[Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Moderator: Beheerdersteam
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Even wat meetkunde nu.
Dat een haakse hoek 90 graden is mag algemeen bekend zijn :
Maar hoe bereken ik nu de hoeken zoals bij onderstaande tekening ? :
Ik zit al te kijken bij Wikipedia op meetkunde, maar daar kom ik ook niet veel verder.
Dat een haakse hoek 90 graden is mag algemeen bekend zijn :
Maar hoe bereken ik nu de hoeken zoals bij onderstaande tekening ? :
Ik zit al te kijken bij Wikipedia op meetkunde, maar daar kom ik ook niet veel verder.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Volgens mij ben je een beetje aan het overdrijven.
Zo enorm krap hoef je het ook weer niet te berekenen.
Zo enorm krap hoef je het ook weer niet te berekenen.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Laten we de hoek phi noemen.
Phi is dan te vinden met:
Phi = 90° + arctan((150-130)/(2×150))=93,8°
Phi is dan te vinden met:
Phi = 90° + arctan((150-130)/(2×150))=93,8°
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
@Ray
Hou je rekening met de afstemming van de kamer achter je Accuton op het (elektrisch) filter wat je wilt gaan toepassen? M.a.w. hoe kom je aan die drie liter?
Hou je rekening met de afstemming van de kamer achter je Accuton op het (elektrisch) filter wat je wilt gaan toepassen? M.a.w. hoe kom je aan die drie liter?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Nee, pikkebaas. het gaat niet om de getallen, maar om het principe.dre schreef:Volgens mij ben je een beetje aan het overdrijven.![]()
Zo enorm krap hoef je het ook weer niet te berekenen.
Ik moet namelijk uitrekenen onder hoek(en) ik de zaagtafel moet instellen om plankjes te zagen die netjes op elkaar aansluiten.
Yes ! dat is dus hetgeen waar ik naar zocht.b_force schreef:Laten we de hoek phi noemen.
Phi is dan te vinden met:
Phi = 90° + arctan((150-130)/(2×150))=93,8°
Volgens mij snap ik het principe ook nog.
Zie quotes van Paul en Jeroen :markbakk schreef:@Ray
Hou je rekening met de afstemming van de kamer achter je Accuton op het (elektrisch) filter wat je wilt gaan toepassen?
M.a.w. hoe kom je aan die drie liter?
pvanlingen schreef:
Overweeg je nog om die gore plastic potten van de C²77 units af te halen?
Met een metaalzaag langs de achterkant van de flens zagen, of als je bang bent dat het plastic zaagsel
in de spreekspoel terecht komt de pot rondom doorsmelten met een gloeiende draad.
De speaker kan dan beter ademhalen.
Een wat grotere behuizing dan nu (potje) kan ook geen kwaad i.v.m. de Qts.
Vroeger bij de importeur van Thiel haalden we de potjes er ook wel af.
Later werden ze op verzoek ook zonder potjes geleverd.
Zij adviseren dat dus.jeroen_d schreef:Kan het wel eens zijn met Paul. Een ruime taps toelopende kamer achter de middentoner zal hem meer open laten klinken.
Je kan overwegen om zo'n ruimte nu al te maken, eerst eens te kijken hoe het nu gaat,
en als je vermoed dat het nog beter kan later de cup verwijderen.
De aanbevolen behuizing voor de opvolger C²79 was 3 liter.
Dat zal zeker ruim genoeg zijn, aangezien de C²77 het al goed doet met dat kleine cupje erachter.
Mooi taps laten toelopen en vullen met Twaron Angel Hair, kan niet mislukken.
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik heb het nu in een keer gedaan.
Ik kan ook de stapjes laten zien, mocht dat nodig zijn.
Ik kan ook de stapjes laten zien, mocht dat nodig zijn.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat mag, maar zal (denk ik) niet nodig zijn.
Ik ga straks even wat nieuwe tekeningen gebaseerd op een 3 liter kastje.
Ik ga straks even wat nieuwe tekeningen gebaseerd op een 3 liter kastje.
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Herstel. ik dacht dat ik het snapte...

Iets gaat er niet helemaal goed.
Misschien is het iets makkelijker te begrijpen als Bart het in stapjes zou willen uitvoeren, aub.
Ik denk dat het ook handiger is om de zijden A, B, C, D, en de uitkomst X te noemen ?
Iets gaat er niet helemaal goed.
Misschien is het iets makkelijker te begrijpen als Bart het in stapjes zou willen uitvoeren, aub.
Ik denk dat het ook handiger is om de zijden A, B, C, D, en de uitkomst X te noemen ?
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Eens kijken of dat goed uit te leggen is, zonder al teveel tekenwerk.
Links (en rechts) kun je een driehoek maken met een haakse hoek erin.
De bovenkant is dan gelijk aan (150-130)/2.
(delen door twee voor alleen rechts, anders heb je rechts + links)
Vervolgens willen we hoek phi weten.
tan(phi) = overstaande / aanliggende zijde.
phi = arctan (overstaande / aanliggende zijde)
aanliggende = 150mm
overstaande = (150-130)/2
dus;
phi = arctan ((150-130/2)/150) = arctan((150-130)/(2×150))
Daar moet je dan nog 90 graden bij optellen, en zo kom je uit op
Phi = 90° + arctan((150-130)/(2×150))=93,8°
vergeet je rekenmachine niet op graden te zetten ipv radialen!!!
edit:
De arctan (of tan^-1) van 0,0667 is idd 3,81 graden, dus je zit helemaal goed hoor
Je moet alleen wel even op arctan knopje drukken en 90 graden bij optellen.
(doe je met INV -> TAN)
Links (en rechts) kun je een driehoek maken met een haakse hoek erin.
De bovenkant is dan gelijk aan (150-130)/2.
(delen door twee voor alleen rechts, anders heb je rechts + links)
Vervolgens willen we hoek phi weten.
tan(phi) = overstaande / aanliggende zijde.
phi = arctan (overstaande / aanliggende zijde)
aanliggende = 150mm
overstaande = (150-130)/2
dus;
phi = arctan ((150-130/2)/150) = arctan((150-130)/(2×150))
Daar moet je dan nog 90 graden bij optellen, en zo kom je uit op
Phi = 90° + arctan((150-130)/(2×150))=93,8°
vergeet je rekenmachine niet op graden te zetten ipv radialen!!!
edit:
De arctan (of tan^-1) van 0,0667 is idd 3,81 graden, dus je zit helemaal goed hoor
Je moet alleen wel even op arctan knopje drukken en 90 graden bij optellen.
(doe je met INV -> TAN)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
heren, die geadviseerde 3 liter, maakt het veel uit of dat iets meer is ? (3.3 liter)
Of luistert dat nogal nauw ?
Of luistert dat nogal nauw ?
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Dat scheelt een blik bier!
Kijk en dat is nou totaal niet erg
bij luidspreker projecten word altijd een biertje ter referentie van de grote gebruikt
in dit geval laten zitten en vereeuwigen met het project
mvg bert
- pvanlingen
- Berichten: 1587
- Lid geworden op: vr 21 dec 2007, 13:35
- Locatie: Dronten
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ray, de inhoud wat te groot is niet erg.
Als de ruimte te groot is maak je hem zo weer kleiner met wat houtjes of schotjes.
Is de pot er nu al af?
Als hij er af is kun je wat gaan rekenen om de inhoud van het kastje te bepalen. (Q en resonantie zonder pot)
Paul.
Als de ruimte te groot is maak je hem zo weer kleiner met wat houtjes of schotjes.
Is de pot er nu al af?
Als hij er af is kun je wat gaan rekenen om de inhoud van het kastje te bepalen. (Q en resonantie zonder pot)
Paul.
- pappaleo
- Berichten: 12412
- Lid geworden op: wo 25 sep 2013, 14:30
- Locatie: verder dan Delft of Drievliet
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Stevig glaasje, 30cldre schreef:de black label.ds23man schreef:Deze is beter:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Eh, rekenen, moi ?pvanlingen schreef:Ray, de inhoud wat te groot is niet erg.
Als de ruimte te groot is maak je hem zo weer kleiner met wat houtjes of schotjes.
Is de pot er nu al af?
Als hij er af is kun je wat gaan rekenen om de inhoud van het kastje te bepalen. (Q en resonantie zonder pot)
Ik was van plan om die potten er pas af te halen, na het boren, zagen, frezen, lijmen, solderen, fineren, en waxxen.
Zeg maar ergens eind zomer 2014... twee dagen voor ze de huiskamer in gaan...
- b_force
- Ook commercieel actief
- Berichten: 12449
- Lid geworden op: di 18 apr 2006, 13:27
- Locatie: West Friesland
- Contacteer:
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
Ik moet bekennen dat ik niet het hele verhaal gevolgd heb, maar over het algemeen (eigenlijk gewoon altijd).ray5150 schreef:heren, die geadviseerde 3 liter, maakt het veel uit of dat iets meer is ? (3.3 liter)
Of luistert dat nogal nauw ?
NEE, maak niks uit!
(sippend aan een whiskey, die dit weekend iets te snel is opgegaan en waar ik nu het restje van opmaak)
Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.
De laatste 0,3 liter(sippend aan een whiskey, die dit weekend iets te snel is opgegaan en waar ik nu het restje van opmaak)
