Ander soort kistje voor in de auto

Algemene onderwerpen die niet specifiek in een van de andere categorien vallen.
zelfbouw, modificaties, restauraties., etc, enz

Moderator: Beheerdersteam

michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Ik rij nu in een andere auto als eerst.. Ik speelde met een 18 inch in een cuoretje, maar dit gaat nu niet meer passen. De auto waar het nu om gaat is een smart fortwo.
De bedoeling is nu ook niet meer om het zo hard mogelijk te laten gaan, maar ga meer voor de geluidskwaliteit, geluidsdruk is niet enorm belangrijk.
Zelf heb ik nog niet echt tijd gehad om een TL of hoorntje te berekenen, maar het lijkt me wel mooi om te hebben in de auto. Thuis heb ik allebei de types al eens gehad en bevallen me allebei heel goed! Ik weet niet of deze woofers er geschikt voor zijn maar misschien dat iemand er hier achter kan komen :sure:
De woofer waar het om gaat is een Gladen SQX 8. Waarschijnlijk worden het er 2.
http://www.hifimotive.nl/files/products ... 65a70c.pdf

Is er iemand die misschien zin heeft om een keer wat te berekenen? Zelf kan ik het een klein beetje maar duurt nog best wel lang voor ik er iets uit heb en vaak nog niet eens echt met een mooi lineair frequentieverloop.
Ik ben wel gebonden aan een aantal maten --> 95x35x40cm. Dit zijn buitenmaten.

Alvast bedankt!
wouter
Ook commercieel actief
Berichten: 9198
Lid geworden op: vr 10 aug 2007, 16:39
Locatie: Lelystad

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door wouter »

om eerlijk te zijn vind ik dat forse afmetingen terwijl geluidsdruk niet eens nodig is. Ik zou een mooi aangestuurde gesloten sub doen...
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Volgens het pdfje kunnen ze in gesloten 10 liter per stuk
Maar die afmetingen is het maximale he, betekent niet dat alles gebruikt hoeft te worden voor de kast. Ruimte zal ik toch niet echt hebben. Stel dat ik voor gesloten ga gebruik ik de rest van de ruimte om het een en ander wat netter te maken wat ook wel ruimte kost
Gebruikersavatar
Heatside
Berichten: 260
Lid geworden op: di 24 nov 2009, 15:54

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Heatside »

Een paar weken geleden heb ik een 38hz tapped horn volgens het volvotreter ontwerp achter in mijn auto gelegd. Deze had ik aangesloten op de twee ongebruikte uitgangskanalen van mijn radio. Dit klonk op zijn zachtst gezegd enorm indrukwekkend. Een mooi warm laag voor het formaat.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Henkjan »

michelp schreef:
...... Ik speelde met een 18 inch in een cuoretje,
:foto:
Gebruikersavatar
beijert
Berichten: 3081
Lid geworden op: di 10 sep 2013, 16:00
Locatie: Assen

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door beijert »

Hoe is zo'n Gladen klankmatig? Betaal je niet vooral voor de looks terwijl die achterin weggewerkt wordt?

Als je nog niets gekocht hebt kan je een woofer kopen die past bij wat je wilt qua geluid en ruimte in de wagen.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

De Gladens zijn qua klank heel goed in een gepoorte kast, gesloten heb ik ze nog niet gehoord.
Maar als ze ook ergens anders in kunnen wil ik dat graag proberen. Vooral omdat mijn ervaringen met een tapped horn en een (eigenlijk onberekende) TL wel goed zijn

En een betere foto kon ik ff niet vinden haha
Bijlagen
cuore subwoofer.jpg
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Afmetingen moeten toch iets kleiner nog na een keer nameten, dus geen 95x35x40 meer. Denk dat het 95x30x35 moet gaan worden. Een tapped horn is zo'n beetje het enige wat ik kan simuleren tot nu toe aan minder gebruikte kasten zeg maar. En daar kreeg ik met deze afmetingen niet echt iets moois uit. Dus misschien toch een TL?
Degene die ik nu gebouwd heb (voor een ander woofertje) heb ik gewoon gemaakt met de regel van 1,5x sd naar 1x sd. En dan de lengte 300/4/fs.
Kan ik met 2 woofers dezelfde oppervlaktes aanhouden? Ik las iets over 1 woofer op 1/3 van de lengte en 1 op 1/5 van de lengte. Volgens mij kan dit allemaal wel gewoon passen. Alleen een simulatie kan ik niet zelf doen. Verder moet ik nog steeds een keer goed in de theorie duiken van een TL want nu doe ik eigenlijk maar wat zonder dat ik de theorie er achter echt goed begrijp. Als iemand een keer een simulatie zou kunnen doen zou wel mooi zijn
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Henkjan »

in het software subforum staat een excel tool waarmee je snel een TL kan afstemmen, TL Allignment heet t topic. het is geen echte simulatie, maar het geeft wel een zeer goed startpunt. zo kan je ook wat "spelen" met de tapsheid van de lijn of je daarmee de kist passend krijgt
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

Een TL met de driver op 24-25cm.
kast is 30 liter

Vouwen moet je zelf even uitvogelen :)

begin line, 350cm2
opp. waar driver zit : 280cm2
eind opp.: 100cm2
lengte eerste stuk 25cm, tweede stuk 115cm

geeft een heel mooie response!
Bijlagen
gladen TL.JPG
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Ik heb het boek van Vance Dickason er even bij gepakt en het stuk over TL systemen gelezen. Maar als ik het goed begrijp is de demping vooral voor de wat hogere frequenties (die ik waarschijnlijk toch niet ga horen omdat bij mij de lp op 60-70 hz gaat ongeveer).
Dus ik zit nog te twijfelen voor de demping eigenlijk. Ik heb nog wel noppenschuim liggen van silent coat. Ik weet niet of dit wel eens gebruikt word in een tl?
Het liefste zou ik het testen natuurlijk maar ik heb hier weinig tijd en ruimte dus 1 kastje bouwen is al een hele klus :P.
Dus wat zeggen jullie over de demping?
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Henkjan »

er zijn betere bronnen voor hoe en wat van een TL dan het boek van VD
bv http://www.quarter-wave.com/

maar ga je nu die bouwen die Bart in de post hierboven heeft berekend? Als je die tot 70Hz en niet hoger gaat inzetten hoef je idd niet veel demping er in te doen, hooguit een klein beetje in het gesloten deel
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Ik zal de site weer eens doornemen. Een hele tijd terug heb ik dat ook al eens gedaan maar toen had ik een stuk minder kennis dan nu.
Welke het gaat worden weet ik nog niet zeker. Iemand anders heeft er ook eentje berekend die wat lager gaat maar met minder rendement. Ik ben wel van plan om volgende week te beginnen.
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

Lager kan zeker nog. (wordt wel groter dan)

Bedenk dat je met de roomgain erbij al erg veel bas wegzet.

Mijn voorstel is een silmulatie, dus nog geen bouwtekening.
Hoe ziet dat andere kastje er uit ? Simuleren we dat ook meteen.
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Henkjan »

bartsegers schreef:
Lager kan zeker nog. (wordt wel groter dan)
als je dan de doorsnede van de lijn wat kleiner maakt, hou je t kastje lekker compact en krijg je een ietwat aflopende curve naar het laag toe wat in de auto waarschijnlijk beter matcht dan een vlakke
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

Op verzoek kan alles :wink:

Wellicht dat Michel toch andere plannen heeft, dus ik steek er even geen tijd in nog.

Woofer simuleert zich overigens heel mooi!
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Dit is de andere simulatie. De kast zal zo'n 30x30x95 worden na een klein beetje rekenen.
Alleen als ik hier de positie van de drivers verander zie ik een behoorlijke piek bij 120-130hz. Die 66cm ga ik waarschijnlijk niet redden namelijk. Maakt het eigenlijk nog uit als 1 van de drivers helemaal aan de rechterkant zit, dus precies in de 'vouw' speelt?
Bijlagen
sqx.jpg
Gebruikersavatar
Henkjan
Beheerder / Site Admin
Berichten: 33822
Lid geworden op: do 01 jan 1970, 1:00
Locatie: Berkel en Rodenrijs
Contacteer:

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door Henkjan »

als je m maakt zoals die simulatie dan is dat een nette response hoor 8)
in de vouw lijkt me geen enkel probleem
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

En hier nog 1 laatste vraag voor ik kan beginnen.
In de bijlage staat nog een kleine aanpassing van de simulatie.
L12 op 66cm ga ik niet redden. 62cm zal de grootste maat zijn die ik kan redden.
Alleen het zou mooier zijn om de woofers mooi op het midden van de bovenplaat te plaatsen. Dan zou L12 41cm worden. (rood is met L12 op 41cm, blauw op 62cm)
Qua frequentieverloop in het laag verschilt het niet enorm veel. Alleen de piek waar ik het over had is een piek van ruim 10db geworden. Ik kan 24db/oct filteren, zou deze piek dan nog te horen zijn? Ik denk het eigenlijk niet, maar vraag het toch eventjes voor de zekerheid.
Bijlagen
sqx2.jpg
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

het is en blijft een simulatie.
Als je bedenkt dat er zomaar 10% afwijking kan zitten in de TSP van een woofer, dan kun je ook bedenken dat de simulatie nooit 100% accuraat is.

Gewoon bouwen dus :)

In een auto pakt alles anders uit ook.

Hoe simuleer je trouwens? 0,5 PI ?
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Ik simuleer met 2 pi om een wat betere vergelijking te krijgen met bijvoorbeeld een br of gesloten kast in winisd.
Woofers heb ik in serie gezet in de simulatie. En bij 'eg' kwam ik uit op 2.53v (1w op 6,4 ohm (re van de woofer is 3,2 ohm)). Heb ik dit goed gedaan?
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

Ik heb met 1 driver gesimuleerd.
Wist niet dat je er 2 ging gebruiken...
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Ja het zijn er dus 2 geworden, dat was in het begin nog niet zeker, had ik nog wel even kunnen vermelden eigenlijk :P
Maar het hout is al gehaald, dit ontwerp zal zijn werk wel doen denk ik
Gebruikersavatar
bartsegers
Berichten: 5431
Lid geworden op: ma 31 okt 2005, 14:07
Locatie: Roermond

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door bartsegers »

Ik weet niet of het ontwerp met 2 drivers nu correct gesimuleerd is hoor.

heb je al een tekening klaar? Waar zitten de drivers nu precies?

30x30x95 is trouwens een pittige kist! (t.o.v. van mijn 30 liter eerst)

Ik zelf had eerst een kleine gemaakt om een en ander te testen. Het echte sub-laag even daargelaten voor wat het is.
michelp
Berichten: 609
Lid geworden op: vr 31 jul 2009, 21:44
Locatie: Omg. Doetinchem

Re: Ander soort kistje voor in de auto

Bericht door michelp »

Het is geen kleine kist nee maar past nog wel mooi achterin. En mijn set voorin is op 63hz, 12db/oct gefilterd, dus laag gaan ze wel. Alleen het echte lage laag mis ik dus nog.
En het hout om het ontwerp in de laatste bijlage te maken ligt nu hier. L12 word dan 41cm
Plaats reactie

Terug naar “Algemeen Luidspreker Zelfbouw”