Oldskool 2-weg met Fane en Beyma
Moderator: Beheerdersteam
Re: Oldskool 2-weg met Fane en Beyma
Hallo ds23man,
Dat zou kunnen inderdaad, en dan express het crossover punt veel te hoog kiezen want de helling van de 12" Fane in het overname gebied is eigenlijk al goed 4e orde, daar wil ik niks meer aan veranderen. Een LCR parallel notch zou echter geen componenten in serie met de Fane woofer betekenen, wat ik als een voordeel zou ervaren.
De kasten zijn inmiddels verplaatst van de slaapkamer naar mijn 'hobbyhok', zie foto's. Nu is de lege plek in de flightcase nog in afwachting van de Stageline versterker. Als de versterker er straks is, dan kan het echte afstemmen van het filter beginnen. Ik hoop klankmatig in de buurt te komen van een goede hifi speaker, maar dan dus met veel meer rendement en hogere SPL max. Als ik dan tevreden ben wil ik deze kastjes ook wel een keer demonsteren op een luisterdag.
De cd-speler is trouwens een eenvoudige Marantz CD-38.
Groetjes Walter
Dat zou kunnen inderdaad, en dan express het crossover punt veel te hoog kiezen want de helling van de 12" Fane in het overname gebied is eigenlijk al goed 4e orde, daar wil ik niks meer aan veranderen. Een LCR parallel notch zou echter geen componenten in serie met de Fane woofer betekenen, wat ik als een voordeel zou ervaren.
De kasten zijn inmiddels verplaatst van de slaapkamer naar mijn 'hobbyhok', zie foto's. Nu is de lege plek in de flightcase nog in afwachting van de Stageline versterker. Als de versterker er straks is, dan kan het echte afstemmen van het filter beginnen. Ik hoop klankmatig in de buurt te komen van een goede hifi speaker, maar dan dus met veel meer rendement en hogere SPL max. Als ik dan tevreden ben wil ik deze kastjes ook wel een keer demonsteren op een luisterdag.
De cd-speler is trouwens een eenvoudige Marantz CD-38.
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Op zich zou het mooi zijn om de woofer inderdaad niet te filteren, ware het niet dat je niet alleen een probleem hebt bij 8Khz maar ook bij 12Khz. Daar zit ook een bult!
Omdat ik de impedantie niet ken is dat wat lastig. Ik zou beginnen met een serienotch in de signaalweg in combinatie met een condensator parallel aan de woofer. Deze condensator is nodig om de oplopende impedantie van de woofer tegen te gaan.Walt schreef:Heeft iemand een idee voor geschikte startwaarden voor een notch filter?
Groetjes Walter
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
waarom zou je de impedantie willen compenseren als je alleen maar een RCL er in zet?jeroen_d schreef:Omdat ik de impedantie niet ken is dat wat lastig. Ik zou beginnen met een serienotch in de signaalweg in combinatie met een condensator parallel aan de woofer. Deze condensator is nodig om de oplopende impedantie van de woofer tegen te gaan.Walt schreef:Heeft iemand een idee voor geschikte startwaarden voor een notch filter? r
Een RCL werkt bij de gratie van de belasting die hij ziet. Als deze hoogohmig is, dan moet je de RCL ook erg hoogohmige waardes geven en dat kan onhandig zijn. Zeker als de Q-factor niet al te hoog moet worden zoals hier, waar een relatief brede notch nodig is.
- Henkjan
- Beheerder / Site Admin
- Contacteer:
bedankt voor de uitleg. met breedbanders nooit last van gehad, maar die hebben dan ook meestal weinig oplopende impedantiejeroen_d schreef:Een RCL werkt bij de gratie van de belasting die hij ziet. Als deze hoogohmig is, dan moet je de RCL ook erg hoogohmige waardes geven en dat kan onhandig zijn. Zeker als de Q-factor niet al te hoog moet worden zoals hier, waar een relatief brede notch nodig is.
Ja, ik weet het natuurlijk ook niet hoe het zit met die impedantie. Het kan meevallen, maar als de driver akoestisch zo sterk afvalt dan zou ik verwachten dat hij flink oploopt.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ik bedenk met net dat een notch in dit geval niet gaat werken omdat de woofer ongefilterd is, de tweeter "ziet" de notch namelijk ook!
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Volgens mij wou Walt niets in serie met de woofer hebben.
De impedantie van de 12" Fane loopt inderdaad sterk op:
1 kHz = 9 ohm
5 kHz = 19 ohm
10 kHz = 30 ohm
Groetjes Walter
1 kHz = 9 ohm
5 kHz = 19 ohm
10 kHz = 30 ohm
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Je zou eens kunnen denken aan een hoog af filter met het 3 db punt bij 4Khz, uiteraard die dan wel berekenen op de daar geldende impedantie. Kwestie van proberen.
Vandaar de suggestie van een condensator. Je kunt er ook een weerstand overheen zetten, maar die vangt dan wel het volle spectrum. Met die condensator kun je een weerstand in serie meesimuleren, dan gaat het lijken op een zobel. Als die weerstand 'te laag' wordt gedimensioneerd krijg je extra filtering, dit kan helpen omdat de notch boven een bepaalde frequentie ook weer ophoudt te werken. Wat dan overblijft is de spanningsdeling tussen de condensator in de notch en de condensator parallel aan de driver.Walt schreef:De impedantie van de 12" Fane loopt inderdaad sterk op:
1 kHz = 9 ohm
5 kHz = 19 ohm
10 kHz = 30 ohm
Groetjes Walter
Hallo Jeroen,
Als ik een condensator parallel zet (bijv. 3.3uF) en dan 0.47mH in serie, dan heb ik toch eigenlijk gewoon een 2e orde filter met hoog kantelpunt gemaakt?
Zie hieronder schema en bijbehorende responsie. De output bij 8 kHz is nu circa 20dB onder de tweeter, dat lijkt me voldoende toch?
Groetjes Walter
Als ik een condensator parallel zet (bijv. 3.3uF) en dan 0.47mH in serie, dan heb ik toch eigenlijk gewoon een 2e orde filter met hoog kantelpunt gemaakt?
Zie hieronder schema en bijbehorende responsie. De output bij 8 kHz is nu circa 20dB onder de tweeter, dat lijkt me voldoende toch?
Groetjes Walter
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Dat bedoel ik dus.......Walt schreef:Hallo Jeroen,
Groetjes Walter
Kan zeker ook. Ik zou even kijken bij welk type oplossing je de beste fase aansluiting met de tweeter hebt.Walt schreef:Hallo Jeroen,
Groetjes Walter
Ik werk met zoiets graag van ingewikkeld naar zo simpel mogelijk. Dus ik zou met de notch beginnen en dan kijken hoe zich dat verhoudt tot het simpele tweede orde netwerk. En last but not least: luisteren!
Veel meer dan simuleren kan ik nu niet doen, het is afwachten tot de nieuwe versterker wordt bezorgd door vriend post. Geen versterker = niet luisteren
Groetjes Walter
Groetjes Walter
Een beetje oplettende lezer had natuurlijk al wel gezien dat die Lindemann versterker in de huiskamer staat te spelen op het mid/hoog van de open baffle's...
Afgezien daarvan, zo'n setje Fane 12 inchers vraagt gewoon om een oude afgetrapte ragbak van een PA versterker. Dan moet je niet komen aanzetten met een hifi versterker.
Groetjes Walter
Afgezien daarvan, zo'n setje Fane 12 inchers vraagt gewoon om een oude afgetrapte ragbak van een PA versterker. Dan moet je niet komen aanzetten met een hifi versterker.
Groetjes Walter
Een beetje oplettende lezer had natuurlijk wel gezien dat die 4-kanaals Daudio versterker nodig is om het laag van de open baffle's aan te sturen
Ik plaats al die foto's niet voor jan doedel jongens, hup ga eens beter lezen/kijken...
Groetjes Walter
Ik plaats al die foto's niet voor jan doedel jongens, hup ga eens beter lezen/kijken...
Groetjes Walter
Laatst gewijzigd door Walt op ma 25 nov 2013, 20:38, 1 keer totaal gewijzigd.
-
ds23man
- Ook commercieel actief
Ja, je hebt een mooie cd speler gemist.......dre schreef:tja,ik val volledig door de mand.....