Serie-filter

Conventionele filters zonder actieve elektronica.

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Taita

Serie-filter

Bericht door Taita »

Het valt me op dat op dit forum het passieve serie-filter heel weinig aan de orde komt. Ik weet eigenlijk weinig van de theorie en kan er ook niet zoveel van vinden. Het schijnt dat deze filteropbouw een gunstige fasekarakteristiek heeft. Ik heb er inmiddels wat ervaring mee en het bevalt me wel goed. Ik ben nu bezig met een drieweg waarin ik een lijnfilter voor laag/mid en een seriefilter voor mid/hoog combineer. Ik ben eigenlijk benieuwd of een volledig drie weg seriefilter opbouw mogelijk is

Hieronder een voorbeeld van een eenvoudig tweeweg seriefilter.
serie-filter.jpg
serie-filter.jpg (10.92 KiB) 1274 keer bekeken
avdboom

Re: Serie-filter

Bericht door avdboom »

3 weg serie is zeker mogelijk, hoewel ik je met de technische uitvoering daar niet mee kan helpen.

Neem eens een kijkje naar de ontwerpen van Tony Gee, serie filters is zijn handelsmerk.
http://www.humblehomemadehifi.com/download.html
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Taita schreef:
Het valt me op dat op dit forum het passieve serie-filter heel weinig aan de orde komt. Ik weet eigenlijk weinig van de theorie en kan er ook niet zoveel van vinden. Het schijnt dat deze filteropbouw een gunstige fasekarakteristiek heeft. Ik heb er inmiddels wat ervaring mee en het bevalt me wel goed. Ik ben nu bezig met een drieweg waarin ik een lijnfilter voor laag/mid en een seriefilter voor mid/hoog combineer. Ik ben eigenlijk benieuwd of een volledig drie weg seriefilter opbouw mogelijk is

Hieronder een voorbeeld van een eenvoudig tweeweg seriefilter.
serie-filter.jpg
Het is niet voor niets dat je ze weinig ziet. Het afstemmen van de luidspreker vereist nauwkeurige tuning. Dit is niet mogelijk met een seriefilter. Verander je wat aan de tweeter, dan gaat de woofer mee en andersom. Je komt eigenlijk nooit op een ideaal uit. Het idee achter een seriefilter is leuk, maar het is meer de wens is de vader van de gedachte waardoor sommigen erop blijven hangen. Voor tweeweg gaat het nog en kan je mazzel hebben dat het met de combi van woofer en tweeter goed uitpakt. Ik heb ze toegepast met zeer goede resultaten. Maar ja, als het daarna vervangen werd door een parallel filter, optimaal afgestemd, was dat toch telkens weer beter. Voor drieweg is tuning een dusdanig drama dat je er beter helemaal niet aan kan beginnen.

De claim van gunstige fasekarakteristiek is trouwens nonsens en kan niet worden onderbouwd. Wat wel kan worden onderbouwd is dat ze vaak een rustig impedantieverloop hebben en dat is bij sommige versterkers heel prettig.
wouter
Ook commercieel actief

Bericht door wouter »

@Jeroen:

Kun je stellen dat wanneer de elektrische filtering (of akoestische uitput aan de drivers) van een seriefilter identiek zijn aan die van een parallel filter ze klankmatig ook identiek zijn? Ik meen het ergens gelezen te hebben... En dan zie je wat de charme van een seriefilter is, de flauwe hellingen, die bij een parallelfilter niet zo snel gekozen worden.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Je moet heel erg veel moeite doen om dat voor elkaar te krijgen, dezelfde hellingen. Het kan eigenlijk niet, per definitie, doordat het signaal dat door de tweeter gaat altijd deels door de woofer heeft gelopen en andersom. Dat zal bij een parallel filter nooit gebeuren. Het theoretische voordeel van een seriefilter is dan dat je betere blending krijgt. Het signaal gaat altijd deels van de ene naar de andere driver, omdat ze in elkaars filterende netwerk zitten.

De hellingen van seriefilters zijn door dat driver-lek altijd iets slapper dan de orde die gekozen is (2de orde seriefilter is slapper dan 2de orde). In een parallel filter zou je weerstanden in serie met of parallel aan de filterende componenten moeten zetten om hetzelfde te bereiken. Maar als je slap wilt filteren, met drivers en kantelpunten die daarvoor geschikt zijn, dan doe je dat toch gewoon? Dat kan met parallelle filters net zo gemakkelijk.

dre heeft wel eens een tijd gespeeld met een eerste orde seriefilter in een scanspeak/focal tweeweg met de befaamde 18W8531G. Hij vroeg toen, als ik het nu eens 1ste orde parallel maak, wat voor componenten zou ik dan moeten toepassen? Ik heb toen waardes aanbevolen die een vergelijkbare respons opleverden. En dat parallelle filter is er geloof ik nooit meer uitgegaan. :mrgreen:
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Dat je eigenlijk nooit ideaal uitkomt ben ik niet mee eens.
Het is gewoonweg niet zo praktish en het wordt al vrij snel ingewikkeld
Het is niet even makkelijk aan te passen bv.

Overigens, als iets elektrisch (en qua fase, dus impuls) geen verschillen heeft, is iets per definitie identiek
Standaard verschilt idd serie dan wel iets van parallel, dus dast zul je moerten compenseren
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

Zeg nooit nooit, ok ik draafde door, maar zoals je ook al aangeeft het is een stuk lastiger.
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

b_force schreef:
Overigens, als iets elektrisch (en qua fase, dus impuls) geen verschillen heeft, is iets per definitie identiek
Standaard verschilt idd serie dan wel iets van parallel, dus dast zul je moerten compenseren
En dat iets bereik je dus niet in het vergelijk tussen serie en parallel, is per definitie onmogelijk, want bij parallel loopt het signaal niet via de ene driver naar de andere. De driver impedantie is niet volledig te benaderen door een netwerk van spoelen, weerstanden en condensators en het zou ook nogal onzin zijn om dit te gaan doen in een parallel filter, alleen maar om iets te bewijzen. Zo'n parallel filter zou je nooit bouwen, je moet het dan ook niet willen vergelijken.

Ik hou het erbij dat het altijd wel leuk is als het toevallig goed uitpakt met een seriefilter, het heeft wel iets speciaals als het lukt.
b_force
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door b_force »

Het gaat ook meer om de theorie daar (vandaar de definitie)
Praktisch is het niet echt slim nee :lol:

:mrgreen:
De strekking blijft iig gelijk.
Het is in veel gevallen niet heel praktisch, maar kan in sommige gevallen dan heel goed uitpakken.
Hangt overigens ook maar van je uitgangspunt af.
Soms moet het gewoon minimaal en goedkoop.
Dat kan een serie filter soms wel leuk zijn.
Tom Magchielse

Bericht door Tom Magchielse »

De eerste-orde seriefilters hebben de prettige eigenschap van "constant voltage" overdracht. Als de geproduceerde geluiddruk per driver evenredig is met de spanning op die driver, dan is de totale geluiddruk dus keurig constant. Met twee spoelen en twee condensatoren maak je een eerste-orde drieweg filter met weing verliezen en constan voltage.
groet,
Tom
3weg copy.jpg
jeroen_d
Ook commercieel actief
Contacteer:

Bericht door jeroen_d »

'Als' is hier een heel belangrijke. Het is namelijk zo dat in de echte wereld die geproduceerde geluidsdruk niet evenredig is met de spanning en dat er ook nog fasedraaiing in het spel is. In een ideale wereld met ideale luidsprekers heb je niet eens een filter nodig, want dan is eentje genoeg. :wink:

Het is niet zo dat ik een hekel heb aan seriefilters, hoewel dat misschien zo lijkt uit mijn posts. Het is ook goed dat Tom deze post plaatst. Er worden vaak theoretische voordelen naar voren gebracht over seriefilters waardoor ze een bepaalde aantrekkingskracht krijgen. Ik zet daar dan de niet ideale praktijk tegenover en die praktijk veroorzaakt dat een parallel filter minstens zo goed presteert.
Taita

Bericht door Taita »

Bedankt voor de reacties. Ik ben het ermee eens dat een seriefilter lastiger is af te stemmen. Wijziging in één component wijzigt het gedrag van alle luidsprekers. Een ander lastig punt is dat bij een seriefilter de output van de afzonderlijke luidsprekers niet normaal te meten is. Bij een lijnfilter kun je gewoon één van de luidsprekers ontkoppelen. Bij een seriefilter kan dat niet omdat de andere luidspreker dan ineens een ander filter ziet en onvoorspelbaar reageert. De enige manier om afzonderlijke luidsprekers te meten is de luidspreker af te dekken.

Desondanks ben ik niet ontevreden over de ervaringen tot dusverre. Is er overigens nog iets te zeggen over de combinatie serie/lijnfilter?
Marp
Beheerder / Sysadmin

Bericht door Marp »

Taita schreef:
Een ander lastig punt is dat bij een seriefilter de output van de afzonderlijke luidsprekers niet normaal te meten is.
Sluit op het filter de tweeter aan van één luidsprekerbox, de woofer van de andere, plaats ze ver genoeg uit elkaar of in verschillende vertrekken, en meten maar.
avdboom

Bericht door avdboom »

Misschen een beetje laat, maar Rod Elliot heeft een artikel die parallel en serie emt elkaar vergelijkt en zijn conclusie is dat er bij goede toepassing van beiden praktisch geenv erschil in het resultaat zit.
http://sound.westhost.com/parallel-series.htm

Ik maak zelf gebruik van een speaker met seriefilter (DD8 MkII van Tony Gee) en dat bevalt, maar als ik ooit iets zelf in elkaar ga pielen ga ik absoluut voor parallel. Als je aan een serie filter wilt moet je rekening houden meet zeer veel pielen of je moet het als fingerspitzengefuhl hebben na een lange leercurve. In mijn geval dacht ik beter goed gejat als slecht bedacht :mrgreen: .
Maar ik heb genoeg gehoord om te weten dat een parallel fitler ook geweldig kan klinken, dus het is niet een geloof waar ik aan vast hang dat serie filters uber kwaliteiten hebben waar parallel filters niet aan kunnen tippen.
Plaats reactie

Terug naar “Filterontwerp & Passieve Filters”