Eindversterker zonder voorversterker?

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Taita

Eindversterker zonder voorversterker?

Bericht door Taita »

Ik heb een NAD voor en eindversterker (1000 en 2100) die ik overweeg te upgraden. Mijn bron is een Zero DAC. Daar zit een volumeregeling op, maar ik kan het volume ook regelen via de Samsung S3 waarmee ik stream. De combinatie doet het prima als ik de Zero DAC rechtstreeks op de eindversterker aansluit. Ik overweeg dan ook om alleen een nieuwe eindversterker aan te schaffen. Ik zie dat soms nog vermogens betaald worden aan voorversterkers waar is dat voor nodig in het streaming tijdperk?

Verder ben ik wel in voor tips t.a.v. een eindversterker. Ik overweeg een tweedehands voor een budget van rond de 500 euro, bijvoorbeeld een rotel.
hrscharft

Re: Eindversterker zonder voorversterker?

Bericht door hrscharft »

Mooie sony ES opscharrelen ;)

Bakbeesten van versterkers voor vaak goeikoop ;)
richard

Bericht door richard »

Als die zero voldoende stroom en spanning kan leveren om de eindversterker uit te sturen is het niet nodig nog een voorversterker te gebruiken. Een voorversterker is alleen nuttig als je meerdere bronnen gebruikt, de bronnen niet voldoende leveren om de versterker uit te sturen en je eventueel nog extra regelmogelijkheden wil hebben.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Taita schreef:
Ik zie dat soms nog vermogens betaald worden aan voorversterkers, waar is dat voor nodig in het streaming tijdperk?
Nou, Ja. er zijn natuurlijk nog zat mensen die met een draaitafel werken, of met meerdere analoge bronnen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Daarnaast heb je met een digitale volumeregeling altijd het volle signaal op de ingang staan.
Plopjes en bommetjes worden dan maximaal doorgegeven.
Verder heb ik al eens mee gemaakt dat door de trage reactie van de volume regelaar op het tablet of telefoon dat er schade is ontstaan door dat de volumeregeling te hard stond en niet snel genoeg reageerde om de schade te beperken.
Eerst proberen het kreng harder te zetten wat slecht reageerde en toe hij eindelijk in een keer alle commando's verwerkt had was het te laatom het zachter te zetten.
Geef mij dan maar een normale AB die niet afhankelijk is van je telefoon of tab.
Met een goede voorversterker heb je dat dus niet.
Taita

Bericht door Taita »

Bij analoge bronnen kan ik me een voorversterker voorstellen. Maar op dit moment kan ik op vier plaatsen het volume regelen:
- de NAD 2100 heeft aparte volumeregelaars voor links-rechts
- de NAD 1000 heeft een volume regelaar
- de Zero DAC heeft een volume regelaar
- de S3 heeft een volumeregelaar
Een beetje overdreven en iedere extra schakel in de keten is verlies.

Ik zet nu de NAD2100, NAD1000 en Zero DAC op 50% en regel dan met de S3 het volume in detail. Als ik de S3 op 100% zet gaat het hard, maar nog niet te hard.

Ik had gehoopt op nog wat tips t.a.v. versterkerkeuze. Er is erg veel aanbod, ook tweedehands. Met een schuin oog kijk ik ook wel eens naar buizenversterkers.
Plaats reactie