E-MU 0202 USB gebruik
Moderator: Beheerdersteam
E-MU 0202 USB gebruik
Hallo allemaal,
na lang 5-en en 6-en heb ik dan toch maar een emu 0202 usb geluidskaart gekocht. Deze zou 5v condender voeding hebben, en mijn IBF microfoon gaat hier natuurlijk wel blij van zijn.
Echter, sinds ik die insatllatie van emu heb gedaan gaat mijn systeem behoooorlijk de fout in, met zelfs echte vastlopers!!! Nog nooit gehad met mijn laptop. Vanalles geprobeerd, maar om te voorkomen dat ik het wiel opnieuw moet uitvinden; wat zou ik volgens jullie allemaal kunnen doen om mijn systeem aan de praat te krijgen??
groetjes
Jan
na lang 5-en en 6-en heb ik dan toch maar een emu 0202 usb geluidskaart gekocht. Deze zou 5v condender voeding hebben, en mijn IBF microfoon gaat hier natuurlijk wel blij van zijn.
Echter, sinds ik die insatllatie van emu heb gedaan gaat mijn systeem behoooorlijk de fout in, met zelfs echte vastlopers!!! Nog nooit gehad met mijn laptop. Vanalles geprobeerd, maar om te voorkomen dat ik het wiel opnieuw moet uitvinden; wat zou ik volgens jullie allemaal kunnen doen om mijn systeem aan de praat te krijgen??
groetjes
Jan
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Re: E-MU 0202 USB gebruik
Met vastlopers bedoel je bleu screen,s?
Heb je nog meer usb app aangesloten,harde schijven bv?
Heb je nog meer usb app aangesloten,harde schijven bv?
De eerste gedachte is dat de bijgeleverde driver niet matcht met het OS op je laptop ?
Mac ? Windhoos ? 32 of 64 Bit ?
Mac ? Windhoos ? 32 of 64 Bit ?
Dat zoekt de driver zelf uit Ray. Het is 1 installer pakket. Ik heb hem hier probleemloos draaien onder W7/64b op de laptop.
Heb je wel de meest recente gedownload van de E-MU site Jan? En heb je ook de instructies in de handleiding opgevolgd? Het verdient ook aanbeveling om de 0202 apart te voeden met een eigen voeding, niet alle laptops leveren genoeg stroom voor het kaartje.
Heb je wel de meest recente gedownload van de E-MU site Jan? En heb je ook de instructies in de handleiding opgevolgd? Het verdient ook aanbeveling om de 0202 apart te voeden met een eigen voeding, niet alle laptops leveren genoeg stroom voor het kaartje.
- morca
- LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.
Ok geen voeding,en de mic trekt dan ook van de usb poort 5 volt.Pjotr schreef:Dat zoekt de driver zelf uit Ray. Het is 1 installer pakket. Ik heb hem hier probleemloos draaien onder W7/64b op de laptop.
Daar dan je ook vastlopers van krijgen .
Ik heb eeen 0404 die ook vastloopt met een paar externe schijven extra aan.
En die 0404 heeft ook al een eigen voeding.
Ik heb op de site van emu via een menu w732 bit geselecteerd en die driver gedownload en geinstalleerd. Er zijn ook nog andere die ik allemaal heb geprobeerd. Na verloop van tijd loopt de laptop dan vast..... Geen bleuscreen maar de muis reageerd geheel niet meer.
Geen andere usb apparatuur aangesloten.
In het begin kon ik via de emusoftware alleen 16 bit 44 khz selecteren.... Later opeens ook de hogere bitrates.
Ik heb geprobeerd om de emu op een andere poort te zetten en de w7 eigen drivers te installeren, werkt ook niet.
Ik heb in arta gekeken maar die ziet de in en uiygang als de emu, maar kan geen asio selecteren.
Ook is er de nieuwste versie van asio4all geinstaleerd, maakte geen verschil......
Peter, deboel je dat ik ergens een usb poort haal die aparte voeding heeft?
Geen andere usb apparatuur aangesloten.
In het begin kon ik via de emusoftware alleen 16 bit 44 khz selecteren.... Later opeens ook de hogere bitrates.
Ik heb geprobeerd om de emu op een andere poort te zetten en de w7 eigen drivers te installeren, werkt ook niet.
Ik heb in arta gekeken maar die ziet de in en uiygang als de emu, maar kan geen asio selecteren.
Ook is er de nieuwste versie van asio4all geinstaleerd, maakte geen verschil......
Asio4all heeft er helemaal niets mee te maken, dat is er alleen voor geluidskaarten zonder eigen asio drivers. Doe je dus ook niets mee en kun je er weer af gooien.Wowly schreef:Ook is er de nieuwste versie van asio4all geinstaleerd, maakte geen verschil......
Het is ook belangrijk dat je een goede USB 2.0 kabel gebruikt! Niet alle kabels zijn dat en met een mindere kabel krijg je ook problemen. Dus probeer dat ook eens:
"WARNING!
Use only a USB 2.0
certified Hi-Speed cable
(like the one supplied) for
the USB connection. Using
a USB I. I cable may cause
erractic behavior and
degraded performance."
- Barry2001
- Algemene moderator
- Contacteer:
+1, USB 2.0 (en hoger) wordt onderschat, moet echt een goede kabel zijn. Voeding kan het ook zijn, je kunt maar beperkt hardware voeden uit USB. Jou type heeft geen 5V aansluiting achterop Jan?
Nee, geen aparte 5v aansluiting oid
De kabel is een doorzichtige waaronder je een metalen afscherming gevlochten ziet zitten. Er staat op: E188722 "D" (UL) type CM. ---- AWM 2725 28AWG/1PR AND 20 AWG/2C. 75grC. 30 V. CSA. aWM LL 112842 I/II. A. FT2. 80 grC 36V. HAURTIAN. Revision 2.0
Ik weet niet of het dan een usb 2.0 is, maar hij is wel veel steviger dan mijn normale usbkabeltjes.."
De kabel is een doorzichtige waaronder je een metalen afscherming gevlochten ziet zitten. Er staat op: E188722 "D" (UL) type CM. ---- AWM 2725 28AWG/1PR AND 20 AWG/2C. 75grC. 30 V. CSA. aWM LL 112842 I/II. A. FT2. 80 grC 36V. HAURTIAN. Revision 2.0
Ik weet niet of het dan een usb 2.0 is, maar hij is wel veel steviger dan mijn normale usbkabeltjes.."
Ik ga hem dadelijk eens proberen op een oude xp notebook. Deze zal wel geen usb 2.0 hebben, maar zal als het goed is dan wel werken op lagere bitrates.......
Nee, op die 0202 zit geen aparte voedingsaansluiting meer, op de 0204 ook niet dacht ik. Is dus wel zaak om die op een poort aan te sluiten die genoeg stroom kan leveren en (op de interne hub) geen andere USB apparaten zitten.Barry2001 schreef:+1, USB 2.0 (en hoger) wordt onderschat, moet echt een goede kabel zijn. Voeding kan het ook zijn, je kunt maar beperkt hardware voeden uit USB. Jou type heeft geen 5V aansluiting achterop Jan?
Ik heb zelf de voorloper van de 0202, de Tracker pre. Daar zit wel een aparte 5V voedingsaansluiting op. Maar die werkt ook niet lekker als ik die alleen vanuit de laptop voed. Die wil toch wel graag apart met 5V gevoed worden.
Probeer hem eens op een desktop PC jan, die leveren over het algemeen wel voldoende prik. Er zijn 2 soorten USB: Low power USB die max. 100 mA per poort kan leveren en high power die max. 500 mA kan leveren. Veel goedkopere laptops hebben vaak alleen de low power poorten aan boord. Of zijn slechts 1 of 2 poorten high power. Andere poort proberen kan dan helpen.
Ik heb de laptopspecs nagekeken dat ik hem op de goede poort aansloot....
Ik ben hem nu aan het testen op mijn pc....
Ik ben hem nu aan het testen op mijn pc....
Op de pc blijft het nu stabiel werken. Een skijken of ik alles aan de praat krijg; de IBF micrfoon lijkt wel dood te zijn...... kan die zijn overbelast of kapotgemaakt zijn door een verkeerde aansluiting?
Jan
Jan
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Heb 2 keer de gebruiksaanwijzing doorgespit, maar dat ding heeft a. geen 48v op de xlr ingang en b. geen voeding op de minijack mic ingang. Kan me vergissen.....
Klopt maar Jan heeft ook helemaal geen 48V phantom nodig. Zou ie alleen maar zijn IBF mee opblazen. Die 5V is dubieus. Op de site van E-MU staat wel dat je er een electret micje op aan kunt sluiten. Maar in het manual niets daarover. Maar mocht er geen 5V op staan dan is dat simpel op te lossen.
Zou even checken met een multimeter of er wel spanning op de mic staat voor je die verdenkt. Los 3,5 mm stereoplugje in de mic input steken en direct op de lipjes meten.
Eerst maar eens een fatsoenlijke loopback meting zien te maken met Arta (Line out --> line in).Wowly schreef:Op de pc blijft het nu stabiel werken. Een skijken of ik alles aan de praat krijg; de IBF micrfoon lijkt wel dood te zijn...... kan die zijn overbelast of kapotgemaakt zijn door een verkeerde aansluiting?
Jan
Zou even checken met een multimeter of er wel spanning op de mic staat voor je die verdenkt. Los 3,5 mm stereoplugje in de mic input steken en direct op de lipjes meten.
Heb net even getest met een behringer mengpaneeltje wat in de koop van de emu0202 meeging. Als ik de ibf aanluit op de micingang van de behringer (phantom uitgeschakeld!!) dan komt er wel een signaal binnen op w7 geluidsmixer. Hij doet het dus.... (pfoe dacht even dat ie met evrhuizen of klooien kadukk was gegaan)
Ga nu eerst de stappen van pjotr volgen
1: loopback meting maken (volgens arta gebruikshandleiding)
2: checken met een multimeter of er wel spanning op de mic staat; Los 3,5 mm stereoplugje in de mic input steken en direct op de lipjes meten.
2 is al klaar, op de ring van de 3,5 mm tsr (tip/sleeve/ring) plus staat 4,90 volt, maakt niet uit of ik aan de potmeters aan de voorzijde draai; hij is vast.
Gerhard, ik heb de EMM-8 microfoon van IBF akustik.
Dit is een condensor mic die werkt op een 5 v voeding, en niet op een phantom voeding. Had bij de aankoop van de geluidskaart bijna de kardinale fout er eentje te kopen met een phantom voeding, maar zag in een draadje van Pjotr dat het over 5v voeding ging (stom!)
Ga nu eerst de stappen van pjotr volgen
1: loopback meting maken (volgens arta gebruikshandleiding)
2: checken met een multimeter of er wel spanning op de mic staat; Los 3,5 mm stereoplugje in de mic input steken en direct op de lipjes meten.
2 is al klaar, op de ring van de 3,5 mm tsr (tip/sleeve/ring) plus staat 4,90 volt, maakt niet uit of ik aan de potmeters aan de voorzijde draai; hij is vast.
Gerhard, ik heb de EMM-8 microfoon van IBF akustik.
Dit is een condensor mic die werkt op een 5 v voeding, en niet op een phantom voeding. Had bij de aankoop van de geluidskaart bijna de kardinale fout er eentje te kopen met een phantom voeding, maar zag in een draadje van Pjotr dat het over 5v voeding ging (stom!)
Kijk nog even in je eigen vermaarde Newbie's and Noob's topic Jan: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=25&t=5013
Staat een simpel schema'tje voor batterijvoeding mocht er toch geen 5V phantom uit de 0202 komen. Sluit hem beslist nooit aan op 48V phantom, dan overlijdt hij beslist.
Staat een simpel schema'tje voor batterijvoeding mocht er toch geen 5V phantom uit de 0202 komen. Sluit hem beslist nooit aan op 48V phantom, dan overlijdt hij beslist.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ha, die mic. Heb je spanning nou gemeten op de behringer of op de emu?
Hoi Peter; het lijkt er dus op dat er 4,9 volt op de 3,5 ring staat van de 3,5 tsr input van de emu 0202 externe geluidskaart Dus dat zal niet nodig zijn.
Heb net de meting gedaan van de emu; lijkt me erg goed bruikbaar. Volgens de arta als er minder dan 0,01 thd-n is is de kaart zeer goed bruikbaar....
Heb net de meting gedaan van de emu; lijkt me erg goed bruikbaar. Volgens de arta als er minder dan 0,01 thd-n is is de kaart zeer goed bruikbaar....
Peter even wat anders (want ik snap niet hoe zo'n condensermicje werkt): hij heeft een cinch aansluiting, welke zijde (centrum of buitenring van de cinch) moet nu de 5v voeding krijgen? Dan soldeer ik dadelijk een kabel in elkaar...
De mantel van de kabel is aarde en massa van de 3,5mm. De tip is de kern en het signaal. Maar je zegt dat er ca. 5V op de ring staat? Dan denk ik dat je ring en tip even moet doorverbinden en die samen op de kern moet aansluiten. Zo zit dat i.i.g. bij de 0204: http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 8#p1528948
Jup dat doe het hem (met krokodillenklemmen tenminste), nu een fijne kabel solderen,,
De kabel is gefixed. Blijkt dat als ik de mic gebruik dat ik allebei de kanalen gebruik, zowel de linker als de rechter. Is het niet zo dat arta altijd het linkerkanaal bij voorkeur gebruikt?
Wat bedoel je daarmee? Dat het mic signaal zowel op links als op rechts binnenkomt?