep laag uitkomen, veel beweging betekent veel geluid in een gesloten behuizing, zeker in een auto. Ik zou eerdere denken dat de cabin gain teveel wordt, daarom werken (te) kleine gesloten behuizingen zo goed in auto's. Als je dat in je huiskamer neerzet, doet het alleen nog maar bonken.
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ik wordt nu wel nieuwsgierig of JVS mij kent? (Of je bent een hele oude post op showyoursound tegengekomen
)
Versterker en sub spelen inderdaad al een jaar of 8 samen.
Als het goed is staat alle boost en eq op de versterker uit. Ik gebruik alleen de filtering van de radio.
De sub gaat wel heel hard maar ik wordt gek van het geluid van de basedrum en de sub loopt vrij stijl af eigenlijk precies zoals in de simulatie. (sub filter staat nu op 50Hz)
Het is jammer dat ik de boel niet zelf kan meten. Ik zal binnenkort eens contact opnemen met een bevriende forumgenoot die dat wel kan.
Versterker en sub spelen inderdaad al een jaar of 8 samen.
Als het goed is staat alle boost en eq op de versterker uit. Ik gebruik alleen de filtering van de radio.
De sub gaat wel heel hard maar ik wordt gek van het geluid van de basedrum en de sub loopt vrij stijl af eigenlijk precies zoals in de simulatie. (sub filter staat nu op 50Hz)
Het is jammer dat ik de boel niet zelf kan meten. Ik zal binnenkort eens contact opnemen met een bevriende forumgenoot die dat wel kan.
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Haha, nee niet dat ik het weet. Ik las gewoon het topic door.
Deze heb ik een jaar of 8 geleden min of meer in een impuls gekocht en behalve dat de FS van mij wel wat lager had gemogen blijkt deze in combinatie met mijn 150Watt MTX versterker onverwoestbaar.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Het over Xmax heengaan heeft vooral te maken met de te grote kistinhoud, niet met de opgegeven thermische belastbaarheid van de woofer (400w). En deze Pioneers vragen toch echt om een BR, 30-40L
Verder zie ik dat de kofferruimte helemaal volstaat, dat scheelt denk ik ook wel. Of heb je met een lege kofferruimte dezelfde klank?
Fase al eens gewisseld, om aansluiting met de andere speakers te verbeteren?
Verder zie ik dat de kofferruimte helemaal volstaat, dat scheelt denk ik ook wel. Of heb je met een lege kofferruimte dezelfde klank?
Fase al eens gewisseld, om aansluiting met de andere speakers te verbeteren?
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ziet er in ieder geval strak en georganiseerd uit zo
!
We meten binnenkort wel even, weet je meer. Zal waarschijnlijk wel heel erg diep gaan, maar vermoedelijk wordt het echte sub gemaskeerd door een flinke bredere piek hogerop. Denk jouw smaak wel te kennen, graag <35Hz relatief luid en oplopend, en daarboven juist wat makker, en dit lijkt precies andersom te zijn zoals je het omschrijft.
JvS ken je misschien niet, maar zijn sub zeker wel
.
We meten binnenkort wel even, weet je meer. Zal waarschijnlijk wel heel erg diep gaan, maar vermoedelijk wordt het echte sub gemaskeerd door een flinke bredere piek hogerop. Denk jouw smaak wel te kennen, graag <35Hz relatief luid en oplopend, en daarboven juist wat makker, en dit lijkt precies andersom te zijn zoals je het omschrijft.
JvS ken je misschien niet, maar zijn sub zeker wel
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ik vermoed dat de plaatsing van de sub ook problemen veroorzaakt.
zo direct tegen de hoedenplank aan lijkt mij minder goed dan bijvoorbeeld naar achteren stralend.
Is dat nog een optie om te proberen? kost natuurlijk wel een gat, maar misschien met een hatseflats kistje van spaanplaat om te testen ?
zo direct tegen de hoedenplank aan lijkt mij minder goed dan bijvoorbeeld naar achteren stralend.
Is dat nog een optie om te proberen? kost natuurlijk wel een gat, maar misschien met een hatseflats kistje van spaanplaat om te testen ?
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Dat moet bij die frequenties niets uitmaken, die speaker speelt gewoon 360graden rondom. Tenzij het misschien als bandpass gaat werken ofzo, maar dat geloof ik niet zo.bartsegers schreef:Ik vermoed dat de plaatsing van de sub ook problemen veroorzaakt.
zo direct tegen de hoedenplank aan lijkt mij minder goed dan bijvoorbeeld naar achteren stralend.
Is dat nog een optie om te proberen? kost natuurlijk wel een gat, maar misschien met een hatseflats kistje van spaanplaat om te testen ?
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ikzelf heb wel betere ervaring met een woofer die naar de kofferbakklep speelt, i.p.v. recht omhoog naar de hoedenplank.
Om de een of andere reden gaf dat een beter laag.
Technische onderbouwing kan ik niet geven. toen niet, en nu nog niet
Om de een of andere reden gaf dat een beter laag.
Technische onderbouwing kan ik niet geven. toen niet, en nu nog niet
- JvS
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 1069
- Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
- Locatie: Utrecht
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ah ok. Dan moeten we ook maar naar de bekabeling gaan kijken, want daar horen mensen ook grote verschillen in die niet technisch te onderbouwen zijn
.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ik kan dat alleen maar onderschrijven, richting van sub en plaats maakt ook uit. Het speelt in een kleine ruimte, kleiner dan de golflengte. Dat maakt het wel wat anders dan een huiskamer.
Maar ik denk dat het vooral in de soort kist zit en wellicht ook in de versterker, al is dat best een goed oldskool ding.
Maar ik denk dat het vooral in de soort kist zit en wellicht ook in de versterker, al is dat best een goed oldskool ding.
- Bertje
- Ook commercieel actief
- Berichten: 1311
- Lid geworden op: zo 03 okt 2004, 23:05
- Locatie: Lunteren
- Contacteer:
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Ik kan dat alleen maar onderschrijven, richting van sub en plaats maakt ook uit. Het speelt in een kleine ruimte, kleiner dan de golflengte. Dat maakt het wel wat anders dan een huiskamer.
Maar ik denk dat het vooral in de soort kist zit en wellicht ook in de versterker, al is dat best een goed oldskool ding.
Maar ik denk dat het vooral in de soort kist zit en wellicht ook in de versterker, al is dat best een goed oldskool ding.
- Olaf Analogue
- ZBA-megadonateur
- Berichten: 4781
- Lid geworden op: za 12 feb 2005, 18:41
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
ook bij mij ging de sub altijd zover als mogelijk achterin in het liefst inderdaad naar achteren gericht, ook ik ervoer dan de meeste en diepste bas.
Re: Kofferbak herinrichting met Pioneer TS-W306c AutoSubwoof
Weer een paar weken verder en maar weer even een update.
Er gaat inderdaad iets niet helemaal goed. Allereerst had ik de versterker wel gebrugd aangesloten maar ik was in de veronderstelling dat ik dan maar 1 rca ingang hoefde te gebruiken wat dus onjuist was
Nadat ik de versterker goed had aangesloten heeft de sub een uurtje behoorlijk lekker gedraait (het begon er op te lijken)
Helaas is er toen iets misgegaan (echt geen idee wat) en sindsdien klinkt het helemaal nergens meer naar. Nu had ik vorige week de kleine meid in de auto en de sub maar even op stil gezet
en vervolgens begon de boel vreemde dingen te vertonen (spontaan gedreun uit de kofferbak). Ik ben er achter dat de versterker zowiezo niet helemaal lekker is want de volumepotmeters kraken als de hel.
Gelukkig heeft mn broertje nog een iets zwaardere MTX die in schuur stof ligt te verzamelen dus uitwisselen is de volgende stap.
Overigens schijnt mijn versterker als ik de reviews mag geloven inderdaad een goed ding te zijn (mits nog goed werkend). De apparaten haalde toen der tijd in werkelijkheid ruimschoots meer dan het opgegeven vermogen. (Dus meer dan de 300Watt@4Ohm@0,1%THD)
Voor wat betreft het anders plaatsen van de woofer:
Ik rijdt al 14 jaar rond met een subwoofer in diverse auto's op diverse plaatsen.
Dat de bas wordt tegengehouden door de hoedenplank daar geloof ik niet zo in. In mijn eerste auto lag er een subwoofer in de rechthoekige(!) reservewiel-bak (Met het bovenplaatje er weer overheen) en dit klonk prima.
In mijn vorige auto lag een br-kast en pas als de kofferbak zo vol was dat de ruimte voor de poort in het gedrang kwam kon je een behoorlijjk verschil waarnemen.
De woofer naar achter monteren is in mijn auto geen optie. De kofferbak zit gewoon vol want waar op de foto's een verfbrander ligt daar ligt tegenwoordig een rol 3x2,5mm kabel.
Ik ga dus eerst een andere versterker monteren. Als het dan nog steeds nergens naar klinkt de woofer maar eens bekijken. En als laatse eens even de boel meten met marcoSQ
Wordt vervolgd......
Er gaat inderdaad iets niet helemaal goed. Allereerst had ik de versterker wel gebrugd aangesloten maar ik was in de veronderstelling dat ik dan maar 1 rca ingang hoefde te gebruiken wat dus onjuist was
Nadat ik de versterker goed had aangesloten heeft de sub een uurtje behoorlijk lekker gedraait (het begon er op te lijken)
Helaas is er toen iets misgegaan (echt geen idee wat) en sindsdien klinkt het helemaal nergens meer naar. Nu had ik vorige week de kleine meid in de auto en de sub maar even op stil gezet
Gelukkig heeft mn broertje nog een iets zwaardere MTX die in schuur stof ligt te verzamelen dus uitwisselen is de volgende stap.
Overigens schijnt mijn versterker als ik de reviews mag geloven inderdaad een goed ding te zijn (mits nog goed werkend). De apparaten haalde toen der tijd in werkelijkheid ruimschoots meer dan het opgegeven vermogen. (Dus meer dan de 300Watt@4Ohm@0,1%THD)
Voor wat betreft het anders plaatsen van de woofer:
Ik rijdt al 14 jaar rond met een subwoofer in diverse auto's op diverse plaatsen.
Dat de bas wordt tegengehouden door de hoedenplank daar geloof ik niet zo in. In mijn eerste auto lag er een subwoofer in de rechthoekige(!) reservewiel-bak (Met het bovenplaatje er weer overheen) en dit klonk prima.
In mijn vorige auto lag een br-kast en pas als de kofferbak zo vol was dat de ruimte voor de poort in het gedrang kwam kon je een behoorlijjk verschil waarnemen.
De woofer naar achter monteren is in mijn auto geen optie. De kofferbak zit gewoon vol want waar op de foto's een verfbrander ligt daar ligt tegenwoordig een rol 3x2,5mm kabel.
Ik ga dus eerst een andere versterker monteren. Als het dan nog steeds nergens naar klinkt de woofer maar eens bekijken. En als laatse eens even de boel meten met marcoSQ
Wordt vervolgd......

