Breedband luidsprekers

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

DKM schreef:
Ik heb de mijne ook laten zagen, maar wilde niet als mijn vorige project zitten met mdf binnenzijden.
Ik heb nu de binnen en buitenzijde beplakt met een laag amerikaans notenhout.

Ik zal een eigen topic hiervoor starten...

Het grote gat aan de onderkant komt luidsprekerdoek op een frame.
Voorkant, boven en achterkant iets van kunstleer, zijkanten dunne meubelplaat of iets met een nerf wat in de juiste kleur gebeitst kan worden.

Zoiets al mijn zelfbouw sub.
Bijlagen
007.JPG
leonidas
In memoriam †
Berichten: 854
Lid geworden op: ma 07 okt 2013, 20:25

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door leonidas »

Deze is bedoelt voor de fostex FE166EN (eventueel met tweeter).
Is *tig keer gebouwd tot grote tevredenheid.
Mocht je het leuk vinden dan kun je op diy.audio forum een komplete bouwbeschrijving vinden en wat reacties.
ff zoeken op Concerti FE166 clone.

mvgr.
Bijlagen
DSCF4268.JPG
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

De kasten zijn klaar maar moet helaas nog twee weken wachten op de luidsprekers.
Ben maar vast begonnen met de afwerking.

De zijkanten worden bekleed met 3 mm meubelplaat.
Bijlagen
002.JPG
002.JPG
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door DKM »

Netjes hoor :goedzo:
Heb je ze al gewogen :mrgreen:
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

DKM schreef:
Netjes hoor :goedzo:
Heb je ze al gewogen :mrgreen:
Heb je even :lol:
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

40 KG 8) 8)

Frame gemaakt voor het speakerdoek en nu maar wachten op de rest van de onderdelen.

:(
Bijlagen
003.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

Dat begint al ergens op te lijken , welke hoorn is het nu precies ?

Leuk om te lezen wat de eerste reactie in dit topic was op de vraag welke breedbander .
Henkjan schreef:
welkom!
zoek hier op t forum eens op "paasproject" voor een aantal compacte ontwerpen van mijn hand.
Was schijnbaar te klein wordt 20x zo groot :rock:
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Het ontwerp van Fostex voor de 206, black loaded horn.
206.jpg
206.jpg (7.29 KiB) 491 keer bekeken
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

Oke die , sommige lijken ook zo op elkaar .

Heb je ook een schema voor het filter ?
Kan die indien gewenst wel geven .

Toevallig ook het artikel uit Hobby hifi gelezen ?
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
Oke die , sommige lijken ook zo op elkaar .

Heb je ook een schema voor het filter ?
Kan die indien gewenst wel geven .

Toevallig ook het artikel uit Hobby hifi gelezen ?

Ja de hobby hifi ligt hier.
Een filter is een optie, ga eerst zonder.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
Oke die , sommige lijken ook zo op elkaar .

Heb je ook een schema voor het filter ?
Kan die indien gewenst wel geven .

Toevallig ook het artikel uit Hobby hifi gelezen ?

Vraag mij af of ze de 206 getest hebben met of zonder filter in de hobby hifi.
Had nog een luidspreker met een 103 van fostex gemaakt maar dit klonk echt niet lekker met bepaalde muziek zonder netwerkje .
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

hoe ziet het filter eruit in de hobby hifi voor die 206 ?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11061
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door richard »

Volgens mij wordt in een goed ontworpen backloaded horn geen filter of correctie gebruikt. De afmetingen van de hoorn worden dan afgestemd op de benodigde rendementstoename in het laag zodat het hele spectrum wat evenwichtiger wordt. De grensfrequenties waarop de hoorn werkt wordt bepaald door de afmetingen van de kamer achter het membraan en de doorsnede van de hals. Het hoornverloop en de afmetingen van de hoornmond bepalen voor een groot deel het rendement en lineariteit. Hoe meer compromissen je moet sluiten, hoe meer je op een andere manier moet compenseren.
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Staat alleen een foto van het filter in de hobby hifi.

Op deze site staat ook nog een filter voor de 206

http://www.humblehomemadehifi.com/downl ... 6_copy.pdf
Bijlagen
006.JPG
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

die op Humble is een LCR, net zoals je voor de 103 gesmurfd hebt
die op de fotos is complexer, ik zie 2 caps, 2 spoelen en een weerstand.
Meer studeren nog dus
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Hoop niet dat de 206 net zo blikkerig klinkt als de 103 zonder netwerkje. :lol:
ff lunche
Berichten: 673
Lid geworden op: do 22 sep 2011, 22:17
Locatie: Arnhem

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door ff lunche »

Denk dat dat wel mee zou kunnen vallen. Misschien is een correctie niet zo nodig
Uitproberen en anders die LCR toepassen.
ff lunche zegt "simple is best"
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Ze staan te spelen. :D

Was door Rudy van RumoH gewaarschuwd ze klinken voor geen meter zo uit de doos.
Lang inspelen was zijn advies.

Gespannen muziek opgezet en moet zeggen dat ze beter uit de doos klinken dan de 103.
Wel weer dat blikkerig middengebied zoals bij de 103 maar wel iets minder.
Was natuurlijk gespannen hoe het laag word weergegeven uit deze grote kast en dat was reeds behoorlijk strak en redelijk diep.
Mis nog wel een bas - laag fundament in de meeste muziek.

Weet niet of het nu zin heeft om met dempingsmateriaal te gaan werken om het geluid te verbeteren aangezien ze nog niet zijn ingespeeld.

Valt nog wel wat te verbeteren.

:)
Bijlagen
002.JPG
Laatst gewijzigd door capri op vr 10 jan 2014, 18:20, 1 keer totaal gewijzigd.
Tok
Berichten: 198
Lid geworden op: di 05 aug 2008, 23:15

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door Tok »

capri schreef:
Ze staan te spelen. :D

....

Weet niet of het nu zin heeft om met dempingsmateriaal te gaan werken om het geluid te verbeteren. aangezien ze nog niet zijn ingespeeld.
Ploatjes?!
´k Zou ze eerst even een weekje gebruiken, en dan gaan klooien met de demping en een notch wellicht.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door hannesie »

002a.jpg
002a.jpg (46.46 KiB) 351 keer bekeken
:mrgreen:
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

Voor jou met flitser. :lol:
Bijlagen
001.JPG
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:
Ze staan te spelen. :D


Was natuurlijk gespannen hoe het laag word weergegeven uit deze grote kast en dat was reeds behoorlijk strak en redelijk diep.
Mis nog wel een bas - laag fundament in de meeste muziek.

Weet niet of het nu zin heeft om met dempingsmateriaal te gaan werken om het geluid te verbeteren aangezien ze nog niet zijn ingespeeld.

Valt nog wel wat te verbeteren.

:)
Tzt meten
Sommige hoorns hebben stevige output 100-200hz daardoor wordt echt laag als te weinig ervaren , ook is de kans aanwezig dat ie in het middengebied iets te luid gaat .

Vervelende van dempings matriaal is dat het vrij breed in het laag zijn invloed heeft , dan heeft een filter meer effect .

Ik raad echt aan om tzt te meten .
capri
Berichten: 91
Lid geworden op: wo 11 dec 2013, 13:56
Locatie: drachten

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door capri »

bas focal m180 schreef:
capri schreef:
Ze staan te spelen. :D


Was natuurlijk gespannen hoe het laag word weergegeven uit deze grote kast en dat was reeds behoorlijk strak en redelijk diep.
Mis nog wel een bas - laag fundament in de meeste muziek.

Weet niet of het nu zin heeft om met dempingsmateriaal te gaan werken om het geluid te verbeteren aangezien ze nog niet zijn ingespeeld.

Valt nog wel wat te verbeteren.

:)
Tzt meten
Sommige hoorns hebben stevige output 100-200hz daardoor wordt echt laag als te weinig ervaren , ook is de kans aanwezig dat ie in het middengebied iets te luid gaat .

Vervelende van dempings matriaal is dat het vrij breed in het laag zijn invloed heeft , dan heeft een filter meer effect .

Ik raad echt aan om tzt te meten .

Wil nog even afwachten wat het middengebied gaat doen als ze wat ingespeeld zijn.
Ga er wel vanuit dat het een netwerkje gaat worden, zal het laag ook wel weer wat toenemen.

Meten ga ik zeker laten doen, misschien moeten we dan de sub nog laten integreren.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door bas focal m180 »

capri schreef:

misschien moeten we dan de sub nog laten integreren.
Sorry dit kan echt niet .
Zoéen groote fullrange hoorn en dan aanvullen met een subwoofer , moest verboden worden .
Gebruikersavatar
audiomanics
Berichten: 4575
Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
Locatie: Appelscha
Contacteer:

Re: Breedband luidsprekers

Bericht door audiomanics »

capri schreef:
Ga er wel vanuit dat het een netwerkje gaat worden, zal het laag ook wel weer wat toenemen.
't laag zal er niet door toenemen, het enige dat het netwerkje doet is een dip in je frequentiebereik maken en wel ergens rond de 1/(2*pi* wortel(L*C)) in dit geval rond de 3kHz.. De weerstand in dat netwerkje bepaald hoe sterk die dip is en ook een beetje de Q-factor van dat kringetje.

Misschien kun je eerst eens meten waar je piek zit, dan kun je zo zelf uitrekenen welke componenten je in dat filtertje gaat zetten.

Kees
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”