Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

De rest......
(streaming-/computeraudio graag in de daarvoor aangewezen forumgroep)

Moderators: Barry2001, Beheerdersteam

fluffypuf
Berichten: 89
Lid geworden op: di 24 sep 2013, 11:08

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door fluffypuf »

http://www.redcoon.nl/B167048-APC-P5B-G ... eveiliging
Er staat beveiliging tegen piek spanning en filtering van piekspanning

Hier staat 1 dim lamp zodra de koelkast aanspringt gaat de lamp ff iets harder branden of juist minder hard.
Dim lamp zit gewoon in een normaal stopcontact eigenlijk nooit getest of het over is als ik hem in het monsterblok in plug.
Want die staat aan de andere kant van de kamer.

Op zolder had ik een Goedkope phono versterker met adapter van 25 euro.
Zodra de tl verlichting aan springt op zolder kwam er een harde plop uit de luidsprekers.
Toen uiteindelijk maar een wat duurdere phono versterker gekocht en het probleem was over.

Het schijnt dacht ik wel dat koelkasten, halogeen verlichting en vooral tl verlichting slechte stroom geeft aan je lichtnet.
En dat tl verlichting je geluid verpest :mrgreen: ik weet verder ook niet wat daar waar van is.

Probeer de stekker is anders om in het stopcontact te doen van de koelkast bij sommige hielp het.

Misschien heb je hier wat aan.
http://www.klusidee.nl/Forum/about14262.html
http://forum.fok.nl/topic/1989687
http://www.circuitsonline.net/forum/view/81101
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Martin V »

Maar toch schiet mij hier een ander idee te binnen wat een beetje off-topic is maar wel van toepassing op zelfbouw audio forum bij uitstek hier de revue passeert:

Stel dat ik voortaan altijd een overspanningsbeveiliging in de netspannings ingang van een zelfgebouwde audio versterker gebruik.
Dat kan geen kwaad lijkt me; inschakelploppen hoorde ik vaak tijdens testen van mijn apparatuur,
vooral wanneer het koffiezet apparaat ingeschakeld was.
Dat was de thermostaat die vaak aan en uit schakelde van het warmte plaatje.
Erg irritant dat ge-plop op de achtergrond.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33823
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Henkjan »

ik was van plan deze in de entree van nog af te bouwen versterkers te gaan zetten:
Afbeelding
Martin V
Berichten: 39
Lid geworden op: do 01 nov 2012, 18:07

Re: Zijn er mensen hier die een UPS gebruiken ?

Bericht door Martin V »

Dat is een lichtnet filter bedoeld tegen HF impuls storingen van en naar buiten die op het lichtnet kunnen zitten.
Wat op zich geen overbodige luxe is met de hedendaagse (plc) rommel en alles wat maar uit geschakelde voedingen tegenwoordig gebruikt wordt.

Inschakel klikken of ploppen via de luidsprekers kunnen voor een deel inderdaad bestaan uit piekspanningen met een HF pulserend karakter.

Echter in je schema is er geen overspannings beveiliging opgenomen die deze piekspanningen onderdrukken.
Plaats reactie

Terug naar “Overige Audio-elektronica”