zelfbouw 2-weg systeem
Moderator: Beheerdersteam
zelfbouw 2-weg systeem
Beste forumleden van zelfbouwaudio.nl,
Ik ben nieuw hier op het forum, en vond dit forum toevallig. Gezien de naam alleen al leek het mij het ideale medium om misschien wat meer kennis te verkrijgen op dit gebied.
Ik loop al een tijdje rond met het idee om zelf een paar luidsprekers te maken. Nu wordt dit voor mij de eerste keer, dus ik heb nog een hoop te leren, en hoop middels dit forum misschien wat hulp te krijgen van audio-fanaten. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met bouwen, en ben ik me nog aan het inlezen van de technische aspecten. Ik heb zelf al wel redelijk wat ervaring met verscheidene (soorten) speakers, en luister dagelijks naar een setje Teufels naar volle tevredenheid.
Mijn idee is om een 2-weg boekenplankluidspreker te maken, dit omdat dat makkelijker is dan een 3-weg me dunkt, en ook omdat het wat goedkoper is. Maar na wat oriënteren leek het me toch handig om te beginnen met de luidspreker keuze, immers zou de rest daarop ontworpen moeten worden. Ik heb zelf totaal geen ervaring met merken en producten op dat gebied.
Nu kwam ik toevallig op de volgende drie speakers terecht (woofer-middriver en tweeter).
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=3&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=58
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=144
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=5&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=131
Zoals gezegd heb ik geen ervaring met de merken e.d. maar het merk audax vond ik regelmatig terug op soortgelijke fora. Om het verhaal niet te lang te houden op het begin, zijn dit goede speakers voor een "aftast" project? En zouden deze luidsprekers goed samen gaan?
Het eerste wat mij op valt is het verschil in SPL, (87db/1w/1m t.o.v. 91db/1w/1m), zou dit wat uit maken?
Ik heb in ieder geval een hoop vragen, en hoop dat er wat hobbyisten hier zijn die het leuk vinden om wat te helpen.
Ik ben nieuw hier op het forum, en vond dit forum toevallig. Gezien de naam alleen al leek het mij het ideale medium om misschien wat meer kennis te verkrijgen op dit gebied.
Ik loop al een tijdje rond met het idee om zelf een paar luidsprekers te maken. Nu wordt dit voor mij de eerste keer, dus ik heb nog een hoop te leren, en hoop middels dit forum misschien wat hulp te krijgen van audio-fanaten. Zoals gezegd heb ik geen ervaring met bouwen, en ben ik me nog aan het inlezen van de technische aspecten. Ik heb zelf al wel redelijk wat ervaring met verscheidene (soorten) speakers, en luister dagelijks naar een setje Teufels naar volle tevredenheid.
Mijn idee is om een 2-weg boekenplankluidspreker te maken, dit omdat dat makkelijker is dan een 3-weg me dunkt, en ook omdat het wat goedkoper is. Maar na wat oriënteren leek het me toch handig om te beginnen met de luidspreker keuze, immers zou de rest daarop ontworpen moeten worden. Ik heb zelf totaal geen ervaring met merken en producten op dat gebied.
Nu kwam ik toevallig op de volgende drie speakers terecht (woofer-middriver en tweeter).
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=3&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=58
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=144
http://www.audax-speaker.de/index.php?m ... cles&index[shop_articles][action]=details&index[shop_articles][category]=5&index[shop_articles][data][shop_articles_id]=131
Zoals gezegd heb ik geen ervaring met de merken e.d. maar het merk audax vond ik regelmatig terug op soortgelijke fora. Om het verhaal niet te lang te houden op het begin, zijn dit goede speakers voor een "aftast" project? En zouden deze luidsprekers goed samen gaan?
Het eerste wat mij op valt is het verschil in SPL, (87db/1w/1m t.o.v. 91db/1w/1m), zou dit wat uit maken?
Ik heb in ieder geval een hoop vragen, en hoop dat er wat hobbyisten hier zijn die het leuk vinden om wat te helpen.
Re: zelfbouw 2-weg systeem
EMP schreef:Beste forumleden van zelfbouwaudio.nl,
De geplaatste linkjes geven een error!
Maar wil je zelf iets ontwikkelen ,er zijn ook aardig wat bouwpaketten te koop hoor.
De ontwerper heeft dan al het moeilijke werk voor je gedaan.
Dat is raar, de links werken bij mij ook niet meer, maar de types zijn :
Woofer "AUDAX AT170G4"
Tweeter "AUDAX AW025M3"
Beide staan ze op proraum (gezien de links niet werken, verwacht ik dat proraum wel ergens bovenaan komt te staan bij een Google zoekopdracht).
Ik heb inderdaad gezien dat er complete ontwerpen zijn die gebruikt kunnen worden, ik ben me er ook ook van bewust dat dat waarschijnlijk een beter resultaat gaat opleveren (wel iets duurder), maar het leek me leuk om het ontwerp zelf te doen, en de keuze voor de componenten e.d. ook zelf te doen.
Woofer "AUDAX AT170G4"
Tweeter "AUDAX AW025M3"
Beide staan ze op proraum (gezien de links niet werken, verwacht ik dat proraum wel ergens bovenaan komt te staan bij een Google zoekopdracht).
Ik heb inderdaad gezien dat er complete ontwerpen zijn die gebruikt kunnen worden, ik ben me er ook ook van bewust dat dat waarschijnlijk een beter resultaat gaat opleveren (wel iets duurder), maar het leek me leuk om het ontwerp zelf te doen, en de keuze voor de componenten e.d. ook zelf te doen.
meet technisch niet het beste wat er te koop is maar dat kan ook niet voor dat geldEMP schreef:Dat is raar, de links werken bij mij ook niet meer, maar de types zijn :
Woofer "AUDAX AT170G4"
Tweeter "AUDAX AW025M3"
Ben over het algemeen weinig projectjes tegengekomen met Audax drivers maar er zal vast wel iets leuks van te maken zijn.
Voor 45 euri per kant aan drivers kun je ook niet echt een buil vallen.
De grootste uitdaging is het filter ,kan ik je helaas niet bij helpen
Tip plaats even kopieën uit paint van de drivers op het forum ,denk dat je dan wat meer bijval en of suggesties krijgt!
"meet technisch niet het beste wat er te koop is maar dat kan ook niet voor dat geld
"
Dat snap ik, aan de andere kant lijkt het me niet verstandig als eerste projectje in de weer te gaan met dure speakers, als ik er nog niet de volle potentie uit kan halen. Dat is misschien leuk als 2e en 3e project, ik wil dit meer graag doen omdat ik het bouwen erg leuk vind, en ik hiermee wat kennis/ervaring mee hoop op te doen.
"Ben over het algemeen weinig projectjes tegengekomen met Audax drivers maar er zal vast wel iets leuks van te maken zijn.
Voor 45 euri per kant aan drivers kun je ook niet echt een buil vallen."
Inderdaad qua prijs zou er weinig mis kunnen gaan. Maar ik denk dat de meeste hifi setjes van de mediamarkt om en rond de 100-200 Euro niet betere speakers hebben? Verder kan ik zelf over Audax heel weinig vinden, ik las ergens dat het een jaartje of 10 terug failliet is gegaan en dat proraum de machinerij/ontwerpen/kennis heeft overgekocht en ermee verder is gegaan, echt duidelijk werd het verhaal me niet maar zoiets begreep ik eruit.
"De grootste uitdaging is het filter ,kan ik je helaas niet bij helpen
"
Ik zag kant en klare 2-weg filters her en der op audio-onderdelen sites, (van merken als Beyma?) met kantelfrequenties van 1800 hz of 3khz 12db/octaaf. Zou ik aan de hand van de grafieken die Proraum erbij levert een filter kunnen kiezen? Ik zie bijvoorbeeld dat de woofer van 100 tot 2000 hzt "continu" op die 87db speelt (tenminste, beetje op en neer 87/86/85) en bij 2khz (85 db) flink in elkaar zakt tot 3khz (81db).
De tweeter pakt bij 2khz met 87db op en speelt vanaf 3-10khz "vlak"(89-91db) door. Logischer wijs zou ik concluderen dat de kantelfrequentie dan ergens bij 2khz zou moeten komen? Of redeneer ik hier onjuist?
"Tip plaats even kopieën uit paint van de drivers op het forum ,denk dat je dan wat meer bijval en of suggesties krijgt!"
Bedoel je de ontwerptekening met de maten e.d.?
Dat snap ik, aan de andere kant lijkt het me niet verstandig als eerste projectje in de weer te gaan met dure speakers, als ik er nog niet de volle potentie uit kan halen. Dat is misschien leuk als 2e en 3e project, ik wil dit meer graag doen omdat ik het bouwen erg leuk vind, en ik hiermee wat kennis/ervaring mee hoop op te doen.
"Ben over het algemeen weinig projectjes tegengekomen met Audax drivers maar er zal vast wel iets leuks van te maken zijn.
Voor 45 euri per kant aan drivers kun je ook niet echt een buil vallen."
Inderdaad qua prijs zou er weinig mis kunnen gaan. Maar ik denk dat de meeste hifi setjes van de mediamarkt om en rond de 100-200 Euro niet betere speakers hebben? Verder kan ik zelf over Audax heel weinig vinden, ik las ergens dat het een jaartje of 10 terug failliet is gegaan en dat proraum de machinerij/ontwerpen/kennis heeft overgekocht en ermee verder is gegaan, echt duidelijk werd het verhaal me niet maar zoiets begreep ik eruit.
"De grootste uitdaging is het filter ,kan ik je helaas niet bij helpen
Ik zag kant en klare 2-weg filters her en der op audio-onderdelen sites, (van merken als Beyma?) met kantelfrequenties van 1800 hz of 3khz 12db/octaaf. Zou ik aan de hand van de grafieken die Proraum erbij levert een filter kunnen kiezen? Ik zie bijvoorbeeld dat de woofer van 100 tot 2000 hzt "continu" op die 87db speelt (tenminste, beetje op en neer 87/86/85) en bij 2khz (85 db) flink in elkaar zakt tot 3khz (81db).
De tweeter pakt bij 2khz met 87db op en speelt vanaf 3-10khz "vlak"(89-91db) door. Logischer wijs zou ik concluderen dat de kantelfrequentie dan ergens bij 2khz zou moeten komen? Of redeneer ik hier onjuist?
"Tip plaats even kopieën uit paint van de drivers op het forum ,denk dat je dan wat meer bijval en of suggesties krijgt!"
Bedoel je de ontwerptekening met de maten e.d.?
Misschien in de aangeboden sectie even bladeren?
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=19532
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19521
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19521
Was het maar zo makkelijk. Er moet een custom filter ontworpen worden voor de gebruikte drivers en behuizing. Is geen ramp overigens. Daar zijn een aantal leden erg bedreven in.Ik zag kant en klare 2-weg filters her en der op audio-onderdelen sites, (van merken als Beyma?) met kantelfrequenties van 1800 hz of 3khz 12db/octaaf. Zou ik aan de hand van de grafieken die Proraum erbij levert een filter kunnen kiezen? Ik zie bijvoorbeeld dat de woofer van 100 tot 2000 hzt "continu" op die 87db speelt (tenminste, beetje op en neer 87/86/85) en bij 2khz (85 db) flink in elkaar zakt tot 3khz (81db).
Dus als ik het goed begrijp zou ik na de keuze voor de drivers, de kast moeten ontwerpen op de drivers, en het filter op die combinatie?SuperR schreef:Misschien in de aangeboden sectie even bladeren?![]()
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic ... 21&t=19521Was het maar zo makkelijk. Er moet een custom filter ontworpen worden voor de gebruikte drivers en behuizing. Is geen ramp overigens. Daar zijn een aantal leden erg bedreven in.Ik zag kant en klare 2-weg filters her en der op audio-onderdelen sites, (van merken als Beyma?) met kantelfrequenties van 1800 hz of 3khz 12db/octaaf. Zou ik aan de hand van de grafieken die Proraum erbij levert een filter kunnen kiezen? Ik zie bijvoorbeeld dat de woofer van 100 tot 2000 hzt "continu" op die 87db speelt (tenminste, beetje op en neer 87/86/85) en bij 2khz (85 db) flink in elkaar zakt tot 3khz (81db).
bedankt voor de link trouwens, mocht ik geinteresseerd zijn, dan stuur ik je wel een PB.
Inderdaad. Kort door de bocht;
-bepaalt het volume van de behuizing of het plaatsen van een bass-reflex "pijp" de laagweergave van de woofer
-bepaalt de breedte en vorm van de behuizing of er nog een boost in het hoog komt
-bepaalt de stijfheid van de kast of je panelen gaan meetrillen en ook geluid gaan maken
-bepaalt een mogelijke vulling van de binnenkant van de luidspreker hoe makkelijk de drukgolven in de luidspreker kunnen verplaatsen
Vervolgens heb je twee drivers en die moet je op elkaar zien "aan te sluiten". Ergens moet een tweeter het van de woofer over nemen. Mechanisch gezien zijn ze beide goed voor specifieke frequentiegebieden. Door ze op elkaar aan te sluiten creëer je een mengvorm tussen het beste uit beide werelden. Het mengen is de functie van het filter. Door "frequentieafhankelijke weerstanden" te combineren kun je filters maken die er voor zorgen dat de woofer alleen in zijn werkgebied opereert en de tweeter alleen in dat van hem. Het gebied waarin de tweeter het van de woofer overneemt veroorzaakt nog wel eens wat zorgen.
-bepaalt het volume van de behuizing of het plaatsen van een bass-reflex "pijp" de laagweergave van de woofer
-bepaalt de breedte en vorm van de behuizing of er nog een boost in het hoog komt
-bepaalt de stijfheid van de kast of je panelen gaan meetrillen en ook geluid gaan maken
-bepaalt een mogelijke vulling van de binnenkant van de luidspreker hoe makkelijk de drukgolven in de luidspreker kunnen verplaatsen
Vervolgens heb je twee drivers en die moet je op elkaar zien "aan te sluiten". Ergens moet een tweeter het van de woofer over nemen. Mechanisch gezien zijn ze beide goed voor specifieke frequentiegebieden. Door ze op elkaar aan te sluiten creëer je een mengvorm tussen het beste uit beide werelden. Het mengen is de functie van het filter. Door "frequentieafhankelijke weerstanden" te combineren kun je filters maken die er voor zorgen dat de woofer alleen in zijn werkgebied opereert en de tweeter alleen in dat van hem. Het gebied waarin de tweeter het van de woofer overneemt veroorzaakt nog wel eens wat zorgen.
Het type kast dat je wil gaan bouwen en de parameters van de te gebruiken woofer hebben een relatie met elkaar. Niet iedere woofer is geschikt voor een bepaald type behuizing.
Stel dus eerst het type behuizing vast; hoorn, basreflex, gesloten of transmissielijn om de belangrijkste typen te noemen.
Een hoorn of TL zijn doorgaans groot, en vallen daardoor af als boekenplankmodel. Met een kleine gesloten behuizing krijg je doorgaans niet zo veel laag, waarschijnlijk wordt een kleine basreflex dan de meest voor de hand liggende optie.
Kies dan een woofer die het goed doet in een basreflex, meestal kun je dat wel aan de combinatie van parameters herkennen (of dat dan ook zo is voor die Audax?).
Maar je kan ook een willekeurig gekozen woofer invoeren in zo'n softwarepakketje en simuleren of er wat bruikbaars wat betreft diepgang, afmetingen en rendement uit komt.
Stel dus eerst het type behuizing vast; hoorn, basreflex, gesloten of transmissielijn om de belangrijkste typen te noemen.
Een hoorn of TL zijn doorgaans groot, en vallen daardoor af als boekenplankmodel. Met een kleine gesloten behuizing krijg je doorgaans niet zo veel laag, waarschijnlijk wordt een kleine basreflex dan de meest voor de hand liggende optie.
Kies dan een woofer die het goed doet in een basreflex, meestal kun je dat wel aan de combinatie van parameters herkennen (of dat dan ook zo is voor die Audax?).
Maar je kan ook een willekeurig gekozen woofer invoeren in zo'n softwarepakketje en simuleren of er wat bruikbaars wat betreft diepgang, afmetingen en rendement uit komt.
En sommige fabrikanten helpen je met het kiezen van een behuizing volume of configuratie. De "typical application" of "application note" van de woofer geeft daarbij over het algemeen wat inzicht.richard schreef:Het type kast dat je wil gaan bouwen en de parameters van de te gebruiken woofer hebben een relatie met elkaar. Niet iedere woofer is geschikt voor een bepaald type behuizing.
Als voorbeeld niet geheel toevallig de application note van de woofer die hier niks ligt te doen;
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830883.pdf
In dit geval zit alles er dus al bij? Dus bij de woofers(die jij geheel toevallig te koop hebt:)) hoef ik er enkel zorg voor uit te dragen een kast te ontworpen met een inhoud van 14,5L en een BR-pijp van 20cm lang en 7cm in doorsnee?SuperR schreef:En sommige fabrikanten helpen je met het kiezen van een behuizing volume of configuratie. De "typical application" of "application note" van de woofer geeft daarbij over het algemeen wat inzicht.richard schreef:Het type kast dat je wil gaan bouwen en de parameters van de te gebruiken woofer hebben een relatie met elkaar. Niet iedere woofer is geschikt voor een bepaald type behuizing.
Als voorbeeld niet geheel toevallig de application note van de woofer die hier niks ligt te doen;
http://www.tymphany.com/files/resources ... 830883.pdf
Ik neem aan dat de tweeter dan een eigen klankkast krijgt?
Als materiaal dacht ik aan 19mm MDF (omdat dat makkelijk te bewerken is, en minder werkt dan "echt" hout) en wil ik het geheel aan de buitenkant afwerken met hardhout. De kast wil ik plaatsen op 4 spikes als pootjes (vanwege de looks, maar ook om meetrillen van het oppervlakte waar ze op komen te staan te voorkomen).
Ik ging net dus even kort door de bocht met de inhoud, want de verhoudingen in de breedte/lengte van de kast zouden ook nog verschil uitmaken? Heb je trouwens ook nog application notes van de betreffende tweeter bijvoorbeeld?
Want ik neem aan dat beide speakers dus een aparte klankkast gaan krijgen? Ik lees ook wel eens dat men "foam" gebruikt aan de binnenkant van de kast om meespelen te voorkomen, heeft dit foam(bijvoorbeeld dat "eierschaal" vormig foam) ook nog invloed op de inhoud van de kast? En is vulmateriaal ook nodig in een BR-kast? Of alleen in een gesloten behuizing?
Ik was in eerste instantie van plan een gesloten behuizing te maken, maar als ik het zo begrijp ligt die keuze meer aan het type woofer dat er in komt (en de grote van de behuizing).
In een boekenkast kun je de luidsprekers beter op rubberen dempertjes zetten (ontkoppelen). Spikes koppelen en zijn bedoeld voor luidsprekers op een betonvloer.
De spikes die ik had gezien waren dus een soort kogelvormig pootje die uitmondt in een scherp puntje, die vervolgens op een ringetje met een rubbertje eronder komt.richard schreef:In een boekenkast kun je de luidsprekers beter op rubberen dempertjes zetten (ontkoppelen). Spikes koppelen en zijn bedoeld voor luidsprekers op een betonvloer.
Zoiets als deze ;
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=2273
Alleen zat er dan onder de platte ringetjes nog een rubbertje. Dan zou dit goed zijn toch?
Voordeel hiervan is dat ze te verstellen zijn, en de speaker-as dus ook te richten is afhankelijk van de hoogte van de plaatsing.
Nope, ik heb enkel de drivers, dus de twee woofers en twee tweeters.In dit geval zit alles er dus al bij? Dus bij de woofers(die jij geheel toevallig te koop hebt:)) hoef ik er enkel zorg voor uit te dragen een kast te ontworpen met een inhoud van 14,5L en een BR-pijp van 20cm lang en 7cm in doorsnee?
mag, maar hoeft niet. Als je hem zijn eigen ruimte geeft wordt er niet tegen hem aan geduwd als de woofer aan het bewegen is.Ik neem aan dat de tweeter dan een eigen klankkast krijgt?
19mm is een wat afwijkende maat. 18 mm is wel een hele gangbare maat.Als materiaal dacht ik aan 19mm MDF (omdat dat makkelijk te bewerken is, en minder werkt dan "echt" hout) en wil ik het geheel aan de buitenkant afwerken met hardhout.
Wat Richard zegt. Spikes/koppelen doe je als je de luidspreker "krachten" door wilt voeren naar een rigide lichaam zoals een betonnenvloer. Ga je dat op je zwevende laminaat doen zorg je er eigenlijk voor dat de vloer zo veel mogelijk gaat meetrillen.De kast wil ik plaatsen op 4 spikes als pootjes (vanwege de looks, maar ook om meetrillen van het oppervlakte waar ze op komen te staan te voorkomen).
Ja, de akoestische afstraling kan "last" hebben van de hoekpunten. Daar creer je nieuwe acoestische bronnen die weer invloed hebben op de totale prestatie. "Baffle step" is volgens mij een veelgebruikte term voor dat fenomeen.Ik ging net dus even kort door de bocht met de inhoud, want de verhoudingen in de breedte/lengte van de kast zouden ook nog verschil uitmaken?
Heb je trouwens ook nog application notes van de betreffende tweeter bijvoorbeeld?
Meestal worden deze enkel bij woofers geleverd. Daarbij is de kast namelijk van grote invloed. Wat je eigenlijk met de kast doet is het creeren van een extra stijfheid/gasveer die de gesommeerde dynamica van de woofer verandert. Een tweeter is daar minder gevoelig voor.
Schuim/wol of ander "licht" materiaal kan twee eigenschappen hebben.Ik lees ook wel eens dat men "foam" gebruikt aan de binnenkant van de kast om meespelen te voorkomen, heeft dit foam(bijvoorbeeld dat "eierschaal" vormig foam) ook nog invloed op de inhoud van de kast? En is vulmateriaal ook nodig in een BR-kast? Of alleen in een gesloten behuizing?
-De wanden minder akoestisch reflecterend maken zodat je minder resonanties hebt.
-De stijfheid van de in te drukken lucht veranderen.
Zowel bij een gesloten behuizing als bij een BR kan dat invloed hebben.
Ja het is de combinatie tussen de karakteristieken van de woofer en de behuizing die samen de prestatie in het laag bepalen.Ik was in eerste instantie van plan een gesloten behuizing te maken, maar als ik het zo begrijp ligt die keuze meer aan het type woofer dat er in komt (en de grote van de behuizing).
Nope, ik heb enkel de drivers, dus de twee woofers en twee tweeters.
Ja dat snapte ik, met "alles erbij" bedoelde ik meer dat ik de gegevens van de klankkast dus er al bij heb? (14,5L 20/7CM).
Wat Richard zegt. Spikes/koppelen doe je als je de luidspreker "krachten" door wilt voeren naar een rigide lichaam zoals een betonnenvloer. Ga je dat op je zwevende laminaat doen zorg je er eigenlijk voor dat de vloer zo veel mogelijk gaat meetrillen.
Aah, dus het moeten andere pootjes worden.
Ja, de akoestische afstraling kan "last" hebben van de hoekpunten. Daar creer je nieuwe acoestische bronnen die weer invloed hebben op de totale prestatie. "Baffle step" is volgens mij een veelgebruikte term voor dat fenomeen.
Is dit iets om specifiek rekening mee te houden? Of is het verstandiger dat eerst over te slaan, en later kijken of ik daar last van heb in de kast?
Meestal worden deze enkel bij woofers geleverd. Daarbij is de kast namelijk van grote invloed. Wat je eigenlijk met de kast doet is het creeren van een extra stijfheid/gasveer die de gesommeerde dynamica van de woofer verandert. Een tweeter is daar minder gevoelig voor.
Ok, zijn er wel dingen waar ik rekening mee moet hebben met de klankkast van de tweeter? Ik bedoel qua inhoud ongeveer, tussen zoveel en zoveel, of maakt dat (bijna) niks uit? Klinkt op zich wel logisch zoals je het zegt om de tweeter in een aparte kast te houden, zal alleen lastig worden met kabels om de wooferkast compleet af te scheiden van de bovenste kast, of ik moet gebruik maken van twee terminals en het filter extern plaatsen.
Schuim/wol of ander "licht" materiaal kan twee eigenschappen hebben.
-De wanden minder akoestisch reflecterend maken zodat je minder resonanties hebt.
Dus het is denk ik handig dat eerst achterwege te laten, en als de speaker verder klaar is dan te kijken of de kast resoneert, en zo ja in hoeverre heb ik daar last van?
Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens, het geheel begint me "een beetje te dagen". Er komt in ieder geval aardig wat bij kijken.
Ja dat snapte ik, met "alles erbij" bedoelde ik meer dat ik de gegevens van de klankkast dus er al bij heb? (14,5L 20/7CM).
Wat Richard zegt. Spikes/koppelen doe je als je de luidspreker "krachten" door wilt voeren naar een rigide lichaam zoals een betonnenvloer. Ga je dat op je zwevende laminaat doen zorg je er eigenlijk voor dat de vloer zo veel mogelijk gaat meetrillen.
Aah, dus het moeten andere pootjes worden.
Ja, de akoestische afstraling kan "last" hebben van de hoekpunten. Daar creer je nieuwe acoestische bronnen die weer invloed hebben op de totale prestatie. "Baffle step" is volgens mij een veelgebruikte term voor dat fenomeen.
Is dit iets om specifiek rekening mee te houden? Of is het verstandiger dat eerst over te slaan, en later kijken of ik daar last van heb in de kast?
Ok, zijn er wel dingen waar ik rekening mee moet hebben met de klankkast van de tweeter? Ik bedoel qua inhoud ongeveer, tussen zoveel en zoveel, of maakt dat (bijna) niks uit? Klinkt op zich wel logisch zoals je het zegt om de tweeter in een aparte kast te houden, zal alleen lastig worden met kabels om de wooferkast compleet af te scheiden van de bovenste kast, of ik moet gebruik maken van twee terminals en het filter extern plaatsen.
Dus het is denk ik handig dat eerst achterwege te laten, en als de speaker verder klaar is dan te kijken of de kast resoneert, en zo ja in hoeverre heb ik daar last van?
Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens, het geheel begint me "een beetje te dagen". Er komt in ieder geval aardig wat bij kijken.
Een tweeter is doorgaans aan de achterzijde dicht, er hoeft geen apart compartiment voor gemaakt te worden. Voor de puristen is een apart volume wel weer interessant; er komt wat minder trillingen op de achterzijde van de tweeter.
Het filter zet je in de kast, de draadjes naar de tweeter voer je dan door gaatjes in het scheidingspaneel.
Het filter zet je in de kast, de draadjes naar de tweeter voer je dan door gaatjes in het scheidingspaneel.
Niks moet natuurlijk. Het ligt er een beetje aan wat jij er mooi uit vindt zien. Er zijn andere elementen met grotere impact.Aah, dus het moeten andere pootjes worden.
Kijk als je toch aan de slag moet gaan met het ontwerpen van een filter, kun je dit proberen mee te nemen. Waar dat in de praktijk wss op neer komt is dat je de tweeter ietsje minder luid laat spelen en de woofer vanaf zo´n 350 Hz al met een 1e orde filter wat laat afnemen.Is dit iets om specifiek rekening mee te houden? Of is het verstandiger dat eerst over te slaan, en later kijken of ik daar last van heb in de kast?
Het is minder lastig dan je denkt. Zoals richard zegt is het stukje membraan van de tweeter in veel gevallen sowieso afgeschermd van de druk in de kast. Het maakt dus niet uit of je een bakje van 10*10*5 cm maakt waar de tweeter in valt of iets ten omvang van een schoenendoos. Het filter plaats je in de luidspreker. Er gaat 1 (2-polige) kabel het filter in en er komen er 2 uit, 1 voor de woofer en 1 voor de tweeter. De tweeter heeft dus sowieso zijn eigen kabel en het maakt dan dus niet uit of die in een eigen huisje zit of niet.Ok, zijn er wel dingen waar ik rekening mee moet hebben met de klankkast van de tweeter? ... Klinkt op zich wel logisch zoals je het zegt om de tweeter in een aparte kast te houden, zal alleen lastig worden met kabels om de wooferkast compleet af te scheiden van de bovenste kast, of ik moet gebruik maken van twee terminals en het filter extern plaatsen.
Wat ik zou doen is alle wanden aan de binnenkant voorzien van noppen schuim van de Gamma. Het kan geen kwaad en als je naar de Application Note kijkt, zie je dat er een "20% fill" bij de geadviseerde behuizing hoort. Nu weet ik niet zeker hoe het percentage wordt uitgedrukt, maar de wanden bedekken met wat schuim is al snel 20% van het volume.Dus het is denk ik handig dat eerst achterwege te laten, en als de speaker verder klaar is dan te kijken of de kast resoneert, en zo ja in hoeverre heb ik daar last van?
Geen probleem. Zo af en toe ben ik in een goede bui. Andere forumleden zien dat als belerend en sturen plaatjes met middelvingers, anderen waarderen het juist als problemen op een wat meer systematische methode worden aangepakt.Bedankt voor je uitgebreide reactie trouwens, het geheel begint me "een beetje te dagen". Er komt in ieder geval aardig wat bij kijken.
dit zou ook nog een mogelijkheid zijn:http://www.hypex.nl/product/2012-11-23- ... 2-100.html
Dan ben je helemaal flexibel in toepassing en of gebruikte units :maakt het wel een stukje duurder natuurlijk.
Je hebt nu imiddels wel al aardig wat informatie
Dan ben je helemaal flexibel in toepassing en of gebruikte units :maakt het wel een stukje duurder natuurlijk.
Je hebt nu imiddels wel al aardig wat informatie
Mijn aanbod aan drivers is niet meer van toepassing. Iemand is ze vanochtend op komen halen.