RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Voor- en Eindversterkers

Moderator: Beheerdersteam

Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

ds23man schreef:
Is dat ding nou al eens een keer klaar? :lol:
Moet er nog aan gaan beginnen ! :mrgreen:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ds23man »

Sjeminee, 4 pagina's en hij mot nog beginnen! :shock:
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Zit nog op 12 schroefjes te wachten ! :lol:
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ds23man »

ray5150 schreef:
Zit nog op 12 schroefjes te wachten ! :lol:
Die zitten in de zoekmode....... :mrgreen:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Heb je de koelsterren voor die opa's dan al :?
Anne
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Toevallig wel, Ja ! :mrgreen:
IMG_0385.JPG
(Scanspeakman had me er al voor gewaarschuwd...) :lol:
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Dacht eigenljk meer aan zoiets 8)
Anne
Bijlagen
Koel.JPG
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Maak toch niet uit.
De werking is het toch hetzelfde.
Gebruikersavatar
Fokko
Berichten: 605
Lid geworden op: zo 22 jul 2007, 18:44
Locatie: Groningen
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Fokko »

Als je op de site van Dick kijkt dan zit er nogal wat verschil in.

Gewoon even in de gaten houden zou ik zeggen, zodra je brandwonden krijgt door het aanraken van het koelblokje, dan moet je opzoek naar een grotere versie! :D
Gebruikersavatar
mtb
Berichten: 1299
Lid geworden op: ma 29 dec 2008, 16:44
Locatie: Zoetermeer
Contacteer:

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door mtb »

Beste Ray, voordat je printen gaat ontwerpen/etsen, zou ik toch maar eerst even op http://forum.zelfbouwaudio.nl/viewtopic.php?f=8&t=19362 kijken, want het kan allemaal een stuk beter, slimmer en goedkoper!
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Goedkoper, ja. leuker ? nee... :mrgreen:

Ik zit me even te oriënteren op een alternatief voor de (audio) voedingstrafo.
(voor de digitale sectie is er al een aanwezig.)

Voorgeschreven is een ringkern van 2 x 15 VAC bij een vermogen van minimaal 4 VA.
Die zou op minimaal 20 euro uitkomen.

Dus heb ik even zitten neuzen in het magazijn van ome Dick. :lol:
De hoogte is wel een item, mag niet meer zijn dan een paar centimeter. grote blokken vallen dus (jammer genoeg) af.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=11731
Waarschijnlijk iets te licht in vermogen, 2 x 15 Volt bij 100 mA.

http://www.dickbest.nl/index.php?_a=vie ... ctId=11711
Vermogen genoeg, maar wel maar 2 x 12 Volt.
Ik heb ooit eens gelezen dat een hogere voedingsspanning beter is voor de headroom, of scheelt die 3 volt per kant niet zoveel ?
Het is wel een Schaffner, da's geen rommel...

Ik vond ook nog iets leuks op ebay :
http://www.ebay.com/itm/5VA-Toroidal-Vo ... 43be779d34
Omgerekend 9 euro en 22 cent. en ringkern, en het juiste vermogen, en de juiste spanning. :D
Ben echter een beetje huiverig voor Chinese transformators. pluspunt is wel dat het een grote fabrikant is :
http://www.yhdc.com/cn/product/337/

Wat zeggen jullie ervan ?
Gebruikersavatar
Zweitse
Berichten: 4595
Lid geworden op: di 23 feb 2010, 13:01
Locatie: Assen

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Zweitse »

Hoorde ik jou laatst niet iets over een Lexus roepen toen ik mijn twijfels had over goederen uit China :wink:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door koifarm »

Op zolder gevonden, kun je hiermee iets beginnen.
49 x 49 x 23mm, € 5,- per stuk en passen mogelijk in bubbelenvelop.
Laatst gewijzigd door koifarm op ma 02 dec 2013, 21:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
ray5150
Berichten: 28143
Lid geworden op: vr 13 apr 2007, 23:56
Locatie: s-Gravenhage

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ray5150 »

Zweitse schreef:
Hoorde ik jou laatst niet iets over een Lexus roepen toen ik mijn twijfels had over goederen uit China :wink:
Dat kan, Maar Lexus komt uit Japan. :mrgreen:
Laat ik het anders vragen, heeft iemand ervaring met dit soort trafo's via ebay ?
koifarm schreef:
Op zolder gevonden, kun je hiermee iets beginnen.
Zo te zien wel. :D zie ik het goed dat hij 2 x 15 VAC bij 7 VA is ?
Quanta costa ? :lol:
koifarm
Ook commercieel actief
Berichten: 840
Lid geworden op: di 27 mei 2008, 22:54

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door koifarm »

Zie aanvulling.
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door SuperR »

In de OP al genoemd en pas na 4 pagina's een reactie.. :oops:

Ga je die (omslachtige) voeding van JvE ook maken of neem je een makkelijkere variant? Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom hij in een voorversterker +/- 16Vdc rails gebruikt voor de opamps. +/- 5Vdc lijkt me meer dan voldoende. Dan kun je af met een fatsoenlijke 2*6Vac trafo.

Verder een leuke video over relais;
http://www.eevblog.com/2013/11/06/eevbl ... -teardown/
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

SuperR schreef:
Ga je die (omslachtige) voeding van JvE ook maken of neem je een makkelijkere variant? Daarnaast snap ik ook niet helemaal waarom hij in een voorversterker +/- 16Vdc rails gebruikt voor de opamps. +/- 5Vdc lijkt me meer dan voldoende. Dan kun je af met een fatsoenlijke 2*6Vac trafo.
Wat die overdeven voeding betreft kan zeggen,helemaal mee eens,iets van kanonnen en muggen enzo :-& .
Maar wel bij +-15V blijven.Voorkomt vervorming bij pieken.Bijv.2Veff geeft als 2,8Vt en als je 6dB piek hebt is dat al bijna 6V.Wat reserve is gezond.En Ray heeft nu toch ook al een mooie aanbieding gekregen,dus niks 5V :D .
Anne
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door SuperR »

Ik zie dat ik gisteren naar het schema van de normale relaixed had gekeken ipv naar de II versie. Bij de II versie kan een iets hogere voedingsrail wel fijn zijn omdat daarbij aan de ingang, nog voor de volumeregeling het signaal wordt gebufferd/opgekrikt. Gebalanceerd wordt dan eerst 2 keer zo groot en daarna verzwakt.

Even iets terzijde, hebben de twee signalen in een gebalanceerd signaal normaliter een DC component zoals ze uit de DAC komen of is dat er meestal al af gefilterd?
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ds23man »

SuperR schreef:

Even iets terzijde, hebben de twee signalen in een gebalanceerd signaal normaliter een DC component zoals ze uit de DAC komen
Dat zou niet best zijn.........
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

ds23man schreef:
SuperR schreef:

Even iets terzijde, hebben de twee signalen in een gebalanceerd signaal normaliter een DC component zoals ze uit de DAC komen
Dat zou niet best zijn.........
Tussen de twee draden zou idd ... ,SuperR bedoeld waarschijnlijk of de signalen rond de nul zwabberen of ergens hogerop,of lager :o .
Ik weet niet of er een afspaak over bestaat,zou maar aannemen dat ze "ergens" zweven.Zeker is zeker :sure:
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ds23man »

Een gebalanceerde verbinding bestaat gewoon uit 2 signaaldraden waarbij er 1 uit fase staat. er hoort dus geen dc op te staan
SuperR
Berichten: 1864
Lid geworden op: zo 30 aug 2009, 22:35
Locatie: Rotterdam

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door SuperR »

Ah!buis schreef:
ds23man schreef:
SuperR schreef:

Even iets terzijde, hebben de twee signalen in een gebalanceerd signaal normaliter een DC component zoals ze uit de DAC komen
Dat zou niet best zijn.........
Tussen de twee draden zou idd ... ,SuperR bedoeld waarschijnlijk of de signalen rond de nul zwabberen of ergens hogerop,of lager :o .
Ik weet niet of er een afspaak over bestaat,zou maar aannemen dat ze "ergens" zweven.Zeker is zeker :sure:
Anne
Inderdaad. Met andere woorden, wordt de uitgang van de DAC eerst ge-AC coupled of, omdat je bij een gebalanceerd signaal naar het verschil tussen beide kijkt, behoud je je halve DAC-rails als DC offset?
Gebruikersavatar
Pjotr
Berichten: 36745
Lid geworden op: do 26 aug 2004, 18:34
Locatie: bollenstreek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Pjotr »

Wat bedoel nu eigenlijk? De dac als chip of de dac als complete doos met een XLR/Cinch aansluiting?

Op chip niveau hebben de meeste dac's een DC offset spanning van een een 1/2 Vdd of V_ref op iedere uitganspin. Het low pass filter er achter werkt dan die DC weg. Bij een complete dac-in-doos is dat uiteraard al allemaal verzorgd en staat er geen DC op de pinnen.
Gebruikersavatar
Ah!buis
Berichten: 16682
Lid geworden op: ma 15 nov 2010, 22:36
Locatie: Overijse

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door Ah!buis »

Pjotr schreef:
Het low pass filter er achter werkt dan die DC weg. Bij een complete dac-in-doos is dat uiteraard al allemaal verzorgd en staat er geen DC op de pinnen.
Dat is wel wat kort door de bocht :shock:
Een laagdoorlaat filter laat ook de gelijkspanning door,moet er wel ergens een (twee) C in serie zitten om dat kwijt te raken.
Geen DC op de pinnen :? tov wat ? Massa misschien :( ,het mooie van gebalanceerde lijn is toch dat de massa geen referentie meer is :D .Kan evt een trafo aan de uitgang en dan zweven de lijnen (niet tov elkaar) als er geen verdere verbinding is.
Anne
ds23man
Ook commercieel actief
Berichten: 28472
Lid geworden op: za 05 sep 2009, 18:46
Locatie: Bananenrepubliek

Re: RelaiXed II, maar dan (een beetje) anders.

Bericht door ds23man »

Ah!buis schreef:
Pjotr schreef:
Het low pass filter er achter werkt dan die DC weg. Bij een complete dac-in-doos is dat uiteraard al allemaal verzorgd en staat er geen DC op de pinnen.
Dat is wel wat kort door de bocht :shock:
Een laagdoorlaat filter laat ook de gelijkspanning door,moet er wel ergens een (twee) C in serie zitten om dat kwijt te raken.
Geen DC op de pinnen :? tov wat ? Massa misschien :( ,het mooie van gebalanceerde lijn is toch dat de massa geen referentie meer is :D .Kan evt een trafo aan de uitgang en dan zweven de lijnen (niet tov elkaar) als er geen verdere verbinding is.
Anne
Dat is ook erg kort door de bocht! :mrgreen:

Bij electronisch gebalanceerde lijnen zijn de signaal leidingen wel degelijk gerefereerd aan de massa. De golfvorm gaat mooi positief en negatief om het nulpunt heen. Alleen de ene lijn staat uit fase ten opzichte van de andere lijn. Bij trafo balancering heb je inderdaad gelijk ( en heb je gelijk galvanische scheiding).
Plaats reactie