Project Bartone, 15w8530k00,R3004/602010, Peerless XLS10

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Vandaag het front passend gemaakt/ geschuurd op het lichaam en de boel weer even in de grondlak gezet.
De vorm begint nu echt een beetje definitief te worden. Ik denk dat ik de volgende keer maar met schuim ga werken.
Al doende leert men zeg maar.
Vandaag een koelkastmotor geritseld voor het vacuumlamineren. Daar moet nog een aggregaatje van gebouwd worden met een tank etc.
Nu nog een voet maken. Gisteravond honderden plaatjes bekeken op Google en er begint al wat te borrelen in mijn hoofd.

En dan nu weer foto's :mrgreen:
20120517_184112.jpg
20120517_184154.jpg
20120517_184652.jpg
20120517_185038.jpg
Gebruikersavatar
Vinculum
Berichten: 3206
Lid geworden op: do 19 jun 2008, 13:16
Locatie: Hardinxveld-Giessendam
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Vinculum »

:rock: :goeie: :dank:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door wouter »

:goeie:

WOW!

RESPECT!
delesh
Ook commercieel actief
Berichten: 91
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 9:53
Locatie: Zwevegem
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door delesh »

Dit is echt mooi man
Bob
Berichten: 13
Lid geworden op: ma 05 jul 2010, 11:02

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Bob »

nondeju wat mooi!

Hoeveel liters intern heb je nu voor de woofers? Ik loop namelijk ook al een tijd met het idee om carbon kegels te maken maar het kost je zoveel liters ten opzichte van een conventionele kast vind ik.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Ik zit nu op een litertje of 17 denk ik. Ik heb geprobeerd om het precies uit te rekenen maar dat valt niet mee. Ik heb de boel in plakjes verdeeld wat een redelijk idee geeft. Het onderste stukje van de kast reserveer ik voor de AS2.00 en dat past er precies in. Ik moet alleen nog iets voor voldoende koeling bedenken, hoewel die versterkers nooit echt heel warm worden...

Om een idee te krijgen hoe het klinkt heb ik twee simpele 17l kastjes gemaakt met een bassreflexpoortje. En ik ben heel tevreden over het laag. Die midwoofertjes staan echt hun mannetje. (lees ook het artikel van Troels Gravesen: http://www.troelsgravesen.dk/Ellam-dappo.htm Die heeft een versie met 22 liter kastjes gemaakt.

Ik laat het geheel (voorlopig) spelen met een supercube II sub, daar zit een 1250W digitale versterker in die ik tot 30Hz mee laat lopen. Dat gaat als een trein kan ik je vertellen! Maar dat is meer ter ondersteuning van films en wat minder voor muziek.
Wat me opvalt is dat geluiden soms zo levensecht zijn dat de kat er van in de war raakt :)
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Ik ga weer eens wat fot'os plaatsen. Project heeft eigenlijk weer een pauze achter de rug. Vakantie en vrouwlief wilde dat ik weer eens wat klusjes in huis ging doen ;)
Nu een beetje aan het einde van de zomer wil ik het project naar de eindfase zien te krijgen. Ik heb nog een paar kleine schoonheidsfoutjes met betrekking tot de symmetrie (ik ben geen ervaren mallenmaker o.i.d. en heb ook geen CNC faciliteiten) Ook de voet drijft me tot wanhoop. Ik heb er al diverse gemaakt maar het kan me steeds niet bekoren. Misschien moet het wel gewoon een vierkante voet worden van terrazzo of natuursteen. Er moet in ieder geval een Hypex module (of iets dergelijks)
20120820_183908.jpg
of een analoog filter in passen.
Ik wil in ieder geval even laten weten dat mijn project nog leeft :)
En dan nu foto's.
20120820_183908.jpg
20120820_183824.jpg
20120820_183724.jpg
20120820_183701.jpg
20120820_183640.jpg
20120820_183628.jpg
20120820_183507.jpg
20120820_183451.jpg
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door sietse »

heel erg mooi geworden =D> =D> =D>
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door bas focal m180 »

Echt super van vorm en kleur combinatie .
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Thanks allen, ben dan ook best trots op het resultaat (tot nu toe)
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door firsttimer »

Heel gaaf! Kleurcombinatie doet me denken aan het oude team Arrows uit F1.
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, SS15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Hypex AS

Bericht door Dan »

Het is al weer een poosje geleden dat ik met dit project bezig ben geweest. In fysieke zin dan. Probleem was dat ik niet tevreden was over de mogelijkheden van DSP producten en er een aantal DSP producten in ontwikkeling was. Denk aan Hypex en aan de Najda.
Na lang luisteren naar de proto's en wikken en wegen heb ik een aantal stappen genomen en het is in mijn hoofd nu redelijk af.
Voor het DSP verhaal ben ik een apart topic begonnen: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=6&t=19604

Het luidsprekertopic gaat hier verder.

De hele kerstvakantie ben ik met berkenmultiplex bezig geweest. Een stuk of wat lagen op elkaar gelijmd met.... houtvulpasta. Veel frezen, schaven en schuren en dit is het tussenresultaat. De onderkasten waarin de sidefiring 10" Peerless XLS subs worden geplaatst.
Waarom deze drivers? Omdat ze spotgoedkoop op Ebay stonden (70€/ stuk) Ik heb er vier en het idee is om er een multisub opstelling mee te gaan maken. Aansturing van het geheel geschiedt door de knuisje versterkers voor het midlaag en hoog. Ik heb een paar Hypex UcD400 OEM modules voor de subs liggen.

Je begrijpt, 2014 woordt het jaar van het afmaken :mrgreen: (waar heb ik dat eerder gelezen?)

En dan nu weer een foto:
20140109_211650.jpg
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door DKM »

Uitzonderlijk ontwerp :D
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door hilbren »

Inderdaad bijzonder ontwerp. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe die driver in dit kunstwerkje wordt geplaatst.
Ik ben onder de indruk van je houtkunsten, daarom zou ik eigenlijk wel willen weten hoe je dit nu hebt aangepakt?
Hoe krijg je nu die mooie curves in je hout gefreesd/gezaagd?

Zou bijna willen vragen ook ik een keer een workshop bij je kan volgen :-)
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

hilbren schreef:
Inderdaad bijzonder ontwerp. Ik zie alleen nog niet helemaal hoe die driver in dit kunstwerkje wordt geplaatst.
Ik ben onder de indruk van je houtkunsten, daarom zou ik eigenlijk wel willen weten hoe je dit nu hebt aangepakt?
Hoe krijg je nu die mooie curves in je hout gefreesd/gezaagd?

Zou bijna willen vragen ook ik een keer een workshop bij je kan volgen :-)
De 10" driver wordt in de aluminium plaat gemonteerd. Door alle ronde vlakken is er geen mogelijkheid om de driver op de buitenkant te monteren. Hij komt dus verdiept in de kast te liggen. Op de buitenkant van het gat wil ik een mooi aluminium rooster maken.
Het is niet zo dat nu helemaal vastligt hoe het uiteindelijk wordt. Doordat ik op dit moment meer aan het beeldhouwen ben dan aan het timmeren komen sommige oplossingen niet uit zoals ik het heb bedacht. Helaas ben ik echt een nitwit op het gebied van 3d ontwerpsoftware dus ik zal alles gaandeweg uit mijn hoofd moeten doen.

Ik denk trouwens dat een workshop weinig zinvol is. 10% van het werk is kennis en creativiteit en 90% van het werk is schaven, frezen schuren en prutsen :mrgreen:

Hier nog een plaatje van de doorsnede ter hoogte van de 10"driver
Clipboard01.jpg
Gebruikersavatar
Shadow
Berichten: 20399
Lid geworden op: vr 28 jan 2011, 20:56
Locatie: Vlissingen

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Shadow »

Mooi! :goeie:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Het gaat allemaal niet zo snel als ik zou willen maar toch weer een stapje verder gekomen.
Da alu randafwerking er in gefreesd en de alu strip er in gebogen. Het moet natuurlijk nog even mooi strak gemaakt worden maar het aluminium doet gelukkig wat ik wil :)
20140128_212559.jpg
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door wouter »

tasty!!!!
Gebruikersavatar
JeroenGRT
Berichten: 344
Lid geworden op: vr 07 nov 2008, 23:16

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door JeroenGRT »

Wauw!
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door DKM »

Jeetje gaaf hoor!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Helaas even een weekje geen update. Ben op skivakantie :mrgreen:
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Ondertussen weer lekker aan het prutsen.
Vandaag de bracings afgemaakt. Morgen gaan we het hele spul er in lijmen (vandaag is de zin op)
Aankomend weekend is het plan om het geheel gereed te maken om de zijkappen er op te lamineren.

Ik had gedacht om een sandwich te maken van drie lagen buigtriplex en 4 lagen glasvezel met op de buitenkant een laag carbon voor de hippe looks. Hoewel ik daar nog over twijfel omdat ik van die mooie jaren '30 - '55 streamline objecten in mijn hoofd heb als uitgangspunt. Carbon is daar naar mijn idee net even iets te modern voor.

Hier even kijken of de woofer netjes past
20140227_201247.jpg
Met dit:
1930_henderson_kj_streamline_by_taka67-d6llrdq.jpg
En dit in mijn achterhoofd:
BergholtStreamline_resized.jpg
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Ondertussen al weer een poosje verder en heel wat werk gedaan. Vooral printjes maken voor de DSP, veel voorbereidend werk en ook nog een weekje ziek geweest. Ondertussen wel weer een paar stapjes verder gekomen en even een fotootje gemaakt. De randen moeten natuurlijk nog afgewerkt worden en de bedoeling is dat de buitenkant helemaal afgewerkt wordt met een laagje glasvezel/epoxy behalve dan het berken multiplex en het alu randje. Besloten dat het maar wit moet worden. Ik denk dat die combi echt wel een luxe uitstraling gaat krijgen. (mijn vriendin is best veeleisend :mrgreen: ) Ondertussen zit ik er aan te denken om de buitenkant op te leuken met een mooie aluminium versiering en die helemaal te polijsten.

Ik heb even een compilatie gemaakt van de vorderingen.
plaatje.jpg
Gebruikersavatar
firsttimer
Berichten: 133
Lid geworden op: do 25 feb 2010, 17:37

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door firsttimer »

Prachtig en uniek ontwerp :goeie: en zo te zien met veel kunde gemaakt, de combinatie met wit lijkt me een zeer mooie worden!
Gebruikersavatar
Dan
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 jul 2011, 12:08
Locatie: Den Helder

Re: Project Bartone, 15w8530k00, SB29RDCN-C000-4, Peerless X

Bericht door Dan »

Bedankt voor alle complimenten :dank:
Ik ben wel bang dat dit pas deze zomer klaar komt. Ik had gehoopt op Breda maar dat is te optimistisch. De eindversterkers moeten ook nog gemaakt worden en de bouwvorm is de meest complexe waar ik ooit aan begonnen ben. :-k
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”