'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Wat vinden we van t forum....

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door daniel »

Bij veel fora zie je dat er bij topics die uit meerdere pagina's bestaan, een 'laatste' knop staat naast de paginanummers. Hiermee krijg je dan een pagina met de laatste (bijvoorbeeld 25) berichten te zien. Ik vind dat vooral makkelijk met actieve topics die ook over langere periode lopen. Tweakers heeft dat bijvoorbeeld, en circuitsonline ook.

Is dat wellicht ook een optie voor ZBA?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33819
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door Henkjan »

wij gingen er van uit dat de ZBA-er toch net wat slimmer is dan gemiddeld, en dus kan tellen :rofl:
als een topic bv 178 pagina's heeft, dan staat er toch een directe link naar pagina 178?
178.png
of is dit niet wat je bedoelt?
Gebruikersavatar
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Berichten: 1069
Lid geworden op: za 14 mar 2009, 19:42
Locatie: Utrecht

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door JvS »

Een laatste knop laat altijd de laatste 25 (op dit forum) zien. Niet de laatste pagina (met natuurlijk weer net een reactie erop :))
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door daniel »

JvS schreef:
Een laatste knop laat altijd de laatste 25 (op dit forum) zien. Niet de laatste pagina (met natuurlijk weer net een reactie erop :))
precies, pagina 178 zou in dit geval misschien maar 12 berichten zijn. 'Laatste' laat deze 12 zien, plus nog 13 van pagina 177
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door Marp »

Is dat niet net zoiets als in een boek een deel van de voorlaatste pagina op de laatste pagina herhalen, wanneer die niet helemaal gevuld is? :)

De pagina-navigator van phpBB toont inderdaad niet bepaalde berichten, maar enkel de pagina's van het topic. Op zich is dat duidelijker. Wie via een zoekmachine op een pagina terecht komt, krijgt daarom ook altijd te zien wat hij verwachtte. Forums die graag advertenties tonen en andere zaken die je niet zocht, gebruiken liever forumsoftware die meer hits genereert en dus net iets anders werkt.
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door Pjotr »

Zie het probleem ook niet zo. Aan "Toon nieuwe berichten" en "Toon actieve onderwerpen" heb je toch wel genoeg? Als je dan op het vierkantje rechts bij het bericht klikt kom je bij het laatste bericht/pagina van het onderwerp uit. Werkt bijzonder prettig.

Hierover wel een opmerking: Het "klik target" van pijltje met vierkantje is vrij klein en staat direct tegen het target van de naam van de poster aan. Het overkomt mij regelmatig dat ik i.p.v. het laatste bericht, de naam van de poster aanklik, met name op een laptop. Hetgeen uiteraard de niet de bedoeling is. Is dat niet wat beter/slimmer te layouten Marp? Door b.v. beide targets verder uit elkaar te zetten en het "pijltje-met-vierkantje" wat groter te maken?
Gebruikersavatar
Marp
Beheerder / Sysadmin
Berichten: 8790
Lid geworden op: vr 11 mar 2005, 22:25
Locatie: Bergen op Zoom

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door Marp »

Wat verder uiteen als hieronder? Of staat het binnen jouw browser dichter op elkaar?
laatste_bericht.png
laatste_bericht.png (2.65 KiB) 1413 keer bekeken
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36741
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door Pjotr »

Wat ik bedoel is dat het actieve klikvlak in b.v. het eerste onderwerp in je voorbeeld plaatje, de naam "Porcino" tegen het klikvlak staat om naar de laatste post te gaan. Daardoor klik je gemakkelijk per ongeluk op de naam "Porcino" i.p.v naar de laatste pagina te gaan. Met name met een touchpad op een laptop. Het klikvlak van de naam is ook veel groter dan het vlakje om naar de laatste pagina te gaan terwijl dat niet de prioriteit heeft.
Gebruikersavatar
daniel
Berichten: 1458
Lid geworden op: vr 17 sep 2004, 8:48
Locatie: Eindhoven

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door daniel »

Marp schreef:
Is dat niet net zoiets als in een boek een deel van de voorlaatste pagina op de laatste pagina herhalen, wanneer die niet helemaal gevuld is? :)

De pagina-navigator van phpBB toont inderdaad niet bepaalde berichten, maar enkel de pagina's van het topic. Op zich is dat duidelijker. Wie via een zoekmachine op een pagina terecht komt, krijgt daarom ook altijd te zien wat hij verwachtte. Forums die graag advertenties tonen en andere zaken die je niet zocht, gebruiken liever forumsoftware die meer hits genereert en dus net iets anders werkt.
klopt ja, wat het eerste betreft :)



Ik snap de link met advertenties niet helemaal. Maar dat doet er verder ook niet toe. Ik zie het ook niet al een probleem, maar als suggestie om de navigatie mogelijk makkelijker te maken.

Als je via 'toon actieve berichten' naar 'toon laatste bericht' gaat, en er is sinds de laatste keer dat je dat topic bezocht een pagina bijgekomen, dan moet je dus eerst omhoog scrollen om uberhaupt te zien dat je een pagina verder terug moet, een pagina terug klikken, en daarna weer een pagina verder klikken. Het zou mij makkelijker zijn als je dan in een keer een volle pagina aan berichten ziet, waardoor de kans groot is dat je niet meer extra tussen pagina's hoeft te switchen.

Maar zoals je het uitlegt krijg ik de indruk dat het om verschillende maniern van navigeren gaat, per pagina in plaats van per bericht. Dus dat het wat dat betreft helemaal niet zo makkelijk is.

En ik ontdek ook net de knop 'eerste ongelezen bericht'. Dat komt bijna op hetzelfde neer :) :oops:
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door richard »

Ik weet niet of dit hier thuis hoort; op mijn Windows-phone kun je niet van de ene naar de volgende pagina van het topic wisselen zonder eerst terug te gaan naar de rubriek-pagina.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17865
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door hannesie »

Het zal mogelijk liggen aan de opbouw van de browser, maar ik gebruik op mijn telefoon dan ook altijd de link van de actieve onderwerpen, maar dat is dan met Android en Chrome.

Kan je dan eventueel nog een andere browser toevoegen?
Bij een andere pagina die ik wil bezoeken, heb ik dan onderin de # markering, die dan de volgende pagina geeft, en eventueel terug.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11058
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Re: 'laatste' knop bij topics met meerdere pagina's

Bericht door richard »

hannesie schreef:
Bij een andere pagina die ik wil bezoeken, heb ik dan onderin de # markering, die dan de volgende pagina geeft, en eventueel terug.
Dat hekje # is de oplossing! Dat verschijnt ook op de Windows-phone. Daaronder kun je alle pagina's van het topic kiezen.
Misschien ben ik nog een beetje een digibeet op de phone. :roll:
Plaats reactie

Terug naar “Forumaangelegenheden, Algemeen”