Phono stage kit van FleeBay: Matisse Reference voor weinig.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Plaats reactie
MickRS

Phono stage kit van FleeBay: Matisse Reference voor weinig.

Bericht door MickRS »

Was een beetje aan het nadenken over een phono stage en kwam dit tegen op ebay: phono stage kit Matisse Reference

Iemand hier ervaring mee? Op audio-creative hebben ze zo'n kit ook gebouwd, maar dan de marantz-7c-phono-voorversterker Best een positief verhaal :!:

Ik maak mij natuurlijk geen illusies dat dit vergelijkbaar zou zijn met het echte spul, maar vraag mij wel af wat hiervan de prijs/prestatie verhouding zou zijn... Voor zo'n € 150 aan de deur. Als je in mijn huidige NAD pp2 kijkt, stelt dat heel weinig voor. Ik verwacht dat dit echt wel beter is dan de NAD. Of zit ik er naast? :?
koifarm
Ook commercieel actief

Re: Phono stage kit van FleeBay: Matisse Reference voor wein

Bericht door koifarm »

Sorry, vergeet niet btw, invoer en administratie kosten inklaren, dus eerder €190.
Als je het zonder kit/ printen kunt bouwen ben je nog geen 100 euro kwijt.

En wat is beter? De NAD is niet slecht voor een halfgeleidervoorversterker. Een buizenvoorversterker geeft een ander geluid maar dit hoeft niet beter te zijn. Dus gewoon bouwen en dan luisteren welke je mooier vindt. Daarna het verschil aan ons mededelen zonder te zeggen welke beter is.
MickRS

Bericht door MickRS »

Klopt. Heb je gelijk in. Heb al behoorlijk wat spul uit het oosten of de vs laten overkomen. Bij mijn de versterkerkit uit de vs stond er trouwens 'electric components' op de factuur. Scheelde behoorlijk wat invoer etc. Normaal ga ik ervan uit dat je zon 25% bij moet tellen. Kom je meestal wel uit.
Overigens komt er ook nog geld bij voor een kast en wat andere hardware...

Maar goed, helaas lukt het mij denk ik nog niet om het zonder kit te doen. Dus vandaar dat ik hiernaar aan het kijken was en mij afvroeg of het de moeite waard was?
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Ik zou voor een marantz 7c kit gaan. Even goed op Ebay zoeken.
MickRS

Bericht door MickRS »

Die Marantz had ik ook al gevonden, evenals een Jadis en een VTL. Eerst maar eens een studie maken welke mij het interessantst lijkt. Waarom geef jij voorkeur aan een Marantz?

Overigens mag ik hopen dat ze voor dat geld toch echt wel beter zijn dan de NAD. Die vind ik niet echt geweldig...
Ik heb een behoorlijke speler en een nette versterker. Maar via de andere bronnen heb ik echt een mooier geluidsbeeld dan met de platenspeler. En ik weet dat een plaat toch minstens zo goed kan klinken als een van de digitale bronnen... Maar wie weet zorgt de toevoeging van een paar lampen voor een wat betere soundstage. Ik ben nu eenmaal een behoorlijke tube head. :idea:
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Ha MickRS,

De phono trap is natuurlijk wel belangrijk in de weergave van de plaat maar het is zo als met alles dat de som derdelen het geluid bepaald. zo is de afstelling het element erg bepalend vervolgens het element dan de arm, phonotrap en de tafel zelf.
Als je nu wil gaan bouwen om dat het geluid je niet bevalt zou ik eerst uitsluiten dat de phonotrap de zwakste schakel is.
Zo zou ik eerst eens kijken of het met een andere phonotrap is opgelost door er een te lenen.
mogelijk zoek je het in de verkeerde richting.
in dat geval zou ik eerst eens wat gaan proberen.
De plaat kan immers mooier klinken dan menig digitale bron.
Toevallig van het weekeinde nog een vergelijk mee gemaakt van verschillende dac's variërend in prijs van €1700, - tot €10000, - die het allemaal moesten afleggen tegen de plaat.

Met een beetje zoeken naar de onderdelen moet je voor €200, - ook wel een phonodude kunnen bouwen, wil je weten hoe die klinkt dan ben je van harte welkom om eens te komen luisteren.
Desnoods neem je je platen speler mee om te proberen of het wat is.

Groetjes George.
koifarm
Ook commercieel actief

Bericht door koifarm »

Je moet niet in beter denken, maar wat jij mooier vindt en dat kan ik je niet vertellen. Je zult altijd zelf moeten luisteren.

Dichter bij huis zijn ook hele mooie buizen phono pre's ontworpen die niet onder doen voor matisse, marantz, jolida enz. Ik denk aan de phonodude, aikido of mini-me. Op dit forum is er genoeg over te vinden en heb misschien ook wel de kans om ze eerst te beluisteren voordat je zelf gaat bouwen.
MickRS

Bericht door MickRS »

Ah, kijk. Een phonodude voor rond de 200€ daar wordt ik wel blij van. Als ik dat met een beetje hulp van hier in elkaar kan steken, dan zou dat echt top zijn! Ik heb daar alleen maar positieve verhalen over gehoord...

En ik ben het met george eens dat de aftstelling van het element heel belangrijk is. Morgen ga ik daar met een vriend van mij, die behoorlijk veel van platenspelers af weet, nog eens een paar uur aan besteden. Overigens is de platenspeler waar we het over hebben een Beogram 4002 met mmc 20en element. Die heb ik de afgelopen tijd behoorlijk onder handen genomen en gaan we morgen met het service manual in de hand nog eens behoorlijk fine tunen en wegen. Dan moet ie echt zo goed als nieuw zijn! :D

Als het goed is neemt hij dan ook zijn phono stage mee. Idd om te bekijken waar het 'knelt'. Maar afgaand op de overige componenten is de NAD wel de prime suspect :wink:

De Aikido en mini me ken ik niet. Ga ik ook eens googlen.
Overigens ben ik per se onder de indruk van de genoemde Marantzen Jolidas of wat dan ook. Kwam het gewoon tegen op audio creative en werd nieuwsgierig. Las op audio creative dat ze daar van plan zijn de phono dude als kant en klare kit aan te bieden. Maar dat zal dan ook we weer een behoorlijk prijskaartje krijgen.
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

Voor de Phonodude zal je wel moeten zoeken om onder die €200, - te blijven maar als je goed kijkt waar je de spullen vandaan haal dan kan je een heel eind komen.
Zo kan je ook prima een trafo uit polen gebruiken of een mooie ring kern werkt ook prima.
Voor de condensatoren kan je prima Pio c, s gebruiken en hoef je echt niet de duurste componenten te gebruiken.
Die kan je later altijd nog uit wisselen als het upgrade virus weer eens de kop op steekt.
MickRS

Bericht door MickRS »

MickRS schreef:
Overigens ben ik per se onder de indruk van de genoemde Marantzen Jolidas of wat dan ook.
Oeps, ik bedoelde natuurlijk "NIET per se onder de indruk"...

Maar ik heb het al gezien hoor. Ik maak gewoon ff een paradise phono versterkertje. :shock: :mrgreen:

Ik zag trouwens ook een pcb versie van de phono dude. Of lijkt hard wired moeilijker dan het is?
democles

Bericht door democles »

Of lijkt hard wired moeilijker dan het is?
Ja................... :mrgreen:
MickRS

Bericht door MickRS »

Mooi! :mrgreen:

Vinnut namelijk echt een wirwar om te zien..! :?
democles

Bericht door democles »

Je kunt naast de buis zoiets zetten.

Heb je een meer georganiseerd geheel................ :mrgreen:
Vinnut
??? zeker straattaal :-s

Of bedoel je ,,ik vind het,,
Bijlagen
164_0.jpg
z.JPG
MickRS

Bericht door MickRS »

democles schreef:
Vinnut
??? zeker straattaal :-s
Ja, koel he... Ik probeer krampachtig aan mijn jeugd vast te houden! :mrgreen:
MickRS

Bericht door MickRS »

Kappa7 schreef:
Ha MickRS,

Toevallig van het weekeinde nog een vergelijk mee gemaakt van verschillende dac's variërend in prijs van €1700, - tot €10000, - die het allemaal moesten afleggen tegen de plaat.

Groetjes George.
Was zondag leuk bij Marcel, begreep ik. Zat zelf op de racefiets, anders was ik er ook bij geweest. Hij zit nu hier te prutsen aan mijn platenspeler... :mrgreen:
Helaas is t nu nog niet gelukt om zijn phono trap mee te nemen. Is nogal wat breekwerk.

Klein wereldje is het toch...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

MickRS schreef:
Kappa7 schreef:
Ha MickRS,

Groetjes George.
Was zondag leuk bij Marcel, begreep ik. Zat zelf op de racefiets, anders was ik er ook bij geweest. Hij zit nu hier te prutsen aan mijn platenspeler... :mrgreen:
Helaas is t nu nog niet gelukt om zijn phono trap mee te nemen. Is nogal wat breekwerk.

Klein wereldje is het toch...
Leuk kleine wereld inderdaad.
Als je zijn trap kan lenen dan heb je wel een hele mooie om even mee te testen.
Dan kan je wel redelijk uit sluiten dat daar het probleem al of niet zit.
Ik kan me wel voor stellen dat hij niet graag gaat slopen om de phono even uit het rek te halen.
MickRS

Bericht door MickRS »

Ook zonder zijn Passlabs phono amp is het ons wel duidelijk dat de slechtste schakel de NAD is. Zolang het bv een stem met piano is, gaat het best goed. Maar zodra de muziek complexer wordt, wordt een rommeltje. Toch maar eens richting de Phonodude gaan denken...
Kappa7
Contacteer:

Bericht door Kappa7 »

MickRS schreef:
Ook zonder zijn Passlabs phono amp is het ons wel duidelijk dat de slechtste schakel de NAD is. Zolang het bv een stem met piano is, gaat het best goed. Maar zodra de muziek complexer wordt, wordt een rommeltje. Toch maar eens richting de Phonodude gaan denken...
Dan wordt het zoeken en verzamelen, er zijn hier genoeg mensen je voor gegaan zowel op PCB als de hardwired versie is deze hier wel te vinden. Zelf heb ik de hardwired versie gebouwd en die bevalt prima.
Op de site van Triode Dick staat goed beschreven hoe en wat je nodig hebt.
Plaats reactie