CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door Martin V »

Is er iemand die ervaring heeft om dit ic gebruiken om audiosignalen te schakelen ipv. een veel groter relais.

Ik heb ergens eens gelezen van vervorming heeft iemand hier info over?

En hoe zit het met de isolatie tussen de diverse kanalen.

hartelijk dank met vriendelijke groet.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door SuperR »

Aan de spec sheet te zien zou het wel kunnen, maar als je de ruimte voor een andere oplossing hebt zou ik die gebruiken.
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door mtb »

Ik heb ze onlangs nog gemeten:
Gezien het gezeur over de prijzen van de relais' heb ik de schakel-IC's als goedkoop alternatief verder doorgemeten.
Zowel de 74HC(T)/CD/TC/HEF405x doen het al redelijk vanaf +/- 3V, de 74HC(T) gaat maar tot +/- 5V, de anderen tot +/-10V, hoewel ik tot +/-15V gemeten heb en dat hebben ze overleefd!
De 74HCT vervormt ca. 0,1 % bij 1mA en bij 0m1A (1V over 10k) vrijwel onmeetbaar <0,01%.
De HEF vervormt bij +/-10V en 1mA maar 0,02% en de CD van Texas nog minder!
En gebruik ze in mijn speakercontrol, zie http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19170.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door ray5150 »

Het is trouwens "bilateraal"... :wink:
MarcelvdG
Berichten: 1273
Lid geworden op: do 31 jan 2013, 21:47
Locatie: Haarlem

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door MarcelvdG »

De vervorming wordt overwegend veroorzaakt doordat de aanweerstand afhankelijk is van de spanning die erop staat (spanning op de signaalpoten ten opzichte van de voedingspoten). Er zijn dus twee manieren om de vervorming astronomisch klein te maken:

1. De spanning constant houden -> gebruiken als stroomschakelaar die belast wordt door een virtueel aardpunt

2. Zorgen dat er geen stroom door loopt, zodat er geen spanning valt over de signaalafhankelijke aanweerstand -> gebruiken als spanningsschakelaar en belasten met de zeer hoge ingangsimpedantie van een spanningsvolger of spanningsversterker

Ik heb geen getallen voor je.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door Ah!buis »

En dan wel langs de in-kant laagohmig wat anders gaan de capaciteiten met het hoog aan de haal :lol:
Anne
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door Martin V »

Ja oke ik had zo gedacht om deze schakelaars te gebruiken om de tegnkoppel/ingangs weerstanden te overbruggen,
om een voorversterker met opamp te gebruiken.
Met die schakelaars maak ik vier verschillende ingangsnivo's van bijvoorbeeld -6, -3, 0, +3dB.

Een DIL relais is duur 3,95 voor vier van die relais is dat bijna 16euro en ze zijn relatief groot op een print.
Daarom zocht ik naar een andere oplossing
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: CD4066 biterale schakelaar voor audio gebruiken

Bericht door ray5150 »

Martin V schreef:
Een DIL relais is duur 3,95 voor vier van die relais is dat bijna 16euro en ze zijn relatief groot op een print.
Daarom zocht ik naar een andere oplossing
Dombo, kijk eens verder dan je neus lang is !
Hier, hele ladingen relais voor minder dan 2 euro per stuk :
http://www.dickbest.nl/index.php?_a=viewCat&catId=420

Mochten die te groot zijn, neem je deze :
http://www.ebay.com/itm/10-x-TQ2-5V-NAI ... 565eb68573

Net iets groter dan een DIP8 (denk aan een 555 IC of een Opamp) en dat voor 1,65 euro per stuk, inclusief verzenden.

Dus formaat en prijs zijn geen argumenten. :mrgreen:
Plaats reactie