Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Moderator: Beheerdersteam
-
Audiolicious
Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Ik wil graag mijn bestaande luidsprekers uitbreiden met een tweetal corner subwoofers en deze bij voorkeur voorzien van een 15" of 18" woofer. Een vereiste is dat de woofer in een gesloten kast van handelbaar formaat (100x100x100cm is echt té groot) past en toch nog een F3 heeft die laag genoeg is, pakweg 30-40Hz.
Ik heb al zitten kijken bij Seas, Peerless etc. maar vind daar niks wat goed aansluit bij bovenstaande, dus ik zal waarschijnlijk moeten gaan kijken naar PA luidsprekers. Helaas is daar zo gigantisch veel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Iemand wellicht een paar goede suggesties?
Ik heb al zitten kijken bij Seas, Peerless etc. maar vind daar niks wat goed aansluit bij bovenstaande, dus ik zal waarschijnlijk moeten gaan kijken naar PA luidsprekers. Helaas is daar zo gigantisch veel aanbod dat ik door de bomen het bos niet meer zie.
Iemand wellicht een paar goede suggesties?
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 299
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Dayton heeft leuke sub,s ,JL audio heeft een 15W0 die voor het geld niet verkeerd is.
http://www.rumoh.eu/nl/15_dayton-audio? ... erway=desc
http://carsounds.nl/producten/15-o/jl-audo-15wov3-4/
http://www.rumoh.eu/nl/15_dayton-audio? ... erway=desc
http://carsounds.nl/producten/15-o/jl-audo-15wov3-4/
Laatst gewijzigd door morca op di 31 dec 2013, 11:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
check het project subzero van hobby hifi maar even.
Als meest compromisloze 18" gesloten sub heb ik de aurasound ns18-992-4a ooit toegepast. Ben je gewoon klaar, maar niet met een 800 Watt versterker gaan aansturen voor maximaal gebruik. 3K Watt minimaal in dat geval
Als meest compromisloze 18" gesloten sub heb ik de aurasound ns18-992-4a ooit toegepast. Ben je gewoon klaar, maar niet met een 800 Watt versterker gaan aansturen voor maximaal gebruik. 3K Watt minimaal in dat geval
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 299
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Wat is je budget en hoe groot is de ruimte?
PS ik lees dat je kleine kisten wil,JL driver,s doen het erg goed in een kleine box,
40 a 45 liter speelt super,daar zijn ze voor ontworpen.
PS ik lees dat je kleine kisten wil,JL driver,s doen het erg goed in een kleine box,
40 a 45 liter speelt super,daar zijn ze voor ontworpen.
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Dank voor de reacties!
Wat het kost is feitelijk van ondergeschikt belang. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik absoluut niet gecharmeerd ben van auto luidsprekers, dus die vallen wat mij betreft gelijk al af. Het maximale formaat is pakweg 60x60x40cm, dus da's netto (met aftrek van paneeldikte van de kast, bracing, de driver zelf, etc.) zo'n 120-liter inhoud.
Wat het kost is feitelijk van ondergeschikt belang. Ik moet ook eerlijk bekennen dat ik absoluut niet gecharmeerd ben van auto luidsprekers, dus die vallen wat mij betreft gelijk al af. Het maximale formaat is pakweg 60x60x40cm, dus da's netto (met aftrek van paneeldikte van de kast, bracing, de driver zelf, etc.) zo'n 120-liter inhoud.
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Misschien had ik de eerste post anders moeten formuleren? Ik zoek geen subwoofer in de zin van een subwoofer boom-box voor home-theatre o.i.d. ik zoek een subwoofer als aanvulling bij mijn huidige luidsprekers, zodat er pakweg een oktaaf bijkomt. Dit betekent dat de subwoofers feitelijk onhoorbaar moeten bijspringen voor de basweergave vanaf pakweg 60Hz tot zo'n 20Hz.
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Waarom denk je dat dat met die drivers niet zou kunnen?
Het enige wat een subwoofer moet doen is met weinig vervorming en bijgeluiden zoveel mogelijk lucht verplaatsen. De rest is een kwestie van afstemming en filtering.
Of moet het per se een meer high end merk met een mooi verhaal en bijbehorend prijskaartje zijn?
Het enige wat een subwoofer moet doen is met weinig vervorming en bijgeluiden zoveel mogelijk lucht verplaatsen. De rest is een kwestie van afstemming en filtering.
Of moet het per se een meer high end merk met een mooi verhaal en bijbehorend prijskaartje zijn?
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Eens met Koen. Maar als je ECHT niet wilt/kunt afstappen van het idee dat een speaker met monsterlijke rolrand etc goed kan klinken, dan zou iets als dit bijvoorbeeld een optie kunnen zijn : https://www.intertechnik.de/Shop/Lautsp ... 6383,53005
Betaal je wel aardig de hoofdprijs voor.
De PA hoek is meestal niet de geschiktste hoek om te zoeken als je laag wilt gaan, in een relatief kleine gesloten kast. Compromis ligt meestal meer op rendement, dan op deze eigenschappen.
Betaal je wel aardig de hoofdprijs voor.
De PA hoek is meestal niet de geschiktste hoek om te zoeken als je laag wilt gaan, in een relatief kleine gesloten kast. Compromis ligt meestal meer op rendement, dan op deze eigenschappen.
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Met dat formaat zou ik een 21 inch pro-subwoofer nemen. Daarbij digitaal corrigeren en er een flinke versterker aanhangen.
Kijk eens naar de RCF LF21X451. Daar heb ik laatst mee gesimuleerd en kwam goed uit de bus.
Kijk eens naar de RCF LF21X451. Daar heb ik laatst mee gesimuleerd en kwam goed uit de bus.
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Niet kunnen is een andere discussie, de vraag is hoe je het liever aanpakt. Als ik de hierboven genoemde drivers bekijk zijn het allemaal drivers met een zware conus, idem motor en een impulsgedrag en naslingergedrag wat zich prima leent voor stampende dubstep beats of een film waarbij de dinosauriërs je huiskamer binnen komen stampen, da's niet helemaal mijn insteek.Koen K schreef:Waarom denk je dat dat met die drivers niet zou kunnen?
Nee, ik zoek een driver met een hoge Bl en een lichte conus, voornamelijk ontworpen als woofer in een PA systeem maar die met de juiste afstemming ook ingezet kan worden voor subwoofer gebruik. Ik denk dan aan Precision Devices, RCF, Ciare, FaitalPro en vergelijkbare fabrikanten die dergelijke woofers fabriceren. Helaas is hun productengamma dusdanig uitgebreid dat ik geen tijd heb gehad om alle potentieel geschikte drivers nader te bekijken.Koen K schreef:Of moet het per se een meer high end merk met een mooi verhaal en bijbehorend prijskaartje zijn?
Vandaar dan ook de vraag of iemand wat suggesties heeft voor drivers die wellicht prima aansluiten bij waar ik naar op zoek ben. Een 15" of 18" PA driver met een lichte conus en sterke motor klinkt, in mijn optiek, namelijk veel gecontroleerder en direct (meer punch) dan een subwoofer driver met zware conus en zware motor.
-
wouter
- Ook commercieel actief
- Berichten: 9198
- Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
- Locatie: Lelystad
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
nog niet gezocht op Subzero?
En de Aurasound die ik aanhaalde is ongeveer de top... maar ook qua prijs.
Hier nog de monacor, vanuit de PA hoek ook voor hifi gebruik:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19102
En de Aurasound die ik aanhaalde is ongeveer de top... maar ook qua prijs.
Hier nog de monacor, vanuit de PA hoek ook voor hifi gebruik:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19102
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Als je op zoek bent naar PA drivers voor subwoofers in een kleine kast kan je er niet omheen dat je flink moet eq'en/boosten in het laag. Dit is opzich geen probleem, maar houd er rekening mee dat je aardig wat vermogen nodig hebt.
En als je toch moet boosten en veel vermogen nodig hebt kan je bijna elke driver wel gebruiken. Je kan een aantal 15 inch woofers met een (voor Pro-woofer begrippen) hoge xmax simuleren om te kijken hoe groot de doos moet zijn, hoeveel vermogen je nodig hebt en hoe hard hij kan. Kijk eens naar WINISD alpha voor een programma die precies dat doet.
Misschien is het een idee om 3 of 4 'kleine' 50 liter 15 inch subwoofers door je kamer te strooien. Het duitse merk BMS heeft een paar modellen die zich lenen voor dit soort subwoofersystemen. Zowel 15 als 18 inch. Earl Geddes heeft aardig wat studie gedaan naar subwoofers in huiskamers. Een korte samenvatting is het volgende:
verspreid een paar subwoofers door de kamer, zodat er veel meer interferenties onstaan die zich kunnen uitmiddelen en er door de kamer gemiddeld een platter frequentieverloop is. Wanneer je zorgt dat elke woofer groot genoeg is(weinig bewegen geeft lage vervorming), de doos goed vrij is van de grond waar hij op staat door lucht of een kussentje oid, dan kan je de subwoofers niet aanwijzen en dat is denk ik het belangrijkst voor een goede overgang van speaker naar subwoofer.
EDIT:
http://bmsspeakers.com/index.php?id=neo ... ne_drivers
kijk daar eens bij 'extended low'. Veel beter dat die drivers ga je denk ik niet vinden binnen jou eisen.
En als je toch moet boosten en veel vermogen nodig hebt kan je bijna elke driver wel gebruiken. Je kan een aantal 15 inch woofers met een (voor Pro-woofer begrippen) hoge xmax simuleren om te kijken hoe groot de doos moet zijn, hoeveel vermogen je nodig hebt en hoe hard hij kan. Kijk eens naar WINISD alpha voor een programma die precies dat doet.
Misschien is het een idee om 3 of 4 'kleine' 50 liter 15 inch subwoofers door je kamer te strooien. Het duitse merk BMS heeft een paar modellen die zich lenen voor dit soort subwoofersystemen. Zowel 15 als 18 inch. Earl Geddes heeft aardig wat studie gedaan naar subwoofers in huiskamers. Een korte samenvatting is het volgende:
verspreid een paar subwoofers door de kamer, zodat er veel meer interferenties onstaan die zich kunnen uitmiddelen en er door de kamer gemiddeld een platter frequentieverloop is. Wanneer je zorgt dat elke woofer groot genoeg is(weinig bewegen geeft lage vervorming), de doos goed vrij is van de grond waar hij op staat door lucht of een kussentje oid, dan kan je de subwoofers niet aanwijzen en dat is denk ik het belangrijkst voor een goede overgang van speaker naar subwoofer.
EDIT:
http://bmsspeakers.com/index.php?id=neo ... ne_drivers
kijk daar eens bij 'extended low'. Veel beter dat die drivers ga je denk ik niet vinden binnen jou eisen.
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Impulsgedrag en frequentierespons zijn twee zijden van dezelfde medaille. Als het ene niet klopt is het andere ook niet in orde. Een kwestie van afstemming dus. Uiteindelijk gaat het immers om het gedrag van het totale systeem.Audiolicious schreef:Niet kunnen is een andere discussie, de vraag is hoe je het liever aanpakt. Als ik de hierboven genoemde drivers bekijk zijn het allemaal drivers met een zware conus, idem motor en een impulsgedrag en naslingergedrag wat zich prima leent voor stampende dubstep beats of een film waarbij de dinosauriërs je huiskamer binnen komen stampen, da's niet helemaal mijn insteek.
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Misschien helpt dit een beetje:
Een woofer met een lichte conus en een sterke motor heeft van zichzelf een erg lage Q. Dat betekent dat de benodigde kast erg klein zal zijn, om de uiteindelijk Q van het systeem hoog genoeg te krijgen. Door de kleine kast stijgt de resonantiefrequentie flink en krijgt de motor steeds minder controle over de conus.
Een woofer met een zware conus heeft van zichzelf een wat hogere Q. Zo'n woofer heeft een veel grotere kast nodig, waardoor er eigenlijk niet zoveel verandert.
Een woofer met een lichte conus en een sterke motor heeft van zichzelf een erg lage Q. Dat betekent dat de benodigde kast erg klein zal zijn, om de uiteindelijk Q van het systeem hoog genoeg te krijgen. Door de kleine kast stijgt de resonantiefrequentie flink en krijgt de motor steeds minder controle over de conus.
Een woofer met een zware conus heeft van zichzelf een wat hogere Q. Zo'n woofer heeft een veel grotere kast nodig, waardoor er eigenlijk niet zoveel verandert.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
- Berichten: 299
- Lid geworden op: za 25 jun 2011, 23:34
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Je wens hoe de woofer moet spelen,is wel waar een JL sterk in is,de 13 inch W3 serie ziet er wel strak uit.
Maar die is te klein voor je
Maar die is te klein voor je
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
De 18N850V2 is een prima kandidaat, simuleert ook netjes in een gesloten kast van pakweg 60-liter.seraph1nia schreef:http://bmsspeakers.com/index.php?id=neo ... ne_drivers
kijk daar eens bij 'extended low'. Veel beter dat die drivers ga je denk ik niet vinden binnen jou eisen.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Meer mensen delen die mening .Audiolicious schreef:
Vandaar dan ook de vraag of iemand wat suggesties heeft voor drivers die wellicht prima aansluiten bij waar ik naar op zoek ben. Een 15" of 18" PA driver met een lichte conus en sterke motor klinkt, in mijn optiek, namelijk veel gecontroleerder en direct (meer punch) dan een subwoofer driver met zware conus en zware motor.
Wat je wil kom je idd snel bij PA woofers uit en je moet altijd corrigeren door te boosten in het laag , tot +- 30hz linear en daarna met langzame afval is ruimvoldoende om bijna alle muziek soorten te kunnen weergeven .
Dikke zware woofers gaan makelijker diep maar hebben veelal minder rendement , als je tussen PA en ''dikke'' woofer vergelijkt wat het rendement is bij 20-30hz ontlopen ze elkaar nauwlijks .
Hier op het forum heeft iemand deze woofers of de 15inch heeft gehad en zeer tevreden erover was .
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Goed, na een avondje datasheets lezen en simuleren met de T&S parameters heb ik een keuze kunnen maken, het wordt een FaitalPro 18XL1600, deze 18" woofer met 4-ohm impedantie en 98dB rendement laat de beste resultaten zien in de simulatie. In een 100-liter kast kom ik uit op een F3 van pakweg 82Hz en een Qtc van 0.41. Met een Xmax van 13mm en wat boost in het laag moet er hiermee een prima stel subwoofers te bouwen zijn.
FaitalPro 18XL1600
http://www.faitalpro.com/products/files ... heet_4.pdf Voor de versterking kies ik waarschijnlijk voor een Behringer iNuke3000 of een Hypex DS8.0, die laatste heeft natuurlijk EQ e.d. standaard al aanwezig. Of zijn er wellicht andere opties? Ik heb in 't verleden een Thommessen Proteus 6.0 gebruikt en dat was een zeer nette versterker, zowel kwa opbouw en afwerking, als de prestaties.
Dank allemaal voor jullie reacties!
FaitalPro 18XL1600
http://www.faitalpro.com/products/files ... heet_4.pdf Voor de versterking kies ik waarschijnlijk voor een Behringer iNuke3000 of een Hypex DS8.0, die laatste heeft natuurlijk EQ e.d. standaard al aanwezig. Of zijn er wellicht andere opties? Ik heb in 't verleden een Thommessen Proteus 6.0 gebruikt en dat was een zeer nette versterker, zowel kwa opbouw en afwerking, als de prestaties.
Dank allemaal voor jullie reacties!
Laatst gewijzigd door Audiolicious op wo 01 jan 2014, 18:40, 1 keer totaal gewijzigd.
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Qts is 0,31 ik hoop dat je hiermee hebt gerekendAudiolicious schreef:Qts 0.41
Met een Xmax van 13mm en wat boost in het laag moet er hiermee een prima stel subwoofers te bouwen zijn.
!
Of bedoel je in 100liter Qtc van 0,41 .
Schitterend om te zien hoe er met X-max getoverd wordt .
Elke fabrikant heeft zijn eigen toverformule ontwikkelt om op een getal te komen .
De specs zeggen
BMS 18N850V2 zegt +-13mm
FaitalPro 18XL1600 zegt +-13mm
De berekening in specs
BMS ... Hc 38mm - Hg 12mm = 26mm delen door 2 = 13 mm
faital.. Hc 31mm - Hg 15,5mm =15,5mm delen door 2 = 7,75mm + 1/3 HC(5mm) = 13mm x-max
Bij faital komt de spreekspoel 5mm buiten de luchtspleet om max X-max te krijgen in hun specs .
De Bl (aandrijfkracht) begint vaak al iets eerder af te nemen voordat de spreekspoel buiten de luchtspleet komt .
Nu is het zo dat BMS 13mm en Faital 7,75mm de Faithal maar +- 3db zachter speelt .
Op 50hz is 3db te verwaarlozen dat gaat dan al zo hard maar bij 20hz kan 3db extra zeer waardevol zijn .
Ook AudioTechnology heeft zijn eigen berekening ontwikkelt
-
Audiolicious
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Ik had 't over QtC inderdaad, niet QtS.
Wat de berekening betreffende Xmax betreft moet je die inderdaad vaak wat kritischer bekijken. Feit blijft echter dat de FaitalPro een 4-ohm woofer is met 3dB extra rendement t.o.v. de 8-ohm BMS woofer. Kortom, per saldo zal ik met de 18XL1600 met een kleinere versterker toekunnen en dat heeft ook zeer zeker meegewogen in de keuze.
Wat de berekening betreffende Xmax betreft moet je die inderdaad vaak wat kritischer bekijken. Feit blijft echter dat de FaitalPro een 4-ohm woofer is met 3dB extra rendement t.o.v. de 8-ohm BMS woofer. Kortom, per saldo zal ik met de 18XL1600 met een kleinere versterker toekunnen en dat heeft ook zeer zeker meegewogen in de keuze.
-
seraph1nia
- Berichten: 58
- Lid geworden op: za 21 jun 2008, 13:34
- Locatie: Utrecht
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
De efficientie is beter te zien op de response curve simulatie wanneer het in de doos zit (neem de laagste frequentie die je wilt halen).
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Gesloten kast subwoofer met 15" of 18"
Als je weet wat je doet en wat je wil dan moet het lukken .Audiolicious schreef:Ik had 't over QtC inderdaad, niet QtS.
Wat de berekening betreffende Xmax betreft moet je die inderdaad vaak wat kritischer bekijken. Feit blijft echter dat de FaitalPro een 4-ohm woofer is met 3dB extra rendement t.o.v. de 8-ohm BMS woofer. Kortom, per saldo zal ik met de 18XL1600 met een kleinere versterker toekunnen en dat heeft ook zeer zeker meegewogen in de keuze.
Een tijdje geleden ook door PA driverland gesurft op het net en in het begin weet je echt niet waar je moet zoeken maar al snel merk je dat er enkele drivers over blijfen waarmee je uiteindelijk kan gaan simuleeren.
Verders lijkt me niets mis met die faithal
Je bedoelt neem bv 20hz wat een woofer daar juist aan rendement heeft en niet om 100hz .seraph1nia schreef:De efficientie is beter te zien op de response curve simulatie wanneer het in de doos zit (neem de laagste frequentie die je wilt halen).

