groentje - hypex ucd180hg - brom

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
boot77

groentje - hypex ucd180hg - brom

Bericht door boot77 »

Na een tijdje hier rond gekeken te hebben, was ik van mening dat het mij als leek wel moest lukken een eindversterker op basis van hypex modules te maken.

De basis is gelegd voor een 5 kanaals versterker die ik in de toekomst wellicht wil uitbreiden naar 7.

Hypex adviseerd om XLR aansluitingen te gebruiken ipv RCA om brommen etc te voorkomen. Echter de versterker moet in een kastje die de diepte niet heeft om deze pluggen kwijt te kunnen.
Uit eindelijk zullen er nog wat ucd modules en smps modules in moeten dus de kast kan niet minder diep.
Vandaar de keus om toch RCA te gebruiken.

Bij het aansluiten en testen van het eerste kanaal loop ik natuurlijk meteen tegen een flinke brom aan. Zodra de versterker is ingeschakeld komt er een flinke brom uit de speaker. Als er een bron is aangesloten op de RCA ingang dan is de brom een heel stuk minder maar nog steeds hoorbaar aanwezig. Zodra je met je hand bij de klemmen (test draden) van de aansluitingen komt wordt de bron luider.
Ook als ik met mijn hand over het achter paneel van de aansluitingen ga hoor ik een "geknetter". Leek als ik ben, lijkt mij het een aardings probleem. Maar veel verder dan dat kom ik niet.

Kast is dus niet geaard.
De mantel van de signaal kabel van versterker naar out put is verbonden aan de buitenste pen.

Ik hoop dat een van jullie mij van advies kan voorzien.

Ter illustratie enkele foto's en een PDF van de case layout
Bijlagen
hypex-1020329.jpg
hypex-1020330.jpg
hypex-1020331.jpg
hypex-1020332.jpg
hypex-1020333.jpg
layout-hypex-7channel.pdf
(145.1 KiB) 142 keer gedownload
Laatst gewijzigd door boot77 op wo 01 jan 2014, 20:47, 1 keer totaal gewijzigd.
MarcelvdG

Re: groentje - hypex ucd180hg - brom

Bericht door MarcelvdG »

Allereerst een gelukkig 2014 gewenst!

Wat is de bedoeling van die snoertjes met krokodilleklemmen precies? Ben je van de brom af als je het afgeschermde kabeltje direct aan zijn uiteinde kortsluit? Helpt het om de kast aan de massa van de versterker te leggen, bij voorkeur aan de ingang?

Dat je met aangesloten signaalbron aanzienlijk minder brom hebt, maar nog wel wat, betekent in theorie dat je vooral last hebt van capacitieve (elektrische) koppeling van storing de signaalingang in, maar dat er ook nog een ander effect meespeelt. Dat kan bijvoorbeeld inductieve (magnetische) koppeling zijn. Die snoertjes met krokodilleklemmen zijn ideale antennes om elektrische en magnetische stoorvelden mee te ontvangen.

Als je eigenlijk een gebalanceerde ingang wilt maar te weinig hoogte hebt voor XLR-chassisdelen, zou je daar een DIN-chassisdeel voor kunnen misbruiken. Die moet je dan wel op een niet gestandaardiseerde manier aansluiten.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Bedrading ziet er nogal provisorisch uit.
Dat is wel voor wat verbetering vatbaar...

Ik snap ook niet waarom er qua diepte geen XLR in die kast zou passen ?
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Het gaat niet om de vraag of de xlr wel of niet past, maar meer om het feit of je een symmetrische uitgang hebt om het aan te sturen.............
ray5150

Bericht door ray5150 »

Met een RCA moet zo'n ding toch ook doodstil te krijgen zijn ?
De UCD en de SMPS staan vast, dat zijn topdingen, de problemen liggen dus bij de layout in de kast.
boot77

Bericht door boot77 »

bedankt voor de feedback zover, voor de duidelijkheid heb ik de PDF van het ontwerp van de kast toegevoegd.

Dat geeft wellicht wat meer duidelijkheid over de bedoeling van het geheel.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Ik sluit me aan bij de opmerkingen van MarcelvdG. Het moet prima kunnen werken zo, maar je onderschat de brom die je test draden oppikken. Sluit je afgeschermde kabel direct op je RCA ingang aan. Dan nog steeds is die ingang enigszins gevoelig voor brom. De UcD's hebben namelijk een ingangsimpedantie van 100k. Je kan die gerust verlagen naar 10 of 20k als je geen buizenvoorversterker hebt. Met aangesloten bron is sowieso de brom veel minder, je ingang is dan namelijk laagohmig afgesloten door de bron. Verder helpt het om de RCA ingangen ongeïsoleerd op je metalen behuizing te monteren, dan leg je het massapunt meteen aan de ingang van de kast die straks verder afgesloten is. Dus daar waar het signaal binnenkomt ligt het dan direct aan de massa van de behuizing, dat houdt stoorsignalen het beste buiten de kast.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Geeft niet echt meer info over waarom dit niet met gebalanceerde aansluitingen zou kunnen en of je deze ook op je voorversterker hebt.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Kijk ook nog eens naar deze aanbeveling van Hypex die ze voor het aansluiten van de ncore modules hebben geschreven. Dat is ook nog een mogelijkheid voor je, ik zou namelijk de kast wel geschikt maken voor werken met randaarde. Dan zal hij in alle omstandigheden, ook in de toekomst, goed werken.
Bijlagen
Naamloos.png
ray5150

Bericht door ray5150 »

Kappa7 schreef:
Geeft niet echt meer info over waarom dit niet met gebalanceerde aansluitingen zou kunnen en of je deze ook op je voorversterker hebt.
+1

Klinkt als een klusje voor de :
gipsy1.jpg
(glazen bol)

:lol:
boot77

Bericht door boot77 »

de voorversterker beschikt niet over XLR aansluitingen. het plaatje van de ncore modules geeft een idee maar in combinatie met het engelse vakjargon begrijp ik het niet helemaal.

Zoals ik nu de RCA input heb aangesloten zit de mantel en de - op de buiten lip, is dit correct of moet de mantel juist aan het de kast of heeft dit alleen zin als de kast ook aan de aarde hangt? Sorry maar ben dus nog al een nob op dit gebied.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Zo als het plaatje van Jeroen laat zien moet je de aarde van de kast en de 0 los halen van elkaar en er een weerstand met daar over een c zetten.
boot77

Bericht door boot77 »

@ jeroen, bedankt voor de gouden tip, test draadjes er tussen uit en na genoeg niks te horen uit de speaker, een heel lichte ttsss maar dat hoor ik nu denk ik ook wel uit mijn standaard versterker.

Toch nog even een vraag mbt het ongeisoleerd plaatsen van de RCA aansluiting, het aan beide zijde weg laten van de plastic ringen? Of allen die aan de buiten kant?

De ncore oplossing met weerstand en een C, het principe is duidelijk maar hoe het technisch te implementeren is weer stap twee. Maar ik denk dat het ook niet meer nodig is. Ik ga van de week in alle rust de overige twee kanalen aansluiten en de bedrading fatsoeneren.

Thanks so far!
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

boot77 schreef:
Toch nog even een vraag mbt het ongeisoleerd plaatsen van de RCA aansluiting, het aan beide zijde weg laten van de plastic ringen? Of allen die aan de buiten kant?
Wat je wilt, een van de twee of beiden.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Wat je ook kan doen, is alsnog XLR delen toepassen, en aansluiten met deze jongens.
Zo is je versterker wel voorbereid voor de toekomst en ben je in een keer klaar :
http://www.bax-shop.nl/xlr-rca/neutrik- ... tails.html

Maar eerst eens je netspannings bekabeling strak twisten, zie ook bijgaande foto :
IMG_0311.JPG
MarcelvdG

Bericht door MarcelvdG »

ds23man schreef:
Het gaat niet om de vraag of de xlr wel of niet past, maar meer om het feit of je een symmetrische uitgang hebt om het aan te sturen.............
Zolang de signaalniveaus kloppen, is het niet moeilijk om een gebalanceerde ingang uit een ongebalanceerde uitgang aan te sturen, en als je het goed doet, kan het zelfs nut hebben. Je kunt dan een afgeschermde gebalanceerde kabel naar de voorversterker trekken en pas bij de voorversterker omschakelen op ongebalanceerd. Dat omschakelen op ongebalanceerd kan op twee manieren:

A. Afscherming en minpool van het signaal in de tulpsteker aan elkaar solderen.
B. Minpool van het signaal aan de afscherming van de tulpsteker, afscherming van de kabel via zo'n RC-netwerkje van 100 ohm en 100 nF aan afscherming tulpsteker (wordt wel krap).
boot77

Bericht door boot77 »

duidelijke verhaal, XLR zou de voorkeur genieten, na de ervaring van vanavond door de test kabeltjes te verwijderen zie ik wel nut in afgeschermde kabel naar de voorversterker en een eindversterker die geen last heeft van aardings problemen.

ik zal eerste eens even gaan draaien met de RCA inputs op de huidige 3 kanalen (L,R en C) en eens ervaring wat dat doet. Zodra ik toe ben aan fase 2, tweede smps en 2 achter kanalen pak ik ook de XLR mee.
Plaats reactie