Zoek me gek... 8" sub free air

voor alle audio die moet kunnen rijden

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Zoek me gek... 8" sub free air

Bericht door Maurice01 »

Weten de "kenners" hier nog een redelijk betaalbare subwoofer max 8" die free air nog een beetje speelt????

Ik heb er 2 nodig, en het komt te spelen in een lekke kist van +/- 500 ltr
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Een lekke kist van 500 liter... klinkt als de kofferbak van een sedan?

Ik heb nog 2 Soundstream SS8 subwoofertjes liggen. De afstand-houders hebben wat kit-resten en van 1 exemplaar heeft de surround deels losgelaten van de basket, maar dit kan uiteraard gewoon terug gelijmd worden. Deze subjes komen namelijk uit een bandpass kist en zaten vastgekit, waarbij de rand van 1 subje plaatselijk blijkbaar beter vast zat aan het hout dan aan de basket.

Niet meer mooi, maar wel technisch in orde (spoelen meten mooi een kleine 4 ohm, geen schraapgeluiden bij het indrukken van de conussen...).

Specificaties zijn terug te vinden op de website van Soundstream (uit het hoofd weet ik dat ze 100W RMS belastbaar zijn en een 4 ohm spoel hebben).

groetjes,
Isabelle
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Bedankt voor het aanbod Isabelle, maar ik opteer toch liever voor 2 nieuwe.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Geen probleem hoor, ze hoeven ook niet weg, misschien gebruik ik ze zelf ooit wel een keertje :)

Is de TangBand W8-740 niets? De lage Q waarde lijkt op het eerste zicht niet echt ideaal voor een IB situatie, maar die dingen hebben een x-max van 12mm, dus die jaag je niet zo vlug er door denk ik, zeker niet als je er een subsonic filter tussen zet en het vermogen beschaafd houdt...

Edit: ik heb net even de online manual van mijn SS8jes er bij genomen en die hebben blijkbaar ook een relatief lage Qts en een lagere x-max dan die TB's, terwijl ze volgens Soundstream gewoon IB kunnen zolang je het vermogen maar beschaafd houdt en de filtering voor mekaar hebt...
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Hmmm ik had al naar die Tang Band gekeken indd, misschien haakt HenkJan hier nog op in????

En is die Peerless SLS8 niets?? (dan ben ik ook rond de 100 eurootjes kwijt)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

De Peerless SLS8 is een woofer die ikzelf ook nog bekeken heb om toe te passen in de wagen, en die kan volgens WinISD prima in grote gesloten kisten, maar de x-max is natuurlijk beperkter met zijn 8.5mm tegenover de 12mm van de TangBand, waardoor het vermogen en/of de diepgang die je er van kan verwachten ook wat beperkter is.

Ikzelf wou deze gebruiken voor het pure slaglaag (50 tot 250Hz) aangevuld met een 12" subwoofer voor het allerlaagste laag. Uiteindelijk heb ik gekozen voor de TangBand W6-1139 voor dit doel, aangezien het in mijn 'nieuwe' wagen makkelijker is een kleine, diepe woofer in een deur te proppen, dan een iets minder diepe grotere.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Maurice01 schreef:
Hmmm ik had al naar die Tang Band gekeken indd, misschien haakt HenkJan hier nog op in????
hallo :!: die is idd leuk, in 8" heb ik ook net wat nieuws van CSS binnen, de Trio8. weet je zeker dat je vrij uniek bent 8)
Bijlagen
CSS_TRIO8.pdf
(162.61 KiB) 149 keer gedownload
Martijn v
Berichten: 258
Lid geworden op: do 09 sep 2004, 20:24
Locatie: Omgeving Tilburg

Bericht door Martijn v »

Als het i.d.d. voor in de auto is zijn de Carpower CRB-200BASS units van Monacor mischien iets voor jouw.
Ik heb ze zelf nooi gehoord maar hoor wel goede geluiden over andere free air units van Monacor.
En ze kosten ook niet erg veel.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

Ciare heeft wel een ovaaltje (6*9) dat voor de free air bedoeld is
Bijlagen
CW230.pdf
(291.63 KiB) 138 keer gedownload
Gebruikersavatar
jantje-secuur
Berichten: 943
Lid geworden op: wo 20 jul 2005, 14:26
Locatie: Haarlem

Bericht door jantje-secuur »

Henkjan schreef:
Maurice01 schreef:
Hmmm ik had al naar die Tang Band gekeken indd, misschien haakt HenkJan hier nog op in????
hallo :!: die is idd leuk, in 8" heb ik ook net wat nieuws van CSS binnen, de Trio8. weet je zeker dat je vrij uniek bent 8)
Wat een grappig apparaat! Wat kost dat?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

was eigenlijk bedoeld om in pakket met de passieve memranen te doen...

zo los had zo gedacht ergens 120, maar mss dat ik 'm ter introductie wat lager kan zetten....
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Jammer dat ik eigenlijk al veel te veel 'zooi' heb liggen, anders was ik ook wel geinteresseerd is een stuk of 2 van die apparaten.
De prestaties van 2 zulke Trio8's in een flink verstevigde hoedenplank en een verder compleet van de cabine afgescheiden kofferruimte zullen waarschijnlijk goed kunnen concurreren met de 12" Peerless XXLS die ik nu heb voorzien voor deze taak (kistje met 2 10" membranen, spelend door het skiluik).

Die ovale Ciare lijkt me een beetje te weinig lucht kunnen verplaatsen om echt laag op een flink volume te kunnen weergeven, is die 6x9 TangBand dan niet wat beter geschikt als het 6x9 moet zijn?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

met de W69-1042 zijn idd ook al erg goede resultaten gehaald in de hoedenplank 8) wel een beetje corrigeren voor het beste resultaat
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Even compleet off-topic, maar ik bedenk me net dat het met jou is dat ik een maand of 2 geleden contact heb opgenomen ivm de TangBand W6-1139SG.
Wat denk jij van volgende opstelling in een wagen?
- 2x 2 TangBand W6-1139SG in de voordeuren (2 per kant dus), spelende vanaf 20Hz tot een 150-200-tal Hz, met zo'n 125W per stuk er op. Deuren uiteraard gedempt met bitumen en zo lucht-dicht mogelijk gemaakt.
- een paar TangBand W4-1337 breedbanders, naar het hoofd van de bestuurder gericht, op het dashboard, met zo een 45W per stuk er op.

Achterin komt er op de hoedenplank nog een aparte set-up met Peerless drivers die ik liggen heb die ik enkel er bij schakel voor als volume belangrijker is dan perfecte staging, en in de kofferbak een 12" Peerless XXLS voor als er wat meer sublaag mag zijn.
De bedoeling is om hiermee in de Belgische SQ scene te bewijzen dat goede klank niet per sé uit speakers van duizenden euro's hoeft te komen, enkel de front-set zou aan staan tijdens het deelnemen van wedstrijden en tijdens het op rustig volume luisteren.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Bericht door Henkjan »

dat lijkt me een zeer nette setup. het gaat dan puur om hoe t op de bestuurdersplaats klinkt? dan moet t goed gaan lijkt me, wel ff wat experimenteren met de uitrichting van de Ti W4, balans tussen wat je direct hoort en de totale hoeveelheid in de auto afgestraald hoog.
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

Enkel de bestuurdersplaats moet goed klinken, er staan ook wel punten op de passagierskant, maar in mindere mate en uiteindelijk moet je dan bij eender welke setup toch een compromis sluiten als je het op beide zetels even goed wilt.
Aangezien ik een installatie in de eerste plaats nog altijd voor mezelf bouw en ik meestal alleen in de wagen zit, lijkt het me verstandiger de boel zo goed mogelijk te optimaliseren op de bestuurdersplaats en hopelijk de punten die ik verlies op de passagiersplaats deels goed maak.

Ik dacht de breedbanders zo perfect mogelijk op mijn oren te richten en vervolgens even de RTA er in om te zien wat die bovenste octaaf doet. Er komt trouwens nog een 2x13bands (links en rechts onafhankelijk dus) equalizer tussen.
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Voor de meelezende liefhebbers hier een jongen die het een en ander getest heeft met 8" in de auto.

http://www.diymobileaudio.com/forum/mem ... 2-cvr.html


@Martijn v die Carpowers lijken mij ook wel een geschikte kandidaat, goede tip alvast
Gebruikersavatar
Maurice01
Berichten: 383
Lid geworden op: vr 19 aug 2005, 9:42

Bericht door Maurice01 »

Ik heb mijn stalen hoeden plank maar iets meer open gezaagd, en er komt 2 keer een 10" free air subje in.. 8)
Gebruikersavatar
Candisa
Berichten: 740
Lid geworden op: za 04 apr 2009, 8:36
Locatie: Ieper, België

Bericht door Candisa »

That's the spirit! :twisted:

PS.: Je hebt PM :wink:
Plaats reactie