Een zelfbouw CD speler. (Alweer op de schop....)

Traditionele bronapparaten zoals CD-, DVD- en platenspelers.
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

fietsenmaker
Berichten: 2
Lid geworden op: zo 06 feb 2011, 20:28

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door fietsenmaker »

Oke ,ga eens op zoek naar alles.

Ik dacht dat je alles bij elkaar had.
bedankt vast
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door DKM »

ray5150 schreef:
Ik dacht dat je dat allang met het grofvuil had meegegeven.... :lol:
Ik moet (noodgedwongen) wel kieskeurig zijn. optische units zijn er in twee inbouwdiepte formaten.
Door de nieuwe HS voeding passen de diepe modellen niet meer, of ik moet de halve speler weer gaan slopen om de HS voeding een paar centimeter te verplaatsen.
En dan kom weer met de HS voeding tegen de gloeistroom voeding aan te zitten... :roll:
(die ik trouwens momenteel opnieuw aan het ontwerpen ben, maar dan met een echte print, maar dat terzijde...)

Zitten er toevallig ook zwarte en ondiepe loopwerken bij? =P~
Mooi project zeg! :kwijl:
Wat bedoel je met ondiep?

Ik heb een OEM DVD 16x (NEC volgens mij)
Werkend opgeborgen maar kan het niet meer controleren, mag je voor nop hebben.
Bijlagen
NEC16DVD-1.jpg
NEC16DVD-2.jpg
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Arno »

Mocht je nog zoekende zijn, dan heb ik hier een zwarte ondiepe hagelnieuwe Asus cdrom-speler voor je.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Met ondiep bedoel ik de inbouw diepte van de CD-ROM / DVD-Rom spelers spelers. deze bestaan in 2 lengte maten, waarbij opgemerkt dat de wat oudere een stuk langer zijn dan de moderne loopwerken.
Tot voor kort pasten beide maten in deze CD-speler, maar vanwege de nieuwe HS-voeding passen nu alleen nog de ondiepe formaten

Als jullie naar de ZBA-dag in Breda komen zijn jullie natuurlijk van harte uitgenodigd om deze spelertjes mee te nemen...
(scheelt weer portokosten... :mrgreen: )

Dan de gloeistroom voeding, ik had dus eerst een koelblok buitenboord zitten met een TO3 formaat 317 spanningsregelaar.
Maar omdat ik merkte dat die tijdens het gebruik niet meer dan handwarm werd, en ik bang was voor schade tijdens transport van de speler.
heb ik dus een nieuwe gloeistroom voeding ontworpen en gebouwd.
Het schema is al eerder gebruikt (komt uit de Elektuur),En deze zit ook in mijn buizenvoorversterker.
Het is een 317 met een extra elko,weerstand en transistor om de spanning langzaam (een seconde of 8) op te laten komen tot 6.3 VDC.
Formaat is exact een halve eurokaart, en past er precies tussen de andere voeding.
IMG_0103.JPG
IMG_0106.JPG
Bijlagen
IMG_0107.JPG
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door DKM »

Ik wist niet van een lengteverschil. Wat is de maximale lengte dat ie mag hebben?

Laat maar :idea:
Ik heb een CDROM op scsi basis gevonden deze is 20,9cm in lengte en de fotografeerde dvd speler is 19,8cm

Ik neem aan dat de DVD speler voldoet?
Ik weet niet of ik die donderdag kan, ik heb me ook nog niet aangemeld. Maar je komt toch langs mij (Rhoon). Mocht ik niet kunnen dan kan je deze gewoon oppikken hoor.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

DKM schreef:
Ik wist niet van een lengteverschil. Wat is de maximale lengte dat ie mag hebben?

Ik heb een CDROM op scsi basis gevonden deze is 20,9cm in lengte en de fotografeerde dvd speler is 19,8cm
De lengte van de huidige speler die erin zit is 17 centimeter.
Een SCSI loopwerk is hier niet te gebruiken omdat de controller volgens IDE werkt.
Maar het is niet zo dat ik iedere maand een ander loopwerk nodig heb.... :lol:
DKM schreef:
Ik weet niet of ik die donderdag kan, ik heb me ook nog niet aangemeld. Maar je komt toch langs mij (Rhoon). Mocht ik niet kunnen dan kan je deze gewoon oppikken hoor.
Hoe kom je bij donderdag :?: 28 Mei is op een zaterdag... :!:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door DKM »

Whoops ik dacht dat het deze maand was..
Gebruikersavatar
Arno
Berichten: 3397
Lid geworden op: zo 17 apr 2005, 13:40
Locatie: Dordrecht

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door Arno »

Die speler die ik nog heb liggen is idd 17cm en zwart dus. Ik heb hem al eens aan die controller gehad en dat ging goed. Ik neem hem wel voor je mee naar Breda.

Inmiddels heb ik zelf al drie Pioneer slot-in spelers voor mijn eigen project, dus ik snap precies wat je bedoelt met die reserve spelers :wink:
DKM
Berichten: 438
Lid geworden op: zo 27 mar 2011, 16:27
Locatie: Rhoon

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door DKM »

17cm dan valt de mijne dus af..
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door bas focal m180 »

ray5150 schreef:
Uhhh, er is niet echt één schema. alles bestaat uit verschillende deeltjes die bij elkaar gevoegd zijn.
Een bouwbeschrijving heb ik al helemaal niet. (of je moet dit topic als bouwbeschrijving beschouwen... :lol: )
Hier in het topic staan toch ook diverse schema's van de modules?

Laat ik voor de duiidelijkheid de verschillende onderdelen even langslopen.

Loopwerk: standaard CD romspeler, IDE interface (te vinden bij iedere computerzaak.)
Controller: module uit china (zoek eens wat rond op Ebay)
DAC: De bekende Hong kong DAC (staat ook op Ebay)
Voeding loopwerk: 78S05 en 78S12 volgens bekend recept.
Voeding controller: 7805 volgens bekend recept.
Voeding DAC: klik.
Gloeistroom voeding: standaard 317 oplossing met extra transistor en elko om de spanning langzaam op te laten komen.
Hoogspanningsvoeding : een kloon van een THEL ontwerp, schema staat ergens eerder in het topic.
SPdif converter: een paar posts hierboven.
Buizentrap: SRPP met de 6N1P, schema ook in het topic.
Gisteren dit topic gevonden en nu klaar met lezen , echt een leuk topic om door te lezen , met name omdat dit dus een cd speler is die als het loopwerk of laser defect geraakt zo te herstellen is door een ander pc-loopwerk en je niet in de problemen komt met leverbaarheid ervan , afstellen en etc wat soms al nodig is .

Nu is voor mij dit onmogenlijk om het na te bouwen op de wijze als hier is gebeurt , maar met dit lijstje aan benodigdheden die je al gesoldeerd en wel kan kopen op ebay zou ik als leek van electronica toch een eind moeten kunnen komen .

En dus ook een eind aan de angst van het beziiten van een mooie cd-speler die soms niet meer te maken is door gebrek aan loopwerk of laser .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Ik kwam gisteren nog een controllertje en een loopwerk tegen, interesse?
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door bas focal m180 »

RobertD schreef:
Ik kwam gisteren nog een controllertje en een loopwerk tegen, interesse?
Financieel is de bodem bereikt :-$

Het vervelende bij mij is is dat ondanks ik wat dingen heb verkocht weer wat vintage audio heb moeten kopen , is echt een verslaving die mooie oude apparaten als ik zie moet ik hebben .

Ik hoop dat komende zomer het weer wat mee zit zodat ik in de gelegenheid ben om een extra centje te verdienen , zoiets moet ik niet in delen kopen want dan wordt het niks .
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door RobertD »

Het blijft hier vast nog wel even liggen. Gisteren heb ik een squeezebox gekocht, dus mijn aandacht ligt nu bij het rippen van mijn cd's.
Gebruikersavatar
bas focal m180
Berichten: 4328
Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
Locatie: nijmegen
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door bas focal m180 »

De gebruikte cdrom heeft een ide aansluiting , als je nu een ide naar sata (converter) er tussen plaatst zou je dus ook sata cdrom kunnen gebruiken .

Klopt dat ?
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Misschien, (nog) geen ervaring mee. heb nog genoeg voorraad in IDE... :mrgreen:
Aan de andere kant, als je een beetje rondkijkt heb je voor de zelfde prijs als een converter, een stapel CD ROM spelers met IDE aansluiting...
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

Gentlemen,


Ik ben ook nieuw hier en heb me enorm vermaakt met het lezen van de belevenissen van Ray in zijn queeste naar de ultieme zelfbouw cd speler, ik ben erg onder de indruk! Respect voor je volharding en de kwaliteit van je eindresultaat, zowel estetisch als technisch (voor zover dat al lezende te beoordelen is).

Ik wil zelf ook een DIY cd speler gaan bouwen, maar deze zal significant eevoudiger zijn daar ik de speler enkel met Toslink digital out wil uitrusten (dus DAC en Amp hoef ik al niet te bouwen).

Nu las ik in dit draadje verschillende dingen over de contoller maar haalde nu niet echt boven water of er iemand in geslaagd was een goed werkende 'from-scratch' af op te bouwen (dus PCB's, pic programmeren etc). Indien dit het geval is zou ik (zeer nederig, als nieuweling) willen vragen of iemand me daarin zou kunnen voorzien.

Dank en groet,
Eric
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

Leuk dat je het met plezier gelezen hebt, Eric. maar dat ultieme valt ook wel weer mee.
Tis meer een beetje bij elkaar geharkte zooi. niet echt met High End pretenties opgezet.

De originele controller, tja, die heb ik toen opgebouwd. via via had ik iemand gevonden om de betreffende controller te programmeren.
het werkte enigzins, daar is alles mee gezegd. vastlopers en dergelijke.
laat ik zeggen dat ik de zelfbouw controller nogal gammel vond qua software.
met die ebay controller die ik daarna in handen kreeg heb ik nog nooit enig probleem of vastloper meegemaakt. die is echt steady as a rock.
en dat terwijl ik nota bene een reserve IC heb liggen met dezelfde software erin.

Momenteel staat er zo'n controller als ik heb op deze site te koop bij Mischa72 :
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19140
25 euro voor een kompleet pakketje is echt geen geld.

Maar als ik de komende dagen tijd heb zal ik even in mijn archief duiken en hier een pakketje neer gooien met tekeningen, schema's en firmware.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

Dank je Ray,

Ik heb ook al een kitje op ebay gekocht, met een lcd display ipv vfd, (wat natuurlijk veel mooier is, dus denk dat ik die inderdaad wil overnemen), maar de lol zit m natuurlijk ook in het zelf doen, ik heb net je jlh project ook gelezen (ben ik toevallig ook de spullen voor aan het verzamelen) dus ik weet zeker dat jij precies begrijpt wat ik bedoel...

Ik zie je documentatie graag tegemoet,
dank

Eric
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door mischa72 »

Dank je voor de tip Ray :wink: .

@Eric: Als je ermee aan de slag gaat, zul je zien dat er eigenlijk geen mooier display is dan een VFD (of het moet een OLED zijn). Je kunt er letterlijk alle kanten mee uit en met kleurfilters kun je er bijna alle kleuren uit halen.

Groeten,
Mischa
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

Ik weet het..... Ik vind vfd absoluut het mooiste en dat geeft ook een high-end uitstraling (qua uiterlijk dan). Heb je ideeen waar ik filters kan halen?

Thx,
Eric
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door mischa72 »

Deze kun je bestellen bij een kunststofboer. Hier in Geleen zit eentje daar koop je plexiglas per oppervlakte. Zo kost een filter voor zo'n display maar een paar euro.

Bij interesse kan ik er voor je langsgaan om te informeren en laat het plexiglas met de cdrom-kit meekomen.

Gr. Mischa
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door ray5150 »

mischa72 schreef:
Dank je voor de tip Ray :wink:
Graag gedaan, Mies. :wink:
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door neel007 »

Hi Mischa,

Dat is super!

Ik ben er nog niet helemaal uit, ik twijfel tussen de kleur van het display van de Passlabs INT-150 (bijvoorbeeld) en de kleur van het display van de creatie van Martin Bergrans (groenig).
Heb je een site van een kunststof boer? Ik was er pas naar op zoek voor een zelfgebouwde klok van TTL bouwstenen (heel wat anders, maar ook leuk), maar kon eigenlijk niks fatsoenlijks vinden, of ik moest er 2 vierkante meter van willen hebben...

Thx,
Eric
mischa72
Berichten: 4434
Lid geworden op: wo 06 jun 2007, 23:45
Locatie: Sittard
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door mischa72 »

Hallo Eric,

Hierbij de site: http://www.daemenkunststoffen.nl/new/

Groeten,
Mischa
guido
Berichten: 184
Lid geworden op: ma 08 jan 2007, 2:14
Locatie: zuiden
Contacteer:

Re: Een zelfbouw CD speler? (De grote verbouwing....)

Bericht door guido »

Daar heb ik ook goede ervaringen mee. Ze maken het zelfs mooi op maat voor niet al te veel knaken (frontplaat meenemen en dan na een paar dagen weer ophalen).
Bijlagen
P4220005.JPG
Plaats reactie