TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

Is dit mini subwoofertje geschikt om in een TL te proppen?

tangband W5-876SE van 16 ohm

Of een hoorn?


Oftewel hoe kom ik zo laag mogelijk met een 5" subje :P

Hoeft uiteraard niet heel hard te gaan, gewoon voor een lekker muziekje
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

-3db op 33hz +/- interessant?

tapse TL zonder poespas en zonder uren simuleren.
Kan dus wellicht nog beter.
- offset driver, BR poortje erbij etc.
Bijlagen
w5-876se.JPG
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

Wauw super, lager nog dan ik had gedacht!

En qua grootte ook acceptabel als ik heb een of 2x vouw
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

litertje of 20 inderdaad, 2x vouwen en klaar.

Een tapped horn kan ook zomaar een indrukwekkende bas wegzetten.

volvotreter staat wat leuke info met 6,5 en 4" woofertjes in een TH.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

Ik zie in dat bestand niet hoe lang de lijn moet worden, en wat de oppervlakte is van het begin en het einde (begin =oppervlakte driver?).

Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door SARK »

grimoire schreef:
Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Da's toch verboden :-k
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

Alles staat in het hornresp bestandje (printscreen)

3x vouwen, geen probleem.

Bij hornresp zie je staan bovenin: S1 en S2
dit is je begin opp. en je eind opp.
234cm2 naar 54cm2

lengte is 156cm.

Maar, zoals ik al zei, wellicht is er nog meer en beter mogelijk. Ik heb snel snel gesimuleerd.

Ik kan nog eens kijken wat een offset driver doet. (driver niet aan begin van de line, maar opgeschoven)
bouwtechnisch kan dat ook beter uitpakken soms.

Durf je eventueel een tapped horn aan ? Wellicht dat ook dat goed gaat met deze driver.
een voorbeeldje van een tapped horn met een 6,5" driver heb ik toegevoegd.
Bijlagen
th6512drawing_section_aa.JPG
THe_little_one.JPG
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

SARK schreef:
grimoire schreef:
Is 3x vrouwen ook een optie eigenlijk?
Da's toch verboden :-k
mn vriendin vroeg al wat is dat voor een forum :/ haha

bedankt voor de toelichting bart, ik wist niet hoe ik dat bestand moest lezen.

tapped horn durf ik opzich wel aan, als ik een bouwtekenig heb voor deze driver. op de gok doe ik ht niet. dus ik vrees te ingewikkeld voor nu omdat ik niet uitgebreid zelf wil gaan ontwerpen.

denk dat ik met die TL een heel eind kom zo!
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

Het heeft niet veel zin verder, ik krijg geen beter resultaat met de tapped horn.

De driver een offset geven kan ook prima.
Als dat beter voor je uitpakt met ontwerpen moet je maar een gil geven.

bv op 10-20-30 cm.
Met de laatste zou je dit kunnen bouwen.

begin line 250cm
op 30cm hart driver, opp. lijn is daar 160cm2
dan nog 125cm line, en eindigen met 50cm2.

Geeft eenzelfde response.

Trouwens simuleren met hornresp is echt niet moeilijk. Zeker met de wizard kun je zien wat er gebeurt/verandert als je met de line en opp. gaat spelen. Erg leuk kan ik je verzekeren.

voorbeeldje TL met 3 plaatsen voor de woofer getekend. (ruwe schets he...)
Bijlagen
TL.JPG
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

Tof man, bedankt! Dit is qua formaat handiger denk ik 3 x gevouwen
Ik ga binenkort nog even een preciezere bouwtekening maken :)
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

Je kunt naar hartelust vouwen ja :)

als je met CAD werkt is het wel makkelijk.
Het luistert wel een beetje nauw allemaal natuurlijk.
hilbren
Berichten: 259
Lid geworden op: vr 25 aug 2006, 9:11
Locatie: Oudewater

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door hilbren »

Even ter informatie: kennen jullie dit progje al?
Ik heb er al mee zitten experimenteren. (SLS12 isobaric) Proto gebouwd, maar nog niet klaar met experimenteren.
Mijn ervaring is wel dat de interface wat makkelijker is dan die van hornresp...
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door bartsegers »

Gebruikersavatar
Ivo
Berichten: 1885
Lid geworden op: wo 09 mar 2005, 16:36
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door Ivo »

Toen dit uitkwam had ik geen Windows PC in huis en heb me er niet in verdiept. Nu ik de handleiding doorscroll ziet het programmaatje er erg leuk uit!
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

bartsegers schreef:
-3db op 33hz +/- interessant?

tapse TL zonder poespas en zonder uren simuleren.
Kan dus wellicht nog beter.
- offset driver, BR poortje erbij etc.
Zo, 7 jaar verder, tijd om er wat mee te doen :rofl:

Moet er nog vulling in, of hoeft dat bij een TL subwoofer niet?

Ga een 2.1 setje knutselen met als satellietjes tangband w3-881si die ik nog heb liggen.

Niet dat ik nóg meer speakers nodig heb ;) maar het blijft leuk om te bouwen, en kan er vast ook weer iemand blij mee maken :)
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door wouter »

grimoire schreef:
bartsegers schreef:
Moet er nog vulling in, of hoeft dat bij een TL subwoofer niet?
Denk dat je daarmee wel de holle klank verruild voor wat warmer en nog wat dieper laag.

Startpunt voor mij: Tussen woofer en gesloten deel mag alles wel gevuld worden, nabij de woofer bijv. alleen de backwave opvangen, en voorbij de woofer (dus richting open einde) nog alleen 2 zijwanden bekleden. Laatste 1/3 van de TL ongedempt laten.
grimoire
Berichten: 1089
Lid geworden op: do 19 jul 2012, 19:34
Locatie: Nijmegen
Contacteer:

Re: TL of hoorn met tangband W5-876SE van 16 ohm

Bericht door grimoire »

Ok, dat zou er ook voor pleiten de woofer niet op het einde te plaatsen
Plaats reactie