5v voeding,vraagje
Moderators: Barry2001, Beheerdersteam
5v voeding,vraagje
Voor de RPI een voeding aan het ontwerpen.
Wilde de DDD voeding hier voor gebruiken.
Doede, gebruikt voor 5V dc uit, een 9V-0-9V trafo.
Zou ik hiervoor ook gewoon een 9V trafo kunnen gebruiken met een diode brug?
Wilde de DDD voeding hier voor gebruiken.
Doede, gebruikt voor 5V dc uit, een 9V-0-9V trafo.
Zou ik hiervoor ook gewoon een 9V trafo kunnen gebruiken met een diode brug?
Re: 5v voeding,vraagje
Zolang de (belaste) spanning uit de gelijkrichter zo'n 5V boven de gewenste uitgangsspanning is zit je goed.
Bij een brug velies je een diodespanning meer van wat de trafo levert.Maar 2x9V geeft ong. 12V met twee diodes en met 1x9V en een brug 11,4V,ruim genoeg.
Niet zo mooi trouwens,je verstookt meer in de voeding dan in de verbruiker,gelukkig gaat 't om niet veel.
Anne
Bij een brug velies je een diodespanning meer van wat de trafo levert.Maar 2x9V geeft ong. 12V met twee diodes en met 1x9V en een brug 11,4V,ruim genoeg.
Niet zo mooi trouwens,je verstookt meer in de voeding dan in de verbruiker,gelukkig gaat 't om niet veel.
Anne
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens mij dat taartje, een elko en een 7805 is zat voor dat ding.ray5150 schreef:Wat is nu weer een RPI
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Zei mijn vriendin gisteravond nog!ray5150 schreef:Doe's gek. hang hem aan een Jung regulator.
Doe's gek. hang hem aan een Jung regulator.
Vind hem wel heel mooi ,Ray,ds23man
Maar ja,leuk om te bedenken...............
Nu nog twee shunt regelaars er bij en we hebben de voeding voor de nieuwe DAC gereed...................
Al vast een voorproefje..........
Bij de val ook nog op je hoofd terechtgekomen ?
.
Serie regeling+parallel regeling,doe dan zoals in de relaixed2,uitgang van een opa als voeding.
Een stevige LM675 en klaar bije
.
Anne
Serie regeling+parallel regeling,doe dan zoals in de relaixed2,uitgang van een opa als voeding.
Een stevige LM675 en klaar bije
Anne
Weet niet............?Bij de val ook nog op je hoofd terechtgekomen ?![]()
Waar ben ik ,wie ben ik.......
Er zal best wel een betere of andere regeling zijn.
maar klopt de mijne
Ik weet het Anne, te veel onderdelen,zonde
Maar ik vond het wel een leuke schakeling.
Die is echt goed, Anne !Ah!buis schreef:Bij de val ook nog op je hoofd terechtgekomen ?![]()
Ach ja,steek graag de draak met wat overdreven gedoe.Zoveel voeding voor zo weinig te voeden.
Die schakeling werkt hopelijk wel,als er geen oscillerneigingen blijken.Vind 't nogal veel versterking zonder zonder kalmeer maatregelen,een collector-basis Ctje bijv.
En dan nog shuntregeling erbij ? Heeft zelden echt zin.Een serie-regeling,als in de meeste voedingen,leveren meer stroom als de spanning dreigt te zakken.Maar als de spanning stijgt gaat ie niet naar beneden trekken maar levert gewoon minder in de hoop dat de spanning dan vanzelf wel zakt,is meestal ook wel zo.
Zo'n shunt doet 't net andersom.Als de spanning zakt doet ie niks meer en bij stijgen gaat ie naar beneden trekken.
In plaats van al dat spul is het met een opamp alles in een.Een flinke onderdrukking van de voedingsrimpel,trekt zowel naar boven als naar beneden als de uitgang niet de gewenste waarde heeft.
En nou maar hopen dat 't daar in 't noorden niet te erg wordt met die storm
,je hebt per slot maar een hand om je vast te houden
Anne
Die schakeling werkt hopelijk wel,als er geen oscillerneigingen blijken.Vind 't nogal veel versterking zonder zonder kalmeer maatregelen,een collector-basis Ctje bijv.
En dan nog shuntregeling erbij ? Heeft zelden echt zin.Een serie-regeling,als in de meeste voedingen,leveren meer stroom als de spanning dreigt te zakken.Maar als de spanning stijgt gaat ie niet naar beneden trekken maar levert gewoon minder in de hoop dat de spanning dan vanzelf wel zakt,is meestal ook wel zo.
Zo'n shunt doet 't net andersom.Als de spanning zakt doet ie niks meer en bij stijgen gaat ie naar beneden trekken.
In plaats van al dat spul is het met een opamp alles in een.Een flinke onderdrukking van de voedingsrimpel,trekt zowel naar boven als naar beneden als de uitgang niet de gewenste waarde heeft.
En nou maar hopen dat 't daar in 't noorden niet te erg wordt met die storm
Anne
Bedankt,Anne
De twee shunt regelingen waren meer als losse voedingen voor een dac en een USB/I2S omzetter bedoeld.
5V en 3,3V
Deze 5V was meer voor de aansturing bedoeld van dat kleine computer ding.[Een RPI]
Het stormt en er ligt sneeuw
,,,,K. weer.
En vannacht verzuipen we hier allemaal,,springvloed ,, + 4M verwacht .
De twee shunt regelingen waren meer als losse voedingen voor een dac en een USB/I2S omzetter bedoeld.
5V en 3,3V
Deze 5V was meer voor de aansturing bedoeld van dat kleine computer ding.[Een RPI]
Het stormt en er ligt sneeuw
En vannacht verzuipen we hier allemaal,,springvloed ,, + 4M verwacht .
Laatst gewijzigd door democles op vr 06 dec 2013, 2:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Hoe had je dat C tje in gedachten?Vind 't nogal veel versterking zonder zonder kalmeer maatregelen,een collector-basis Ctje bijv.
Mochten er problemen zijn,wil een condensator tussen basis en collector van T3 wel 's helpen.1nF of zodemocles schreef:Hoe had je dat C tje in gedachten?Vind 't nogal veel versterking zonder zonder kalmeer maatregelen,een collector-basis Ctje bijv.
Anne