Paper Hatt: ze spelen! ...niet meer... toch weer wel

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
dre
Berichten: 17580
Lid geworden op: di 23 nov 2004, 20:55
Locatie: nerdwijk

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze

Bericht door dre »

Erg grappig! :rofl:

linkjes zijn het zelfde. :mrgreen:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze

Bericht door mikekiwi »

dre schreef:
Erg grappig! :rofl:

linkjes zijn het zelfde. :mrgreen:
Probeer het antwoord te beinvloeden, prima uitwisselbaar dus :^o :D Enniewee, aangepast inmiddels...
Gebruikersavatar
John P
Berichten: 4374
Lid geworden op: do 06 nov 2008, 15:04
Locatie: Maastricht

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze

Bericht door John P »

Ik zag deze advertentie toevallig op marktplaats, misschien iets voor jou?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center) - ontwerpkeuze

Bericht door mikekiwi »

John P schreef:
Ik zag deze advertentie toevallig op marktplaats, misschien iets voor jou?

http://www.marktplaats.nl/a/audio-tv-en ... =mympBuyer
Ja, die had ik ook gezien toevallig! Maar niet geschikt want geen vloerstaanders, andere units en niet ingefreesd wat ik ook niet recht kan trekken. Verder heb ik iets anders qua ontwerp in gedachten, dus dit gaat het niet worden. Maar toch bedankt voor de suggestie!
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

De ontwikkelingen gaan nu wat concreter worden. Ontwerp blijft een vloerstaander, maar de afwerking gaat denk ik wat soberder worden (want wil op de zijkant zo min mogelijk reflecties hebben). Matzwart/grijs op de zijkanten over de voorzijde twijfel ik nog

Heb de units in huis, de filtercomponenten ben ik mee bezig om te verzamelen (zie ook het andere "gevraagd"-topic)

Even een vraagje over Baffle-step etc.. .De originele Paper Hatt heeft een behoorlijke facet aan de baffle. Breedte gaat van ca 13cm in het deel waar de units zitten naar ca 18cm als breedte van de totale kast. Kan ik bij een nieuw ontwerp aanhouden dat de baffle 13cm breed moet zijn, ongeacht welke afschuining ik daarna nog toepas? Of telt het facet-deel mee in de baffle-step ?
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

Antwoord op de Baffle-step vraag hierboven is nog steeds zeer welkom. Zaagplan ligt klaar, aankomende donderdag denk ik dat ik met een stapeltje hout ga thuiskomen en dan wil ik wel de juiste beslissing hebben genomen :oops:
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9199
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door wouter »

Ik denk dat de breedte zonder afschuining gezien moet worden.
Dat bepaalt de bsc en de afschuining vermindert diffractie
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

wouter schreef:
Ik denk dat de breedte zonder afschuining gezien moet worden.
Dat bepaalt de bsc en de afschuining vermindert diffractie
OK, thanks!
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

Na een week te hebben zitten broeden op een zaagplan, vandaag toch naar de plaatselijke Hubo gereden om daar het hout te laten zagen. Zo zeg, die doen dat daar een stukkie accurater en fijner dan bij de Gamma/Karwei/Praxis. Prettig geholpen en op maat zagen was gewoon gratis en dan helpen ze het ook nog in je auto te leggen.
Ergo: jammer dat ik hier nooit eerder naar toe ben gegaan en dank aan Alexander (avdboom) die mij deze tip gaf!

Ook heb ik deze week wat lijmklemhulpjes gemaakt en twee bussen houtlijm gekocht.

1+1+1 = klaar voor de start!

Of zoals ze in Groningen zeggen: "It giet oan!" 8-[ :-# :wink:
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33826
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door Henkjan »

fijn zo'n adres. kunnen we niet forum korting bij ze bedingen voor op 19 april? :mrgreen:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

Henkjan schreef:
fijn zo'n adres. kunnen we niet forum korting bij ze bedingen voor op 19 april? :mrgreen:
Zullen we ze gewoon met zaagtafel en al in Ruimte 7 neerzetten?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28479
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door ds23man »

mikekiwi schreef:
Na een week te hebben zitten broeden op een zaagplan, vandaag toch naar de plaatselijke Hubo gereden om daar het hout te laten zagen. Zo zeg, die doen dat daar een stukkie accurater en fijner dan bij de Gamma/Karwei/Praxis. Prettig geholpen en op maat zagen was gewoon gratis en dan helpen ze het ook nog in je auto te leggen.
Ergo: jammer dat ik hier nooit eerder naar toe ben gegaan en dank aan Alexander (avdboom) die mij deze tip gaf!

Ook heb ik deze week wat lijmklemhulpjes gemaakt en twee bussen houtlijm gekocht.

1+1+1 = klaar voor de start!

Of zoals ze in Groningen zeggen: "It giet oan!" 8-[ :-# :wink:
De aardbevingen zijn al erg genoeg hier, maar we gaan niet van ellende fries lullen.......... :shock: :shock:
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door AatV »

ds23man schreef:
De aardbevingen zijn al erg genoeg hier, maar we gaan niet van ellende fries lullen.......... :shock: :shock:
Maar dat is toch geen echt Fries, maar een taal die de Angelen, Saksen en Juten achtergelaten hebben op weg naar Engeland? :mrgreen:

groet,
Aat
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

ds23man schreef:
De aardbevingen zijn al erg genoeg hier, maar we gaan niet van ellende fries lullen.......... :shock: :shock:
Ach, heb wat friese kennisen die in Groningen wonen en die dit altijd zo stellen. Maar goed, ondertussen ben ik redelijk opgeschoten en heb ik de geraamtes van de twee kasten in elkander gelijmd.

Past precies en ziet er voor mijn doen strak uit :^o :sure: Zoals je ziet bestaat de kast uit drie delen: bovenste deel is voor de luidsprekerunits en de BR pijp, middelste deel wordt voor het filter en het onderste deel wordt met zand gevuld.

Achterkant wordt enkel MDF, baffle wordt een dubbele laag.

Het filterdeel blijft aan de achterkant open zodat ik er nog bij zou kunnen; deels uit angst voor als ik het fout heb gedaan en deels als "feature" om de afwezigheid van de caps wat meer lucht te geven.

Wordt overigens nog een gedoe om dat filter makkelijk in 20x12 cm ruimte te schuiven; hoe zet ik twee van die joekels van spoelen vast op een plankje zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Denk een soort van T-plankje die ik dan vast ga zetten. Zit er nog een beetje op te broeden...
Bijlagen
P2040624.jpg
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door SARK »

mikekiwi schreef:
Wordt overigens nog een gedoe om dat filter makkelijk in 20x12 cm ruimte te schuiven; hoe zet ik twee van die joekels van spoelen vast op een plankje zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Denk een soort van T-plankje die ik dan vast ga zetten. Zit er nog een beetje op te broeden...
Doe eens alle maten hiero opnoteren :?: Altijd leuk om een beetje 3D te puzzelen :idea:
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): bafflestep-vraagje

Bericht door mikekiwi »

SARK schreef:
mikekiwi schreef:
Wordt overigens nog een gedoe om dat filter makkelijk in 20x12 cm ruimte te schuiven; hoe zet ik twee van die joekels van spoelen vast op een plankje zodat ze elkaar niet in de weg zitten. Denk een soort van T-plankje die ik dan vast ga zetten. Zit er nog een beetje op te broeden...
Doe eens alle maten hiero opnoteren :?: Altijd leuk om een beetje 3D te puzzelen :idea:
Bij deze (alles in mm):

Filtercompartiment: H200 x B120 x D160

Spoel 1: 0.15 12AWG Foliespoel = H54 x D48
Spoel 2: 1.5 12 AWG Foliespoel = H54 x D82

En een handjevol (11 stuks) weerstanden. Heb het filter even hieronder bijgeplakt.

Idee was om het filter te monteren (of op plankje MDF of op blanco printplaat) op de meest optimale manier qua plaatsing van de spoelen en dat dan zo in het compartiment te kunnen schuiven en vastzetten. Twee lagen boven elkaar zou een optie kunnen zijn, of een L-vorm.
Bijlagen
Filter Paper Hatt
Filter Paper Hatt
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door SARK »

Is dit een idee :?: Een L op z'n kant, een spoel tegen de boven- en een tegen de onderkant ... volgens de "holy scroll of coil spacing" heb je zelfs nog wat speling :idea:
Bijlagen
Coils.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

Dank je! Is zeker een beter idee dan dat ik had, zo is er duidelijk ook meer ruimte voor de andere onderdelen en tussen de spoelen onderling. Ik zat minder in de hoogte te denken dan jij nu toont en zo even visualiseren helpt ook zeker. Ben zelf een drama in 3d tekenen, krijg het maar niet in de vingers.

Ik ga hier zeker mee aan de slag, nu nog even een mooie manier vinden om deze oplossing semi-permanent te maken. Denk dat ik een vanaf de voorkant (1e laag baffle) een verzonken bout monteer die in het filtervak uitkomt. Daar komt aan de voorkant toch nog een laag hout overheen dus zie je niet. Aan de binnenkant dan 1 moer om te bout te fixeren en de andere moer fixeert dan de filterplank. En dat x2. Als ik de zijkant dan stut met Blutack of vilt dan valt het met het trillen ook mee denk ik.

Veel gedoe over de filterplaatsing, toont mijn onervarenheid en onzekerheid aan...maar we komen er wel...
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door SARK »

Ik was vanmorgen al aan versie 1.1 begonnen en die zal ik vandaag ook posten.
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

SARK schreef:
Ik was vanmorgen al aan versie 1.1 begonnen en die zal ik vandaag ook posten.
Cool, ben benieuwd!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door SARK »

Haha, valt wel mee hoor :lol:
Even wat aan het knutselen geweest met de constructie .... de spoelen lijken mij het meest geschikt om met een tie-wrap te bevestigen zodat je geen geklooi hebt met plastic bouten/moeren .... ook is het handig om iets meer ondersteuning te geven omdat het nu eenmaal geen lichtvoetige componenten zijn.
Aan het geheel heb ik zadels toegevoegd met daarin een keurige uitsparing (maantje) waarin de spoel goed past, dit hoeft geen "snog fit" te zijn want het is wel handig om er een stuk vilt of schuim tussen te plaatsen.

In het bijgevoegde voorbeeld heb ik alleen de bovenste spoel bevestigd met een zwarte tie-wrap en heeft hij ook als enige een lekker zacht rood kussentje onder de bips (dit moet je dan natuurlijk ook voor de onderste spoel toepassen want anders worden ze jaloers, gaan ze knokken en wordt het een puinhoop in je filterbak).
De rechterwand heb ik in plexi uitgevoerd zodat je de constructie een beetje kunt zien (de zadelbalkjes "liggen" in de zijwanden).
Bijlagen
Coils-saddles.jpg
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

Jee, ik denk aan een efficiente manier om het filter te plaatsen en jij maakt er een show-piece van. En weet je, I like the idea!

Die "zadels" neem ik zeker over, eens zien hoe ik een venster kan maken met plexi of zoiets. Ik wacht even totdat ik de onderdelen heb (volgende week of zo denk ik de bestelling te kunnen plaatsen) en dan ga ik hier eens iets moois van brouwen. Kijken of ik er een mooi extern inwendig filter van kan maken. Leuk om te zien en ook nog eruit te halen voor bestudering...

Misschien dat ik er een paar mooie blauwe ledjes in kan laten schijnen om het een en ander mooi te belichten... :^o :evil: yuk!
Gebruikersavatar
SARK
Berichten: 7728
Lid geworden op: di 14 sep 2004, 20:20
Locatie: Amsterdam

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door SARK »

mikekiwi schreef:
Jee, ik denk aan een efficiente manier om het filter te plaatsen en jij maakt er een show-piece van. En weet je, I like the idea!
:twisted: Brutal and needlessly sadistic.
Laat maar weten als je het plexi binnen hebt .... dan verzin ik wel weer iets anders :-&
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

SARK schreef:
mikekiwi schreef:
Jee, ik denk aan een efficiente manier om het filter te plaatsen en jij maakt er een show-piece van. En weet je, I like the idea!
:twisted: Brutal and needlessly sadistic.
Laat maar weten als je het plexi binnen hebt .... dan verzin ik wel weer iets anders :-&
Je merkt het...nog geen plexi, kan niet nog meer verzinsels van jou aan... :twisted: O:)
Gebruikersavatar
mikekiwi
Berichten: 1150
Lid geworden op: za 01 jul 2006, 13:06
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Paper Hatt (vloerstaanders + center): It giet oan!

Bericht door mikekiwi »

Ondertussen goed gevorderd:

- achterzijde gemonteerd
- baffles en semibaffles gefreesd
- BR-poortgatding gefreesd
- speakercompartiment met bitumen beplakt
- 20KG schelpenzand gekocht (zonder anijs geloof/hoop ik)

Dit weekend hoop ik tapijt plakken (binnenzijde) en kabeldoorvoer maken tussen speakercompartiment en "filterhokje"+kabel trekken . Wellicht zelfs de baffles lijmen...maar dat zal nog wel iets teveel gevraagd zijn.

En dan maar hopen dat de temperaturen wat gaan stijgen, dan kan ik onder de carport gaan spuiten, met deze temperaturen en vochtigheid is dat niet echt te doen...
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”