Brommende warme trafo
Moderator: Beheerdersteam
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Brommende warme trafo
Zoals de titel aangeeft.
Ik heb hier een trafo in een DT300 die nogal bromt en na een nachtje niks doen warm wordt.
Lijkt mij erop dat het in feite gewoon een slecht ontworpen trafo is?
(ik heb nog gemeten hoeveel stroom er door de secundaire windingen geleverd wordt, maar dat is niet meer dan 120mA)
DC van het lichtnet zou kunnen, maar dat verklaart niet het brommen (enkel het warm worden). Tevens bromt hij ook als ik hem op een andere groep zet.
Iemand nog andere ideeën?
Ik heb hier een trafo in een DT300 die nogal bromt en na een nachtje niks doen warm wordt.
Lijkt mij erop dat het in feite gewoon een slecht ontworpen trafo is?
(ik heb nog gemeten hoeveel stroom er door de secundaire windingen geleverd wordt, maar dat is niet meer dan 120mA)
DC van het lichtnet zou kunnen, maar dat verklaart niet het brommen (enkel het warm worden). Tevens bromt hij ook als ik hem op een andere groep zet.
Iemand nog andere ideeën?
Re: Brommende warme trafo
Toch wel? Je zou eenvoudig een DC-blokker kunnen bouwen, dankun je helemaal uitsluiten of het aan de DC ligt.b_force schreef:DC van het lichtnet zou kunnen, maar dat verklaart niet het brommen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
Re: Brommende warme trafo
DC zorgt er enkel voor dat er constant een stroom door de primaire windingen van de trafo gaat. Zo genereer je idd warmte.richard schreef:Toch wel? Je zou eenvoudig een DC-blokker kunnen bouwen, dankun je helemaal uitsluiten of het aan de DC ligt.b_force schreef:DC van het lichtnet zou kunnen, maar dat verklaart niet het brommen.
Echter brommen duidt er op dat eer ergens een wisselend signaal bezig is. bij slechte trafo's ontstaat dan warmte omdat de wikkelingen of lamellen niet goed vastliggen. Deze bewegen dan mee op de frequentie van bv het lichtnet en daardoor ontstaat er ook warmte.
- audiomanics
- Contacteer:
Ik meen dat juist brommen een van de eerst waarneembare symptomen is van DC op het lichtnet.
In tegenstelling tot AC is de primaire wikkeling een kortsluiting voor deze DC-component. Hoe groter de trafo, hoe lager de koperweerstand van die primaire wikkeling zal zijn en hoe groter de gelijkstroom is.
Al bij een relatief geringe spanning kan de kern al in verzadiging raken. Er blijft dan nog maar heel weinig, of geen ruimte over om AC te transformeren.
In sommige gevallen treedt DC op bepaalde tijden op. Als, bijvoorbeeld, een wasmachine een fase uit het lood trekt. Het kan dus zijn dat je er nu wel last van hebt maar straks ineens niet meer en morgen weer wel..
Een DC-Blocker zou dit euvel verhelpen.
Wat ook nog een goede mogelijkheid is, is dat er een kortsluiting in een van de wikkelingen zit (doorslag tussen twee lagen bijv)
Met een steile puls kun je aan de reactie zien of er sluiting in zit of niet.. (langzame uitslingering is goed.. )
We gebruikten die apparaatjes vroeger veel om de HSP-trafo's van CRT-monitoren en TV's door te meten..
Kees
In tegenstelling tot AC is de primaire wikkeling een kortsluiting voor deze DC-component. Hoe groter de trafo, hoe lager de koperweerstand van die primaire wikkeling zal zijn en hoe groter de gelijkstroom is.
Al bij een relatief geringe spanning kan de kern al in verzadiging raken. Er blijft dan nog maar heel weinig, of geen ruimte over om AC te transformeren.
In sommige gevallen treedt DC op bepaalde tijden op. Als, bijvoorbeeld, een wasmachine een fase uit het lood trekt. Het kan dus zijn dat je er nu wel last van hebt maar straks ineens niet meer en morgen weer wel..
Een DC-Blocker zou dit euvel verhelpen.
Wat ook nog een goede mogelijkheid is, is dat er een kortsluiting in een van de wikkelingen zit (doorslag tussen twee lagen bijv)
Met een steile puls kun je aan de reactie zien of er sluiting in zit of niet.. (langzame uitslingering is goed.. )
We gebruikten die apparaatjes vroeger veel om de HSP-trafo's van CRT-monitoren en TV's door te meten..
Kees
- b_force
- Ook commercieel actief
- Contacteer:
DT300 is Detonation subwoofer versterker.
Hier heb ik een andere trafo in gezet omdat de originele defect is geraakt.
Tevens is er een 500VA ingegaan omdat die goedkoper was dan de originele 300VA
@ audiomanics
Dat van die verzadiging kan ik me wel voorstellen. Maar als we een spoel nemen en daar zuiver en alleen een DC signaal op zetten dan zou je nooit een brom kunnen horen. Nogal voor de hand liggend, want DC bevat geen frequentie natuurlijk. Dat is wat ik probeerde te zeggen.
Ik zal kijken of ik die kortsluiting kan meten. Heb een scope met geheugen functie, dus daar is zo en tau (snelheid van uit slingering) zo te bekijken.
Ik heb overigens nou die DC blok print, dus binnenkort even kijken. Heb ook nog een zooitje 4700uFjes liggen dus dat moet wel goed komen (enkel nog een paar goede diodes + eventueel koelblokjes scoren)
Hier heb ik een andere trafo in gezet omdat de originele defect is geraakt.
Tevens is er een 500VA ingegaan omdat die goedkoper was dan de originele 300VA
@ audiomanics
Dat van die verzadiging kan ik me wel voorstellen. Maar als we een spoel nemen en daar zuiver en alleen een DC signaal op zetten dan zou je nooit een brom kunnen horen. Nogal voor de hand liggend, want DC bevat geen frequentie natuurlijk. Dat is wat ik probeerde te zeggen.
Ik zal kijken of ik die kortsluiting kan meten. Heb een scope met geheugen functie, dus daar is zo en tau (snelheid van uit slingering) zo te bekijken.
Ik heb overigens nou die DC blok print, dus binnenkort even kijken. Heb ook nog een zooitje 4700uFjes liggen dus dat moet wel goed komen (enkel nog een paar goede diodes + eventueel koelblokjes scoren)
- audiomanics
- Contacteer:
Gelukkig weten jij en ik dat er uit het stopcontact hoofdzakelijk AC komt, eventueel met een kleine DC-component..b_force schreef:@ audiomanics
Aangezien we het hier over een trafo hebben die, naar ik aan neem, op het lichtnet aangesloten is, heb ik geen enkel vermoeden dat jij het over uitsluitend DC gaat hebben.. Maar dat even ter zijde..
Dat is niet helemaal waar: het gebrom is mechanish (kan zowel bedrading als blikpakket zijn).... een goed opgesloten of ingegoten of mechanisch ontkoppelde trafo zul je niet of nauwelijks horen.. Door de constructie hebben toroidale transformatoren er meer last van dan EI-kernen en hun broertjes.. (dat is zo ongeveer ook het enige nadeel van een ringkern trafo dat ik me voor de geest kan halenb_force schreef:Owjha trouwens.
STEL het is DC, dan zouden andere versterkers/apparaten ook last van brommen hebben, maar dat is dus niet het geval.
Kees