Een Elektrostatisch aangedreven Air Motion Transformer?
In het onderstaande span ik een theoretisch hersen-spinsel op. Kan iemand hier iets mee? Al is het maar commentaar geven?
Een elektrostatische weergever bestaat uit een membraan, een vlak gespannen vel dat, doordat het aan beiden zijden
wordt aangetrokken door elektrostatische krachten (met aan beide zijden een verschillende sterkte) in beweging wordt gebracht.
Beide krachten (die aan de voorkant aan het membraan trekt resp. die aan de achterkant aan het membraan trekt) zijn niet-lineair afhankelijk van het ingangssignaal, maar de
resulterende verschil-kracht is dat wel: lineair afhankelijk van het ingangssignaal.
De andere bekende planaire luidspreker is de magnetostaat. Deze werkt met magnetische krachten die het membraan in beweging brengen. De bekendste uitvoering is ook een planar.
Een andere uitvoering van de magnetostaat is de air motion transformer. Ook hier: magnetische krachten, maar die werken op een harmonica-vormig membraan, waartussen
lucht wordt ”aangezogen” respectievelijk ”weggeperst”.
Hieronder wordt schematisch een harmonica membraan weergegeven (denk alle ~ tekens weg, die zijn alleen maar om spaties te verbeelden). Zijde a, b, e en f zijn bedekt met een hoog-ohmige coating, zoals bekend uit gewone elektrostatische luidsprekers.
Zijde c, d, g en h zijn met een geleidende laag gecoat. Zijde j, k, l en m zijn niet gecoat / niet geleidend.
De condensator gevormd door de platen a en b en de condensator gevormd door de platen e en f gebruiken we als sensoren voor de afstand tussen die platen.
De condensatoren gevormd door de platen c en d resp. g en h fungeren als de motor c.q. leveren de aandrijf kracht. Zet spanning over deze platen en er treden aantrekkende krachten op.
Uit de sensor-signalen valt ook de afstand tussen de platen c en d. resp. g en h af te leiden. Kortom we weten hoeveel lucht er aangezogen en weggepest wordt.
Door de sensor-signalen te bewerken en terug te koppelen naar de „motor-condensatoren” zou wellicht een lineaire weergever vorm te geven moeten zijn.
~~~~~________~~~~~~~~~~~~~~~~~______
~~~/~~~~~~~~\~~~~~~~~~~~~~~~/~~~~~\
~~/~~~~~~~~~~\~~~~~~~~~~~~~/~~~~~~~\
~/~~~~~ j~~~~~~\~~~~~~~~~~~~/~~~k~~~~\
/~~~~~~~~~~~~~~\~~~~~~~~~~/~~~~~~~~~~\
|~~~~~~~~~~~~~~|~~~~~~~~~~|~~~~~~~~~~~|~~~~~~~~~~|
|~a~~~~~~~~~~b~|~~c~~~~~d~|~e~~~~~~~f~~|~g~~~~h~~~|
~~~~~~~~~~~~~~~\~~~~~~~~~/~~~~~~~~~~~\~~~~~~~~~/
~~~~~~~~~~~~~~~~\~~~l~~~~/~~~~~~~~~~~~\~~~~m~~~/
~~~~~~~~~~~~~~~~~\_______/~~~~~~~~~~~~~\_________/
Gaarne reacties
met vriendelijke groet
Joost Koop
Electrostatische Air Motion Transformer ?
Moderator: Beheerdersteam
Re: Electrostatische Air Motion Transformer ?
Interessant idee. Ik begrijp alleen niet hoe de platen e en f mee zouden bewegen als a en b bewegen. Hoe zit dit?
Als ik het goed begrijp is het een motional feedback luidspreker op basis van een electrostatisch principe. Maar electrostaten hebben een vrijwel massaloze aandrijving. Ik vraag me af wat de terugkoppeling hier toevoegt.
Respect voor het typewerk, kon je dit niet beter in paint of zo maken?
Respect voor het typewerk, kon je dit niet beter in paint of zo maken?
Aardig idee, maar of het zo werkt weet ik niet. Een hoogohmige coating heeft tijd nodig om te laden en ik denk niet dat de membranen snel het muzieksignaal zullen volgen. Als de lading gelijk is zullen de membranen elkaar afstoten en bij verschil in lading elkaar aantrekken.
Misschien is het handiger het geladen membraan zigzag te vouwen en in de plooien de statoren te plaatsen. Deze sluit je om en om aan op de audiotrafo en je hebt naar mijn idee iets wat wel zal werken.
Misschien is het handiger het geladen membraan zigzag te vouwen en in de plooien de statoren te plaatsen. Deze sluit je om en om aan op de audiotrafo en je hebt naar mijn idee iets wat wel zal werken.