Linkwitz Pluto project
Moderator: Beheerdersteam
Re: Linkwitz Pluto project
Philips heeft de pluto ook ergens gevonden blijkbaar en er een eigen zwaai aan gegeven.
Re: Linkwitz Pluto project
Ik heb me de afgelopen dagen bezig gehouden met het integreren van de MiniDSP en MiniDIGI in mijn bestaande voorversterker. Ik heb de in- en uitschakelplop weg kunnen werken met onderstaande schakeling (alleen bovenste helft per uitgang) aangestuurd door de reeds aanwezige inschakelvertraging schakeling met een NE555 timer. Deze schakelde eerst nog niet snel genoeg af, dus heb ik de relais gevoed vanaf een gelijkrichter en een 22 uF elco. De relais worden in de 0V geschakeld door de NE555. In en uitschakelen is nu geruisloos.
(Schakeling gevonden hier op het forum, schema van Sander Sassen)
Ik loop nog tegen 2 problemen aan:
- Door de zeer platte behuizing (inwendig 35 mm) kom ik hoogte te kort om de MiniDSP en MiniDIGI te stapelen. Ik moet dus de printen naast elkaar monteren en langere flatcables maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?
- Ik ga maar 1 digitale ingang gebruiken, meer heb ik ook niet nodig. Ik kan de de bestaande ingangskeuze met draaischakelaar en relais dan grotendeels handhaven. De enige toevoeging is dat bij 1 stand van de keuzeschakelaar een extra relais wordt geschakeld die van analoog naar digitaal omschakelt. Zie onderstaand schema uit de manual, de toggle switch is dan uiteraard het relaiscontact. Ik heb dit wel werkend gekregen, maar ik hoor bij iedere omschakeling van dit relais een scherpe tik in de luidsprekers. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Het lijkt me dat dit niet zo hoort.
Hieronder nog wat foto's van de voorversterker voor de ombouw.
Ik loop nog tegen 2 problemen aan:
- Door de zeer platte behuizing (inwendig 35 mm) kom ik hoogte te kort om de MiniDSP en MiniDIGI te stapelen. Ik moet dus de printen naast elkaar monteren en langere flatcables maken. Heeft iemand hier ervaring mee? Waar moet ik op letten?
- Ik ga maar 1 digitale ingang gebruiken, meer heb ik ook niet nodig. Ik kan de de bestaande ingangskeuze met draaischakelaar en relais dan grotendeels handhaven. De enige toevoeging is dat bij 1 stand van de keuzeschakelaar een extra relais wordt geschakeld die van analoog naar digitaal omschakelt. Zie onderstaand schema uit de manual, de toggle switch is dan uiteraard het relaiscontact. Ik heb dit wel werkend gekregen, maar ik hoor bij iedere omschakeling van dit relais een scherpe tik in de luidsprekers. Iemand enig idee wat ik hier aan kan doen? Het lijkt me dat dit niet zo hoort.
Hieronder nog wat foto's van de voorversterker voor de ombouw.
Re: Linkwitz Pluto project
Is het dan niet slimmer om de analoge uitgang van de MiniDsp te schakel;en i.p.v. het digitale signaal.
Dat lijkt mij wel een stukje veiliger, ook voor je MiniDsp, ik vermoed dat die digitale lijn er niet voor geschikt is, en je gebruikt toch maar 1 ingang.
Dat lijkt mij wel een stukje veiliger, ook voor je MiniDsp, ik vermoed dat die digitale lijn er niet voor geschikt is, en je gebruikt toch maar 1 ingang.
Re: Linkwitz Pluto project
Ik begrijp niet helemaal wat je bedoelt met het schakelen van de analoge uitgang. Ik wil juist de omschakeling maken tussen de analoge en digitale ingang. Dat ik maar 1 digitale ingang wil gebruiken staat hier los van, dat is een andere omschakeling.
Het schema komt uit de manual van de minidigi en op het volume en source control printje van Knuisje is het ook op deze manier opgelost.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Het schema komt uit de manual van de minidigi en op het volume en source control printje van Knuisje is het ook op deze manier opgelost.
Zijn er meer mensen die deze ervaring hebben?
Re: Linkwitz Pluto project
Ik meende dat je doordat je in het paneel aan de achterzijde al meerdere ingangen hebt en maar 1 Digitale wil benutten, dat dat mogelijk de beste oplossing bied.
Hoe de aansturing is voor de controller print van knuisje is mij onvoldoende bekend.
Het lijkt mij dat je dat beter aan hem zelf kunt vragen via PB?
Hoe de aansturing is voor de controller print van knuisje is mij onvoldoende bekend.
Het lijkt mij dat je dat beter aan hem zelf kunt vragen via PB?
Re: Linkwitz Pluto project
Ik heb het Knuisje gevraagd, die heeft de problemen niet terwijl de manier van schakelen gelijk is.
Ik heb het hele MiniDSP forum doorgespit, maar niemand lijkt hetzelfde probleem te hebben.
Iemand hier nog een mogelijke oplossing?
Ik heb het hele MiniDSP forum doorgespit, maar niemand lijkt hetzelfde probleem te hebben.
Iemand hier nog een mogelijke oplossing?
Re: Linkwitz Pluto project
Hierbij weer een update van mijn Pluto project. De ombouw van mijn bestaande voorversterker is gereed. De behuizing heb ik jaren geleden zelf gebouwd, alleen het knippen en zetten van de bodemplaat en deksel heb ik toen uitbesteed aan een kennis.
Toegevoegde onderdelen zijn:
- Nieuwe trafo (de bestaande printtrafo kon niet genoeg stroom leveren)
- MiniDSP 2x4 + MiniDIGI met verlengde flatcables (i.v.m. behuizingshoogte)
- Printje met 2 uitgangsrelais en weerstanden tegen de in- en uitschakelplop
- Printje met relais voor omschakelen van analoog/digitaal in
- Potmeter voor volumeregeling
- 2x XLR connector voor de uitgangen
- 1x cinch connector voor de SPDIF ingang
De omschakeling van analoog naar digitaal gaat nog steeds niet zonder bijgeluiden. Met het volume op normaal niveau hoor je het niet, maar bij wat hoger volume nog steeds een hele vervelende klik (hoge frequentie).
Toegevoegde onderdelen zijn:
- Nieuwe trafo (de bestaande printtrafo kon niet genoeg stroom leveren)
- MiniDSP 2x4 + MiniDIGI met verlengde flatcables (i.v.m. behuizingshoogte)
- Printje met 2 uitgangsrelais en weerstanden tegen de in- en uitschakelplop
- Printje met relais voor omschakelen van analoog/digitaal in
- Potmeter voor volumeregeling
- 2x XLR connector voor de uitgangen
- 1x cinch connector voor de SPDIF ingang
De omschakeling van analoog naar digitaal gaat nog steeds niet zonder bijgeluiden. Met het volume op normaal niveau hoor je het niet, maar bij wat hoger volume nog steeds een hele vervelende klik (hoge frequentie).
Re: Linkwitz Pluto project
Hierbij weer een update van mij Pluto project. Ze zijn zo goed als af en staan nu een week te spelen. Het was even zoeken naar de juiste opstelling, maar het is gelukt. Mits juist opgesteld krijg je een erg mooi stereobeeld waarbij de speakers helemaal lijken te verdwijnen. Het laag gaat verrassend diep voor zo'n kleine driver. Al met al erg tevreden. Het enige probleem is nog dat ik wat gain tekort kom. Bij maximaal volume gaat het maar net luid genoeg. Ik denk erover om de gain van de eindversterkers daarom wat te verhogen. Deze staat nu op 21x (26,4db), volgens de datasheet mag dit maximaal 50x zijn (34db).
Dan nu de foto's...
Dan nu de foto's...
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Linkwitz Pluto project
Gaaf project! En erg mooi gebouwde Pluto's. Zou Linkwitz moeten zien.
Gaan ze mee naar de ZBA dag in Hengelo?
Gaan ze mee naar de ZBA dag in Hengelo?
Re: Linkwitz Pluto project
Mooi geworden!
Kun je meten hoeveel output de minidsp maximaal geeft? Als je een 50Hz toon met een PC afspeelt kun je dit meten met een simpele multimeter op de AC stand.
Kun je meten hoeveel output de minidsp maximaal geeft? Als je een 50Hz toon met een PC afspeelt kun je dit meten met een simpele multimeter op de AC stand.
Re: Linkwitz Pluto project
Deze zijn echt heel erg fraai geworden zeg!!
Met gain bedoel je dat ze niet luid genoeg spelen?
Wat voor muziek luister je?
En met welke set speelde je voorheen?
De keren dat ik ze hoorde waren ze prima (wat zeg ik, heel goed!) voor de gemiddelde huiskamer.
Met gain bedoel je dat ze niet luid genoeg spelen?
Wat voor muziek luister je?
En met welke set speelde je voorheen?
De keren dat ik ze hoorde waren ze prima (wat zeg ik, heel goed!) voor de gemiddelde huiskamer.
Re: Linkwitz Pluto project
Mooi systeem geworden, mijn complimenten, maar ze doen me ook ergens aan denken....
groet,
Aat
Aat
Re: Linkwitz Pluto project
Allereerst bedankt voor de complimenten, die link met de Snorkels had ik nog niet meteen gelegd (blij dat ik ze niet een felle kleur heb gegeven).
Ik heb de output van de MiniDSP op bovenstaande manier gemeten (tot op de ingang van de versterker), dit zit rond de 1V. Volgens de specs van de MiniDSP zou dit maximaal 0,9 V mogen zijn, dus dit klopt wel ongeveer. Het analoge ingangssignaal zit op 1,6V.Kun je meten hoeveel output de minidsp maximaal geeft? Als je een 50Hz toon met een PC afspeelt kun je dit meten met een simpele multimeter op de AC stand.
Met de meeste opnames spelen ze hard zat, maar ik zit vaak tegen maximaal volume aan. Bij wat zachtere opnames is het krap aan. Ik ben gewend dat er bij maximaal volume iets meer gebeurt. Ik krijg zelfs bij zeer basrijke opnames de woofers niet in de stress.Met gain bedoel je dat ze niet luid genoeg spelen?
Dit is eigenlijk van alles wat, jazz, pop, klassiek, rock.Wat voor muziek luister je?
Hiervoor had ik TQWP's met Fostex FE103 drivers met een gesloten Seas subwoofer. De versterker was een Gainclone met de LM3875, deze heeft ook een gain van 21x. Hiermee heb ik nooit het gevoel gehad dat ik tekort kwam, door het hogere rendement en hogere ingangsspanning.En met welke set speelde je voorheen?
Re: Linkwitz Pluto project
0.9V is inderdaad te weinig om de LM volledig uit te sturen. Dan kun je zoals je zegt de versterkingsfactor wat verhogen.
Re: Linkwitz Pluto project
Een andere mogelijkheid is om 2 dacbordjes aan te sluiten op de I2S-uitgangen van de minidsp, bijvoorbeeld deze. Er is nog ruimte genoeg in je voorversterker.
Dan heb je 2Vrms uitgangsniveau en een betere kwaliteit dan de minidsp analoge uitgangen. Ook ben je dan hoogstwaarschijnlijk de tik kwijt bij het switchen tussen analoge en digitale ingang.
Dan heb je 2Vrms uitgangsniveau en een betere kwaliteit dan de minidsp analoge uitgangen. Ook ben je dan hoogstwaarschijnlijk de tik kwijt bij het switchen tussen analoge en digitale ingang.
Re: Linkwitz Pluto project
[quote="hans_b"]Gaaf project! En erg mooi gebouwde Pluto's. Zou Linkwitz moeten zien. Gaan ze mee naar de ZBA dag in Hengelo?[/quote]
en in de herfst BEETSTERZWAAG!!!@!!!
en in de herfst BEETSTERZWAAG!!!@!!!
Re: Linkwitz Pluto project
Dat kan wel eens een hele slimme zet zijn, en de MiniDsp of MiniDigi zorgt in dit geval de MCLK die dus niet op die 9023 zit.knuisje schreef:Een andere mogelijkheid is om 2 dacbordjes aan te sluiten op de I2S-uitgangen van de minidsp, bijvoorbeeld deze. Er is nog ruimte genoeg in je voorversterker.![]()
Dan heb je 2Vrms uitgangsniveau en een betere kwaliteit dan de minidsp analoge uitgangen. Ook ben je dan hoogstwaarschijnlijk de tik kwijt bij het switchen tussen analoge en digitale ingang.
Lijkt mij haast een ideale constructie.
Re: Linkwitz Pluto project
architect schreef:[quote="hans_b"]Gaaf project! En erg mooi gebouwde Pluto's. Zou Linkwitz moeten zien. Gaan ze mee naar de ZBA dag in Hengelo?
en in de herfst BEETSTERZWAAG!!!@!!![/quote]
Hengelo gaat hem niet worden. Beetsterzwaag kan ik nog even over nadenken, is lekker dichtbij.
Re: Linkwitz Pluto project
Het lijkt me inderdaad een hele fraaie oplossing met de externe DAC's. Kun je uitleggen waarom door deze oplossing de klik bij omschakelen opgelost zou moeten zijn?
Volgens de datasheet zijn de uitgangen stil bij in- en uitschakelen, dus de uitgangsrelais zijn dan ook niet meer nodig.
Ik probeer ook nog een oplossing te vinden om eventueel nog een subwoofer uitgang te kunnen realiseren. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de bronkeuze en volumeregeling ook voor de sub uitgang werkt. Als ik in de manuals kijk dan kun je wel het "un-processed" I2S signaal oppikken van I2S_Data_OUT_ch5&6 (analoge inputs) en I2S_Data_OUT_ch3&4 (digitale inputs) maar dit is volgens mij vóór de volumeregeling. Is dan de enige optie om een 6 kanaals volumeregeling in de analoge uitgangen toe te passen of zie ik iets over het hoofd? Een extra MiniDSP is natuurlijk ook een oplossing maar wel een beetje kostbaar.
Volgens de datasheet zijn de uitgangen stil bij in- en uitschakelen, dus de uitgangsrelais zijn dan ook niet meer nodig.
Ik probeer ook nog een oplossing te vinden om eventueel nog een subwoofer uitgang te kunnen realiseren. Voorwaarde is dan natuurlijk wel dat de bronkeuze en volumeregeling ook voor de sub uitgang werkt. Als ik in de manuals kijk dan kun je wel het "un-processed" I2S signaal oppikken van I2S_Data_OUT_ch5&6 (analoge inputs) en I2S_Data_OUT_ch3&4 (digitale inputs) maar dit is volgens mij vóór de volumeregeling. Is dan de enige optie om een 6 kanaals volumeregeling in de analoge uitgangen toe te passen of zie ik iets over het hoofd? Een extra MiniDSP is natuurlijk ook een oplossing maar wel een beetje kostbaar.
Re: Linkwitz Pluto project
Ik gebruik ook externe dacs, en heb geen schakeltik.
6 kanalen is niet goed mogelijk met een minidsp 2x4, dan had je beter een 2x8 of een minisharc kunnen nemen zoals forumlid hsmeets doet.
En ik moet zeggen in mijn thuisopstelling mis ik geen subwoofer. Er is een strak en stevig laag aanwezig op mijn luisterpositie.
6 kanalen is niet goed mogelijk met een minidsp 2x4, dan had je beter een 2x8 of een minisharc kunnen nemen zoals forumlid hsmeets doet.
En ik moet zeggen in mijn thuisopstelling mis ik geen subwoofer. Er is een strak en stevig laag aanwezig op mijn luisterpositie.
- hans_b
- Ook commercieel actief
- Berichten: 156
- Lid geworden op: do 12 jan 2012, 10:01
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
Re: Linkwitz Pluto project
Ik vond deze Pluto speaker site. http://www.plutospeakers.co.uk/
Ook een hele mooie Pluto versie, waarbij ook het design af is.
Ook een hele mooie Pluto versie, waarbij ook het design af is.
Re: Linkwitz Pluto project
Een boel geld, dat hebben die van mij niet gekost gelukkig. Zojuist 2 DIYINHK ES9023 DAC boardjes besteld bij de Chinees, ben benieuwd hoelang het gaat duren voor ik ze in huis heb.
Update volgt.
Update volgt.
