Een EL34SE

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Het is nu een groot grijs oppervlak.
Maar om de VU-meters komt nog een sierrandje omheen.
En we moeten nog wat bedenken wat het nog wat meer versierd.
De verf is droog en ben van plan om vandaag weer verder te gaan.
Gebruikersavatar
tijger
Berichten: 66
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 15:55

Re: Een EL34SE

Bericht door tijger »

Droog is één ding maar uitharden van de lak duurt nog wel even neem ik aan
Voor je het weet staan je vingerafdrukken in de lak
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Weet het Tijger.
Ik heb de plaat ook nog niet aangeraakt.
Denk dat ik morgen verder ga. Kan zo de voetjes met onderdelen en er weer op monteren.
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Vandaag weer een stukje verder.
Alles gemonteerd spelen maar.
Maar er zit nog wel een kleine brommer in :(
Zal later nog wat metingen plaatsen.
Nog wat plaatjes erbij.
Bijlagen
IMG_20131022_160947.jpg
IMG_20131023_080824.jpg
IMG_20131023_080838.jpg
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: Een EL34SE

Bericht door ray5150 »

Netjes, Theo. ziet er apart uit. =D> =D>
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

En, is de brom al verdwenen?
Gebruikersavatar
TheoK
Berichten: 1471
Lid geworden op: di 28 sep 2010, 7:22
Locatie: Kitchener

Re: Een EL34SE

Bericht door TheoK »

Nog niet helemaal.
Maar ben er ook nog niet verder mee bezig geweest.
Wat ik nog wel zoek is wat decoratie voor de plaat.
Ik vind het nogal kaal.
We zijn er nog niet uit wat we daar op moeten maken.
De versterker speelt de sterren van de hemel en klinkt echt geweldig.
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: Een EL34SE

Bericht door Zweitse »

Misschien een mooie messingplaat met je naam of iets dergelijks er ingegraveerd. Ik heb vandaag nog even gekeken op die Poolse site :mrgreen: Misschien toch maar eens een buizenversterker als volgend project O:) , ligt natuurlijk ook een beetje aan de kosten van het geheel :?
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

TheoK schreef:
Nog niet helemaal.
Maar ben er ook nog niet verder mee bezig geweest.
Wat ik nog wel zoek is wat decoratie voor de plaat.
Ik vind het nogal kaal.
We zijn er nog niet uit wat we daar op moeten maken.
De versterker speelt de sterren van de hemel en klinkt echt geweldig.
Hammerite spuiten? Geeft een iets hamerslag effect, wordt knetterhard, en het 'cleane' van het oppervlak breekt wat meer. Kun je in een aantal kleuren krijgen.
Gebruikersavatar
hannesie
Berichten: 17866
Lid geworden op: wo 31 dec 2008, 15:27
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door hannesie »

Skai (nep) leer op plakken. :mrgreen:
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ik wil eigenlijk ook eens met zo'n single ended aan de slag als die van TheoK
Lse-Fvv.JPG
Maar ik wil de 807 als eindpit gebruiken, en bij voorkeur in Tetrode - voor meer power.

Aad en Anne wellicht ideeën hierover?

Bij de UGTs kan ik spelen met de impedantie. Ik geloof dat ik zo'n 5K nodig heb.
De beoogde voedingstrafo heeft 400-350-0-350-400V bij 250mA.
De gelijkrichter kan een GZ34 of 5U4 worden. Ik heb ook nog een 5R4, maar die kan niet zoveel stroom aan.

Uiteraard start ik bij het begin van de bouw een nieuw topic.
Laatst gewijzigd door RobertD op zo 29 nov 2015, 23:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Maar ik wil de 807 als eindpit gebruiken, en bij voorkeur in Tetrode - voor meer power.
Een 807 heeft wel meer stuurspanning nodig dan de EL34.Dus versterker minder gevoelige ingang of minder tegenkoppeling mogelijk of andere (uitgebreider) voorversterking.
Anne
Gebruikersavatar
AatV
Berichten: 3807
Lid geworden op: wo 21 feb 2007, 18:33
Locatie: Delft

Re: Een EL34SE

Bericht door AatV »

Electrisch was de 807 gelijk aan de 6l6 buis. De topcap verminderde de capaciteit bij HF gebruik.
De latere 6l6GC heeft iets meer Anodedissipatie als een 807, 30 vs. 25 Watt.
Praktisch gezien zou ik gebruik van de topcap vermijden en dus de 6L6GC/5881 gebruiken.
Kan me echter voorstellen dat je de 807 mooier vindt qua vormgeving maar daar heeft Tung Sol wat op gevonden (niet goedkoop, maar wel splinternieuw)
met een 6l6GC 'Big Bulb':
AV tung sol 6l6.jpg
groet,
Aat
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

De 807's liggen hier al jaren te wachten op een goede toepassing.

Ik denk dat mijn UGT's wel met iets minder tegenkoppeling kunnen. Bovendien wil ik niet in Triode maar in Penthode werken, scheelt dat ook niet in de uitsturing Anne?

Wanneer ik naar de data in het Muiderkring boekje kijk hebben de EL34 en de 807 dezelfde uitsturing nodig:
807.gif
EL34.gif
Of lees ik dit verkeerd?
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

Wel dezelfde sturing daar maar bijna 2x zoveel vermogen.De gevoeligheid zit 'm in de steilheid, hoe steiler hoe minder de sturing moet veranderen voor een bepaalde stroomverandering.
Bij eenzelfde vermogen heeft de pentode minder sturing nodig omdat die meer kan.
Zo'n 807 houdt niet zo van een hoge schermroosterspanning.Bij triode gaat het schermrooster mee naar lager als de anode zakt, dan mag er wel een hoge spanning op.Als pentode blijft het schermrooster sterk positief ook als de anode duikt, gaat er teveel stroom lopen wordt 't schermrooster te heet.Je moet dan een lagere voeding voor g2 voorzien (250V).
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Dat g2 op maximaal 250V moet worden vastgezet blijkt ook uit het schema van de 807SE van TriodeDick.
se807.gif
Ik wilde eigenlijk de stuurtrap van Theo's versterker gebruiken met de eindtrap die Dick beschrijft.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

RobertD schreef:
Ik wilde eigenlijk de stuurtrap van Theo's versterker gebruiken met de eindtrap die Dick beschrijft.
Moet wel kunnen.De lekweerstand van de 807 moet dan wel groter (bijv.330k) wat de pentode kan niet zo zwaar belast als de SRPP.
Anne
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ik ga hier in mijn kerstvakantie eens mee aan de slag. Dan zal ik een nieuw topic openen.
Bedankt voor de support tot nu toe!
\:D/
Gebruikersavatar
Barry2001
Algemene moderator
Berichten: 15173
Lid geworden op: zo 22 mar 2009, 16:57
Locatie: Hengelo
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door Barry2001 »

Ha Robert, dit had ik even gemist, leuk dat je weer aan de glasbouw gaat :mrgreen: ik ga het volgen!
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: Een EL34SE

Bericht door pipootje »

Misschien moet Anne eens een leuk ontwerpje neerknallen met een eindbuis die wordt aangestuurd op g2 i.p.v. op g1 (screendrive). Is weer eens wat anders ;-) Maar ik geloof dat niet elke penthode daar geschikt voor is.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: Een EL34SE

Bericht door Ah!buis »

pipootje schreef:
Misschien moet Anne eens een leuk ontwerpje neerknallen met een eindbuis die wordt aangestuurd op g2 i.p.v. op g1 (screendrive). Is weer eens wat anders ;-) Maar ik geloof dat niet elke penthode daar geschikt voor is.
Dat vind ik maar een raar idee, meer gedaan omdat 't kan en om iets anders te doen dan beter.
Aansturen op het schermrooster vraagt vermogen (spanning, veel spanning, en stroom), je heb dan een kleine eindtrap die een grotere aanstuurt.De vermeende winst van het mogelijk meer lineair gedrag bij schermrooster sturing valt zo al weer weg wegens de extra vervorming van de stuurtrap tov een (kleinere) spanningsversterking naar het stuurrooster.
Anne
pipootje
Berichten: 94
Lid geworden op: vr 20 feb 2009, 17:05

Re: Een EL34SE

Bericht door pipootje »

SE11E12_boosted_triode_test-II.png
Ik zag dat een grote jongen Tim de Paravicini dat met de EAR 549 heeft gedaan http://www.theaudioclinic.nl/gear.html dus het zal wel bepaalde voordelen hebben naast de nadelen die er ongetwijfeld ook zijn. Ik heb zelf een paar S11E12 liggen (soort 12E1) waarvoor ik ooit deze schema's eens op het net gevonden heb. Ik moet nog eens wat doen met die buizen. Ze kunnen 28 watt verstoken.
Bijlagen
SE11E12_pentode_test.png
Gebruikersavatar
RobertD
Berichten: 4408
Lid geworden op: di 10 jul 2007, 19:52
Locatie: Alphen a.d. Rijn
Contacteer:

Re: Een EL34SE

Bericht door RobertD »

Ik heb maar eens een topic geopend ...
Plaats reactie