Filterupgrade BnS Ellessy 33

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door Lieuwe »

Het gaat om een setje BnS Ellessy 33 speakers waarvan ik denk dat een filterupgrade wel zin zal hebben. De laatste tijd klinken ze aardig dunnetjes en bij het openschroeven kreeg ik een vermoeden waar het misschien aan zou kunnen liggen.
Er zitten namelijk elco's in het filter en het zou kunnen dat die na verloop van jaren minder zijn geworden en dat daardoor de karakteristiek iets verlopen is.

Even wat meer informatie over de speaker (een hele tijd geleden gekregen van Tom Magchielse van het forum hier):
Hallo,
De Ellessy 33 bevat twee 5" woofertjes van Peerless en een Vifa tweeter type T27TG45. De Peerless heeft de type-aanduiding 850107, of ook 145WR26 90 SD 4ohm,ook wel CSC145 De woofers staan in het laag in serie, waarna boven 1 kHz de onderste langzaam wordt weggefilterd.De karakteristiek van de woofer volgt hierbij. De parameters zijn:Fs=51 Hz, Qms=1.9, Qes=0.34, Qts=0.29, Vas=12.8, Bl=5.5, sen=91 dB
Groet, Tom
Peerless107.jpg
Het filter:
filter origineel.PNG
Driver 1 en 2 zijn de woofers en driver 3 de tweeter.
DSC_0011.JPG
DSC_0012.JPG
DSC_0023.JPG
Nu zat ik te denken om de elco's eruit te halen en de overige mkt's te vervangen door mkp's en de weerstanden door nette mox 10w weerstanden (omdat het toch de prijs niet is).
Tevens de spoel vervangen die in het laag zit door een met een slagje dikker draad. Daar zit nu 1.55mH 0.7mm en die wil ik dan vervangen door 1.5mH met 1mm draad.
filter upgrade parts.jpg
Wat is wijsheid om te doen? Filteronderdelen vervangen en hopen dat het laag weer wat beter zal worden?

Het mooiste is natuurlijk de units opmeten en filter controleren en eventueel opnieuw opbouwen, maar ik heb helaas niet de kennis en de gereedschappen om hem goed op te meten.
Gebruikersavatar
Tom Magchielse
Berichten: 1139
Lid geworden op: vr 16 apr 2010, 13:32
Locatie: Borger (Dr)

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door Tom Magchielse »

Het is natuurlijk moeilijk om op afstand de oorzaak van het probleem te raden. Er staan geen elco's in serie met de woofers, dus teruglopen van de capaciteit van de elco's kan nauwelijks een oorzaak zijn. Als de elco van 68 uF terugloopt, gaat de wisselfrequentie tussen de twee woofers omhoog, maar op de totale output in het laag zal dat weinig uitmaken.
Hooguit zal er een midbult ontstaan die misschien een beetje maskerend werkt op het laag.
De spoel vervangen door een type met een lagere Re zal de totale output iets verhogen, maar tegelijk de Q van de drivers weer wat lager maken, wat op het diepe laag geen positief effect zal hebben.
Als vervengen van die 68 uF niet helpt, zou ik toch eerst kijken naar de drivers, of naar de rest van het systeem. Misschien is daar iets veranderd?
groeten,
Tom
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door MarcoSQ »

Lijkt mij ook erg sterk dat dit aan de condensators te wijten zou zijn.
Geen flauw idee hoe oud deze speakers zijn, meer dan zeg 15 jaar of ouder misschien ?
Heel vaak verdrogen de rubber rolranden van (mid)basjes na zo'n tijd en worden erg hard.
Dit geeft wel het effect wat je omschrijft.

Je kunt dit zelf wel voelen als je de speaker los in je hand hebt, en je beweegt het membraan met de hand (moet je natuurlijk wel eerst weten, hoe hij hóórt aan te voelen :D ).
In een impedantieplotje is het overduidelijk : Fs véél hoger dan hoort, en van een impedantiepiek is al nauwelijks meer sprake,
Zie bijvoorbeeld hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=11800

Als je zeker weet dat dit het is, kun je bijvoorbeeld:
1. HEEL VOORZICHTIG (!!!) de rolrand proberen een beetje op te lossen/soepel te maken met wat alcohol. Doet dat niks, probeer aceton. Vooral met die laatste : ik kan niet genoeg benadrukken dat je VOORZICHTIG moet zijn, want het spul lost veel kunststoffen en rubbers echt op !!!!! Soepel genoeg, dan een beetje zuurvrije vaseline smeren voor de duurzaamheid. Soms lost dit het probleem op, maar in alle eerlijkheid, meestal is het maar tijdelijk.
2. Nieuwe rolranden erop zetten. Beste en 'permanente' oplossing (tot die ook verdroogd zijn :rofl:).

Natuurlijk kan er eventueel een andere oorzaak zijn; het beste zou zijn als iemand in je omgeving eens een impedantieplotje van 1 van de losse basmidjes kon maken. Dan weet je iig waar je aan toe bent.
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door wouter »

ik zweer bij siliconenspray en met keukenrol/plenty o.i.d. inwrijven. Dit proces 3-5 keer herhalen, elke keer weer een enorm verschil. Soepelheid komt weer terug.

Heb het laatst voor iemand even gedaan als voorbeeld. 2 dB meer laag onder 100Hz !!! en dat was na 2 keer inwrijven meen ik.
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door Lieuwe »

Tom Magchielse schreef:
Het is natuurlijk moeilijk om op afstand de oorzaak van het probleem te raden. Er staan geen elco's in serie met de woofers, dus teruglopen van de capaciteit van de elco's kan nauwelijks een oorzaak zijn. Als de elco van 68 uF terugloopt, gaat de wisselfrequentie tussen de twee woofers omhoog, maar op de totale output in het laag zal dat weinig uitmaken.
Hooguit zal er een midbult ontstaan die misschien een beetje maskerend werkt op het laag.
De spoel vervangen door een type met een lagere Re zal de totale output iets verhogen, maar tegelijk de Q van de drivers weer wat lager maken, wat op het diepe laag geen positief effect zal hebben.
Als vervengen van die 68 uF niet helpt, zou ik toch eerst kijken naar de drivers, of naar de rest van het systeem. Misschien is daar iets veranderd?
groeten,
Tom
Bedankt voor de tips! Ik zal volgende week de condensatoren even nameten en kijken wat voor waardes ze afgeven.
MarcoSQ schreef:
Lijkt mij ook erg sterk dat dit aan de condensators te wijten zou zijn.
Geen flauw idee hoe oud deze speakers zijn, meer dan zeg 15 jaar of ouder misschien ?
Heel vaak verdrogen de rubber rolranden van (mid)basjes na zo'n tijd en worden erg hard.
Dit geeft wel het effect wat je omschrijft.

Je kunt dit zelf wel voelen als je de speaker los in je hand hebt, en je beweegt het membraan met de hand (moet je natuurlijk wel eerst weten, hoe hij hóórt aan te voelen :D ).
In een impedantieplotje is het overduidelijk : Fs véél hoger dan hoort, en van een impedantiepiek is al nauwelijks meer sprake,
Zie bijvoorbeeld hier : http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=4&t=11800

Als je zeker weet dat dit het is, kun je bijvoorbeeld:
1. HEEL VOORZICHTIG (!!!) de rolrand proberen een beetje op te lossen/soepel te maken met wat alcohol. Doet dat niks, probeer aceton. Vooral met die laatste : ik kan niet genoeg benadrukken dat je VOORZICHTIG moet zijn, want het spul lost veel kunststoffen en rubbers echt op !!!!! Soepel genoeg, dan een beetje zuurvrije vaseline smeren voor de duurzaamheid. Soms lost dit het probleem op, maar in alle eerlijkheid, meestal is het maar tijdelijk.
2. Nieuwe rolranden erop zetten. Beste en 'permanente' oplossing (tot die ook verdroogd zijn :rofl:).

Natuurlijk kan er eventueel een andere oorzaak zijn; het beste zou zijn als iemand in je omgeving eens een impedantieplotje van 1 van de losse basmidjes kon maken. Dan weet je iig waar je aan toe bent.
Dat wordt dus even duiken in de materie van de impedantieplotjes en een limp schakelingetje.
wouter schreef:
ik zweer bij siliconenspray en met keukenrol/plenty o.i.d. inwrijven. Dit proces 3-5 keer herhalen, elke keer weer een enorm verschil. Soepelheid komt weer terug.

Heb het laatst voor iemand even gedaan als voorbeeld. 2 dB meer laag onder 100Hz !!! en dat was na 2 keer inwrijven meen ik.
Zat mijn vader ook al aan te denken en gaan het volgende week even testen, zal dan voor en na de behandeling even de meet-microfoon opzetten en kijken of ik enig verschil kan meten.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door MarcoSQ »

wouter schreef:
ik zweer bij siliconenspray en met keukenrol/plenty o.i.d. inwrijven.
Dat lijkt me iig een veiliger advies dan mijne, en misschien wel een betere. Zal m onthouden voor de toekomst ;-).
Lieuwe schreef:
[knip]zal dan voor en na de behandeling even de meet-microfoon opzetten en kijken of ik enig verschil kan meten.
Misschien overbodige info, maar wil je dit betrouwbaar kunnen meten : nearfield doen! Dat wil zeggen, de microfoon zo dicht als mogelijk tegen de konus aan zetten. Enkele millimeters maximaal.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door rikpost »

wouter schreef:
ik zweer bij siliconenspray en met keukenrol/plenty o.i.d. inwrijven. Dit proces 3-5 keer herhalen, elke keer weer een enorm verschil. Soepelheid komt weer terug.

Heb het laatst voor iemand even gedaan als voorbeeld. 2 dB meer laag onder 100Hz !!! en dat was na 2 keer inwrijven meen ik.

Kijk dan is het eenvoudig opgelost weer :mrgreen:
Met 16x inwrijven gaatie weer kaarsrecht van af 20 hertz :rofl:
16x.jpg
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door markbakk »

MarcoSQ schreef:
Dat wil zeggen, de microfoon zo dicht als mogelijk tegen de konus aan zetten. Enkele millimeters maximaal.
Nou, hij moet wel dichtbij, maar ook weer niet zo dichtbij dat de conus de microfoon kan raken. Nearfield meet je bij conussen tot zo'n 6,5" op maximaal ongeveer 2cm. Kleiner membraan = kleinere afstand. Keele schreef in zijn klassieke artikel (1974) voor zeer hoge nauwkeurigheid: d<0,11a, waarbij d de meetafstand is tot het centrum van de conus en a de straal. Maar in het bijbehorende grafiekje kun je zien dat tot 0,2a de nauwkeurigheid nog ruim voldoende is. En overigens geldt bij kleine membranen dat de microfoon relatief groot wordt, dat heeft ook weer invloed.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door rikpost »

Heb je bij een nearfield meting niet het probleem dat je geen goed beeld krijgtvan wat de speaker in de ruimte doet.
Je meet immers een hoop zaken niet mee??

De baffle , overgang van 2p naar 4p reflecties enz.
Gebruikersavatar
markbakk
Berichten: 5698
Lid geworden op: wo 15 sep 2010, 21:27
Locatie: Arnhem

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door markbakk »

Je kunt ook beter een impedantiemeting doen. Free-air en in een testkastje/met een beetje extra massa op de conus. Dan kun je de TSP bepalen en weet je voor wat betreft de laagweergave genoeg.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door rikpost »

Dat gaat de meeste van ons te ver vrees ik.
Heb wel wat initiatieven gezien in de meten rubriek maar meestal liep het op een dood spoor .
En de tsp zijn neem ik aan bekend bij de fabrikant.
Gebruikersavatar
MarcoSQ
Berichten: 1106
Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 20:45
Locatie: Mijdrecht

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door MarcoSQ »

Rik : voor veel situaties kun je een nearfield idd echt niet gebruiken. Maar hier juist wél. We willen weten wat (of misschien: of?) de speaker zelf verkeerd doet, en niet de ruimte, kast en overigen. De speakers klinken 'de laatste tijd' wat dun; ik neem even aan dat in die 'laatste tijd' de kamer e.d. niet drastisch is veranderd.
Zeker als je niet direct de spullen klaar hebt liggen voor een impedantieplotje, is dit de makkelijkste en nauwkeurigste manier (eventuele reflexpoort even dichtstoppen voor de meting is wel handig trouwens, vergeten te melden).

Zou je een meting in het verre veld voor en na de siliconenjob :mrgreen: doen, dan kan je die twee metingen maar heel
beperkt met elkaar vergelijken. Een klein verschil in microfoonpositie kan/zal een flink verschil in het grafiekje betekenen dan. En waar komt dat verschil dan vandaan...? Nearfield is zo goed als perfect reproduceerbaar.

Of de nearfield nou op 5mm of 2cm wordt gedaan...maakt niet zoveel uit. Ikzelf doe het graag zo dichtbij als mogelijk, zo schoon mogelijk signaal. Als je speaker 5mm uitwijking staat te maken, geeft ie waarschijnlijk toch al meer herrie dan onze consumenten-microfoontjes van dichtbij kunnen verwerken :D.

Laat toch eerst maar eens blijken dat dit echt het probleem is :). In mijn herinnering is de CSC serie toch ook weer niet zo oud...maar een andere oorzaak zou ik niet kunnen duiden.
Gebruikersavatar
rikpost
Berichten: 2487
Lid geworden op: vr 17 dec 2010, 15:04
Locatie: Heinenoord

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door rikpost »

Je hebt natuurlijk helemaal gelijk.
Je kunt zo wel mooi het vershil van de modificatie's meten.
Snapum
Gebruikersavatar
Lieuwe
Berichten: 502
Lid geworden op: wo 28 okt 2009, 10:05
Locatie: Enschede

Re: Filterupgrade BnS Ellessy 33

Bericht door Lieuwe »

Precies, ik wil dan near field metingen doen om zo het eventuele verschil te kunnen meten ;).
Ergens volgende week zal ik dan uiteraard ook wel de grafiekjes plaatsen ;).
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”