Squeezebox opvolger maken

Mediaservers, (mobiele cliënt)-spelers, HTPC's, internetradio's, software en al wat hiermee verband houdt.
  • (daarom niet noodzakelijkerwijs zelfbouw)

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
democles
Berichten: 6144
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 21:08
Locatie: Appingedam

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door democles »

Vond dit.
http://www.diyaudio.com/forums/pc-based ... ers-3.html
About the occasional pops problems: I'm not sure it's a wi-fi issue, but you can try to apply some tweaks and see if they disappear:




Quote:
Originally Posted by ACX View Post
Which USB to Spdif converter are you using?

1) Go to MENU > Settings and under "Sound quality tweaks" select "OrionV2" profile
2) Go to MENU > Database, click on your mounted storage and remove it. Then add it back but this time click on "show advanced settings" and set "Rsize" to "4096" and "Wsize" to "8192".
3) As last resource, go to MENU > MPD and increase the "Buffer before play" value
Let me know if it improves performances.
Andrea,

Muse 2704 converter
OrionV2 profile seemed to make little difference.
Rsize 4096 does.
Experimenting with a usb drive attached to a very quiet, rather slow, netbook; works well with um3ggh1u/4096/8192.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

We gaan het eens bekijken/beluisteren.

Ik wil ook wel eens zien of ik tegelijkertijd ook de Squeezelite kan draaien, dat maakt het 1 en ander toch wel simpeler met de muziek luisteren/uitkiezen.
Ik neem hem in ieder geval mee naar Groesbeek om het eens te laten horen aan anderen.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Gents,

Ik ben nieuw hier, en hier terechtgekomen doordat ik met hetzelfde probleem zit. Ik wil een kwalitatief hoogwaardige, simpel te bedienen netwerkspeler hebben, en vond Squeezebox geweldig.
Dit heeft ertoe geleid dat ik van mijn kant het volgende kan melden....

Ik heb voor wènag (lees ongeveer €25,00) van marktplaats wat thin clients op de kop getikt van HP, en na enig onderzoek heb ik deze voorzien van een Toslink digital audio uit (met een soldeerbout met een heeeeeeeel dun puntje). Samen met een vriend hebben we er (nou ja, eigenlijk heeft hij) er een Debian distri op geflatst die automatisch squeezelite start.

Werkt als een tierelier.... Ik heb m getest met mp3's, FLAC's, maar alleen vanaf cd geript, ik heb geen hd files.
Wordt door LMS herkent, er kan m gewoon bedienen met de squeezebox app op mijn ipod/iphone/ipad...

De volgende stap is kijken of we er ook nog Airplay functionaliteit bij kunnen maken...

Ben ook aan het spelen met de raspberry, maar ik was te snel met kopen, ik heb de P5 connector niet, als ik die wel zou hebben zou ik meteen het volgende ding bestellen als ie beschikbaar komt:

http://www.hifiberry.com/hbdigi

Greetz Eric
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ten eerste, Welkom Eric.

Ik heb net even zitten luisteren naar de HiFiBerry dac, zeg maar de voorloper van de Digi.
Als je al een Dac hebt is dat wel normaliter de weg te gaan, omdat je dan flexibeler bent met de keuze van DAC.

Nu ik zo heb zitten luisteren, merk ik dat hij een heftige concurrent is van de HK-DAC.

Dat zegt jou misschien niet zoveel, maar veel forumleden hier wel.

Maar ook het zoeken naar een alternatief voor de Squeezebox is te vinden in de installatie van een Vortexbox distro die je ook op veel Thin Cliënt kunt zetten.
Het blijft wel een leuke zoektocht, met veel uren klooien e.d.

Ben nu aan het kijken of ik het totaal met de HiFiBerry ook op een gewone Wheezy distro kan opzetten.
De Volumio distro is wel erg gevoelig en kwetsbaar, en het shutdown e.d. werkt ook nog niet echt lekker.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Dag Hans,

Dank je.

Ik wilde inderdaad met vortexbox aan de slag, maar ben aan het twijfelen of ik m op een thin client ga draaien, of op een sever in een virtualbox image...

Goed om te horen dat de dac van de hifiberry zo goed is, ik was een beetje bang dat er ruis zou ontstaan door de klokfrequenties van de soc. Jammer dat ik geen P5 connector heb op mijn raspberry. :(

Eric
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Ik heb juist gisteren mijn oren tegen de luidsprekers gehouden, daar een bijna niet te horen ruis aanwezig.
Ik heb ook nog een erg schone 5V voeding waar ik mogelijk voor zaterdag nog een verloop aansluiting naar micro usb kan maken, om dat nog wat stabieler/schoner te krijgen.
De Vortexbox kun je als server en speler op verschillende plaatsen naast elkaar gebruiken.

De VortexBox als server, en de RPI als speler is dus naast de SB Touch is nu dus spelend.

Het voordeel is dan dat de Vortexbox dan wel alle bestanden af kan spelen, en afhankelijk van de DAC ook DSD via de USB poort, dat is dan voor de HiFiBerry niet weggelegd. :cry:

P.S. De RPI is nu al voor € 35 -- te krijgen :rock: , het kan dat ik er nog 1 bij koop, die van mij heeft net nog 256 Mb
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Mijn vortexbox verdwijnt ergens op zolder, verwacht niet dat ik m ooit zal gebruiken als speler. Begreep ik nu goed dat de player in de vortexbox ook squeezelite is?

Eric

Mijn raspberry is ook nog 256, en dan ook nog zonder de P5, ik heb me toen ingeschreven op een wachtlijst, kon er ook max. 1 per persoon bestellen....
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Yep, ook Squeezelite
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Draai je Picoplayer, of heb je m zelf gecompileerd in raspbian ofzo?

Eric
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

neel007 schreef:
Draai je Picoplayer, of heb je m zelf gecompileerd in raspbian ofzo?

Eric
Ik draai alles :lol:
Ik probeer alles uit om te zien wat goed werkt of niet.
Ik heb dus Picoplayer ook al gedaan, toen met een usb dac (Amanero) en de AF-DAC 2013, die dus ook DSD aan kan.

Met dan de DSD files verpakt in DoP ( =DSD in een Flac file container) werkte prima. :rock:
Maar nu gewoon weer een nieuwe uitdaging om het met dat HiFiBerry dac je te proberen.
Ik ben dus nu Raspian aan het configureren dat die gaat samenwerken met de I2S signaal.

Ik merk dat de NFS server af en toe nog niet goed samenwerkt met de Raspian.
Maar morgen maar eens Squeezelite installeren en de kernel updaten.
Dan met een linkje naar de NAS de muziek in/op het juiste pad krijgen. :mrgreen:

Ik blijf nieuwsgierig of het lukt.
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Ach, mijn ervaring is dat eigenlijk alles uiteindelijk wel lukt, mits je tijd en passie genoeg hebt.... Mijn thin client verhal heeft totop heden ook aardig wat voeten in aarde gehad en als ik terugkijk had het zo simpel kunnen zijn.... Maar ik ben nog niet klaar..

Gr. Eric
neel007
Berichten: 24
Lid geworden op: di 24 dec 2013, 5:15
Locatie: Helmond

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door neel007 »

Heb je trouwens ook al ideëen voor een display op je RPI om track info af te lezen?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

:) Ik zie voldoende op mijn tablet, en ga dus geen display gebruiken om te zien wat het doet.

Het ligt al voor mijn neus, en dan daarnaast zou de afstand van het display ook nog te ver van mij afstaan om het goed af te lezen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Nu is de kernelupdate gelukt, maar Squeezelite wil nog niet echt spelen.
De dac is dus geactiveerd, en toegevoegd in het initialisatiebestand van Squeezelite
hifiberry.JPG
Dat moet toch nog wel te doen zijn.
denied.JPG
dmesg.JPG
Waarom ik nu geen toegang krijg is mij een raadsel, maar ik zag nog wel een foutje bij het opstarten dat de portmapper niet draait, dat kan de oorzaak zijn?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Uit ellende dan maar eens de MPD server erop gezet en geconfigureerd, en dat speelt nu via de HiFiBerry dac.

Dadelijk eens even op de de grote set zetten en dan ik ik mijn eigen Raspian met de HiFiBerry.

Af en toe heeft het wat moeite met de link naar de Server met de muziek via nfs.
De Gnome Music Player, maar ook de verbinding met de telefoon en tablet is goed.
mpd.JPG
Mark_H
Berichten: 26
Lid geworden op: do 27 okt 2011, 11:23
Locatie: Arnhem

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Mark_H »

Ik ben vorig jaar overgegaan van een squeezebox duet naar een Raspberry Pi, dit vanwege het feit dat ik alleen nog via Spotify luister en ik niet zo heel blij was met de Spotify integratie van de Squeezebox server.

Ik gebruik nu mijn Ipad icm Airplay (XBMC) om muziek te streamen. Aan de Raspberry Pi zit een HDMI switch met coaxial audio out. Deze sluit ik weer aan op mijn HK DAC. Ik heb de HK DAC 2e hands gekocht, de vorige eigenaar heeft er de nodige modificaties op uitgevoerd:
DSC_1550.jpg
Het geluid is prima, maar jammer genoeg vertoont de HDMI switch regelmatig kuren, waardoor het audio signaal verdwijnt. Hierdoor is het geen fijne oplossing voor plug en play gebruik.

Ik ben nu aan het kijken wat ik kan doen om een meer gebruiksvriendelijke oplossing te krijgen en misschien nog wat kan toevoegen om het geluid zelfs nog iets te verbeteren. Ik denk aan het volgende:
- Volumio als muziekspeler (http://volumio.org/)
- Raspberry Pi als streamer, omdat ik die al heb, maar mogelijk een upgrade naar een UDOO (http://www.udoo.org/) omdat ik in de toekomst wat met room correction wil spelen (brutefir of iets dergelijks)

Waar ik nog niet uit ben is de DAC. Ik heb dus een gemodificeerde HK DAC (CS4397), maar ik heb nog iets nodig om van I2S of USB naar SPDIF te komen. Omdat ik toch wat moet aanschaffen overweeg ik een paar andere oplossingen:

I2S naar SPDIF omzetter:
- HifiBerry DIGI (http://www.hifiberry.com/hbdigi), I2S naar SPDIF

Een USB naar SPDIF omzetter zou ook kunnen, maar ik zoek nog een goede betaalbare omzetter gebaseerd op XMOS.

Of een nieuwe DAC, I2S naar RCA:
- HifiBerry DAC (http://www.hifiberry.com/dac), PCM5102A, I2S naar RCA
- ES9023 DAC (http://www.diyinhk.com/shop/home/26-24b ... lator.html), I2S naar RCA

Maar dan heb ik ook een USB naar I2S omzetter nodig:
- XMOS USB naar I2S (http://www.diyinhk.com/shop/home/18-xmo ... lator.html)
hannesie schreef:
Ik heb net even zitten luisteren naar de HiFiBerry dac, zeg maar de voorloper van de Digi.
Als je al een Dac hebt is dat wel normaliter de weg te gaan, omdat je dan flexibeler bent met de keuze van DAC.

Nu ik zo heb zitten luisteren, merk ik dat hij een heftige concurrent is van de HK-DAC.
Hans kan al een aantal oplossingen vergelijken en ik ben benieuwd hoe bovenstaande oplossingen ten op zichte van elkaar geranked zouden kunnen worden. Kan iemand mij uitleggen waarom de HK-DAC vol zit met componenten die gemodificeerd kunnen worden en dat beide bovenstaande DAC's (PCM5102A en ES9023) hele kale bordjes zijn? Zijn deze bordjes dan ook automatisch minder of zit er gewoon meer functionaliteit in deze DAC chips geintegreerd?
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Je woont in Arnhem, zie ik, en dan is het dubbel jammer dat je gisteren niet in Groesbeek was.

Ik heb daar de Raspberry laten horen met die HiFiBerry dac, dus direct gekoppeld aan de RPI en de P5 voor de I2S uit.
Hier thuis heb ik ook de HK DAC, en ik durf de RPI er rustig naast te laten afspelen.

Misschien dat er mensen zijn die een indruk kunnen geven hoe de Luidsprekers klonken van Piet1955 met de RD40, want die hebben de aansturing gehad van de RPI/HiFiBerry.

Ik ga morgen eens kijken of het gekoppeld kan worden met de Squeezzeplug, de Kernel update moet, als ik het goed heb, er ook op kunnen uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

Zo een Pi lijkt mij ook nog wel wat, alleen jammer dat JRiver er nog niet op kan draaien.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Als je de muziek op een server hebt die NFS of CIFS heeft, hoef je toch geen JRiver meer te draaien.

Dan zit er niks meer tussen dan nodig. :mrgreen:
Behalve de tablet of PC met Gnome Music Player via Windows, daar kun je ook skins e.d. bij gebruiken dat het lijkt op JRiver. :D

@ Mark_H.
http://forum.zelfbouwaudio.nl/download/ ... &mode=view
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

Al mijn muziek bestanden staan op een externe schijf. Helaas bezit Ik geen server.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Daar zou je dus een 2e RPI voor kunnen gebruiken als server. :rofl:
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

Ik kom dan denk ik toch uit bij een mooi Asus bordje :mrgreen:
Gebruikersavatar
FR_Aad
Berichten: 5545
Lid geworden op: do 11 dec 2008, 21:47
Locatie: 010

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door FR_Aad »

Zweitse schreef:
Ik kom dan denk ik toch uit bij een mooi Asus bordje :mrgreen:
Da's qua kosten toch wel iets als dat verhaal met appels en peren hoor. :mrgreen:
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door hannesie »

Een Thin Client kan ook goed als servertje.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Squeezebox opvolger maken

Bericht door Zweitse »

FR_Aad schreef:
Zweitse schreef:
Ik kom dan denk ik toch uit bij een mooi Asus bordje :mrgreen:
Da's qua kosten toch wel iets als dat verhaal met appels en peren hoor. :mrgreen:
Voor rond de €70 heb je al een leuk bordje van Asus.
Plaats reactie

Terug naar “Streaming Media/Apparatuur”