Bandor 150SW/8C

Alles over speaker units

Moderator: Beheerdersteam

JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bandor 150SW/8C

Bericht door JeroenKV »

Ik zoek een woofer voor onder mijn ESL en eventueel voor toekomstige conus breedbanders. Dit lijkt een goede optie, door o.a. zijn snelheid.
http://www.bandor.com/bandor150r.htm

Gesloten kast van 58 liter zou een F3 van 30hz moeten geven. Ik wil hem op 250 hz crossen.

Wat vinden jullie van deze unit in een gesloten kast? Of kan ik hem b.v. beter in een TL stoppen?
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik lees nu op het net een inhoud van 30 - 48 liter voor een gesloten kast met deze unit. Wat is het verwachte effect van dit volumeverschil?

Kent iemand verder nog ontwerpen met deze unit? (ook andere kastprincipes).
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Ik ken de unit niet, maar als het kan zou ik altijd voor gesloten gaan, en aangezien je ESL's hebt zou ik ook gaan voor een Qtc van 0,5.

Alle andere kastconstructies en hogere Qtc's leveren een trager geluid op en dat wil je juist niet!
Een hogere Qtc levert een beter impuls gedrag op en een droger geluid, wat beter in de buurt van je ESL's komt. En dan nog zal het laag naijlen.

Ik zal hem vanavond eens in Audiocad zetten, kijken met wat voor inhoud hij komt.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Maurice schreef:
Ik ken de unit niet, maar als het kan zou ik altijd voor gesloten gaan, en aangezien je ESL's hebt zou ik ook gaan voor een Qtc van 0,5.

Alle andere kastconstructies en hogere Qtc's leveren een trager geluid op en dat wil je juist niet!
Een hogere Qtc levert een beter impuls gedrag op en een droger geluid, wat beter in de buurt van je ESL's komt. En dan nog zal het laag naijlen.

Ik zal hem vanavond eens in Audiocad zetten, kijken met wat voor inhoud hij komt.
Een Qtc van 0.5 lijkt mij ook het best!! Ben benieuwd wat er uit Audiocad komt!!
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

JeroenKV schreef:
Ben benieuwd wat er uit Audiocad komt!!
Nou, bij deze dan ;)

Ik heb op de site geen info kunnen vinden over inbouwmaten etc, dus heb ik hier wat gegokt en gespeeld om op een juiste Sd te komen. Verder heb ik een Xmax van 4 mm gegokt, want ook hierover kon ik niets vinden. Ik vergelijk het dan met de xmax van een 18cm scan-speak.
Ik heb gekozen om 8 ohm nominaal te gebruiken.

Hieronder de ingevulde en berekende data:
Afbeelding

En dit levert bij een Qtc van 0,5 het volgende op:
Afbeelding

Beetje grote kast nodig! 150 liter is nogal niet wat :shock:
Ook ben ik bang dat je snel in de vervorming zult zitten met deze unit, aangezien een 15cm membraam wel klein is.
Ik zou dan ook zeker twee subs maken voor een stereo opstelling.
Ik weet niet waar je woont, maar ik wil eventueel ook wel eens mijn testsub naast jouw ESL's willen hebben, welke alleen een Qtc van 0,57 heeft en dan 30Hz bij -3dB haalt.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik snap die waarde ook niet, want een inhoud van 30 - 48 liter wordt aangeraden.... :shock: http://www.bandor.com/products_frame.htm &
http://www.thielesmall.com/database.asp

De 16 ohm versie zelfs 14 - 25 lilter!!
Laatst gewijzigd door JeroenKV op ma 08 aug 2005, 20:11, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

JeroenKV schreef:
Ik snap die waarde ook niet, want een inhoud van 30 - 48 liter wordt aangeraden.... :shock: http://www.thielesmall.com/database.asp

Hier komt hij uit op 58 liter (met Qtc 0.707) http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Met een Qtc van 0,707 komt Audiocad uit op 53 liter.

30 liter levert een Qtc op van 0,88, met een resonantie frequentie van 53Hz.
45 liter levert een Qtc op van 0,75, met een resonantie frequentie van 46Hz.

Ik denk dat deze unit ook beter geschikt is voor BR.... Maar kan dit niet echt onderbouwen.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Maurice schreef:
JeroenKV schreef:
Ik snap die waarde ook niet, want een inhoud van 30 - 48 liter wordt aangeraden.... :shock: http://www.thielesmall.com/database.asp

Hier komt hij uit op 58 liter (met Qtc 0.707) http://www.linearteam.dk/default.aspx?pageid=newdriver
Met een Qtc van 0,707 komt Audiocad uit op 53 liter.

30 liter levert een Qtc op van 0,88, met een resonantie frequentie van 53Hz.
45 liter levert een Qtc op van 0,75, met een resonantie frequentie van 46Hz.

Ik denk dat deze unit ook beter geschikt is voor BR.... Maar kan dit niet echt onderbouwen.
Gelsoten raden ze bij Bandor voor 8 ohm 30 - 48 liter aan en bij 16 ohm zelfs 14 - 25 liter..... http://www.bandor.com/products_frame.htm

In BR staan er ook waarden.

Heb jij enig idee hoe dit kan??
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Ze rekenen gewoon met een hogere Q voor de luidspreker in de box. Dan kun je de kast zo klein maken als je zelf wilt.
Met dempingsmateriaal kun je het volume ook nog zo'n 20% verkleinen. De theorie hierachter kan ook worden gevonden in de boeken die ervoor zijn. Ik raad je aan het boek van Vance Dickason 'Luidsprekerkasten Ontwerpen' eens te raadplegen (er staat minstens één exemplaar bij De Slegte).

Het is overigens wel logisch dat je met een woofer met een Qts van 0,47 op een erg grote kast uitkomt als je het systeem op een Q van 0,57 wil tunen. Met een Q van 0,5 wordt hij zelfs groter dan 500 liter.

Misschien is het een optie om hem in een 'lekke' kast te bouwen Dynaudio (ook hoge Qts) deed dat met behulp van een variovent.
Je zou hiervoor een behuizing met een gat aan de achterzijde ter groote van de woofer kunnen maken en dit gat gaan dempen met vilt o.i.d. Met de dichtheid van dit vilt kun je de kast afstemmen tot een gewenst resultaat is bereikt.

Ik moet wel zeggen dat ik die Bandor een exotische keus vind, waarom kies je die? Het kleinere broertje heb ik trouwens wel eens gehoord in combinatie met een Newform-Research magnetostatische tweeter; een erg fraaie combinatie. Die combinatie heeft ook wel eens in zo'n luidsprekerspecial gestaan.
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Ik zou gewoon uitkijken voor een andere unit die wel geschikt is voor een gesloten kast.
Wil je dan een beetje lage Fs halen, dan moet je echter wel investeren, bijvoorbeeld de unit die ik heb: scan-speak 23W4557, oftewel de revelator subunit.

Als je niet te ver weg woont dan wil ik best eens langskomen met mijn sub, alleen heeft die wel een Qtc van 0,57.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Maurice schreef:
Ik zou gewoon uitkijken voor een andere unit die wel geschikt is voor een gesloten kast.
Wil je dan een beetje lage Fs halen, dan moet je echter wel investeren, bijvoorbeeld de unit die ik heb: scan-speak 23W4557, oftewel de revelator subunit.

Als je niet te ver weg woont dan wil ik best eens langskomen met mijn sub, alleen heeft die wel een Qtc van 0,57.
Maf dat een speaker met een Qts van 0.47 niet geschikt is voor een gesloten kast.... volgens Vance Dickason (ja ja gelezen) is dit toch ideaal?
Of is een TL beter toepasbaar? Hoe lang zou ik die moeten maken voor een afstemming op 30 hz? (2.5 meter?)

Goeie tip die Scanspeaker! Ik zal eerst maar eens zorgen dat de ESL het echt goed doen. :wink: Maar bedankt voor het aanbod!
Gebruikersavatar
Maurice
Berichten: 140
Lid geworden op: zo 12 dec 2004, 21:27
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door Maurice »

Ben jij niet ook ooit met een dipole sub begonnen?
Want van wat ik altijd begrepen heb, is dit 1 van de weinige subs die enigszins een ESL kunnen bijbenen.

Ik ben trouwens ook wel benieuwd wat mijn scans in een dipole doen. Als jij de testkast maakt, dan kom ik met mijn twee scans en versterking (HS200) ;)
Gebruikersavatar
sietse
Berichten: 4993
Lid geworden op: do 07 okt 2004, 16:03
Locatie: Dokkum

Bericht door sietse »

Hoi JeroenKV
Jeroen schreef:
Of is een TL beter toepasbaar? Hoe lang zou ik die moeten maken voor een afstemming op 30 hz? (2.5 meter?)
Die lengte klopt wel aardig en ik zou mij kunnen voorstellen dat het model van zo'n TL zo te maken is dat je er een esl bij kunt (niet er in) integreren.
Of een breedbander, of breedbandige bas mid er in. (is gebruikelijker)
Maar het is maar net wat je wilt.

Je bent al een tijd aan het zoeken. Wat mij even niet duidelijk is, of het om 1 of 2 projecten gaat.

Groet Sietse
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
Maf dat een speaker met een Qts van 0.47 niet geschikt is voor een gesloten kast.... volgens Vance Dickason (ja ja gelezen) is dit toch ideaal?
Kan prima maar dan moet je geen Q van 0,5 willen.

Het is de combinatie van Qts en Fs die bepaalt of een unit geschikt is voor een bepaald type kast, de Vas heb je weer nodig voor het volume (hoge Vas is meestal een grote kast).
In het boek van Klinger staat de vuistregel dat de Fs/Qts tussen de 40 en 80 moet liggen. Dit is een vuistregel dus geen wet van Meden en Persen.
De Bandor ligt mooi tussen die waarden en is dus optimaal geschikt voor een gesloten kast.

Mijn ervaringen met zijn kleinere broer doen vermoeden dat de Bandor prima geschikt zou kunnen zijn met een elektrostatische midden- en hogetoner. Een latere uitvoering van de eerder genoemde luidspreker had een metalen woofer uit de Seas Excel serie. Die vond ik minder presteren dan de luidspreker met de Bandor.
Laatst gewijzigd door richard op ma 08 aug 2005, 22:02, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
voodooless
Berichten: 4775
Lid geworden op: di 02 nov 2004, 23:23
Locatie: Arnhem
Contacteer:

Bericht door voodooless »

richard schreef:
de Vas heb je weer nodig voor het volume (hoge Vas is meestal een grote kast).
Een groot verschil tussen Qts en Qes zorgt geloof ik ook weer voor een grotere kast.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

deepspace schreef:
richard schreef:
de Vas heb je weer nodig voor het volume (hoge Vas is meestal een grote kast).
Een groot verschil tussen Qts en Qes zorgt geloof ik ook weer voor een grotere kast.
Dat zou goed kunnen, de verschillende parameters hebben onderling een relatie met elkaar; als de ene vergroot compenseert dat weer met de andere waarde.
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

-3db rond de 45 hz met een qtc van 0.707 is toch een erg mooie gesloten kast? Of mis ik hier iets?

Met een qtc van 0.707 is het in vergelijking met qtc 0.5 niet zo dat je gelijk boem bas hebt. Je hebt alleen wat meer druk dan met een lagere qtc. en een ietsie pietsie slechter impuls gedrag.

Die maten op de bandor site kloppen prima, als je de demping meerenket in het volume van je kast.

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
-3db rond de 45 hz met een qtc van 0.707 is toch een erg mooie gesloten kast? Of mis ik hier iets?

Met een qtc van 0.707 is het in vergelijking met qtc 0.5 niet zo dat je gelijk boem bas hebt. Je hebt alleen wat meer druk dan met een lagere qtc. en een ietsie pietsie slechter impuls gedrag.

Die maten op de bandor site kloppen prima, als je de demping meerenket in het volume van je kast.

Groeten Roland
@Ronald
Misschien ligt daar inderdaad wel de oplossing!! Het impulsgedrag van de Bandor 150 is juist erg goed door de super llichte conus en zware magneet. Afstemming op Qts 0.707 heeft dan waarschijnlijk minder gevolgen voor de snelheid? :?


@Maurice
Ik ben nogsteeds aan het zoeken voor mijn ESL's. Dipole lijkt leuk maar geeft toch wat problemen ivm met plaatsing en afval. Goede woofers voor dipole zijn lastig te vinden. De XLS-en van Peerless worden mij door S&C afgeraden. Ik zal nog eens vragen wat zij als goede woofer zien. Een dipole is trouwens erg makkelijk te maken. Gewoon 5 plakjes MDF van 30 bij 30 cm (U profiel).

De Bandor komt qua klank waarschijnlijk dicht in de buurt van een ESL. En ook zal hij erg mooi doorlopen naar 250hz. Een f3 van 45hz in een geslote kast van 48 liter is natuurlijk prima!!
Gebruikersavatar
Roland
Berichten: 2136
Lid geworden op: wo 01 dec 2004, 18:52
Locatie: Groningen
Contacteer:

Bericht door Roland »

Ik zou me me inderdaad niet la te veel zorgen maken over het impuls gedrag in een gesloten kast met qtc 0.707.

Goed theoreties is een kast met 0.5777 qtc iets beter in impuls gedrag, maar die geven ook iets minder druk.

bottom line lijkt mij: pirma driver voor een gesloten kast.

Alleen die missende xmax gegevens zijn een beetje raar, als die nu echt heel laag zouden vblijken te zijn heb je een probleem.

Wat is het rendement van je esl?

Groeten Roland
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Roland schreef:
Ik zou me me inderdaad niet la te veel zorgen maken over het impuls gedrag in een gesloten kast met qtc 0.707.

Goed theoreties is een kast met 0.5777 qtc iets beter in impuls gedrag, maar die geven ook iets minder druk.

bottom line lijkt mij: pirma driver voor een gesloten kast.

Alleen die missende xmax gegevens zijn een beetje raar, als die nu echt heel laag zouden vblijken te zijn heb je een probleem.

Wat is het rendement van je esl?

Groeten Roland
Het rendement van mijn ESL probeer ik nog omhoog te krijgen, maar ik ga waarschijnlijk toch actief filteren.

Het leuke aan de Bandor is dat ik hem in de toekomst ook goed met b.v. een Bandor 50 kan combineren.

Ik zal audiodome eens bellen over hoe hij de Bandor 150 toepast.
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

Goedkope carwoofers voor in de hoedenplank zijn meestal goede kandidaten voor een open baffle.
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

richard schreef:
Goedkope carwoofers voor in de hoedenplank zijn meestal goede kandidaten voor een open baffle.
Ik denk dat ik open baffle maar laat voor wat het is. Vanmiddag bij S&C nog eens vragen wat een goede woofer zou kunnen zijn. Omdat ik hem wil laten doorlopen tot 250hz moet de klank wel erg goed zijn. Bij goedkope carwoofers krijg ik niet echt een goed gevoel (na ervaring uit het verleden met JBL's).

Volgens Audiodome is toepassing in een TL ook een goede optie, dan haalt de Bandor 150 de 20hz. Zal wel een aardige lijn worden...... Gesloten kan echter ook prima.

Hier stopt iemand een Bandor 150 (dubbele spoel) in 20 liter http://www.diyaudio.com/forums/showthread/t-16151.html
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Inmiddels een reactie van Bandor gehad (Doreen). Ze stuurt mij een borchure met toepassingsmogelijkheden voor alle Bandor units.

De 150 is erg geschikt voor een TL, maar doet het ook goed in een gesloten behuizing.

De Scanspeak 18S/8535 in 20 liter met 52/33 Hz (-3dB/-8dB) lijkt ook een mooie optie. Ook de 18W/8531G revelator doet het goed in 16 liter met 57/36 Hz (-3dB/-8dB). Een f3 rond de 50hz lijkt lekker, want normale room gain geeft daar toch meestal een boost?
Gebruikersavatar
richard
Berichten: 11059
Lid geworden op: wo 17 nov 2004, 23:26
Locatie: Een aanzienlijk dorp

Bericht door richard »

JeroenKV schreef:
Inmiddels een reactie van Bandor gehad (Doreen). Ze stuurt mij een borchure met toepassingsmogelijkheden voor alle Bandor units.
[roddel]Wist je dat ze getrouwd is geweest met Ted Jordan? Na hun scheiding is ze voor zichzelf begonnen.[/roddel]
JeroenKV
Berichten: 1243
Lid geworden op: za 22 jan 2005, 20:28

Bericht door JeroenKV »

Ik heb een adres waar ik Bandor kan luisteren!! De opzet die ik kan beluisteren is een Bandor 150 in TL met daarboven 2 Bandor 50-ers. Er wordt gecrossed op 600hz. Ik ben erg benieuwd!!
Plaats reactie