Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset?? -> bouw Boominator

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

WesleyK

Re: Klipsch iFi op autoaccu of Zelfbouwset?? -> bouw Boomin

Bericht door WesleyK »

Ik heb er helaas niet genoeg kaas van gegeten om er verder diep op in te gaan. Ik ga me in ieder geval laten verassen door het eindresultaat, positief of negatief ;) . Het is in ieder geval wel een erg leuk project om te doen.
Wat trouwens wel zo is, is dat de ontwerper van het geheel zelf al aangeeft dat hij sommige formules heeft moeten herschrijven om het geheel te laten werken. Wat dat betreft zijn er veel dingen die anders dan "normaal" zijn. Hoe en wat, geen idee. Maar mocht je het interessant vinden zou je hem een berichtje kunnen sturen op de Facebook pagina van de Boominator waar hij eigenaar van is.
bartsegers

Bericht door bartsegers »

Die 100+ pagina's ga ik niet doorspitten.

Ergens lees ik echter dit:

The magnet to magnet construction focuses the magnet fields in the driver and gives a slight increase in sensitivity of roughly ½dB per driver, resulting in a 1dB sensitivity increase per speaker pair ... that may not sound like a lot but 1dB is 25% more output for the same power input.

Heb ik echt mijn twijfels over, maar wellicht dat het een beetje "helpt"

100 Hz is nonesense in free field conditions. You'd need multiple 15" drivers in large cabinets to get any output lower than that.
Ook dat is echt niet waar.

Maar ik ben nu wel benieuwd hoe dit geheel gaat worden!
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Kan ik me iets bij voorstellen! Heb de meeste pagina's toch wel gelezen, maar wel globaal. Je haalt er wel een aantal belangrijke punten uit in je post. Het was inderdaad 1dB winst door die constructie, geen 3dB. Kan me er opzich wel iets bij voorstellen, klinkt plausibel, maar onderbouwen kan ik het niet.

Nu is het zo dat ik druk bezig ben met het voorbereiden van de build, en Yupp alweer een tijdje geleden contact met mij heeft opgenomen over de bouw ervan. We zijn dus beide bezig met een eigen Boominator te bouwen. Is het een idee dat ik de vooruitgang hier bij houd? (van ons beide min of meer, het meeste gebeurd in mijn werkplaats). Ik geloof dat het topic al in het goede subforum staat, toch?

Hier iig een voorproefje, mocht het verkeerd staan hoor ik het graag:
Bijlagen
Alle speakers bij elkaar, 4X P-Audio HP-10W en 4X PHT-407N
Alle speakers bij elkaar, 4X P-Audio HP-10W en 4X PHT-407N
Accupack wat het geheel gaat voeden. Dit is een "prototype". Uiteindelijke model krijgt 10 cellen voor een totale capaciteit van zo'n 120Wh. Verder wordt het kunststof professioneel ge3dprint.
Accupack wat het geheel gaat voeden. Dit is een "prototype". Uiteindelijke model krijgt 10 cellen voor een totale capaciteit van zo'n 120Wh. Verder wordt het kunststof professioneel ge3dprint.
Render van hoe het geheel er ongeveer uit moeten gaan zien. Inmiddels zijn de tweeters wel naar dezelfde hoogte als de woofers verplaatst omdat dit de klank ten goede zou komen.
Render van hoe het geheel er ongeveer uit moeten gaan zien. Inmiddels zijn de tweeters wel naar dezelfde hoogte als de woofers verplaatst omdat dit de klank ten goede zou komen.
bartsegers

Flinke set speakers!

Welke versterker stuurt dit nu aan bij jullie?
De "accu" lijkt wel heel klein, heb je wat meer info over die elektronica?
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Er komen per Boominator 2 Maxamp versterkers(eigen ontwikkeling) in. Samen met de miniDSP moet 1 versterker hoog gaan verzorgen, en 1 laag. Is een klasse-D versterker die op ~14VDC gaat draaien voor het maximale vermogen. Verder lekker klein, zodat het allemaal in het middenconsole past.

Accu is inderdaad erg klein, iets kleiner dan een 12V 7Ah loodgelaccu en in de huidige staat maar 500 gram. De print die erop zit is eigenlijk ontwikkeld om te gebruiken als UPS maar is eigenlijk een alles in 1 print. Acculader, protectie, balancer, en voeding. Uiteindelijk worden er 10 cellen op aangesloten. 5 in serie voor 18.5V en dan het geheel nog een keer parallel om zo in totaal 18.5V en 6800mAh te krijgen. Ongeveer 1.5x de capaciteit van een 7Ah loodaccu. De printplaat converteert deze spanning dan naar 14VDC voor de versterkers. Verder schakelt de elektronica automatisch om tussen voedingspanning en accu. De elektronica gaat gevoed worden door een 24VDC voeding, en zodra deze aangesloten wordt zal de elektronica automatisch de voeding gebruiken om de versterker te voeden(wel omgevormd naar 14VDC) en de accu te laden. Erg mooi stukje elektronica, helaas niet zelf gemaakt ;).

Ik zal eens kijken of ik vanavond een foto naast een 7Ah loodaccu kan maken, dan zie je het mooi in verhouding.
Bijlagen
Deze komt er dus 2X in
Deze komt er dus 2X in
bartsegers

Wat een kleine versterkertjes zeg, mooi!

je hebt dus 4 kanalen die elk 22,5w RMS kunnen leveren.
Is dat aan 4 of 8 ohm?

je zult met de 10" en tweeter op en rond de 6 ohm spelen.

100w en 14v en 7A accu moet wel een 2 uurtjes vol kunnen spelen denk ik.
Muziek is een sinus, en geen continue belasting natuurlijk.

De woofers kun je trouwens veel zwaarder belasten dan een 20w.
Mocht je ooit een zwaardere versterker monteren.
WesleyK

Bericht door WesleyK »

bartsegers schreef:
Wat een kleine versterkertjes zeg, mooi!

je hebt dus 4 kanalen die elk 22,5w RMS kunnen leveren.
Is dat aan 4 of 8 ohm?

je zult met de 10" en tweeter op en rond de 6 ohm spelen.

100w en 14v en 7A accu moet wel een 2 uurtjes vol kunnen spelen denk ik.
Muziek is een sinus, en geen continue belasting natuurlijk.

De woofers kun je trouwens veel zwaarder belasten dan een 20w.
Mocht je ooit een zwaardere versterker monteren.
Yep ben er best een tijdje mee bezig geweest maar het eindresultaat ben ik zeer tevreden mee :).

Bij 4 ohm en 10% THD(onbruikbaar) en 14V heb je inderdaad 22.5W per kanaal. Ik ga ze op 14VDC gebruiken, maar dan uiteraard niet zo hard dat je met 10% THD te maken hebt, bij 1% THD doen ze nog 17.5W RMS per kanaal. Allemaal maar luchtfietsen eigenlijk, zoals je zelf zegt is muziek een sinus en zal je in de werkelijkheid maar een fractie van het vermogen gebruiken voor een project als dit.

Ik geloof dat de woofers zo'n 50W RMS mogen hebben voordat ze tegen hun Xmax aan lopen in dit design, er zou dus een 24V Class-D versterker in kunnen, die doen meestal zo'n 50W bij die spanning. Het idee is dat het geheel wel een uur of 20-30 op een acculading kan spelen, iets wat zeer goed mogelijk is met deze setup. De versterkers hebben een rendement van ~90%, nog een stuk hoger dan een TA2024 bijvoorbeeld. Verder zie ik met mijn huidige kistradio al dat die gemakkelijk een uur of 10 of langer op een 7Ah accu kan spelen met een enkele versterker. Het gemiddelde gebruik is zo'n 300-400mA, dus in theorie moet 20 uur op een 7Ah accu mogelijk zijn.
In het geval van een Boominator komt daar wel de quiescent current van de MiniDSP/Bluetooth module bij en uiteraard de extra versteker. De extra versterker zorgt voor een extra quiescent current van 60mA + het aansturen van de tweeters (dit is wel verdeeld overigens, elke versterker doet een paar woofers, en een paar tweeters, de load is dus verdeeld) wat niet zo veel energie kost. In plaats van de loodaccu ga ik mijn li-ion accupack gebruiken (111Wh vs 86.4Wh) dus ik verwacht eigenlijk wel dezelfde 10-20 uur op vol volume te behalen als met mijn huidige kistradio. Met als grote voordeel van de Boominator natuurlijk dat deze een stuk hoger rendement heeft en daardoor een stuk minder hard hoeft te staan om hetzelfde volume te bereiken, met als resultaat een langere accuduur in de praktijk.

Overigens is er een kleine kans dat de HP-10W's vervangen gaan worden door een wat deftigere woofer, de SN10-MB. Heb contact met de fabriek van P-Audio en wellicht hadden ze er nog een paar liggen. Wel nog even afhankelijk van de prijs of ik ze neem :). De SN10-MB samen met de PHT-407N tweeters(die ik al heb) worden gebruikt in de "Signature" versie van de Boominator, de woofers van deze versie zijn echter nergens meer verkrijgbaar, vandaar dat ik voor de HP-10W's ben gegaan(uit de normale versie). Maar het lijkt erop dat ik wellicht toch een volledige signature Boominator kan gaan bouwen :)

Verder nog wat kleine progressie, er komen steeds meer onderdelen binnen:
- Versterkers, had ik uiteraard al liggen
- MiniDSP, om alvast al wat mee te spelen
- Sure Bluetooth 4.0 module met APT-X, ben benieuwd wat daar de geluidskwaliteit van is
- 24V 100W voeding, erg compact en hoog rendement(helaas niet op de foto)
Bijlagen
IMG_0377.JPG
IMG_1263 copy.JPG
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Inmiddels weer wat verder met de elektronica :).
Had bij Shapeways (3D print service) een nylon raamwerk besteld waar ik mooi mijn 2 versterkers, mini dsp en bluetooth module op kwijt kan. Op deze manier zijn alle signaalkabels ook zo kort mogelijk
Verder ook gelijk de houder van mijn 18650 li-ion pack in hoge kwaliteit laten printen, is toch net wat beter dan wat een open source 3d printer produceert.
Bijlagen
IMG_0780 (Medium).JPG
IMG_0782 (Medium).JPG
IMG_0783 (Medium).JPG
bartsegers

Dat wordt een high tech boombox! mooi werk.
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Het heeft me flink wat verzendkosten gekost, maar ik heb ze toch maar laten komen. Dit zijn de SN-10MB Series ii van P.Audio. Zoals gebruikt in de Boominator Signature. Zien en voelen zeer degelijk.

Verder heb ik besloten om een Raspberry Pi te gaan gebruiken met een DAC (HiFiBerry) en Volumio(opvolger van RaspiFi). Dat samen zou ervoor moeten zorgen dat ik Airplay kan gebruiken om muziek te streamen, en via een app of een browser mijn muziek te kunnen besturen. Ben wel benieuwd hoe dat gaat werken :).

Hebben misschien hier mensen ervaring met HiFiBerry of Volumio?
Bijlagen
7E00A27E-A85C-4E66-BF11-73A58A4E8E60_zpswtp2xluf (1).jpg
A3E63047-39F3-44EF-BE0D-EC2B331C1146_zps4bqwmhyo.jpg
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Zo, ben weer wat verder met het project, zo tussen de tentamens door.
Heb gisteren mijn batterypack laten punt lassen en vandaag afgemonteerd. Nog steeds geen hout update helaas of iets anders dus wellicht voor sommige hier niet zo boeiend ;). Tekeningen liggen al wel bij de meubelmaker, dus wellicht binnenkort meer op dat vlak.
Anyway, accupack:
Bijlagen
IMG_2125 (Medium).JPG
IMG_2129 (Medium).JPG
IMG_2128 (Medium).JPG
Samen met de voeding die het geheel moet voeden + batterypack laden.
Samen met de voeding die het geheel moet voeden + batterypack laden.
bartsegers

Heel strak hoor!

Ik blijf het raar vinden, van die mini batterijtjes, en dan 8 van die Pa woofers :D
Moet er nog aan wennen denk ik.
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Zo, een maandje later weer maar alles komt langzaam op zijn plaats. Gisteren een test paneel van mijn meubelmaker gehad, ziet er al super uit (behalve het patroontje dan)
Bijlagen
image.jpg
image.jpg
image.jpg
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Weer wat progressie foto's van de meubelmaker gehad. Deze keer omtrent de voor en achterkant van de Boominator. Die worden namelijk van walnoot gemaakt.

De stroken zijn uitgekozen, geschaafd en liggen nu helemaal ingeklemd te drogen. Daarna de boel naar de juiste dikte brengen en dan kan ie de freesmachine op.
Bijlagen
De stroken walnoot die ze nog over hadden, een strook is hier al geschaafd
De stroken walnoot die ze nog over hadden, een strook is hier al geschaafd
Alle stroken geschaafd
Alle stroken geschaafd
JBHC

Bericht door JBHC »

Ik heb toch wel de ervaring dat als ik mijn auto als stereo gebruik zonder draaiende motor na minder dan een uur de accu van 45Ah leeg begint te raken (in ieder geval wordt de spanning te laag om de subversterker nog goed te kunnen laten spelen) en dan draai ik zeker niet op vol vermogen.

Als je dit systeem dan ook voor langere tijd wilt gebruiken denk ik dat je met je dsp alles onder de 50Hz wel weg moet halen.
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Dat wordt sowieso de bedoeling inderdaad. Waarschijnlijk ga ik alles onder de 60Hz afkappen, daar doet ie eigenlijk toch niet veel meer. Maar ook zonder dat moet dit systeem best een uur of 20 op mijn accu kunnen draaien. Het probleem dat de spanning inzakt zodra de accu leeg raakt heb ik ook geen last van omdat er nog een omvormer tussen zit de de accuspanning converteert naar zo'n 13V voor mijn versterkers. Het geheel zal dan dus in 1x uitvallen, zonder dat je merkt dat de accu leger raakt.
Gisteren weer bij de meubelmaker geweest. Hout is gelijmd en inmiddels op maat gemaakt. Verder ook Piezo vandalisme schakelaars binnen gekregen met RGB leds. Zeer mooi spul. Enkel door hem aan te raken (wel wat druk zetten) schakelt ie. Geen externe voeding voor nodig, en toch in staat om een puls van max 6 seconde te geven (heb 5 seconden nodig). Dat samen met RGB leds in de schakelaar zorgt er voor dat ik straks in staat ben met 1 moment schakelaar alle functies te bedienen + alle statussen uit te lezen.
Bijlagen
Hout wordt op maat gemaakt
Hout wordt op maat gemaakt
Hout gelijmd, nog niet op maat
Hout gelijmd, nog niet op maat
JvS
LET OP: deze gebruiker heeft geen werkend emailadres, dus ontvangt ook geen notificaties.

Bericht door JvS »

JBHC schreef:
Ik heb toch wel de ervaring dat als ik mijn auto als stereo gebruik zonder draaiende motor na minder dan een uur de accu van 45Ah leeg begint te raken (in ieder geval wordt de spanning te laag om de subversterker nog goed te kunnen laten spelen) en dan draai ik zeker niet op vol vermogen.

Als je dit systeem dan ook voor langere tijd wilt gebruiken denk ik dat je met je dsp alles onder de 50Hz wel weg moet halen.
Dat valt erg mee hoor. Sowieso scheelt het niet zo heel veel vermogen (tenzij je het extreem boost ofzo). Ik speel met 4 kanalen (2 sub 2 fullrange) en wij filteren alles onder de 30Hz weg. Dat doen we met een 7AH accu en dat speelt rustig 10u stevig niveau.

Het is gewoon kiezen voor de juiste componenten. En de boominator is gewoon sterk op dat aspect. Ik kan me niet helemaal vinden in de semi-voodoo die eraan hangt, maar op gebied van rendement is-ie gewoon goed. Het rendement onder de 70Hz is niet goed dus dat geeft-ie gewoon niet echt weer. Je kunt het wegfilteren, maar dat gaat niet 2x zoveel accuduur opleveren (het scheelt wel ietsje).

In je auto heb je waarschijnlijk een losse subversterker (niet eentje die uitblinkt in rendement) en een losse auto subwoofer (meestal met dikke rolrand, uitstekend voor in de auto, maar in het gebruikte gebied 25-80Hz een rendement van iets van 83db/watt (en dat is niet wat er in de sheet staat, daar staat het rendement bij 500Hz ofzo, wat je niet gebruikt :P). In de auto wil je dat ook nog eens een stukje harder hebben ivm motorgeluid en dan heb je wel een systeem dat een "slokje" lust. Ik zou dat niet 1 op 1 met dit bouwwerk vergelijken.
bartsegers

Ik denk zelf dat het ook wel meevalt.

Nu recent met carnaval 2 avonden een 60A gezekerde autoversterker vol open gehad. (+/- 400w rms)
Met een volle accu van 85ah (12,8v) hebben we tot aan de 12,2v kunnen spelen. (belast, dus op vol vermogen)
Na een tijdje onbelast tikt de accu weer 12,4 12,5v aan.
Helemaal leeggetrokken hebben we hem dus niet. (en volgens het zuiver volt-ampere-vermogen rekensommetje zou de accu allang zo goed als leeg moeten zijn)

De eerste paar watts wat je in zo'n gevoelig systeem pompt zorgen al snel voor een stevig niveau dus. (100db ofzo)

Wil je echt een stuk luider zoals wij, dan moet je all zeilen bijzetten :mrgreen:
Overigens hadden we geen highpass, niks nada.
Chris_T

Bericht door Chris_T »

Het valt allemaal reuze mee hoor.
Het hangt van de muzieksoort en mastering af, maar vaak heeft zo'n signaal een crestfactor rond de 10 (4 als het helemaal plat gecomprimeerd is).
Neem je 400W piek dan zit je maar op 4W-25W gemiddeld.
De grote reden waarom een normale autoradio zoveel slurpt is vanwege het hoge idle gebruik (2A continue is vrij normaal).

Zelf gebruik ik 2x125W klasse-D met 9W idle verbruik (3x12V 12AH) op een festival.
Daar haal ik gerust 8 uur mee op vol vermogen en discomuziek, waarbij de accu's tot 11.7V ontladen worden.

Wanneer je het idle verbruik omlaag weet te brengen dan kan je echt veel winst halen met de speelduur.
Met een slim ontwerp kan je trouwens ook veel winst halen door de Fb van de luidspreker midden in het bassbereik te leggen (40-80Hz).
Bij een bassreflex heb je zelfs twee resonantiefrequenties om mee te spelen :idea:
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Yep en dat is wel iets waar ik tegen aan loop nu. Soort van dan.
Mijn versterkers doen beide 60mA idle, met de led eraf, en nog wat andere optimalisaties kan ik dat wellicht naar 50mA brengen. Beide versterkers dus 100mA, goed voor 1.2W bij 12V. MiniDSP lust ook wel wat, al heb ik dat nog niet gemeten. Verder heb ik een RaspberryPi met WiFI dongle, goed voor zo'n 3W. In totaal kom ik nu op 5-6W standby gebruik uit. De Raspberry Pi wordt nog vervangen door de variant zonder ethernet, waardoor het verbruik terug moet lopen naar zo'n 1.5W voor de Raspberry Pi, totaal kom ik dan naar verwachting op 3.5-4.5W standby uit. Dat tikt toch stevig door, als je bedenkt dat 4.5W aan muziek met dit systeem al enorm hard is.
bartsegers

Geen kans meer om de accu gewoon groter te maken dan?
Het is niet dat je geen plaats meer hebt volgens mij :lol:
(of zijn het dure batterijtjes?)
WesleyK

Bericht door WesleyK »

Niet echt plaats helaas. Ik zou eventueel in plaats van 2 rijen van 5, 3 rijen van 5 kunnen maken maar dan moet ik echt gaan proppen. Misschien in de toekomst als deze accu's "op" zijn. Dan moet ik toch een vervanger en kan ik eens kijken of er geen 3 rijen passen.

Ik heb even een plaatje bijgevoegd van hoe de elektronica module eruit gaat zien. Linksonder zie je daar de accu geintegreerd. En verder zit die module eigenlijk helemaal vol. De din rail die je ziet komt vol met klemmen blokken om al mijn verbindingen netjes te kunnen maken dus ook daar helaas geen ruimte meer. Op die afbeelding lijkt het zelfs allemaal nog vrij fors, terwijl het maar om 300x300x60mm gaat in de werkelijkheid.

Prijs valt op zich wel mee, zo'n €5 per stuk koop ik ze voor in. Dat is wel ex BTW en ex puntlassen. Maar het pack uitbreiden met 50Wh (5 cellen) kost dus maar zo'n €25 + een beetje.
Bijlagen
elektronicamodule_nearfinal.JPG
Lutkeveld
Ook commercieel actief

Boominator

Bericht door Lutkeveld »

100Hz in free field is geen onzin maar het gaat wel ten koste van andere factoren (lagere efficiëntie, grotere kast). Door de Q=1.207 tuning, een piek op dubbel de tuning frequentie en scherpe roll-off lijkt het alsof er wel bas aanwezig is (psycho akoestiek). Bipole speelt hier ook in mee. Tevens verdwijnt baffle step door de bipole opstelling.
WesleyK

Bericht door WesleyK »

We komen er wel :D
Bijlagen
4da6b5f8-4bcf-4810-871c-fac98f1a5a26_zps67ba95e0.jpg
nielsg

Bericht door nielsg »

is dit gelijmd, of is dit nog en plakband versie?
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”