[Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

Walt

Re: [Longterm] The X-Ray Speaker Project.

Bericht door Walt »

Dan hoop ik voor je dat zo'n lage reflex afstemming je klankmatig bevalt en dat de simulatie van Henk Jan nauwkeurig genoeg is. Mijn ervaring is dat de meeste simulatie software overdreven lange poorten geeft.

Het verdient mijns inziens daarom sterk de aanbeveling om de poorten toch zo uit te voeren dat deze naderhand nog zijn in te korten.

Groetjes Walter
meiborg

Bericht door meiborg »

Als de poort nog niet verlijmd zit kun je hem toch een stukje er onderuit schuiven om hem verder in te korten. Niet ideaal, maar kan wel.

Mvg Reinder
Walt

Bericht door Walt »

Als ik het goed begrijp wil Ray de inwendige trompet flens vastlijmen aan een bracing, dan valt er dus naderhand niks meer in te korten. De afstemming moet dan dus in 1 keer perfect zijn... die kans lijkt mij erg klein gezien de lastige bepaling van de echte effectieve lengte omdat de poort dicht bij de kastwanden en de vloer zit.

Groetjes Walter
avdboom

Bericht door avdboom »

Anders begin je toch zonder flare er op aan de binnenkant? Heb ik met me DD8 ook gedaan (aan de voorkant!), en het klinkte prima. Maar na toch het nodige inkorten omdat dit nodig was kon op een zeker moment de flare er wel op (was een kwestie van passing bij mij), dat kan jij ook doen. Maak gewoon in de brace boven de poort een ruim gat voor voldoende lucht stroming. Mijn ervaring is ook dat na de simulatie er nog zeker 1/3 af moest om tot het gewenste resultaat te komen!
meiborg

Bericht door meiborg »

Volgens mij is de tuning met flare hoger dan zonder door de verbeterde airflow, weet dus niet of dat zal helpen.

Mvg reinder
markbakk

Bericht door markbakk »

Henkjan schreef:
markbakk schreef:
En een mooi resonantiepiekje op 450Hz natuurlijk...
met de poort naar beneden en de kast niet te ver van de vloer ga je er niet zo veel van horen lijkt me.
Hoe kom je daarbij? Ik geloof liever in filteren van de driver in kwestie en flink veel demping in de kast.
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Mark,

Waarom baseer jij je oordeel dat bovenstaande niet het geval zou zijn? In het algemeen wordt gesteld dat de poort aan de achterzijde plaatsen voldoende helpt om storingen in het middengebied uit de poort onhoorbaar te maken. In de 'HobbyHifi' hebben ze meerdere ontwerpen met de poort aan de onderkant of de zijkant, en dit werkt ook uitstekend.

Groetjes Walter
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

markbakk schreef:
Henkjan schreef:
markbakk schreef:
En een mooi resonantiepiekje op 450Hz natuurlijk...
met de poort naar beneden en de kast niet te ver van de vloer ga je er niet zo veel van horen lijkt me.
Hoe kom je daarbij? Ik geloof liever in filteren van de driver in kwestie en flink veel demping in de kast.
met de poort aan de onderkant heeft Walt al verwoord, dat van de kast wat dichter bij de grond baseer ik op m'n MathCAD simulaties waar ik zie dat de berekende dip in de response veel minder is als de kast 2cm van de grond afstaat dan bij 5cm. Wat meteen ook mijn antwoord is op de rest van de vragen: ik heb de hele pijp, dus met flares en de ruimte onder de kast meegenomen in de simulaties. En zo laag is deze afstemming niet, gewoon op fs zoals zo vaak gebeurt.
markbakk

Bericht door markbakk »

Walt schreef:
Waarom baseer jij je oordeel dat bovenstaande niet het geval zou zijn? In het algemeen wordt gesteld dat de poort aan de achterzijde plaatsen voldoende helpt om storingen in het middengebied uit de poort onhoorbaar te maken. In de 'HobbyHifi' hebben ze meerdere ontwerpen met de poort aan de onderkant of de zijkant, en dit werkt ook uitstekend.
  • Stellingen zijn wel mooi, maar ik zie ze graag onderbouwd door metingen. De poortoutput die je bij slecht gedempte en hoger gefilterde (tweeweg...)systemen kunt meten komt tot ongeveer referentieniveau. Bij een centerfrequentie van 450Hz (nu ik dat nakijk, lijkt mij dat trouwens flink te laag, bij een poort van 27cm kom ik op zo'n 600Hz) is een gemiddelde luidspreker nog redelijk omnidirectioneel, maar laat het eens 10dB lager zijn wanneer je de poort aan de achter- of onderkant zet. Laat er door lagere poortoutput nog 10dB af gaan. Dan heb je -20dB op z'n max, samen is dat nog altijd goed voor een portie vervorming van 10% op en rond die resonantiefrequentie.
  • Ik ga niet tegen de wijsheden van HH en anderen in, volgens mij stel ik ook altijd dat de poort alleen in noodsituaties voorop mag.
  • Het mooie is dat e.e.a. in een normale luisterruimte natuurlijk slecht tot niet hoorbaar is. Net als heel veel andere tweaks die we nut toedichten. Het indirecte veld geeft zo veel verstoring dat je van de bron (en foutjes daarin) niet echt veel hoort. Ja, je hoort misschien wel verschillen, maar je kunt net zo goed je luidspreker 5cm verplaatsen.
  • Bij een driewegsysteem met een open bassectie (TL, BR, hoorn, ik laat OB even buiten beschouwing) heb je de gelegenheid om dit soort ongewenste neveneffecten te verminderen door de betreffende unit in het probleemgebied niet te gebruiken. Daarvoor heb je immers een mid.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Enkele foto's van de strak gefreesde kopse kantjes.
IMG_0409.JPG
IMG_0398.JPG
Vandaag heb ik me beziggehouden met het monteren van de multiplex spanten.
Eerst heb ik de onderste geplaatst waar de BR pijpen komen te zitten.
IMG_0400.JPG
Lijmen en schroeven, en niet van de lullige dingetjes, het moet natuurlijk wel een beetje vast zitten. :mrgreen:
Ieder spantje wordt vastgezet met 3 stuks 4 x 50 voor, en 2 stuks aan de achterkant.
Natuurlijk eerst alles voorboren om splijten voorkomen.
IMG_0399.JPG
Vervolgens een beetje passen en meten om een goede verdeling te vinden zodat ze de drivers niet in de weg zitten.
IMG_0406.JPG
De totale dikte van de baffle word meer dan 40 Millimeter. :shock: hoezo, overkill ? :mrgreen:
IMG_0407.JPG
En dat zit ook weer in elkaar.
IMG_0412.JPG
De volgende zaken die op het programma zijn het maken van gaten in de onderbaffle voor de drivers, en gaten maken voor de speakON aansluitingen.
Ook moet er eens nagedacht gaan worden over de demping.
En tot slot heb ik besloten om toch aparte houten midkamers te maken ipv de plastic potten die onder de Accuton units zitten.
Ook dat zal wel een uitdaging worden omdat dat geen rechthoekig kastje mag zijn, maar een schuine wanden in moeten zitten.
(naar achteren toe kleiner, in een punt.) ik heb wel wat in mijn hoofd, ga ik maar eens ouderwets op papier zetten.
Een welwillend forumlid heeft me al een paar zakjes Angelhair beloofd. :D

Alles bij elkaar ben ik daar de rest van het jaar wel zoet mee, denk ik. :lol:
Walt

Bericht door Walt »

Lekker eigenwijs, toch die mega lange niet instelbare poort toepassen en risico nemen met het verwijderen van de pot van de Accuton mid...? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

Verder kun je de schroeven beter iets laten verspringen om het risico van splijten nog verder te verkleiner. De Accuton mid en hoog moeten trouwens zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt worden gezet.

Die dikke baffle is erg fraai, hier kun je flinke facetten op kwijt als je dat mooi vindt (is wel goed voor de afstraling).

Groetjes Walter
dre

Bericht door dre »

Walt schreef:
Lekker eigenwijs, toch die mega lange niet instelbare poort toepassen en risico nemen met het verwijderen van de pot van de Accuton mid...? :mrgreen: :mrgreen: :mrgreen:

De Accuton mid en hoog moeten trouwens zo dicht mogelijk bij elkaar in de buurt worden gezet.
Ik sluit me hier volledig bij aan!
Walt

Bericht door Walt »

Die stukjes karton voor de units, dat had ik trouwens gedaan voor het transport Ray, die mogen er nu best vanaf :rofl:

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

ray5150 schreef:
En tot slot heb ik besloten om toch aparte houten midkamers te maken ipv de plastic potten die onder de Accuton units zitten.
Ook dat zal wel een uitdaging worden omdat dat geen rechthoekig kastje mag zijn, maar een schuine wanden in moeten zitten.
(naar achteren toe kleiner, in een punt.) ik heb wel wat in mijn hoofd, ga ik maar eens ouderwets op papier zetten.
Als je maar eraan denkt dat staande golven (de grootste probleemveroorzakers van een midkamer) pas optreden bij frequenties met (halve) golflengten die in die midkamers passen. In dat opzicht is het potje zo slecht nog niet.
ray5150

Bericht door ray5150 »

Walt schreef:
Verder kun je de schroeven beter iets laten verspringen om het risico van splijten nog verder te verkleiner.
Wat bedoel je met verspringen ?
Zweitse

Bericht door Zweitse »

ray5150 schreef:
Walt schreef:
Verder kun je de schroeven beter iets laten verspringen om het risico van splijten nog verder te verkleiner.
Wat bedoel je met verspringen ?
Niet allemaal op de zelfde lijn. zoals ik het nu kan zien heb je ze allemaal op de afgetekende lijn zitten. Met verspringen ga je om en om 2 a 3mm links of rechts van de lijn zitten.
hrscharft

Bericht door hrscharft »

Mjah maar als je lijmt en schroeft kun je ze er naderhand ook net zo goed weer uit draaien.
Die lijmverbinding is van zichzelf sterk zat. En met dat onwijs dikke multiplex zou ik niet zo vreselijk bang zijn voor splijten.
Met mdf daarintegen is het wel degelijk een probleem ongeacht hoe dik je neemt.

Maar het is natuurlijk wel waar dat als je ze een stukje laat verspringen en dus niet alle schroeven in hetzelfde laagje van het multiplex draait dat je het splijt risico nog verder vermindert :)
Walt

Bericht door Walt »

Hallo Ray,

Ik zou me meer druk maken over die waarschijnlijk veel te lange basreflexpijp dan het wel of niet verspringen van de schroeven :mrgreen:

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

Zo te zien maak jij je om beide zaken meer zorgen dan ik. :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Het zijn nu op zich mooie stevig gebouwde kasten, als de reflex afstemming straks inderdaad veel te diep is, en de poorten zijn niet meer inkortbaar, dan kunnen je kasten min of meer naar de schroothoop verhuizen. Lijkt mij zonde, maar als jij er zo lol in hebt, vooral zo doorgaan... :mrgreen:

Groetjes Walter
ray5150

Bericht door ray5150 »

tsja. als,als... :roll:
Gelukkig baseer ik me op de door HJ gemaakte berekeningen, en als hij meerdere keren aangeeft dat het goed zo is, wie ben ik dan om daar tegen in te gaan ? 8)
ds23man
Ook commercieel actief

Bericht door ds23man »

Misschien eerst een goedkoop proefmodelletje in elkaar baffen voordat je een definitieve kast maakt?????
ray5150

Bericht door ray5150 »

Nog goedkoper dan dit ? :shock: :mrgreen:
Walt

Bericht door Walt »

Deze configuratie met de pijp zo dicht bij de achterwand, zijkanten en de bodem, is bijna niet te berekenen met de huidige beschikbare software. Ik vraag me af of de software van Henkjan dit dan wel correct kan... Ik hoop dat Henkjan hier even wil toelichten hoe hij deze invloedsfactoren in de simulatie heeft meegenomen.

Groetjes Walter
markbakk

Bericht door markbakk »

Niet teveel zorgen over de precieze afstemming hoor! Deze simulaties zijn allemaal zonder de kamerinvloeden van Ray's huiskamer gedaan en die heeft een veel groter effect op de laagweergave dan de exacte lengte van de BR-pijp (al had ik 'm zelf ook wat korter gehouden, maar dat was dan meer om de gemoedsrust geweest).
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”