Breedband luidsprekers
Moderator: Beheerdersteam
Breedband luidsprekers
Hallo
Nieuw hier op het forum.
Mijn interesse gaat uit naar een breedband luidspreker set.
waar kan ik bestaande beproefde ontwerpen vinden aangezien mijn kennis niet voldoende is om zo maar iets te gaan maken.
Hoor het graag
Nieuw hier op het forum.
Mijn interesse gaat uit naar een breedband luidspreker set.
waar kan ik bestaande beproefde ontwerpen vinden aangezien mijn kennis niet voldoende is om zo maar iets te gaan maken.
Hoor het graag
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
welkom!
wat voor soort speakers moeten t worden?
zoek hier op t forum eens op "paasproject" voor een aantal compacte ontwerpen van mijn hand.
wat voor soort speakers moeten t worden?
zoek hier op t forum eens op "paasproject" voor een aantal compacte ontwerpen van mijn hand.
Re: Breedband luidsprekers
Henkjan schreef:welkom!
wat voor soort speakers moeten t worden?
zoek hier op t forum eens op "paasproject" voor een aantal compacte ontwerpen van mijn hand.
Moet wel een speaker zijn die eruit springt door zijn goede geluidskwaliteit.
Iets met een wouw factor
Als de prijs dan ook nog eens laag uitvalt is het natuurlijk dubbel pret.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
ik bedoelde meer of t bv een vloerstaander of een compact model moet worden.
Re: Breedband luidsprekers
Mag wel een grote of brede vloerstaander worden.
Kunnen max 40 cm van de achterwand geplaats worden, liefst geen poorten aan de achterzijde.
Liefst puur een luidspreker zonder filters als dat mogelijk is.
Heb reeds een paar monitors van boston met een zelfbouw sub, lab 12 met een monacor SAM-300D versterker.
Een mooi ontwerp is ook niet verkeert.
Kunnen max 40 cm van de achterwand geplaats worden, liefst geen poorten aan de achterzijde.
Liefst puur een luidspreker zonder filters als dat mogelijk is.
Heb reeds een paar monitors van boston met een zelfbouw sub, lab 12 met een monacor SAM-300D versterker.
Een mooi ontwerp is ook niet verkeert.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
met 40cm van de wand kan de poort prima achterop, in het ergste geval moet je wat met demping gaan spelen, maar dat weegt wel op tegen de nadelen van een poort voorop (zeker met een breedbander wil je dat niet)capri schreef:Mag wel een grote of brede vloerstaander worden.
Kunnen max 40 cm van de achterwand geplaats worden, liefst geen poorten aan de achterzijde.
Liefst puur een luidspreker zonder filters als dat mogelijk is.
1 woord: hoorncapri schreef:Moet wel een speaker zijn die eruit springt door zijn goede geluidskwaliteit.
Iets met een wouw factor![]()
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Een hoorn met opening van voor mag dat wel , daar zijn zat ontwerpen van die zowel wouw eruit zien als wouw klinken .Henkjan schreef:1 woord: hoorncapri schreef:Moet wel een speaker zijn die eruit springt door zijn goede geluidskwaliteit.
Iets met een wouw factor![]()
Re: Breedband luidsprekers
Ik zou zeggen kijk eens bij;
http://www.rumoh.nl
http://www.lautsprechershop.de
http://www.speakerland.nl
http://www.speakerenco.nl
http://www.rumoh.nl
http://www.lautsprechershop.de
http://www.speakerland.nl
http://www.speakerenco.nl
Re: Breedband luidsprekers
bas focal m180 schreef:Een hoorn met opening van voor mag dat wel , daar zijn zat ontwerpen van die zowel wouw eruit zien als wouw klinken .Henkjan schreef:1 woord: hoorncapri schreef:Moet wel een speaker zijn die eruit springt door zijn goede geluidskwaliteit.
Iets met een wouw factor![]()
Laat maar komen.
Wil naast mijn normale luidsprekers iets heel anders.
Re: Breedband luidsprekers
Kijk hier eens: http://www.frugal-horn.com/Frugel-Horn.htmlcapri schreef:Laat maar komen.
De Barbapappas onder de hoorns, kort vierkant lang ... kunnen worden wat ze wezen willen. Of iets van die strekking.
Re: Breedband luidsprekers
laat ik daar nou net nog een setje van hebben staan die wel weg mogen 
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
nee hoor, en om de zelfde reden als bij alle "gepoorte" systemen, de mids die uit de hoorn/br-poort/tl-opening komen verstoren je geluidsbeeldbas focal m180 schreef:Een hoorn met opening van voor mag dat wel , daar zijn zat ontwerpen van die zowel wouw eruit zien als wouw klinken .Henkjan schreef:1 woord: hoorncapri schreef:Moet wel een speaker zijn die eruit springt door zijn goede geluidskwaliteit.
Iets met een wouw factor![]()
ik heb zelf 1 hoorn gebouwd, dat was de Conic en die klonk echt fantastischcapri schreef:Wacht met spanning de modellen af.![]()
Een hoorn luidspreker![]()
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Natuurlijk zit er een kern van waarheid in maar echt elk systeem heeft nadelen maar wegen die nadelen op tegen de voodelenHenkjan schreef:nee hoor, en om de zelfde reden als bij alle "gepoorte" systemen, de mids die uit de hoorn/br-poort/tl-opening komen verstoren je geluidsbeeldbas focal m180 schreef:Een hoorn met opening van voor mag dat wel , daar zijn zat ontwerpen van die zowel wouw eruit zien als wouw klinken .Henkjan schreef:1 woord: hoorn
Er zijn zoveel hoorns gebouwd waarvan de eigenaars uitermate tevreden over zijn en die mondopening voor hebben .
De fostex hoorns hebben die ''mids geluid '' door hun verloop van de hoorn wat ik begrepen heb minder dan andere hoorns .
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
dat mensen tevreden zijn, betekent niet dat het niet beter kan
uit elke poort komt mid, sommige meer dan andere, en dat wil je niet door de mids die uit de speaker komen horen. en de makkelijkste manier om dat tegen te gaan is de poort achterop. aan de zijkant is ook een goed alternatief
uit elke poort komt mid, sommige meer dan andere, en dat wil je niet door de mids die uit de speaker komen horen. en de makkelijkste manier om dat tegen te gaan is de poort achterop. aan de zijkant is ook een goed alternatief
- bas focal m180
- Berichten: 4328
- Lid geworden op: vr 17 okt 2008, 14:03
- Locatie: nijmegen
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Hoorn die niet direct naar voor straalt kom ik bij
http://www.hm-moreart.de/1.htm
Zeer mooie en extreme creaties .
En hij wil ook graag een unit zonder filter .
http://www.hm-moreart.de/1.htm
Zeer mooie en extreme creaties .
En hij wil ook graag een unit zonder filter .
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Ik hoop binnenkort toch een paar Lowther luidsprekers in een Fidelio kast te hebben spelen.. Lowthers zijn nou niet bepaald low-budget speakers maar na het goed inspelen schijnen het toch fantastische breedbanders te zijn, mits in de juiste kast (hoorn systeempje meestal)
Kees
Kees
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Berichten: 33823
- Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
- Locatie: Berkel en Rodenrijs
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Frugel hoorn, Conic, Busch horn, Fidelio, en vast nog een hele bergbas focal m180 schreef:Hoorn die niet direct naar voor straalt kom ik bij ....
Re: Breedband luidsprekers
Een hoop info en mogelijkheden.
Kreeg ook nog en tip als fostex.
Hoef ik mij geen zorgen te maken om het laag aangezien de drivers meestal zeer klein zijn.
De fostex FE 103 E leek mij ook wel een leuke ding om te maken maar heeft slecht een 4 inch speaker.
Kreeg ook nog en tip als fostex.
Hoef ik mij geen zorgen te maken om het laag aangezien de drivers meestal zeer klein zijn.
De fostex FE 103 E leek mij ook wel een leuke ding om te maken maar heeft slecht een 4 inch speaker.
Re: Breedband luidsprekers
Dat is op twee manieren op te vattencapri schreef:Hoef ik mij geen zorgen te maken om het laag aangezien de drivers meestal zeer klein zijn.
Écht laag krijg je niet uit een hele kleine driver. Een (backloaded) hoorn krikt de boel zo tussen 50-100Hz heel aardig op, zodat je wel met heel veel plezier naar zo´n kleine breedbander kunt luisteren. Mits niet te luid uiteraard.
Je bedoeld de aanbevolen hoorn voor de FE 103 (http://www.fostexinternational.com/docs ... e_encl.pdf) ?capri schreef:De fostex FE 103 E leek mij ook wel een leuke ding om te maken maar heeft slecht een 4 inch speaker.
Hier een bouw/luisterverslag: http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYRH10.html
Kijk anders ook eens hier: http://www.fostexinternational.com/docs ... ures.shtml
Een hoorn met een 206E gaat serieus hard, en komt ook behoorlijk laag. Nadeel is dat de behuizingen zo groot worden, misschien daarom ook de moeite waard om eens te kijken naar een TQWT.
Re: Breedband luidsprekers
Tok schreef:Dat is op twee manieren op te vattencapri schreef:Hoef ik mij geen zorgen te maken om het laag aangezien de drivers meestal zeer klein zijn.![]()
Écht laag krijg je niet uit een hele kleine driver. Een (backloaded) hoorn krikt de boel zo tussen 50-100Hz heel aardig op, zodat je wel met heel veel plezier naar zo´n kleine breedbander kunt luisteren. Mits niet te luid uiteraard.
Je bedoeld de aanbevolen hoorn voor de FE 103 (http://www.fostexinternational.com/docs ... e_encl.pdf) ?capri schreef:De fostex FE 103 E leek mij ook wel een leuke ding om te maken maar heeft slecht een 4 inch speaker.
Hier een bouw/luisterverslag: http://fullrangedriver.com/singledriver/DIYRH10.html
Kijk anders ook eens hier: http://www.fostexinternational.com/docs ... ures.shtml
Een hoorn met een 206E gaat serieus hard, en komt ook behoorlijk laag. Nadeel is dat de behuizingen zo groot worden, misschien daarom ook de moeite waard om eens te kijken naar een TQWT.
Moet wel een systeem zijn die wat in zijn mars heeft en zo te horen vallen de kleinere modellen dan af.
Had al even op de site gekeken van fostex voor een kast voor een 206E.
De grote van de kast valt nog mee, 90 cm hoog.
Wat kan ik klankmatig verwachten van dit ontwerp.
Moet iets zijn met een rustig hoog zonder scherpte aangezien mijn kamer niet al te gedempt is.
Laatst gewijzigd door capri op do 12 dec 2013, 8:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Re: Breedband luidsprekers
En de juiste versterking:audiomanics schreef:maar na het goed inspelen schijnen het toch fantastische breedbanders te zijn, mits in de juiste kast (hoorn systeempje meestal)
Kees
https://www.passdiy.com/project/amplifi ... ge-drivers
Een vrij compleet overzicht van in de handel beschikbare breedbanders op:
http://www.spectrumaudio.de/
- bartsegers
- Berichten: 5431
- Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
- Locatie: Roermond
Re: Breedband luidsprekers
Als je voor een hoorn gaat ga ik het zeker volgen!
Zelf ook lang naar twee joekels van hoorns geluisterd, heerlijk.
Als ik zelf ooit weer eens hoorns moest maken (met een coax/breedbander) zou ik voor de Viech gaan van Cyburg.
Wellicht met een andere driver. Een 8" heeft wel genoeg oppervlak om wat lucht te verplaatsen.
Je kunt ook altijd hier op het forum hulp vragen aan mensen die een hoorn kunnen simuleren.
Zo kun je kijken wat een andere driver in een bestaand hoornontwerp doet bijvoorbeeld.
hier een viech van het forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=2201
En een 8" driver bijvoorbeeld:
http://www.rumoh.eu/nl/gradient/1188-gr ... ax-08.html
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1686-sp-200x.html
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8644
(deze seas zijn ook andere ontwerpen mee)
Er zijn er nog meer te vinden overigens. tussen 50 en 5000 euro
Zelf ook lang naar twee joekels van hoorns geluisterd, heerlijk.
Als ik zelf ooit weer eens hoorns moest maken (met een coax/breedbander) zou ik voor de Viech gaan van Cyburg.
Wellicht met een andere driver. Een 8" heeft wel genoeg oppervlak om wat lucht te verplaatsen.
Je kunt ook altijd hier op het forum hulp vragen aan mensen die een hoorn kunnen simuleren.
Zo kun je kijken wat een andere driver in een bestaand hoornontwerp doet bijvoorbeeld.
hier een viech van het forum:
http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=3&t=2201
En een 8" driver bijvoorbeeld:
http://www.rumoh.eu/nl/gradient/1188-gr ... ax-08.html
http://www.rumoh.eu/nl/monacor/1686-sp-200x.html
http://www.europe-audio.com/Product.asp?Product_ID=8644
(deze seas zijn ook andere ontwerpen mee)
Er zijn er nog meer te vinden overigens. tussen 50 en 5000 euro
- audiomanics
- Berichten: 4575
- Lid geworden op: za 08 apr 2006, 21:54
- Locatie: Appelscha
- Contacteer:
Re: Breedband luidsprekers
Van "insiders" heb ik gehoord dat de luidsprekers van Audio Nirvana ook wel het woow-effect kunnen genereren en die zijn dan ook weer niet zo heel duur..
Kees
Kees
